Επεισόδιο 4ο
- Η γεωργία κατακτήθηκε, πριν περ. 15.000 χρόνια, στον Τίγρη, τον Ευφράτη, την Αίγυπτο. Στηρίχθηκε στα δημητριακά, το ρύζι και το καλαμπόκι, διαδόθηκε, στην Ινδία, την Κίνα, την Ελλάδα περί το 8.000 π.Χ., στην Κ. Αμερική περί το 3.000 π.Χ., ενώ οι Ευρωπαίοι τη διέδωσαν, μετά τον 15ον αι. μ.Χ., σε όλον τον κόσμο. ΄Εφερε σταθερή εγκατάσταση, εφεύρεση της γραφής, διοίκηση, φορολογία, δημοσίους υπαλλήλους και λειτουργούς, κράτος.
Σύνδεση με το προηγούμενο
Στην διάρκεια της τήξεως των πάγων ο άνθρωπος έζησε προφανώς ακόμη πιο δύσκολα από όσο ζούσε......διότι η γη γέμισε με βάλτους, έλη, λιμνοθάλασσες, πολύ νερό, όταν όμως ισορρόπησε η θερμοκρασία, πέρασαν χιλιάδες χρόνια η γη ήπιε το νερό, άρχισε να ξεκαθαρίζει το τοπίο και γέμισε ο τόπος δάση, μέσα σε αυτές τις διαδικασίες άρχισε η γη να ισορροπεί και τώρα καθώς αυξάνεται το φυτικό περιβάλλον προφανώς ο άνθρωπος κάνει παρατηρήσεις, ποιος ξέρει πόσες χιλιάδες χρόνια πάνω σε αυτό το θέμα, της γεωργίας εννοώ, μπήκε στην διαδικασία να κάνει την αποκοτιά, δηλαδή να το δοκιμάσει και μετά να το εφαρμόσει. Γιατί δεν είναι να το δοκιμάσω, το μεγάλο βήμα είναι να αποφασίσω ότι θα φυτέψω ας πούμε αυτά τα 10 στρέμματα, με τα σημερινά μέτρα, και θα δω αν μου βγαίνει και αν μου βγαίνει, θα τα καλλιεργώ θα τα αυξήσω, θα τα καλλιεργώ, όταν πάρεις αυτήν την απόφαση, αυτός που έκανε αυτό το βήμα, αυτή η ομάδα που είπε, εγώ δεν θα τριγυρνάω, αλλά θα καλλιεργώ γιατί μου βγαίνει, έκανε μια τεράστια επανάσταση, χαμπάρι δε το πήρε, ούτε ξέρουμε που έγινε αυτό το πράγμα.........
Η γεωργική επανάσταση καθορίζεται με τον όρο η εξημέρωση των φυτών γιατί ο άνθρωπος μετά από πολύ μακρά παρατήρηση είδε με πιο τρόπο θα μπορούσε να αξιοποιήσει τους σπόρους των φυτών και να ζει με αυτούς, δεν είναι μόνο η παρατήρηση να βάλεις ένα σπόρο και να προκύψει ένα φυτό, αλλά να κάνεις πάρα πολλές περίπλοκες παρατηρήσεις, πόσο βαθιά μπορεί να μπει ο σπόρος, πόσο νερό να ρίχνεις κάθε τόσο, πόσο να το σκάβεις, πως θα του βγάζεις τα ζιζάνια, όλα αυτά είναι μεγάλες παρατηρήσεις και οι άνθρωποι χρειάστηκαν χιλιάδες χρόνια. Υπολογίζεται ότι γύρω στο 15000 πχ σε κάποιες ζώνες της ανθρωπότητας είχε κατακτήσει αρκετά επαρκείς γνώσεις του πράγματος, ώστε ο άνθρωπος να κάνει την μεγάλη αυτή αποκοτιά, δηλαδή να ξεφύγει από το πλαίσιο διαβίωσης του ως καρποσυλλέκτης και κυνηγού.
Ο τρόπος αυτός ζωής δεν σου επιτρέπει ποια την μετακίνηση, η μετακίνηση πριν σου άφηνε μια ελευθερία, τώρα εφ’ όσον δεσμευτείς με την καλλιέργεια ενός τεμαχίου γης δεν έχεις την προηγούμενη δυνατότητα, αν αυτό δεν είναι μια τεράστια τομή στην ανθρώπινη ιστορία, βέβαια μπήκαμε στην γεωργική επανάσταση και ταυτοχρόνως καλλιεργώντας κάποια κτήματα που είχαμε στήσει να καρποσυλλέγουμε και να κυνηγούμε, δεν έπαψε πια να γίνεται και αυτό, αλλά οι κινήσεις για αυτό ήταν πια τελείως πεπερασμένες δηλαδή η ακτίνα σου έχει κέντρο το κτήμα σου, δεν μπορείς πλέον να μετακίνησε σε μεγάλες αποστάσεις και έτσι θα πρέπει να εστιάσουμε την ζωή μας σε ένα μέρος.
Τώρα ποιες περιοχές μπήκαν στην γεωργική επανάσταση νομίζω το είπαμε την προηγούμενη φορά. Η πιο πρώιμες είναι εδώ στην γειτονιά μας, εδώ στην ανατολική Μεσόγειο, κυρίως η περιοχή της Αιγύπτου, της Μεσοποταμίας, αυτό που είναι σήμερα ανατολική Τουρκία, τμήματα του Ιράν, Ιορδανία και Αίγυπτος, Συρία.
Εδώ έχουμε τις αρχαιότερες ενδείξεις γεωργίας, αλλά και κοντά σε αυτές τις αρχαίες ενδείξεις γεωργίας, έρχεται και η περιοχή η δικιά μας δηλαδή Κρήτη, νησιά του Αιγαίου, Βαλκανική, η ζώνη της Ινδίας στον ινδό ποταμό, η ζώνη της Κίνας στον κίτρινο ποταμό (8000 – 7000 πχ).
Πρώιμες περιοχές γεωργίας έχουμε στην Αμερική γύρω στο 3000-2500 πχ στην κεντρική Αμερική, δηλαδή αυτό που λέμε σήμερα, Μεξικό, οι νότιες Πολιτείες των ΗΠΑ ( ήταν Μεξικό μέχρι πριν 150 χρόνια),
Κολομβία, Βενεζουέλα, τμήματα του Περού μπήκανε γρήγορα στην γεωργική επανάσταση αναλογικά για μια ήπειρο απομακρυσμένη και
εκεί καλλιεργούσαν βέβαια τα δικά τους φυτά, αυτό είναι ένα άλλο σημείο ότι η γεωργική επανάσταση δεν στηρίχθηκε σε ένα φυτό.
Κάθε τόπος έχει τα δικά του φυσικά αναπτυσσόμενα φυτά, ο άνθρωπος παρατήρησε ποια φυτά ποια φυτά φύονταν, ευδοκιμούσαν στην περιοχή του και με αυτά πειραματίστηκε. Σε αυτή εδώ την περιοχή δεν φύονται τα άλλα που έχουν τόσο μεγάλη καλλιέργεια, τα δημητριακά και η όρυζα, τα υλικά της πρώτης διαμόρφωσης, κυρίως ο αραβόσιτος. Το καλαμπόκι σε αυτή την ήπειρο ήταν ότι για μας είναι τα σιτηρά , η πατάτα, τα φασόλια, οι πιπεριές, η ντομάτα και ο καπνός το κακάο όμως αυτά δεν είναι τρόφιμα, όμως όλα αυτά τα πήραμε από την αμερικανική ήπειρο.
Πράγματι δεν ήταν παντού τα ίδια προϊόντα, η αρχή της γεωργίας ως φαίνεται στηρίχθηκε στα δημητριακά, γιατί η ζώνη της ανατολικής Μεσογείου είναι ζώνη δημητριακών, δηλαδή το σιτάρι, το κριθάρι, η βρόμη φύονται αυτοφυώς, είναι αυτοφυή φυτά και πάνω σε αυτά στηρίχθηκε η γεωργική επανάσταση κατά πάσα πιθανότητα όπως λένε οι ειδικοί στο κριθάρι περισσότερο παρά στο σιτάρι γιατί το κριθάρι είναι πολύ πιο σκληρό στην καλλιέργεια του αντέχει περισσότερο, αλλά και τα 3 αυτά φυτά πρωτοπόρησαν στην καλλιέργεια παγκοσμίως γιατί εδώ είναι η πιο πρώιμη ζώνη γεωργίας για αυτό όπως μας λένε πάλι οι μελετητές, το πρώτο αλκοολούχο ποτό της ανθρωπότητας πρέπει να είναι η μπύρα, γιατί ενδείξεις έχουμε ότι οι Σουμέριοι, οι Βαβυλώνιοι έπιναν μπύρα και αυτό είναι λογικό γιατί αυτό προέρχεται από την ζύμωση του κριθαριού.
Εδώ λοιπόν είναι η ζώνη των δημητριακών, ανήκουμε σε αυτήν. Γενικά εδώ στην Μεσόγειο είναι η περιοχή των δημητριακών
Ανατολικότερα της Ινδίας που είναι πολύ υγρές περιοχές στις ανατολικές περιοχές της Κίνας, εκεί υπάρχουν και πολλά ύδατα και το σιτάρι δεν ευδοκιμεί, ευδοκιμεί σε κάποιες περιοχές, αλλά δεν είναι κατάλληλη περιοχή για το σιτάρι. Αυτές οι περιοχές είναι κατάλληλες για το ρύζι. Εκεί η γεωργική επανάσταση στηρίχθηκε στο ρύζι, γιατί για κείνους το ρύζι είναι ότι για μας το ψωμί. Σε αυτές εδώ τις περιοχές της ανατολικής και νοτιοανατολικής Ασίας, η πολύ υγρή περιοχή ξεκινάει από την ανατολική Ινδία, αυτό το κομμάτι της Ινδίας που εκβάλουν οι μεγάλοι της ποταμοί ο Γάγγης και ο Βραχμαπούτρα
Είναι τεράστιες εκτάσεις γεμάτες νερό και για αυτό είναι κατάλληλες και για το ρύζι και μάλιστα για αυτό το ινδικό ρύζι, το μακρόκοκκο, εδώ είναι και τα πιο εύφορα εδάφη στην γη σε αυτή την ζώνη. Το δέλτα του Γάγγη είναι η πιο εύφορη περιοχή στο κόσμο και παρέχει συγκομιδή ακόμη και 4 φορές συγκομιδή μέσα στο χρόνο.
Εύφορη είναι και αυτή η περιοχή στον κίτρινο ποταμό που είναι κατάλληλη για ρύζι, αλλά και για άλλα, πιο πολύ όμως το ρύζι. Στην Κίνα όπως και σε άλλες περιοχές καλλιεργείται και ένα άλλο δημητριακό το σόργο, είναι και αυτό ένα φυτό με μικρά γρομπαλάκια που όταν τα αλέθεις παράγουν αλεύρι και ζεις από αυτό, όπως και το κεχρί, είναι και αυτό μέσα στα πρωτοπόρα φυτά τα οποία και καλλιεργήθηκαν. Ένας λόγος που οι περιοχές αυτές δεν είναι κατάλληλες για την γεωργία του μεσογειακού τύπου, είναι λόγω της υγρασίας τους, τα ζώα που μπορούν να χρησιμοποιηθούν εκεί είναι νεροβούβαλοι, ενώ στις δικές μας περιοχές χρησιμοποιούνται άλλα ζώα που είναι κατάλληλα για στεγνότερο έδαφος, εδώ το έδαφος είναι στεγνό αναλογικά με εκείνους. Μέσα στην διάρκεια των χιλιάδων χρόνων της γεωργικής επανάστασης τραφήκαμε διαφορετικά ανά ζώνη, τρώγαμε άλλα είδη ανά ζώνη και αυτό έχει εκπαιδεύσει και τον οργανισμό μας στην αποδοχή ή όχι κάποιων τροφίμων πχ στην νοτιοανατολική Ασία το γάλα δεν το πίνουν οι άνθρωποι, δεν το πίνουν γιατί δεν έχουν το τρόπο να το αφομοιώσουν, αλλά το γάλα των ζώων που εμείς πίνουμε με τόση άνεση, εκείνοι δεν μπορούν να το αφομοιώσουν, οι περισσότεροι από αυτούς γιατί δεν έχουν κάποιο ένζυμο.......
Η βόρεια Αφρική είναι επίσης περιοχή δημητριακών και η βόρεια Αφρική μετέχει της Μεσογείου και της ανατολικής Μεσογείου, είναι στην ίδια κλίμακα των πραγμάτων.
Η υποσαχάρια όμως Αφρική έχει κυρίως σόργο και κεχρί και επομένως στηρίζονται σε αυτά, σε κάποιες περιοχές έχουν και δημητριακά. Επομένως οι ζώνες των φυτών που καλλιεργήθηκαν δεν είναι ίδιες εξαρτάται από το σημείο, αλλά παρατηρείστε που βρίσκονται όλες οι περιοχές, δηλαδή που πρωτοξεκίνησε η γεωργική επανάσταση, ,
στην εύκρατη ζώνη σε αυτή την κεντρική ζώνη της ανθρωπότητας η οποία και έχει το χάρισμα, το προνόμιο να έχει ισορροπημένο κλίμα, όχι πολύ κρύο το χειμώνα, ούτε πολύ ζέστη το καλοκαίρι και να έχει μια καλή αναλογία ύδατος και κοιλάδων, και βέβαια αν δούμε τις περιοχές στις οποίες ο άνθρωπος μπήκε σε αυτή την διαδικασία της γεωργίας, είναι περιοχές με ποτάμια, δηλαδή παροχή γλυκού ύδατος. Είχανε παρατηρήσει προφανώς ότι το θαλασσινό νερό δεν βοηθάει στην γεωργία, πρέπει να είναι γλυκό νερό και στήσανε τις πρώτες τους εγκαταστάσεις γύρω από ποτάμια.
Εδώ στην Αίγυπτο κυλάει ο περίφημος Νείλος, το μακρύτερο ποτάμι στην γη και είναι ένας ευλογημένος ποταμός ο Νείλος διότι έχει σταθερές πλημμύρες και αποχωρήσεις των υδάτων του. Τώρα τον ευνουχίσανε διότι δημιουργήθηκε το φράγμα του Ασσουάν και το αποτέλεσμα είναι τραγικό για την γεωργία της Αιγύπτου ο Νείλος πλέον δεν έχει σταθερές πλημμύρες κλπ. Τώρα η Αίγυπτος βρίσκεται στις πρώτες χώρες για αγορά λιπασμάτων, γιατί ο Νείλος έπαψε πλέον να την τροφοδοτεί με την φυσική λίπανση του εδάφους της.
Ο Νείλος λοιπόν ήταν ένα πρόσφορο ποτάμι, ένα ποτάμι ελεγχόμενο, δηλαδή ξέρεις ακριβώς πότε θα πλημμυρίσει οπότε είσαι προετοιμασμένος, έχεις δημιουργήσει κανάλια, αυτό είναι σημαντικό πράγμα.
Οι πρώτοι γεωργοί βρέθηκαν μπροστά σε συνεχείς προκλήσεις, δεν είναι απλώς φυτεύω ένα σπόρο και περιμένω να φυτρώσει το βλαστάρι, αλλά για να προστατεύσω την γεωργία μου πρέπει να κάνω μια σειρά από τεχνικά έργα δεν γίνεται χωρίς αυτά. Οι πρώτοι γεωργοί θα αναγκαστούν να δημιουργήσουν κανάλια, κανάλια για να απομακρύνεται το περισσευούμενο νερό όταν είναι περισσευούμενο και να έρχεται νερό από δεξαμενές στις οποίες εσύ είχες συγκεντρώσει όταν δεν το είχες. Έτσι στην Αίγυπτο που είναι μια πρωτοπόρα χώρα στον τομέα αυτό, τα κανάλια έφταναν τα χιλιάδες χιλιόμετρα και βοηθούσαν τους γεωργούς να έχουν μια πιο σταθερή παραγωγή. Στην περιοχή της εγγύς και μέσης ανατολής όπου είναι ο Τίγρης και ο Ευφράτης, αυτά τα δύο ποτάμια δεν ήταν καλής συμπεριφοράς, δηλαδή δεν ήξερες πότε θα πλημμυρίσουν, πότε όχι. Επομένως ήταν απρόβλεπτή η εξέλιξη των πραγμάτων και θα έπρεπε να είσαι προετοιμασμένος στις έκτακτες περιστάσεις και πάλι εκεί έπρεπε να δημιουργήσεις πολλές χιλιάδες χιλιόμετρα καναλιών για να αντιμετωπίσεις τις πλημμύρες.
Εδώ στην περιοχή της Ινδίας, όταν σας δείχνω Ινδία θα σας δείχνω πάντα και το Πακιστάν, γιατί το Πακιστάν ήταν Ινδία μέχρι πρόσφατα, είναι 60-70 χρόνια που το Πακιστάν αποσπάστηκε από την Ινδία. Το Πακιστάν είναι πιο Ινδία από την Ινδία, όταν ο Μέγας Αλέξανδρος έφτασε στην Ινδία, έφτασε στο Πακιστάν. Στην περιοχή του σημερινού Πακιστάν όπου κυλάει ο Ινδός ποταμός έχουμε πρώιμη γεωργία δημητριακών.
Το ποτάμι το οποίο είναι εντυπωσιακό είναι αυτός ο κίτρινος ποταμός, τα ποτάμια στην Κίνα κυλούν από τα δυτικά προς τα ανατολικά και φυσικά είναι πάρα πολλά ποτάμια, αλλά δύο είναι τα πιο μεγάλα ποτάμια ο κίτρινος ποταμός στο βορά και ο Γιανγκ Τσε στο νότο, έχουν πάρα πολλούς παραποτάμους. Ο μεγαλύτερος ποταμός που γέννησε και τον πολιτισμό της Κίνας ονομάζεται κίτρινος γιατί είναι κίτρινος είναι γεμάτος λάσπη, συγκεκριμένα μεταφέρει την περισσότερη λάσπη από κάθε άλλο ποταμό στην γη και η θάλασσα που εκβάλει στην περιοχή της ανατολικής Κίνας ονομάζεται κίτρινη θάλασσα από την λάσπη που μεταφέρει ο ποταμός αυτός.
Αυτός ο ποταμός είναι το πιο ανήσυχο ποτάμι στην γη, έχει αλλάξει κοίτη πάνω από 23 φορές. Επομένως εδώ οι κινέζοι έπρεπε για να τα βγάλουν πέρα στην γεωργία έπρεπε να εξαντλήσουν την εφευρετικότητα τους γιατί είχαν απέναντι τους ένα αναξιόπιστο ποτάμι, αλλά πολύτιμο ποτάμι, διότι έφερνε τόση ίλη και επομένως βοηθούσε την παραγωγή.
Οι ζώνες λοιπόν αυτές είναι που έφεραν την αρχή στα πράγματα αυτό δεν σημαίνει ότι όλοι μπήκανε στην γεωργική επανάσταση, προφανώς μπήκανε κάποιες ομάδες αρχικά, ίσως και μικρές ομάδες, είδανε ότι μπορεί να βασισθούν σε αυτή την διαδικασία και ίσως σταδιακά και άλλες ομάδες τους μιμήθηκαν και δημιουργούνταν ζώνες γεωργίας.
Λέμε ότι η γεωργική επανάσταση ξεκινάει γύρω στο 15,13,12000 πχ στην ουσία οι περιοχές στις οποίες μπορούμε να μελετήσουμε περισσότερο σταθερά σε σχέση με την γεωργική επανάσταση είναι νεότερες δηλαδή από το 9000 πχ και μετά και κυρίως στις περιοχές της Μεσοποταμίας και Αιγύπτου, σε αυτές τις ζώνες κάποιες ομάδες μπαίνουν στην γεωργία και σταδιακά οι ομάδες αυτές πολλαπλασιάζονται, δεν σημαίνει όμως ότι όλοι η ανθρωπότητα μπήκε στην γεωργία, τουναντίον η επικράτηση της γεωργίας χρειάστηκε χιλιάδες χρόνια για να προχωρήσει και βέβαια και σήμερα ακόμα υπάρχουνε φυλές που ζούνε μέσα σε δάση πχ διαβάζουμε ότι εντοπίστηκε στον Αμαζόνιο φυλή που ζει μέσα στα δάση και ζει κυνηγετική ζωή, δηλαδή δεν έχει μπει στην γεωργία, όπως φυσικά δεν μπορούν να μπουν στην γεωργία περιοχές του κόσμου που δεν προσφέρονται, για αυτό δηλαδή στην βόρεια ζώνη δεν υπάρχει περίπτωση να υπάρξει γεωργία γιατί είναι η γη καλυμμένη από πάνω με πάγο δεν υπάρχει περίπτωση. Οι άνθρωποι σε αυτές τις ζώνες είναι κυνηγοί, βέβαια σήμερα οι Καναδοί, οι Νορβηγοί τους στέλνουν όσα τρόφιμα θέλουν., όπως και στις ζώνες των ερήμων που δεν είναι και λίγες δεν μπορούσε κανείς να ασχοληθεί με την γεωργία, αυτοί είναι κτηνοτρόφοι, καμήλες και σε κάποιες ζώνες πρόβατα εφ’ όσον υπάρχουν οάσεις και μπορεί να φάνε κάτι τα πρόβατα, αλλιώς τι να καλλιεργήσεις ? όμως η εύκρατη , η ζώνη στην οποία ζούμε εμείς είναι εκείνη που έδωσε την λύση σε σχέση με την γεωργία και στην πραγματικότητα για χιλιάδες χρόνια αυτή η ζώνη προωθούσε την γεωργία, σε αυτή προχωρούσε ο άνθρωπος σε λεπτότερες, σε λεπτότερες παρατηρήσεις και βοηθήθηκαν έτσι οι δυσκολότερες ζώνες αφού πρώτα είχαν κατακτηθεί γνώσεις γεωργίας να επιχειρήσουν σε σκληρότερα κλίματα να έχουν την γεωργία, όπως και την απέκτησαν. Δηλαδή η υπόλοιποι Ευρώπη γνώρισε την γεωργία γύρω στο 6, στο 5, στο 4000 πχ ανάλογα με την ζώνη, όσο πιο βόρεια οι Σκανδιναβοί όπως καταλαβαίνετε είναι πιο δύσκολη να φθάσει στην γεωργία, αλλά φθάνει..
Αυτές λοιπόν οι εξελίξεις θα δώσουν σταδιακά την δυνατότητα σε κάποιους πολιτισμούς να αναπτυχθούν και να αναπτυχθούν σε γεωργική βάση. Από αυτούς τους γεωργικούς πολιτισμούς, τα τελευταία 500 χρόνια θα ξεχωρίσουν ορισμένοι λαοί οι οποίοι θα συνδέονται με την θάλασσα, είναι οι Άγγλοι, οι Ολλανδοί, οι Γάλλοι, οι Ισπανοί, οι Πορτογάλλοι, οι οποίοι και θα εξερευνήσουν το κόσμο, στην ουσία θα κατακτήσουν πολιτισμικά τον κόσμο και θα μεταφέρουν την γεωργία σε ηπείρους που δεν την ήξεραν, δηλαδή η μεγάλη διάδοση της γεωργίας έγινε με τις ανακαλύψεις...μέσω των Ευρωπαίων, βέβαια στην αμερικανική ήπειρο δεν χρειάστηκε οι Ευρωπαίοι να μεταφέρουν την γνώση της γεωργίας, σε αυτήν την ήπειρο ας πούμε υπήρχε γεωργία σε
αυτή την ζώνη, την ζώνη των Άνδεων, αλλά δεν υπήρχε γεωργία σε αυτή την ζώνη και επομένως εδώ μεταφέρθηκε. Δεν υπήρχε καθόλου γεωργία στην Αυστραλία και φυσικά διάφορα σημεία στην γη που δεν είχαν μπει στην γεωργία θα την γνωρίσουν από τους Ευρωπαίους. Άρα αυτή χρειάστηκε 17000 χρόνια για να επικρατήσει σχεδόν στην συντριπτική πλειοψηφία της γης αυτή η διαδικασία.
Όπως είπαμε η γεωργία συνδέεται με την εγγύς και μέση ανατολή θεωρούνται ακόμα πρωτοπόρα σε αυτήν την επανάσταση, δύο είναι οι μεγάλες επαναστάσεις του ανθρώπου μέχρι σήμερα, η γεωργική επανάσταση και η βιομηχανική επανάσταση. Η μια εντοπίζεται στα ανατολικά της Ευρώπης και στα πολύ δυτικά της Ασίας
και η άλλη εντοπίζεται πρόσφατα πριν 300 χρόνια στα δυτικά της δυτικής Ευρώπης, δηλαδή στην Αγγλία και την Ολλανδία, την Γαλλία, τις πιο πρωτοπόρες χώρες του κόσμου.
Εδώ λοιπόν στην εγγύς ανατολή συμβαίνει αυτή η επανάσταση και τι αποτελέσματα φέρνει ? Τα έξης απλά αποτελέσματα τα οποία και μελετούμε αρχαιολογικά, διότι δεν έχουμε γραπτά μνημεία πάρα από το 3200 πχ σε αυτή εδώ την ζώνη της πρώιμης γεωργίας ο άνθρωπός έφτασε στο επόμενο μεγάλο του βήμα που είναι η γραφή και η πρώτη γραφή του ανθρώπου τουλάχιστον αυτή που μας έχει σωθεί μέχρι σήμερα είναι το 3200 πχ και προέρχεται από εδώ, από την Μεσοποταμία. Σε διάφορες περιοχές βρίσκονται κάποια σκαριφήματα παλαιότερα και γίνεται συζήτηση εάν αυτά είναι γραφή ή όχι που δεν μπορεί να αναγνωριστούν ακόμα. Αυτή η πρώτη γραφή εντοπίζεται εδώ στην εγγύς ανατολή και στην Αίγυπτο το 3200 πχ και φυσικά είναι εικονογραφική γραφή, η πρώτη γραφή του ανθρώπου.
Τώρα να δούμε τι πράγματα έφερε αυτή η γεωργική επανάσταση, τι αλλαγές. Ας μείνουμε σε ένα χωριό και μόνο που σας λέω την λέξη χωριό, μιλάμε για επανάσταση, διότι για εκατομμύρια χρόνια δεν υπήρχε αυτό το πράγμα, τι υπήρχαν οικισμοί που στήνονταν και ξεστήνονταν.
Υπάρχουν οικισμοί, υπάρχουν σπίτια, το σπήλαιο Βράχι της Αργολίδας θα σου πει ο αρχαιολόγος ότι εδώ παρατηρούμε ζωή επί τόσες χιλιετίες ή και αιώνες ας πούμε, τι εννοεί με αυτό ο αρχαιολόγος τί έμεναν σταθερά εκεί οι ίδιες ομάδες, όχι, αλλά σε αυτό το σπήλαιο έρχονταν ομάδες έφευγαν και μετά έρχονταν άλλες και έτσι βρίσκουμε εμείς τα ίχνη τους, για αυτό η λέξη χωριό είναι επαναστατική και ακόμη πιο επαναστατική είναι η λέξη κωμόπολη και ακόμη πιο πολύ η λέξη πόλη.
Εδώ είναι λοιπόν τα πρώτα χωριά στον κόσμο, οι αρχαιολόγοι υποθέτουν ότι βρίσκουν κάποια από αυτά δεν είναι τόσο εύκολο γιατί οι πρώτες κατοικίες ήταν καμωμένες από ευτελή υλικά και έχει ενδιαφέρον ότι αυτή εδώ η περιοχή που πρώτο αναπτύχθηκε η γεωργία δεν έχει σκληρά, η περιοχή δηλαδή της μέσης και εγγύς ανατολής είναι χωματοπεριοχή και άμμοπεριοχή με ελάχιστη ξυλεία και πέτρες, για αυτό και οι κατασκευές σε αυτές τις περιοχές είναι με πλίνθες, ακόμη και τα ανάκτορα τα οποία κτίζονται σταδιακά είναι από πλίνθες καμωμένα δεν έχουνε σκληρά υλικά. Για να βρουν σκληρά υλικά τα φέρνουν από άλλες περιοχές που δεν είναι απλό, είναι ο Λίβανος που είχε τα δάση, τον κέδρο. Οι αρχαιολόγοι παρατηρούν τα υπολείμματα διαφόρων τέτοιων οικισμών και βγάζουν κάποια συμπεράσματα επισφαλή, άλλα μοιάζει να είναι στην σωστή κατεύθυνση.
Τώρα αυτό το σταθερά εγκατεστημένος για πρώτη φορά δημιουργεί σπίτι, σταθερό σπίτι και αυτό το κτίζεις και ανήκει σε σένα, δίπλα κτίζει ένας άλλος ένα παρόμοιο που του ανήκει. Έχει ενδιαφέρον ότι στα εκατομμύρια χρόνια που είμασταν νομάδες είχαμε στην κατοχή μας ελάχιστα αντικείμενα, διότι όταν μετακινήσε κρατάς τα στοιχειώδη, όλα τα άλλα τα απομακρύνεις, τώρα που έγινες εδραίος δηλαδή απέκτησε έδρα και δικό σου χώρο μπορεί να έχεις και άλλα πράγματα και σιγά-σιγά να τα συσσωρεύεις, η γεωργική επανάσταση μας έκανε συσσωρευτές αντικειμένων πολλές φορές και άχρηστων. Το άλλο είναι επίσης η γη, η γη καλλιεργείται από αυτά τα άτομα, κάποια κτήματα λες είναι στην δικιά μου ευθύνη, το άλλο στην δικιά σου ευθύνη, οι πρώτοι παραγωγοί θα είχαν ασφαλώς τα χωράφια ελεύθερα οργανωμένα και τώρα το μεγάλο τους πρόβλημα σε αυτά τα χωριά που είναι μικρά χωριά.
Τώρα αυτοί οι γεωργοί που έχουν τις γαίες τους και τις καλλιεργούν σταδιακά παθαίνουν το μεγάλο κακό, δηλαδή να εξαρτώνται για την ζωή τους από αυτό και επομένως το πολυτιμότερο πράγμα που έχουν είναι η γη τους, είναι αυτή η διαδικασία και ο καρπός που απορρέει από αυτήν.
Κυττάξτε τώρα να δείτε άλλη επαναστατική εξέλιξη, για εκατομμύρια χρόνια ζούσαμε κόβοντας τους καρπούς ή σκοτώνοντας ένα ζώο και τρώγοντας το για μια μέρα, μια βδομάδα, 10 μέρες, εάν ήσουν στο βορά που οι θερμοκρασίες είναι χαμηλές μπορούσες και περισσότερο αλλά στα δικές μας ζώνες είχες για πολύ λίγο διάστημα τροφή και έπρεπε να την ξαναποκτάς.
Τώρα όμως η γεωργία σε βάζει σε τελείως άλλο κύκλο ζωής, διότι σου παρέχει τον καρπό μια φορά το χρόνο, αυτόν θα πρέπει να τον αποθηκεύσεις για να ζήσεις τον υπόλοιπο χρόνο. Επομένως το σπουδαιότερο πράγμα που συμβαίνει μέσα στο χωριό είναι η αποθήκευση του προϊόντος , αλλιώς χάθηκες έτσι όπως έχεις οργανώσει την ζωή σου.
Αλλά αποθήκευση του προϊόντος σημαίνει δύο πράγματα, το ένα είναι μια καλή κατασκευή στην οποία να μην μπορούν να μπουν άτομα, αν είναι δυνατόν, τα τρωκτικά που θα σου τα φάνε, τα πουλιά που θα σου τα φάνε και φυσικά και οι κλέφτες που θα έρθουν να σου τα κλέψουνε. Αυτό ήταν ένα μεγάλο θέμα για τους πρώτους γεωργούς, διότι εν όσο αυτοί έγιναν γεωργοί, γύρω τους υπήρχαν άλλοι που εξακολουθούσαν να είναι καρποσυλλέκτες, κυνηγοί.
Κυττάξτε τώρα δύο δείνα που προκύπτουν εκ των πραγμάτων, ο γεωργός καθώς προχωράει η γεωργία, ο ένας μετά τον άλλο γίνεται γεωργός, γεωργός, γεωργός....ο γεωργός είναι ένας ήμερος άνθρωπος, δηλαδή ζει μέσα σε αυτόν το κύκλο, η δουλειά του έχει μια κλιμάκωση μέσα στον χρόνο, η δουλειά του γεωργού είναι σε κάποια ζώνη του χρόνου πάρα πολύ σκληρή και εντατική, σε άλλοι ζώνη του χρόνου δεν είναι καθόλου.
Δηλαδή η πολύ δουλειά του γεωργού και μάλιστα στα δημητριακά είναι από τον Απρίλιο μέχρι τον Σεπτέμβριο και στο διάστημα αυτό η δουλειά του είναι απαιτητική. Τον Σεπτέμβριο σταματάει για αυτό και η αρχή του έτους θα έπρεπε να αρχίζει από τον Σεπτέμβρη και όχι τον Γενάρη, είναι ένα κατασκεύασμα που δεν ανταποκρίνεται σε τίποτα. Έρχεται ο Οκτώβριος γίνονται κάποιες εργασίες στο χωράφι, Νοέμβριο το πράγμα κάθεται.....Σας τα λέω αυτά γιατί η γεωργική ζωή είναι σκληρή, αλλά έχει περιοδικότητα, εξ’ αυτού οι γεωργοί σε όλο τον κόσμο θεωρούνται ήμεροι άνθρωποι και όχι τόσο σκληραγωγημένοι σαν τους γείτονες τους, γιατί σε σχέση με ένα κυνηγό, ποιος είναι πιο σκληραγωγημένος ? Δεν υπάρχει σύγκριση, ο κυνηγός, διότι κυνηγάει κάθε μέρα θηρία, χειμώνα, καλοκαίρι, το σώμα του και η νοοτροπία του είναι νοοτροπία επιθετική. Αυτοί οι κυνηγοί που είναι μαζεμένοι ένα γύρω και θα πάρουν χαμπάρι ότι είναι κάπου μαζεμένο το σιτάρι . Βρήκανε την ευκαιρία, θα ορμήσουνε στις αποθήκες, παίρνουν το σιτάρι και βρήκαν την χαρά τους, άρα ο γεωργός τι πρέπει να κάνει ? Να δημιουργήσει μια κατασκευή για αυτήν την φύλαξη, από αυτήν κρέμεται η ζωή του και τα αρχαιολογικά δεδομένα δείχνουν ότι ως φαίνεται μέσα στην πορεία των χρόνων, αυτά τα γεωργικά χωριά κατέληξαν ότι είναι προσφορότερο να δημιουργηθεί ένα κτίσμα, κοινό κτίσμα στο οποίο όλοι θα βάζουν το προϊόν τους. Αυτό το κτίσμα να είναι ισχυρά κτισμένο, τα παράθυρα του να είναι ανοίγματα, ψηλά, ψηλά για να μην μπορεί κανείς εύκολα να μπει και να έχει ισχυρά καμωμένη θύρα. Άρα έχουμε την αποθήκη και η αποθήκη είναι το σπουδαιότερο σημείο του χωριού και της ζωής αυτών των ανθρώπων. Τώρα θα δείτε πως το ένα φέρνει το άλλο, διότι αφού η αποθήκη είναι τόσο σημαντική, τι πρέπει να συμβαίνει επί 24ωρου βάσεως, να φυλάσσεται. Επομένως πρέπει κάποιοι να αποκοπούν από την παραγωγή και να τους πεις “ ξέρεις επί 24ωρου βάσεως εσύ και εσύ.....θα είστε έξω από την αποθήκη και θα την φιλάτε” και προφανώς θα διαλέξουν ένα νεαρό και στιβαρό άντρα, έχει σημασία αυτό που σας λέγω. Ένα που ενδιαφέρει σε αυτήν την διαδικασία είναι η υπεροχή του αρσενικού του θηλυκού, μητριαρχίες, πατριαρχίες.
Σε καταστάσεις καρποσυλλογής και ιδιαίτερα σε ζώνες που είχαμε πολύ πλούσια παροχή τροφίμων, εκεί έχουμε εύκολα μητριαρχίες γιατί η αντοχή της γυναίκας είναι εκείνο που παίζει το ρόλο και η γυναίκα όταν δεν χρειάζεται η δύναμη του άντρα, είναι πολύ σπουδαία στον χώρο της, γιατί αυτή αναπαράγει την ζωή. Όμως στην περίοδο του κυνηγίου ενισχύθηκε απολύτως η θέση του άντρα, διότι ο άντρας θα κυνηγήσει.
Στην περίοδο της γεωργίας θα μπορούσε κανείς να πει ότι δεν χρειάζεται, θα μπορούσαμε να έχουμε μια ισότητα των φύλων ή και υπερισχύσει και της γυναίκειας πλευράς, γιατί η γυναίκα μπορεί άριστα να δουλέψει στο χωράφι σαν τον άντρα. Γιατί σας το λέω αυτό στην περίοδο της γεωργικής επανάστασης εν αντιθέσει με αυτά που λέμε τώρα, ενισχύθηκε κατά πολύ η θέση του άντρα γιατί θα δούμε που χρειαζόταν η ρώμη του, χρειαζόντανε η ρώμη του άντρα στην φύλαξη της αποθήκης.
Αφού θα αποκόψεις 2-3 άντρες και θα τους πεις να κάνουν αυτή την δουλειά, τους απομακρύνεις από την γεωργία, από τα κτήματα τους και τους στερείς το εισόδημα τους. Αυτός ο άνθρωπός που έχεις αποσπάσει, αυτοί οι άντρες που έχεις αποσπάσει για αυτή την φύλαξη πως θα ζήσουν αφού δεν καλλιεργούν, τι θα γίνει? Όλοι η κοινότητα θα πει αφού αυτοί οι 3 άντρες δεν καλλιεργούν, ο καθένας μας θα βγάζει ένα ποσό από την παραγωγή του και θα του το δίνει. Γιατί η δουλειά του μας βοηθάει για να παράγουμε, εκείνος δεν μπορεί, εμείς τους χρειαζόμαστε βγάζω ένα ποσοστό από την παραγωγή μου και τους το δίνω και έτσι είναι σαν να καλλιεργούν.
Όπως καταλαβαίνεται αυτό που σας περιγράφω τώρα είναι ακόμα κάτι πολύ σημαντικό διότι αυτοί οι άνθρωποι είναι οι πρώτοι δημόσιοι υπάλληλοι και αυτό το οποίο τους δίνεται στην ουσία είναι ο πρώτος φόρος στη γη, είναι φόρος δηλαδή τι είναι οι φόροι, είναι κάτι που αποσπούμε από το εισόδημα μας για να εξυπηρετηθεί η συνολικότερη ζωή μας, έτσι ώστε να μπορούμε να παράγουμε ανετότερα αυτό που παράγουμε. Επομένως νάτοι οι φύλακες, νατοι οι δημόσιοι υπάλληλοι, νατοι η φορολογία.....
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου