Τρίτη 20 Σεπτεμβρίου 2022

Μικρά Μαθήματα για ένα Μεγάλο Κόσμο - Επεισόδιο 27

 Κατά τον 8ο αι.,  το Ισλάμ κυριάρχησε από την Ισπανία μέχρι τη Δ. Ινδία, με χιλιάδες νέους οπαδούς να προστίθενται στο δυναμικό του. Στον 7ο αι. θα γνωρίσει σχίσμα σε σουνίτες και σιίτες. Οι σουνίτες συγκροτούν τη σαφή πλειοψηφία του Ισλάμ, ενώ σιίτες είναι κυρίως οι Ιρανοί και  οι Ιρακινοί. Παραλλήλως, υπάρχει η μυστικιστική τάση του σουφισμού. 

 

Σύνδεση με το προηγούμενο 

Ο Μωάμεθ διοίκησε όπως σας είπα τη Μεντίνα και μέσα στην Μεντίνα άλλα θρησκεύματα, χριστιανοί διαφόρων τύπων, χριστιανοί μονοφυσίτες, εβραίοι κτλ., υπήρχαν και άλλες θρησκείες, εκτός από το Ισλάμ που μόλις είχε ιδρυθεί, λοιπόν ο Προφήτης όχι μόνο έδρασε όπως σας είπα, αλλά το έγραψε κιόλας, δηλαδή ήταν μέσα στον ιερό νόμο, την Σαρία που λέει, σεβόμαστε και ανεχόμαστε την θρησκεία των ανθρώπων της Βίβλου, έτσι τους ονομάζει μέσα στη Σαρία, ποιοι είναι οι άνθρωποι της Βίβλου? Είναι οι Εβραίοι και οι Χριστιανοί, αυτοί μπορούν να εξακολουθήσουν να έχουν το θρήσκευμα τους, να τηρούν τις τελετές τους, να έχουν τις εκκλησίες τους, τις συναγωγές τους, να έχουν τους Ραβίνους, τους ιερείς, τους μητροπολίτες, τους επισκόπους, τους Πατριάρχες, ας έχουν όμως συνείδηση ότι είναι λάθος η θρησκεία τους, να μην προκαλούν. 

 

Θέλω να σας πω αυτά μόνο υπογράφονται, τώρα θα μου πείτε κλείσανε οι μουσουλμάνοι Πατριαρχεία?  κανένα Πατριαρχείο, το Ισλάμ κατέλαβε αμέσως με το καλημέρα τα Πατριαρχεία Αλεξανδρείας, Ιεροσολύμων, Αντιοχείας,  Κωσταντινουπόλεως το 1453, δεν έκλεισε κανένα Πατριαρχείο, ποτέ, τα Πατριαρχεία αυτά συνεχίζουν να λειτουργούν, το Πατριαρχείο Αλεξανδρείας είναι κάτω από μουσουλμανικό έλεγχο 1400 χρόνια τώρα, δεν έχει πάψει να λειτουργεί, ούτε το Ιεροσολύμων, ούτε το Αντιοχείας, ούτε το Κωνσταντινουπόλεως, τι συνέβη? Καθώς περνάει ο χρόνος οι πιστοί μειώνονται πάρα πολύ και τελικά αυτά τα Πατριαρχεία έχουν πάρα πολύ μικρό ποίμνιο, άρα εκ των πραγμάτων κλείνουνε, επισκοπές, μητροπόλεις κτλ., οι μουσουλμάνοι δεν κλείσανε τις επισκοπές και τις μητροπόλεις, τελικά όμως κλείσανε δεκάδες επισκοπές και μητροπόλεις γιατί μειώθηκαν οι πιστοί, αν πεις σε ένα μουσουλμάνο, εσύ κτυπάς την χριστιανική θρησκεία, θα σου πει, εμείς δεν πειράξαμε τίποτα, αλλά αν η θρησκεία μας είναι η σωστότερη, το καταλαβαίνει ο καθένας, έτσι χιλιάδες άνθρωποί έγιναν μουσουλμάνοι, τι να κάνουμε εμείς που έχουμε την καλύτερη θρησκεία ? Καταλαβαίνετε εδώ πέρα μιλάνε δύο κωφοί. Το Ισλάμ επεκτάθηκε γύρω από την αραβική χερσόνησο και είχε ταχύτατη για θρησκεία καινούργια εξέλιξη, δηλαδή οι θρησκείες χρειάζονται χρόνο, δεν είναι εύκολο να αλλάξει κάποιος θρήσκευμα, ωραία, έρχεται αύριο κάποιος και σας μιλάει για ένα θρήσκευμα, θα αλλάξετε? Θα το ακούσετε 100 φορές, χρειάζεται πολύ χρόνος για να αλλάξει κανείς θρησκεία. Στην αραβική χερσόνησο όμως είχε πολύ γρήγορη εξέλιξη και πρώτα-πρώτα υπήρξε μεγάλη εξέλιξη μεταξύ των μονοφυσιτών, μια από τις ερμηνείες της μεγάλης εξέλιξης του Ισλάμ στην περιοχή, είναι ότι πολλοί μονοφυσίτες άλφα, χριστιανοί θεώρησαν το Ισλάμ μονοφυσιτική αίρεση, επειδή μιλάει με τόσο σεβασμό για τον Ιησού και την Μαρία, κάποιοι θεώρησαν ότι είναι μονοφυσιτικό και αυτοί ήταν μονοφυσίτες, εδώ ο Ιωάννης ο Δαμασκηνός μπερδεύτηκε, όχι ο κυρ Γιώργης και η κυρία Κατίνα, δεύτερον, άλλοι μονοφυσίτες ήταν εξαιρετικά οργισμένοι με το Βυζάντιο, γιατί αυτή η περιοχή ανήκε στο Βυζάντιο, Συρία, Ιορδανία, Παλαιστίνη, Ιράκ τμήμα του Ιράκ και τμήμα της Σαουδικής Αραβίας και Αίγυπτος, εκεί υπήρχαν πολλοί μονοφυσίτες οι οποίοι πραγματικά είχαν δει πολύ σκληρή μεταχείριση από το Βυζάντιο, διότι και η ανατολική και η δυτική πλευρά με τις αιρέσεις τους ήτανε , έτσι αρκετοί μονοφυσίτες θεώρησαν ότι είναι μια ευκαιρία να απομακρυνθούν από το άδικο, σκληρό όπως αυτοί το εννοούσαν Βυζάντιο και να βρουν απάγκιο σε μια θρησκεία που έμοιαζε πολύ κοντά στην δική τους, θυμηθείτε αυτό, το Κοράνι μιλάει με μεγάλο σεβασμό για τον Ιησού και την Παναγία και φαίνεται ότι αυτό έπαιξε ρόλο, διότι όταν οι μουσουλμάνοι που το έκαναν γρήγορα με τα στρατεύματα τους, όταν κτύπησαν αυτές τις περιοχές που το έκαναν γρήγορα μέσα στον 7ο αιώνα και γιατί καβαλήσανε τα άλογα και άρχισαν την επίθεση ως κατακτητές, κοιτάξτε δεν είναι οι πρώτοι κατακτητές στο κόσμο, η ανθρωπότητα είναι γεμάτη με ιστορίες με κατακτητές, δεν είναι αυτό το ζήτημα μας και ο Μέγας Αλέξανδρος κατακτητής δεν ήτανε? Δεν πήρε το άλογο και κατακτούσε και αυτοί πήραν το άλογο και κατακτούσαν και ήτανε και καταπληκτικοί πολεμιστές και άρχισαν πόλεμο........δηλαδή κτυπήθηκαν με τους στρατιώτες του Βυζαντίου και τους νίκησαν, κατανικήθηκε το Βυζάντιο εδώ πέρα, φυσικά επιχείρησαν να καταλάβουν και την Κωνσταντινούπολη, αυτό δεν το πέτυχαν, αλλά αυτή την ζώνη του Βυζαντίου, δηλαδή από τη σημερινή Μικρά Ασία και νότια, μέχρι και την Αίγυπτο, την κατέλαβαν με εντυπωσιακά γρήγορο τρόπο και η ερμηνεία του εντυπωσιακά γρήγορου τρόπου είναι, ότι οι ντόπιοι πληθυσμοί που ήταν μονοφυσίτες τους συμπαραστέκονταν, στην Αίγυπτο μάλιστα οι Κόπτες ανοίγανε τις πόρτες των φρουρίων για να μπούνε μέσα οι Άραβες να νικήσουν τους Βυζαντινούς, γιατί και η Αίγυπτος ήταν βυζαντινή, άρα έπαιξε ρόλο η ύπαρξη μονοφυσιτών, άλφα η σύνχυσης ή η οργή τους ή και τα δύο μαζί. Από εκεί και πέρα οι Άραβες με τα άλογα τους συνέχισαν την κατάκτηση, κατέκτησαν πολύ γρήγορα αυτές τις περιοχές, κατέκτησαν όλες αυτές τις περιοχές, δηλαδή την βόρεια Αφρική, πέρασαν στην Ισπανία και την Πορτογαλία, κατέκτησαν την Ιβηρική Χερσόνησο, τους αντιμετώπισαν οι Γερμανοί, οι Φράγκοι στο Πουατιέ, ξανά γύρισαν πίσω και όλα αυτά τα οποία είπαμε, προσέξτε να δείτε ο προφήτης πέθανε το 632 και η Ιβηρική Χερσόνησος κατελήφθη το 711, μέσα σε 80 χρόνια, είχαν κάνει κατ’ αρχήν το στρατιωτικό αυτό άθλο, αλλά δεύτερον και τον θρησκευτικό, διότι σε αυτές τις περιοχές που κατέκτησαν χιλιάδες κάτοικοι άλλαξαν θρήσκευμα καβάλησαν τα άλογα και πολεμούσαν για την περαιτέρω επέκταση. 

Τώρα, αν μιλήσει ο χριστιανός λέει το κάνανε με την βία, ο μουσουλμάνος λέει γιατί, το Κοράνι λέει ότι δεν πρέπει κανείς να αλλάζει θρήσκευμα παρά μόνο όταν πιστή για την ορθότητα του θρησκεύματος, άρα εμείς δεν κάναμε τίποτα, εσείς οι χριστιανοί διαδώσατε την δικιά σας θρησκεία με την βία και νομίζετε ότι την διαδώσαμε εμείς, στα σχολεία των μουσουλμάνων  μαθαίνανε όλες τις βίες των χριστιανών με όλες τις λεπτομέρειες, οπότε τα μουσουλμανόπουλα είναι βέβαια ότι οι χριστιανοί είναι βίαιοι, δεν το συζητούν με τις σταυροφορίες οι οποίες παίζουν το βαρύτερο ρόλο ας πούμε, τις μαθαίνουν με όλες τις λεπτομέρειες, καταλαβαίνετε.....εδώ μιλάνε δύο κωφοί, ό ένας λέει είστε βίαιοι.....κατελήφθη αυτή η περιοχή, αυτή εδώ η ζώνη μέσα σε λίγο διάστημα, εννοώ 2-3 αιώνες, η ζώνη της βόρειας Αφρικής μετετράπη σε μουσουλμανική ζώνη, δηλαδή η πλειοψηφία των κατοίκων άλλαξε θρήσκευμα και έγιναν μουσουλμάνοι, στην Αίγυπτο παρέμειναν οι Κόπτες, Κόπτες, μέχρι σήμερα και είναι σήμερα 110 εκατομμύρια, στο μεταξύ τους κυνηγάνε αγρίως και φεύγουνε, τελειώνει η χριστιανική παρουσία στην Αίγυπτο όπως πάει και όχι μόνο έγινε μουσουλμανική αυτή η ζώνη, αλλά άλλαξε και γλώσσα, δηλαδή υιοθέτησαν την αραβική γλώσσα και έτσι μιλιέται η αραβική γλώσσα σε αυτή τη ζώνη που είναι περίπου όμοια μεταξύ τους, αλλά όχι ακριβώς η ίδια και οι λεβέντες αυτοί του Ισλάμ, πάνω στα άλογα τους δεν κτύπησαν μόνο δυτικά, αλλά κινήθηκαν ταυτοχρόνως και ανατολικά, άλλες στρατιές κινήθηκαν δυτικά, άλλες ανατολικά και την ώρα που οι στρατιές του Ισλάμ κινούνται και 

 

 καταλαμβάνουν την Ιβηρική Χερσόνησο, 711 έγινε αυτό, το 712 μπαίνουν στις Ινδίες, δηλαδή έχουν καλύψει αντιστοίχως, στερεοφωνικά θα έλεγε κανείς, από την μια και από την άλλη πλευρά, μεγάλες αποστάσεις και έχουν μπει στην Ινδία, το 712, εδώ μιλάμε για το ίδιο φαινόμενο, αυξάνονται σε όλη αυτή την διαδρομή οι μουσουλμάνοι και ενισχύεται η δύναμη του Ισλάμ. 

Και το 751 τα αραβικά στρατεύματα συγκρούονται σε ένα ποταμό που 

 

 λέγεται Τάλας, δηλαδή στα σύνορα με την Κίνα, συγκρούονται με τον κινέζικο στρατό και νικούν οι Άραβες, αλλά δεν επιλέγουν να μπούνε μέσα στην Κίνα, δηλαδή δεν αξιοποιούν αυτή τη νίκη, επιλέγουν να σταθεροποιήσουν και να οριστικοποιήσουν τις κατακτήσεις τους μέχρι την Κίνα και να μην μπουν στην Κίνα, εξ’ άλλου σε αυτό το τμήμα της Κίνας, 

 

 είναι Τούρκοι που σας είχα πει, Ουιγούροι που έγιναν μουσουλμάνοι και εκείνη την εποχή δεν είχαν γίνει μουσουλμάνοι, αλλά τελικά το Ισλάμ θα μπει στη Κίνα, μέσω των Τούρκων, διότι εξισλαμίστηκαν οι Τούρκοι και πέρασε το Ισλάμ σε αυτούς τους Τούρκους, τους Ουιγκούρ που τώρα είναι ένα τμήμα της Κίνας και είναι μουσουλμάνοι. 

Ας μιλήσουμε για τα πολιτικά σχίσματα, το Ισλάμ τελικά δεν έμεινε ενιαίο, στην αρχή ήταν όπως καταλαβαίνετε, αλλά όταν επεκτείνεσαι μπαίνεις σε τόσα εκατομμύρια κόσμο, επεκτείνεσαι σε τόσο μεγάλη έκταση, τελικά δημιουργήθηκαν δυνάμεις μέσα στο Ισλάμ, στην πρώιμη φάση της ανάπτυξης του Ισλάμ, την δύναμη, την πολιτική, την πολιτιστική, την θρησκευτική την είχε μια οικογένεια, μια δυναστεία που ευθυγραμμίστηκε γρήγορα με τον προφήτη από την περιοχή της Συρίας, την περιοχή της Δαμασκού που λεγόντανε Ουμιάντ, εμείς τους λέμε στα ελληνικά Ουεμεϊάδες ή Ομεϊάδες, αυτοί έπαιξαν μεγάλο ρόλο, για αυτό και η Συρία έχει κύρος και η Δαμασκός ειδικά, τώρα δεν έχει μείνει τίποτα, η Δαμασκός ειδικά έχει κύρος πολύ στον αραβικό κόσμο, λόγω ακριβώς αυτής της οικογενείας που πρωίμως μπήκε σε αυτή τη θρησκεία με μεγάλο κύρος και πάθος και για αυτό και στην Δαμασκό δημιουργήθηκε το πρώτο στην ουσία τέμενος του Ισλάμ που όσοι είχαν την τύχη να το επισκεφθούν πριν τον εμφύλιο πόλεμο, πραγματικά είναι ένα διαμάντι καταπληκτικό και φυσικά οι τεχνίτες που το έκτισαν, ήταν βυζαντινοί, οι Ομεϊάδες ζητήσανε από το Βυζάντιο να στείλει τεχνίτες και μπαίνει στο τέμενος και νοιώθεις αλλόκοτα γιατί είναι σαν να μπαίνεις σε χριστιανική εκκλησία, λόγω των μωσαϊκών που έχει, θαυμάσια μωσαϊκά με φυτικές παραστάσεις όπως καταλαβαίνετε γιατί στο Ισλάμ δεν υπάρχει η αποτύπωση προσώπου, εν πάση περίπτωση, αυτοί οι Ομεϊάδες κρατήσανε τα ηνία του Ισλάμ και του περίφημου αραβικού πολιτισμού τα ηνία, γιατί αυτή η  θρησκεία  συνοδεύτηκε με την καταπληκτική άνθηση ενός από τους σπουδαιότερους πολιτισμούς της γης, τον αραβικό πολιτισμό. Ο αραβικός πολιτισμός ξεκινάει τον 7ο αιώνα, αλλά είναι ήδη εμφανής τον 8ο, διαρκεί τον 9ο, 10ο, 11ο αιώνα και μετά αρχίζει να αποστεγνώνεται και να σβήνει. Όταν μας προσβάλει κάποιος, αντιδρούμε γυρνώντας στην αρχαιότητα, ποιος είσαι εσύ που τα λες αυτά που εμείς είμαστε.......και που πάμε να βρούμε μια πηγή αυτοπεποίθησης, στην αρχαιότητα, γιατί ήτανε η περίοδος της ακμής. Λοιπόν και οι Άραβες μέχρι τώρα, για αυτά που κάνουν, έχει σχέση με αυτό, είναι πολιτιστικά ηττημένοι τους τελευταίους αιώνες, η Δύση τελοσπάντων, τους αντιμετωπίζει με υπεροψία και αλαζονεία και περιφρόνηση και για αυτό υπάρχει και η βία, είναι μέσα σε όλα το παιχνίδι αυτό. Όποιος τους προσβάλλει, αυτοί αντιδρούν, λέγοντας, ποιος είσαι εσύ, που μιλάς, που εμείς το 800τόσο κάναμε αυτό.....και αυτοί αντλούν αυτοπεποίθηση από αυτούς τους αιώνες της ακμής τους που όμως και αυτοί έκαναν τον κύκλο και αποστεγνώθηκε ο πολιτισμός τους. Οι Ουεμιάδες έπαιξαν λοιπόν ρόλο στην γέννηση αυτού του πολιτισμού και στην συνέχεια σημαντική ομάδα πολιτικά μέσα στους μουσουλμάνους ήτανε οι Φατινίδες, άλλοι δυναστεία, στην Αίγυπτο, οι Σαφατίδες στη Περσία και βέβαια μεγάλο ρόλο πολιτικό έπαιξαν οι δυνάμεις των Αράβων στην Ισπανία, διότι η Ισπανία μετατράπηκε στη Μέκκα του πολιτισμού του Ισλάμ για κάποιους αιώνες από πλευράς πολιτισμού. 

Αργότερα δημιουργήθηκαν και άλλες ομάδες και δεν ήταν και φιλικές μεταξύ τους, είχαν και συγκρούσεις μεταξύ τους, θέλω να πω, υπήρχε πολιτική σύγκρουση, δεν είναι θέμα ότι ήταν ενιαίο το Ισλάμ, αλλά από πλευράς θρησκείας είχε την επέκταση του συνεχώς και παρ’ όλο που το σχίσμα του συνέβη νωρίς, στο χριστιανισμό χρειάστηκε 1000 χρόνια για να συμβεί, στην περίπτωση του Ισλάμ 30 χρόνια, ούτε 30 χρόνια, με το καλημέρα δηλαδή το Ισλάμ εσκίσθει στα δύο, στο Σουνίτες και σε Σιίτες, αλλά προσέξτε δεν είναι σιχ, οι σιχ είναι άλλη θρησκεία, είναι θρησκεία της Ινδίας, άλλη θρησκεία, εμπεριέχει στοιχεία του Ισλάμ, αλλά είναι άλλη θρησκεία, είναι Σουνίτες και Σιίτες, οι Σουνίτες είναι η συντριπτική πλειοψηφία του Ισλάμ, όταν λέμε συντριπτική, τα πήρες όλα και έφυγες, είναι κοντά στο 90 % του Ισλάμ, οι Σουνίτες. Σουνίτες είναι στην Σαουδική Αραβία, Τουρκία, Πακιστάν, Ινδία κτλ., αλλά θα σας πω και άλλα, στην Ινδονησία είναι Σουνίτες, η βόρεια Αφρική είναι Σουνίτες, αλλά οι Σιίτες είναι λίγοι αλλά κραταιοί, Σιίτες είναι δύο χώρες, η εξής μια, το Ιράν, η Περσία είναι Σιίτες, η Περσία το έχει, κάποιοι λένε ότι η Περσία είναι πάντα κάτι άλλο, δεν ξέρω αν ξέρετε, αυτή η χώρα δεν μοιάζει με καμία άλλη, πάντα είναι κάτι άλλο, ήταν οι άλλοι παγανιστές ή ότι άλλο, οι Πέρσες ήταν ζωροάστρες, γίνανε μετά μουσουλμάνοι, αλλά έγιναν κάτι άλλο, οι ροπές είναι πάντα κάτι άλλο, η δεύτερη σιιτική χώρα στο κόσμο είναι το Ιράκ, στο Ιράκ οι Σιίτες είναι λίγο πάνω από το 60 %, δηλαδή είναι πλειοψηφία, ενώ οι Σουνίτες είναι μειοψηφία και για αυτό συχνά βλέπουμε γεγονότα εκεί, αυτό έπαιξε ρόλο και στα γεγονότα που παρακολουθούσαμε στις ειδήσεις μας, διότι ο Σαντάμ Χουσεϊν ήτανε σουνίτης και διοικούσε μια χώρα της οποίας η πλειοψηφία είναι σιίτες και σουνίτες και σιίτες μισούνται απερίγραπτα, επομένως ο Σαντάμ Χουσείν διοικούσε μια χώρα που το 60% τον μισούσε και το άλλο 40% τον αγαπούσε και η Δύση όταν έκανε την επίθεση της στο Ιράκ είχε υπολογίσει στην βοήθεια των Σιιτών οι οποίοι όμως κρατήσανε μια στάση ουδετερότητας, δεν βοήθησαν τους Αμερικανούς. Οι Κούρδοι είναι σουνίτες τώρα, ήταν ζωροάστρες μέχρι αρκετά πρόσφατα, οι Κούρδοι είναι Πέρσες, η γλώσσα τους είναι περσική, βέβαια είναι τμήμα περσικής, στην Περσία που υπάρχουν Κούρδοι, τους λένε Κούρδους, γιατί η γλώσσα τους είναι περσική αλλά είναι κάτι άλλο, δεν είναι Σιίτες στο μεγαλύτερο ποσοστό, είναι Σουνίτες κατά κανόνα, αρκετά κουρδικά φύλα ήταν μέχρι αρκετά πρόσφατα ζωροάστρες και αν είδατε τώρα στη Μέση Ανατολή, κάποια φυλή ζωροαστρών τους παρέλαβαν και τους σφάζανε σαν τα αρνιά γιατί είναι ζωροάστρες, ήταν Κούρδοι αυτή η φυλή από αυτές οι οποίες έχουν απομείνει. 

Να σας πω κάτι, είναι μεγάλη η διαφορά μεταξύ καθολικών και ορθοδόξων? Μήπως είναι αστεία? Οι διαφορές δεν είναι πραγματικές, έχουν άλλες βάσεις, καταλαβαίνετε? Αν σας πω, την διαφορά Σουνιτών και Σιιτών θα έλεγε κανείς, εν τάξει βρε παιδί μου, λέω τώρα, μάλιστα αυτών είναι πιο βαριές από το σχίσμα του 1054, λοιπόν σε τι βασίστηκε αυτό το σχίσμα το βαθύ? Μετά του πέθανε ο προφήτης, τον διαδέχτηκε στη θέση του, ένας συγγενής του, πέρασε από την πρώτη διαδοχή και μετά ήρθε και άλλη και 30 χρόνια μετά, έχει πεθάνει ο Χαλίφης και πρέπει να έλθει ο επόμενος, υπάρχουν δύο μεγάλες ομάδες που διεκδικούν αυτή την διαδοχή, η μια ομάδα σχετίζεται με τους Σουμιάδες που σας είπα, οι οιπίοι ήδη είχαν μεγάλο κύρος στο Ισλάμ εξ’ αρχής διότι ήταν από τους πρώτους που πίστεψαν στο προφήτη και έπαιζαν ρόλο κτλ.....μια άλλη ομάδα και αυτοί Ομεϊάδες προωθούν ένα άτομο που σχετίζεται με το προφήτη και είναι τελοσπάντων ικανός και αγαθός, αλλά η άλλη ομάδα θεωρεί ότι ο πιο σωστός για να γίνει Χαλίφης σε αυτή τη φάση, είναι ο Αλή, ένα άτομο το οποίο είχε ζήσει με τον προφήτη και ήταν ταυτοχρόνως ξάδελφος του και γαμπρός του και αυτός λοιπόν ο Αλή, ήταν το θαύμα της φύσεως, τόσο καλός, τόσο δίκαιος, τόσο υπέροχος, αξιοπρεπής, γενναίος, τι δεν είχε? Και είχε δύο γιούς, τον Χασάν και το Χουσεϊν που αυτοί πια ήτανε   και επιτυχής, αυτό για την πλευρά που πίστευε ότι αυτοί έπρεπε να πάρουν την διαδοχή, όμως τελικά ήλθαν έτσι τα πράγματα που δεν πήρε την διαδοχή, τον ανέτρεψε η άλλη ομάδα και όλα έληξαν με σφαγή, με βασανιστικό θάνατο των Χασάν και Χουσεϊν και τελικά την διαδοχή του προφήτη την πήρε, η άλλη πλευρά, για την πλευρά του Χασάν και Χουσεϊν και του Αλή. Τώρα, το σχίσμα δηλαδή γίνεται πάνω στη σειρά της διαδοχής, οι Σιίτες όπως καταλάβατε είναι αυτοί που πιστεύουν στον Αλή, τον Χασάν και τον Χουσεϊν και θεωρούν ότι έγινε μεγάλη αδικία και πήρε τη θέση, ο μη πρέπον, αυτοί τώρα αποσχίζονται από τους υπόλοιπους, κατηγορώντας τους ότι κατά κάποιο τρόπο υπέκλεψαν το δίκαιο και την ομορφιά του Ισλάμ, κάνοντας τέτοια πράγματα και δεν δέχονται τμήματα της Σαρία που δημιουργήθηκαν μετά από το σχίσμα από τη πλευρά που επεκράτησε, δηλαδή δεν έχουν ακριβώς την ίδια Σαρία οι δύο πλευρές, φυσικά το μεγαλύτερο τμήμα είναι κοινό, αλλά κάποια ιερά κείμενα που γράφτηκαν κλπ....και σχετίζονται με τους ελεεινούς δεν το δέχονται οι Σιίτες, οι Σιίτες δε, δίνουν μεγάλη έμφαση, στην έννοια της διαδοχής του ιερού λειτούργημα τους από το νήμα του προφήτη, δηλαδή οι Αγιατολάχ έχουνε σχέση με τον προφήτη, γενικά στο Ισλάμ είναι πάρα πολύ δυνατό αυτό, οι ηγεμόνες  ψάχνουν να αποδείξουν ότι σχετίζονται με τον προφήτη, γιατί δυναμώνει την θέση τους, στους Σουνίτες δεν είναι τόσο δυνατό αυτό, αλλά στους Σιίτες είναι το δυνατό, τώρα οι Σιίτες έχουν και άλλες επιλογές και άλλες προτεραιότητες, δηλαδή δίνουν πολύ μεγάλος κύρος και σεβασμό στον Χασάν και τον Χουσεϊν τους οποίους σέβονται σε τέτοιο σημείο που οι Σουνίτες κατηγορούν τους Σιίτες ότι τους έχουνε θεοποιήσει κατά κάποιο τρόπο και οι Σουνίτες κατηγορούν τους Σιίτες ότι έχουνε υποπέσει στο ίδιο σφάλμα που έκαναν οι χριστιανοί και προσέβαλαν τον Ιησού, δηλαδή δημιούργησαν τρισυπόστατο θεό, με την έννοια ότι τόσο μεγάλη σημασία και αξία στον Χασάν και τον Χουσεϊν και βέβαια όπως καταλαβαίνετε οι    των Σιιτών σχετίζονται ως επί το πλείστον με το μαρτυρολόγιο κατά κύριο λόγο του Αλή και κυρίως του Χασάν και του Χουσεϊν, ενώ των Σουνιτών κατά κύριο λόγο είναι η Παλαιά Διαθήκη, τώρα οι Σιίτες οι μεγάλες τους τελετές οι οποίες είναι και ξακουστές, γίνονται τις ημέρες του μαρτυρολογίου και είναι πολλά, όπως καταλαβαίνετε έχουν μαρτυρικό θάνατο οι Σιίτες, κάτι που έχει ο χριστιανισμός, δηλαδή τους φέρνουν κοντύτερα στο χριστιανισμό αυτό, αυτό τους κατηγορούν οι άλλοι και δίνουν έμφαση στο μαρτύριο και στον θαυμασμό της αντοχής του μαρτυρίου που επέδειξαν ο Χασάν και ο Χουσεϊν και όλη τους η καρτερία και η ομορφιά......και έτσι οι τελετές τους, θα τις έχετε δει ίσως, σε ταινίες ή ντοκυμαντέρ, είναι πολύ σκληρές διότι σε κάποιες ημέρες του μαρτυρολόγιου, του ενός και του άλλου, γίνονται παρελάσεις στις περιοχές των Σιιτών,  τιμώνται αυτές οι ημέρες με παρελάσεις όλων των αντρών, από μικρή ηλικία μέχρι γέροντες που εκείνες τις ημέρες φορούν μόνο ένα παντελόνι λευκό, βαμβακερό και στο πανωκόρμι είναι τελείως γυμνοί και αυτομαστιγώνονται ο καθένας κρατάει ένα μαστίγιο στο χέρι και δημιουργούν μια παρέλαση συντεταγμένη, προχωρούν μέσα στις πόλεις, ψέλνοντας ύμνους για τον Χασάν και τον Χουσεϊν και ταυτοχρόνως με κάθε βήμα ραβδίζονται, οι πιο φανατικοί βάζουν στην άκρη του μαστίγιου, κομμένα γυαλιά ή μεταλλικά κομμάτια, ούτως ώστε να πληγώνεται πιο πολύ η πλάτη και πρέπει να σας πω, εκείνες τις ημέρες, στις περιοχές των Σιιτών, πωλούνται, όταν πλησιάζουν αυτές οι άγιες ημέρες, μαστίγια και μάλιστα πωλούνται σε μέγεθος, μικρά μαστιγιάκια για παιδάκια και μεγάλα μαστίγια για σωματώδης άντρες και μάλιστα όταν ξεκινάει η τελετή οι πλάτες των αντρών αυτών είναι σε καλή κατάσταση, όταν προχωράει η τελετή, το αίμα ρέει κάτω και όταν τελειώνει η τελετή, οι κεντρικοί δρόμοι είναι κόκκινη από το αίμα, είναι κάτι πολύ δυνατό αυτό που συμβαίνει με τους Σιίτες, είναι σκληροτράχηλοι σε αυτό οι Σιίτες, βέβαια θεωρούνται σε πολλά επί μέρους σημεία του Ισλάμ ανοιχτοί, πάντως οι Σουνίτες στα θέματα πολιτικού βίου είναι πιο ανοιχτοί, να λειτουργεί το πράγμα, πιο χαλαρά θα έλεγε κανείς, το θέμα αυτό είναι σοβαρό, γιατί το Κοράνι και ο ιερός νόμος δεν μοιάζει με καμίας άλλης θρησκείας, όλων των θρησκειών τα κείμενα, είναι γενικόλογα, δηλαδή είναι γενικές οδηγίες ηθικής κατευθύνσεως ας πούμε, σου λέει, μην κάνεις αυτό, πρόσεξε εκείνο, στο Κοράνι έχει πάρα πολλά τέτοια που σας λέω, αλλά πάρα πολλά συγκεκριμένα, λεπτομέρειες οι οποίες καλύπτουν πολλά τμήματα του ποινικού δικαίου, του αστικού είναι μέσα στο Κοράνι και προβλέπεται με ακρίβεια και εξ’ αυτού ο μουσουλμανικός κόσμος έχει ένα κορσέ, οι Σουίτες και οι Σιίτες όλοι οι μουσουλμάνοι, με την εξαίρεση αυτών που είπατε, έχουνε μπροστά τους μια πολύ δύσκολη απόφαση, αν είσαι πιστός μουσουλμάνος, αφού δόθηκε από τον θεό αυτό, τότε πρέπει να το ακολουθήσεις που θα πει, ότι η πολιτική σου ζωή δεν μπορεί να είναι άλλη, άρα έχεις ένα θεοκρατικό κράτος και οι αποφάσεις παίρνονται με βάση την Σαρία, αυτή είναι μεγάλη σύγκρουση που ίσως παρακολουθείται στο Ισλάμ, διότι κάποιες χώρες του Ισλάμ δεν το έχουν τηρήσει αυτό, καθόλου, μια είναι η Τουρκία, άλλη ήτανε η Αίγυπτος, άλλη ήτανε η Τυνησία και έγινε η άνοιξη και αναδείχτηκαν οι σκληροτράχηλες ομάδες οι οποίες στην ουσία, στην Τυνησία ήδη τώρα έχουνε πετύχει, στην Αίγυπτο έγινε πραξικόπημα, πραγματικό, έγιναν εκλογές και κέρδισε κανονικά οι αδελφοί μουσουλμάνοι, οι οποίοι πιστεύουν ότι το κράτος πρέπει να διοικείται με τη Σαρία και έγινε πραξικόπημα από τον στρατό, ανατράπηκε η δημοκρατική κυβέρνηση και μπήκε άλλη για να μην γίνει η Αίγυπτος ένα θεοκρατικό κράτος, θέλω να σας πω, εδώ πέρα είναι ιστορίες που έχουν πολύ μεγάλες περιπλοκές, γιατί και η Δύση εμπλέκεται μέσα σε αυτό και μέσα και στις δικές τους δυνάμεις εμπλέκονται και αυτοί  και στο κόσμο αυτό, υπάρχουν πολλοί άνθρωποι  που έχουν ζήσει στη Δύση, θέλουν να ζουν όπως οι δυτικοί, αλλά να είναι και μουσουλμάνοι και υπάρχει μέσα στον μουσουλμανικό κόσμο, ομάδες οι οποίες είναι δυτικότροπες, αυτές όμως τώρα, αισθάνονται όλο και πιο πιεσμένες, από τις ομάδες που κερδίζουν έδαφος που είναι ομάδες θεοκρατικές και αν εφαρμοστεί η Σαρία, εφαρμόζεται η Σαρία και πάλι πως εφαρμόζεις τη Σαρία, γιατί το Κοράνι, ας πούμε λέει, το Κοράνι δεν λέει πουθενά να φοράνε οι γυναίκες πέπλο, πουθενά, το Κοράνι λέει να είναι σεμνά ντυμένες, για αυτό πάρα πολλές μουσουλμανικές χώρες δεν φορούν οι γυναίκες φερετζέ, στην Τουρκία μέχρι πρόσφατα δεν φορούσανε και τώρα τα πάντα είναι θέμα ερμηνείας. 

Ενώ σε άλλες μουσουλμανικές χώρες το ερμηνεύουνε να φοράς ολόκληρο σύστημα, βάζουν και σίδερα εδώ πέρα, αυτά τα πράγματα δεν είναι στους κανόνες, είναι θέμα ερμηνείας, άλλοι, η εκτομή δεν υπάρχει πουθενά στη Σαρία, τι είναι η εκτομή? Γίνεται σε κάποιες αφρικανικές χώρες, ήλθε το Ισλάμ σε αυτές τις χώρες και διατηρήθηκε το παλιό έθιμο, δεν έχει σχέση με το Ισλάμ, τις θρησκείες, ξέρουμε αυτό, είναι ένας ο χριστιανισμός, είναι ένα το Ισλάμ, χίλια πρόσωπα έχουνε οι θρησκείες και υπάρχει και μια μάχη μέσα στις θρησκείες, ποιο πρόσωπο, ανά καιρούς, δηλαδή, μπορεί τώρα να υπερισχύσουν οι σκληροτράχηλοι, σε 100-200 χρόνια να γίνει μια αναστροφή, απλά εσείς και εγώ θα έχουμε φύγει, βλέπουμε αυτό που ζούμε τώρα. Τώρα το Ισλάμ, εκτός από αυτό το σχίσμα που είπαμε, έχει και κάτι πολύ ενδιαφέρον που λέγεται σουφισμός, αυτό κανένας μουσουλμάνος δεν το παραδέχεται σαν σχίσμα, θεωρείται τάση του Ισλάμ και είναι μια τάση η οποία φέρνει αμηχανία και στους Σιίτες και στους Σουνίτες, αυτό που σας λέω, αμηχανία εως αποστροφή και ο δε σουφισμός είναι Σιιτικής καταγωγής στη σύλληψη του, αλλά ζει σε Σουνιτικό περιβάλλον, τόσο καλά, γιατί ο σουφισμός είναι μυστικιστική τάση του Ισλάμ, είναι όχι μια, τάσεις πολλές του Ισλάμ και από τους δύο του σχίσματος, Σουνίτες και Σιίτες, οι πιο μυστικιστικοί με απόσταση είναι οι Σιίτες, για αυτό και πηγάζει από σιιτικό περιβάλλον ο σουφισμός, είναι οι τάσεις που υπάρχουν σε όλες τις θρησκείες, να βιώσεις το θείο, δηλαδή να το αισθανθείς με τις αισθήσεις σου, να μπεις, να χαθείς, να απορροφηθείς από το θείο. 

Αυτοί οι Σούφοι τώρα, γεννιούνται μετά 200-300 χρόνια μετά την γέννηση του Ισλάμ στην Περσία και γρήγορα περνούν στην Μικρά Ασία, η περιοχή στην οποία άνθησαν, είναι η Μικρά Ασία, όταν πια η Μικρά Ασία έχει κατακτηθεί από τους Σελτσούκους- Τούρκους, η Μικρά Ασία σας θυμίζω, μετά το 1071 έγινε τουρκική στο μεγαλύτερο της τμήμα και είναι σελτσούκικοι και Σούφοι από την Περσία, έρχονται στην Μικρά Ασία και κερδίζουν πολλούς οπαδούς, οι πιο σημαντικοί από αυτούς που ήλθαν είναι ο Τσελαλαντίν αλ Ρουμί, θεωρείται από κάποιους ο μεγαλύτερος ποιητής στην ιστορία της ανθρωπότητας, υπάρχουν λάτρεις του ποιητή σε όλο το κόσμο και ομάδες που διαβάζουν ποίηση του, ανεξαρτήτως θρησκεύματος και αυτός ίδρυσε το Δερβίσικο τάγμα των Τσελαλαντίν Δερβίσιδων. Είναι αυτοί που στροβιλίζονται, με το ένα χέρι προς τον ουρανό και το άλλο προς την γη, δηλαδή είναι οι ενέργειες κλεισμένες και μέσα σε αυτές, εσύ στροβιλίζεσαι, αν έχετε προσέξει, κρατούν ως άξονα το ένα τους πόδι και γυρνούν με ένα συγκεκριμένο τρόπο το άλλο και με αυτή τη στροφή βρίσκεσαι, μπαίνεις σταδιακά σε μια ζάλη, οπότε χάνεις την αίσθηση του περιβάλλοντος και στην ουσία μπαίνεις σε μια εσωτερική διαδρομή, μέσα ακούγονται μουσικές, ψέλνεις και εσύ και αυτό σε οδηγεί σε μια βίωση και αυτή είναι και η πιο γνωστή εικόνα των Σούφοι, Σούφοι όταν λέμε εννοούμε πάρα πολλές ομάδες, η κάθε μια με δικιά της σύλληψη, δικιά της δράση κτλ., μέσα σε αυτές τις ομάδες είναι και οι Δερβίσικες ομάδες, δεν είναι όλοι οι Σούφοι δερβίσικές, αλλά βέβαια οι Δερβίσικες ομάδες είναι πιο οργανωμένες, πιο συγκροτημένες, πιο μεγάλες και πιο εντυπωσιακές. Ένας άλλος ιδρυτής μεγάλου τάγματος είναι ο ιδρυτής του τάγματος των Πεκτασί, ονομαζόντανε, Χατζή Πεκτάς και αυτός έδρασε στην Μικρά Ασία, την τουρκική Μικρά Ασία, αυτοί οι δύο δημιούργησαν τις πιο σπουδαίες σουφικές  δερβίσικές ομάδες. Στο κόσμο των Σούφοι υπάρχουν πολλοί όροι, είναι η λέξη Μπάμπα, στους Σούφοι ο πνευματικός τους ηγέτης, ένα άτομο, εσύ και εγώ, δεν είναι επαγγελματίες ιερωμένοι, όχι, έχουνε όμως κάποιο άτομο μέσα στην ομάδα, κατά κοινή συναίνεση, είναι το πιο πνευματικό, το πιο δυνατό, έχει βαθύτερη εσωτερική διαδρομή και είναι επί κεφαλής. Επίσης στον ίδιο κύκλο των Σούφοι ανήκει ο όρος Ακσίκης, αυτός είναι ο όρος που ακούγεται συχνά στα αρμένικα τραγούδια, όλοι αυτοί οι όροι, είναι κάποιες μορφές δράσης, ας πούμε οι δερβίσιδες είναι σχεδόν μοναστικά τάγματα, επίσης μέσα σε αυτό το κύκλο των λέξεων είναι Τεκές, διότι Σουφοί δεν υπάρχουν τζαμιά, όπου είναι οι περιοχές σούφικες, τα τζαμιά είναι κλειστά, κανείς δεν πάει, οι Σούφοι πηγαίνουν στα δικά τους σημεία που λέγονται Τεκέ και είναι μικρά σημεία, οι Σούφοι αγαπούν τα μικρά σημεία, να μην είναι πολλοί άνθρωποι, για να υπάρχει μετάδοση του αισθήματος του ενός στον άλλον και βέβαια στους τεκέδες παιζόντανε μουσική, λεγόντανε πάρα πολύ ποίηση, όρχηση και επίσης γινόντανε και χρήση αλκόολ, σπάνιο στο Ισλάμ, είναι απαγορευμένο και σε κάποιες και από αυτές τις ομάδες και χρήση χασίς το οποίο τότε δεν ήταν στιγματισμένο και από εκεί ήλθε σε εμάς, η λέξη τεκές. 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου