Προσέξτε τώρα το ενδιαφέρον με τους Σούφοι είναι δύο που μας αφορά εμάς, πρώτον είναι ανοιχτοί σε όλους, λένε, στις τελετές μας εμείς τι κάνουμε ψέλνουμε και τραγουδάμε για τον Αλλάχ, ο θεός είναι ολουνών, όποιος θέλει να έρθει μπορεί να έρθει, η θρησκεία του Ισλάμ είναι ισχυρή θρησκεία, αυτή είναι η ελκυστική θρησκεία και δεύτερον εσύ μπορείς να αλλάξεις θρήσκευμα, ο μουσουλμάνος δεν μπορεί να αλλάξει θρήσκευμα, πρώτα από όλα μέσα στους τεκέδες των Δερβίσιδών άλλαξαν θρήσκευμα πολλοί άνθρωποι, το άλλο το οποίο έπαιξε ρόλο στο να γίνουν ελκυστικοί οι χώροι των Σούφοι είναι ότι οι Σούφοι είναι αντιεξουσιαστές....είναι αντιεξουσιαστές, είναι αντιεξουσιαστές, αρνούνται κάθε ιεραρχία, σας είπα ότι αρνούνται τους Ουλεμά, δεν υπάρχουν Ουλεμά, η κάθε ομάδα έχει το δικό της πνευματικό ο οποίος δε είναι ιερωμένος, ο κυρ Γιώργος, ο κυρ Νίκος, ο κυρ Αχμέτ, θεωρείται πολύ έντιμος άνθρωπος ο οποίος εμπνέει και τον έχουνε κεφαλή, τίποτα άλλο και το άλλο ότι αμφισβητούν τη κεντρική εξουσία, οικονομική εξουσία, πολιτική εξουσία και φυσικά είναι εξαιρετικά καχύποπτοι και επιθετικοί στο πλούτο, δηλαδή οι πλούσιοι άνθρωποι για αυτούς είναι στόχος, στόχος κατ' αρχήν όχι βίας, αλλά στόχος ηθικός, ο μόνος τρόπος για να γίνει δεκτός ένας πλούσιος είναι να κάνει δουλειές αλλιώς είναι εκτεθειμένος βαριά, προσέξτε να δείτε αυτό το αντίεξουσιαστικό πνεύμα το οποίο είναι χαρακτηριστικό στους Σούφοι ήλθε και έδεσε με παρόμοια κινήματα τα οποία ήταν εν ακμή στο Βυζάντιο, στη παρακμή του Βυζαντίου. Στη παρακμή του Βυζαντίου, θυμάστε το αναφέραμε, τους Γογομήλους οι οποίοι είχαν μεγάλη ανάπτυξη, το 1100, το 1200, το 1300, το 1400 και ολόκληρες περιοχές της ευρύτερης Μακεδονίας και Θράκης, όπως και στη Βοσνία κάτοικοι είχαν γίνει Γογόμηλοι, οι Γογόμηλοι αν θυμάστε σας είχα πει για αυτούς, είναι παρέες, ζουν παρεϊστικα, αρνούνται κάθε ιεραρχία της εκκλησίας, δεν υπάρχουν ιερείς, δεν υπάρχουν μητροπολίτες, δεν υπάρχουν επίσκοποι και μόνο που ακούνε εξουσία, τους σηκώνεται η τρίχα όρθια, κανονικά δεν δέχονται διαταγές από καμία εξουσία, στη Ρωσία αντιτίθενται στις πολιτικές αρχές ή μήπως είναι παρόμοια η τάση των Σούφοι? δηλαδή στην ίδια κατεύθυνση κινείται και ο σουφισμός, επομένως ο σουφισμός ήλθε να δέσει με προηγούμενες καταστάσεις, σας θυμίζω ότι στη Θεσσαλονίκη το 1349 έγινε εξέγερση των Ζηλωτών, οι οποίοι πήραν και την εξουσία στη Θεσσαλονίκη. Η ρητορική τους ήτανε εναντίον των πλουσίων, εναντίον της κεντρικής εξουσίας...επομένως αυτός ο σουφισμός λειτούργησε σαν μια ομπρέλα, όχι ενσυνείδητα, δηλαδή δεν τα έλεγαν αυτά οι Σούφοι για να κερδίσουν τους αλλόπιστους, αλλά στην πράξη έτσι λειτούργησε γιατί καθώς ήταν ανοιχτοί, είχαν αυτό το κλίμα που ταίριαζε σε πολλούς, έμπαινες μέσα σε ένα ζευγάρι στο χορό, τον Οδυσσέα Ανδρούτσο μάλιστα τον είχαν μπερδέψει νόμιζαν ότι είναι μουσουλμάνος γιατί δεν έβγαινε από , αυτό δεν σήμαινε ότι είχε αλλάξει θρήσκευμα, του άρεσαν οι τεκέδες, πήγαινε σε αυτούς, του άρεσαν αυτοί οι χοροί και σε πολλούς άλλους, γιατί ήτανε χαρούμενοι, ανάλαφροί, άντρες και γυναίκες τραγουδούσαν, ενωνόσουνα με το Θεό...........Αυτή η ιστορία με τους Σούφοι έπαιξε μεγάλο ρόλο για αυτό οι μελετητές θεωρούν ως μεγάλο παράγοντα τον σουφισμό τον οποίον σουφισμό μισούν και οι Σουίτες και οι Σουνήτες όπως καταλαβαίνετε μισεί κατά κανόνα και όλη η ιεραρχία της εκκλησίας και όλη η ιεραρχία της Διοίκησης. Κατά κανόνα η Διοίκησης ακούει Σούφοι και τις σηκώνεται η τρίχα διότι μέσα από το σουφικό χώρο έχουν προκύψει μεγάλες εξεγέρσεις στην οθωμανική αυτοκρατορία, η οθωμανική αυτοκρατορία στη περίοδο της Paxotomanica δεν είχε κίνδυνο από κανένα....οι Σούφοι ήταν το πρόβλημα της κεντρικής εξουσίας, τον 15ο, τον 16ο αιώνα ομάδες Σούφοι στη Μικρά Ασία κάνουν εξεγέρσεις εναντίον του Σουλτάνου που δεν μπορούσαν να τις καταπνίξουν οι γενίτσαροι, το καλλίτερο σώμα στο κόσμο, τους ψήνανε ζωντανούς τους Σούφοι, τους τηγανίζανε ζωντανούς και αυτοί εκεί, άνθρωποι με άποψη δηλαδή, βέβαια όλα τα έχει ο μπαχτσές, δηλαδή υπήρχανε και σουφικές ομάδες οι οποίες, καταλαβαίνετε όλα τα έχει ο μπαχτσές, το 1413 στη Θράκη, δηλαδή 40 χρόνια πριν τη πτώση της Κωνσταντινουπόλεως, η Θράκη η οποία ήτανε βέβαια τουρκική από 50 χρόνια, ένας ηγέτης Σούφη, εξαιρετικά αγαπητός και λαοπρόβλητος, φαίνεται ότι ήταν ένας προικισμένος άνθρωπος, Μεντρεντί αν τον έχετε ακούσει, οργάνωσε εξέγερση εναντίον της οθωμανικής αυτοκρατορίας στη Θράκη και πράγματι δημιούργησε στρατιά στην οποία συμμετείχαν χιλιάδες χριστιανοί, μουσουλμάνοι και χριστιανοί Γογομήλοι και μη Γογομήλοι, η στρατιά αυτή επεκτάθηκε και στη Μικρά Ασία και έγιναν μάχες με την κεντρική εξουσία και τελικά το 1420 καταπνίγει αυτή η εξέγερση του Μεντρεντί, γενικά η διανόηση της Τουρκίας είναι Σούφοι, οι ποιητές, οι μουσικοί, οι κινηματογραφιστές, τώρα βάλει στο κινηματογράφο η Τουρκία, παίρνει το ένα βραβείο μετά το άλλο, στην Βενετία λέοντες το ένα το άλλο.....οι περισσότεροι που γράφουν τα σενάρια και σκηνοθέτες είναι Σούφοι, όπως και πολλοί από τους ηθοποιούς είναι Σούφοι, πάντα ο σουφισμός στη Τουρκία συνδεόνταν με την αναγέννηση της Τουρκίας και γενικά όπου είναι οι Σούφοι έχουνε μια ευαισθησία κτλ κτλ. Τώρα αυτές οι σουφιστικές ομάδες έπαιξαν μεγάλο ρόλο στις μαζικές αλλαγές θρησκεύματος που έχουμε στα Βαλκάνια, δηλαδή στη δυτική Θράκη που έχουμε εμείς, ξέχασα να σας πω, ότι όταν έληξε το κίνημα του Μεντρεντή, συνελήφθει φυσικά ο Μεντρεντή και εκτελέστηκε δια απαγχονισμού και η σωρός του τάφηκε στις Σέρρες.......η Σέρρες είχαν γίνει για τους Σούφοι ιερή πόλη, δηλαδή κάθε χρόνο την ημέρα του θανάτου του Μπεντρεντή, χιλιάδες μουσουλμάνοι συνέρρεαν για να προσκυνήσουνε το μνήμα. Όταν έγινε η ανταλλαγή των πληθυσμών το 1923, οι μουσουλμάνοι των Σερρών το πρώτο πράγμα που έκαναν ήταν να ξεθάψουν τα οστά του Μεντρεντή να τα βάλλουν σε ένα κιβώτιο και να τα πάρουν μαζί προς την πατρίδα στην οποία κινούνταν, το ίδιο έκαναν και οι δικοί μας όταν έφευγαν από τη Μικρά Ασία, έπαιρναν εικόνες και ότι άλλο θεωρούσε ιερό.
Τώρα σας έλεγα πριν ότι οι Σούφοι έπαιξαν ρόλο στους μαζικούς εξισλαμισμούς, όχι μόνο στους ατομικούς που έπαιξαν μεγάλο ρόλο στους ατομικούς εξισλαμισμούς αλλά επηρέασαν και τους μαζικούς.....διότι η σημερινή δικιά μας Θράκη που έχει μουσουλμάνους κατοίκους όπως γνωρίζετε σε ένα ποσοστό εκμουσουλμανίστηκε το 17ο αιώνα, ένα ποσοστό του πληθυσμού της από Σούφοι, γιατί στη περιοχή των σημερινών Πομακοχωρίων εγκαταστάθηκαν Σούφοι, υπάρχουν μέχρι σήμερα τεκέδες κρυφοί, αν ρωτήσεις αυτούς στα πομακοχώρια θα σου πει, δεν λειτουργούν, δεν υπάρχουν κτλ., διότι τώρα έχουν εξελληνιστεί οι άνθρωποι......Λοιπόν εκεί πέρα η Τουρκία έχει κάνει το θαύμα της κυριολεκτικά και είναι δεκαετίες τώρα που οι άνθρωποι αυτοί κερδίζουν μαζικά, ενώ δεν μιλούσαν τουρκικά, μιλούσαν βουλγαρικά, μια βουλγαρική διάλεκτο... αυτοί τώρα οι Πομάκοι που λέμε, αυτοί γίναν μουσουλμάνοι μαζικά εκεί στο 17ο, 18ο αιώνα, όχι σε μια μέρα, αλλά μέσα σε ένα διάστημα λίγων χρόνων, εκμουσουλμανίστηκαν χιλιάδες άνθρωποι και το τελευταίο ρόλο τον έπαιξαν οι πάρα πολύ τεκέδες Σούφοι που υπήρχαν στη περιοχή της δυτικής Θράκης........επίσης ήτανε αλλαγή του θρησκεύματος των Αλβανών που το επέτυχαν οι Μπεχτατζίδες Δερβίσηδες, οι Αλβανοί, ο λαός που λέγεται Αλβανοί, ιστορικά ήτανε στο βορά και στο κέντρο και στο νότο χριστιανοί ορθόδοξοι, τα Βαλκάνια ήτανε γενικά χριστιανικά ορθόδοξα.....πάλι το 17ο, κυρίως το 18ο αιώνα, το 70% των Αλβανών έγιναν μουσουλμάνοι, μεγάλης κλίμακας αλλαγή θρησκεύματος και η αλλαγή θρησκεύματος πάλι έγινε μέσω των τεκέδων των Σούφοι, οι Αλβανοί έγιναν δηλαδή Μπεχτατζίδες μουσουλμάνοι, όχι κανονικοί μουσουλμάνοι, στέριωσε κιόλας γιατί οι Αλβανοί με τη θρησκεία είναι χαλαρή, γενικώς όλες τις θρησκείες τις έχουνε σαν αξεσουάρ, οπότε τους ταίριαζαν αυτά τα σουφικά που είναι ανάλαφρα, γλυκά, χαλαρά κτλ. και έγιναν Μπεκτασίδες......ο Αλή Πασάς των Ιωαννίνων δεν ξέρω αν ξέρετε, ο Αλή Πασάς ήταν Αλβανός από το Τεπελένι, για αυτό και λέγεται τεπελενλής και ως Αλβανός ήτανε μπεχταντζης, ο πνευματικός του, τον οποίον ελάτρευε ήταν ο Κοσμάς ο Αιτωλός, το ακούς αυτό και τρελένεσαι, λες, είναι δυνατόν? είναι δυνατόν γιατί είναι μπεχτατζής και οι Μπεχτατζίδες δεν έχουνε πρόβλημα σε αυτό το θέμα και μάλιστα όταν εκτελέστηκε ο Κοσμάς ο Αιτωλός έπεσε σε κατάθλιψη και έκτισε στη μνήμη του Κοσμά του Αιτωλού ένα χριστιανικό μοναστήρι, το έκτισε ο ίδιος με δικά του λεφτά που βρίσκεται στη νότια Αλβανία αυτό το μοναστήρι και μάλιστα ο υπέροχος Αναστάσιος μόλις ανέλαβε τα καθήκοντα του πριν από 25 χρόνια, από τις πρώτες του δράσεις ήτανε να επισκευάσει το μοναστήρι του Αλή Πασά στη μνήμη του Κοσμά του Αιτωλού. Τώρα οι Αλβανοί παραμένουν μέχρι σήμερα κατά 70% μουσουλμάνοι, στη περίοδο του Εμβερ Χότζα με το κομουνισμό και την αθεΐα έπαψαν να λειτουργούν όλα τα τζαμιά, αλλά μετά τη πτώση του άρχισαν όλα τα ιερά ιδρύματα και τα τζαμιά να λειτουργούν ξανά, αμέσως οι Τούρκοι έστειλαν εκεί σημαντικούς Ουλεμα, όχι όποιον και όποιον για να οδηγήσει τους Αλβανούς στη σωστή μουσουλμανική άποψη που είναι η σουνιτική βέβαια και ως φαίνεται έχουν αποτέλεσμα, η Αλβανία βρίσκεται σε κάποια μεταβατική φάση, ποιος ξέρει που θα πάει αυτό το πράγμα? Πάντως η αλλαγή θρησκεύματος έγινε από Μπεχτατζίδικες ομάδες.....επίσης στη Βοσνία και Ερζεγοβίνη έπαιξαν ρόλο οι τεκέδες, αλλά όχι τόσο πολύ, οι Βόσνιοι άλλαξαν θρήσκευμα νωρίτερα το 16ο αιώνα, δηλαδή με τη κατάληψη της περιοχής, ήταν Γογόμηλοι.....και αρκετοί Γογόμηλοι άλλαξαν θρήσκευμα κινήθηκαν προς το Ισλάμ ως αντίδραση των βιαιοτήτων που είχανε ζήσει από την ορθοδοξία και το καθολικισμό, διότι και ο καθολικισμός άκουγε Γογόμηλους και έβγαζε φλύκτενες και η ορθοδοξία, εν πάσει περιπτώση για τον αλφά ή βήτα λόγο χιλιάδες Γογόμηλοι έγιναν μουσουλμάνοι, ήταν και αυτός ένας λόγος σε αυτή τη κίνηση........και το ενδιαφέρον είναι ότι και οι Βόσνιοι που άλλαξαν και αυτοί θρήσκευμα μαζικά νωρίτερα από το 16ο αιώνα, ζήτησαν ως προνόμιο να γίνουν μουσουλμάνοι, αλλά τα παιδιά τους να εξακολουθούν να επιλέγονται για το σώμα των γενιτσάρων, το ζήτησαν ως προνόμιο αυτό το πράγμα.......για αυτό στο σώμα των γενιτσάρων μπαίνανε και μουσουλμάνοι που προέρχονταν από μη μουσουλμάνους, αλλά υπήρχαν κάποιες εξαιρέσεις ανάμεσα σε αυτές είναι και οι Βόσνιοι, το ζήτησαν και το πήραν.........τώρα με τούτα και με τα άλλα θα πρέπει να πούμε για κάποια μετακίνηση προς το Ισλάμ, σχετίζεται και με την επιτυχημένη πολιτική των Οθωμανών οι οποίοι 100 χρόνια πριν τη πτώση της Κωνσταντινουπόλεως, ως εφυής πολιτικοί που ήτανε, κατανόησαν ότι το μεγάλο παιχνίδι είναι να φανούν προστάτες της ορθοδοξίας, γιατί έπαιξαν αυτό το παιχνίδι πάρα πολύ πετυχημένα, παίξανε και κερδίσανε, γιατί παίξανε σε αυτό το επίπεδο οι Οθωμανοί? για δύο λόγους, πρώτα πρώτα ήξεραν ότι οι κάτοικοι προς τους όποιους κινούνταν και κατακτούσαν, δηλαδή προς τα Βαλκάνια είναι χριστιανοί ορθόδοξοι και δεν έχουν καλά αισθήματα για τους δυτικούς, αυτό είναι μεγάλη πληροφορία, ποιο μισεί ο αντίπαλος μου? τους δυτικούς, γιατί μισεί τους δυτικούς? γιατί έχουνε άλλη κατεύθυνση θρησκευτική, έχουν το σχίσμα κλπ, αλλά κυρίως στις περιοχές που έλεγχαν επί αιώνες βενετοί, γενοβέζοι, διάφορες ομάδες δυτικές, κατά κανόνα δεν επιτρεπόντανε η λειτουργία της ορθόδοξης εκκλησίας, δηλαδή στις περισσότερες δυτικοκρατούμενες περιοχές, όχι όλες, αλλά στις περισσότερες απαγορεύονταν να υπάρχουν μητροπολίτες και επίσκοποι και το μόνο που επιτρεπόντανε στην ορθόδοξη εκκλησία είναι να υπάρχουν οι ιερείς και αυτοί μάλιστα οι ιερείς υπό την εποπτεία τοπικού δυτικού καθολικού ιερέα......αυτή η θρησκευτική πραγματικότητα έκανε σχιζοφρενικές καταστάσεις, διότι οι Οθωμανοί ως μουσουλμάνοι δεν πειράζουν την ιεραρχία της εκκλησίας, δεν έκλεισαν καμιά επισκοπή, καμία μητρόπολη, ούτε Πατριαρχείο έκλεισαν, δεν έκλεισαν καμία, τι συνέβη? όσο περνούσε ο καιρός μειωνόταν το ποίμνιο, ολόκληρες περιοχές μένανε χωρίς πιστούς, οπότε κλείνανε επισκοπές και μητροπόλεις εκ των πραγμάτων, όχι γιατί τις έκλεισε η διοίκηση, δεν πείραζαν την ιεραρχία της εκκλησίας, ούτε τα Πατριαρχεία τα έκλεισαν, τα έκλεισαν? μέχρι σήμερα δεν υπάρχουν τα Πατριαρχεία Αλεξανδρείας, Ιεροσολύμων, Αντιοχείας, Κωνσταντινουπόλεως, είναι τώρα 1300 χρόνια που λειτουργούν μέσα σε μουσουλμανικό περιβάλλον, το Ισλάμ είναι σε αυτό κάθετο, δεν πειράζω τις ιεραρχίες, δεν πειράζω τους ιερείς, σε αυτό το σημείο υπερείχε το Ισλάμ και καθώς η Μικρά Ασία είχε γίνει μουσουλμανική από το 1100 λόγω των Σελτσούκων, μετά ήρθαν οι Οθωμανοί το 1280-1300, συνέβαινε το εξής παλαβό, για να γίνεις ορθόδοξος ιερέας πρέπει να χειροτονηθείς, πρέπει να πας στην επισκοπή, σε βενετοκρατούμενες περιοχές που δεν υπήρχε αυτή, επομένως ο επιθυμών να γίνει ιερέας, έπαιρνε ένα γύρο, πήγαινε στις τουρκοκρατούμενες περιοχές για να χειροτονηθεί ιερέας, αυτή η θρησκευτική πολιτική των δυτικών που εφαρμοζόντανε από αιώνες ήτανε ότι καλύτερο για τους Οθωμανούς, διότι οι Οθωμανοί, όταν αναπτύχθηκε η οθωμανική αυτοκρατορία, το 1300, το 1280, το 1320, είναι ακόμη μπουνταλάδες και κάνουνε καταστροφές, δεν σέβονται τίποτα, δε το συζητούμε, ακόμη δεν έχουν καταλάβει πιο είναι το συμφέρον τους,, και μοναστήρια κατέστρεψαν και εκκλησίες και εκκλησίες και γαίες μοναστηριών δεν σεβάστηκαν εκεί στη Μικρά Ασία που ήτανε δεν σεβάστηκαν κτλ. αλλά μετά το 1320, 1330 κατάλαβαν το λάθος και άλλαξαν τελείως πολιτική, διότι κατάλαβαν ότι αυτό που τους συμφέρει είναι να παρουσιάζονται ως προστάτες της ορθοδοξίας, αν θυμάστε, αν θυμάστε το κείμενο που σας διάβασα μπροστά από τα Ιωάννινα του Σινάν Καζάν, το πρώτο άτομο προς τον οποίον απευθύνεται είναι, προς τον πανιερώτατον μητροπολίτη, δεν είναι τυχαία όλα αυτά, είναι πολιτική ζυμωμένη πια, από το 1330 και μετά είναι ακόμη στη Μικρά Ασία, από το 1352 περνάνε στην Ευρώπη, όσο προχωράει ο καιρός τόσο πιο προσεκτικοί γίνονται, ειδικά δε μέσα στα μοναστήρια, μη μου τα μοναστήρια τάρρατε! γιατί? γιατί τα μοναστήρια ήτανε η επί κεφαλής των ανθενωτικών, το Βυζάντιο δεν ήτανε χωρισμένο σε ενωτικούς και ανθενωτικούς? οι Οθωμανοί φυσικά ήτανε με τους ανθενωτικούς, αυτός ήτανε ο κόσμος που τους ενδιέφερε.......η αιχμή, η δύναμη των ανθενωτικών είναι τα μοναστήρια, γιατί ήταν τα μοναστήρια τόσο σταθερά ανθενωτικά και καθοδηγούσαν το βυζαντινό λαό σε αυτήν τη κατεύθυνση, διότι στις λατινοκρατούμενες περιοχές τα μοναστήρια δεν είχαν τύχη.......οπότε τα μοναστήρια δεν ήθελαν να ακούνε την προοπτική να καταλειφθεί η περιοχή από τους δυτικούς, καλύτερα οι Τούρκοι και το λέγανε εδώ και 200 χρόνια σταθερά......οπότε οι Οθωμανοί κουτοί δεν ήταν, σου λέει το κεντρικό πράγμα είναι τα μοναστήρια, ο μέσος χριστιανός ορθόδοξος από εκεί συγκινείται, δεν πείραξαν μητροπόλεις, δεν πείραξαν επισκόπους, δεν πείραξαν πατριάρχες, όχι απλώς πλήρωσαν τη θέση του Πατριάρχη, δηλαδή δεν είχε Πατριάρχη η Κωνσταντινούπολη και βάλανε το Γεννάδιο Γεώργιο Σχολάριο και κυρίως έχουμε ένα σωρό έγγραφα αυτής της περιόδου προστασίας ειδικά των μοναστηριών, βέβαια των μεγάλων μοναστηριών, αυτών που έχουνε μεγάλο κύρος.......ενώ ακόμη ήτανε στη Μικρά Ασία έχουμε έγγραφα σε ελληνικά γραμμένα, σας είπα ότι η ελληνική γλώσσα ήτανε τους δύο πρώτους αιώνας η δεύτερη επίσημη γλώσσα του οθωμανικού κράτους, υπάρχουν επίσημα έγγραφα στα ελληνικά, όταν ήτανε να επικοινωνήσουν με την εκκλησία έγγραφαν πάντα στα ελληνικά, είχανε γραμματικούς που γράφανε και έχουμε ας πούμε έγγραφο πρωτότυπο προς τη μονή της Πάτμου, ενώ οι Τούρκοι βρίσκονται στη Μικρά Ασία, θέλω να που τη Πάτμο θα την πάρουνε 200 χρόνια μετά και στέλνουν επιστολή στο μοναστήρι της Πάτμου σε ένα ξεχωριστό ίδρυμα που δίνει χαρά στο λαό για τη λειτουργία του και να ξέρετε ότι εμείς σας προστατεύουμε και όποτε θέλετε να έρθετε στο νησί, επειδή αυτοί κατείχαν τότε τα παράλια της Μικράς Ασίας και οι άνθρωποί του μοναστηριού πηγαίναν να πάρουνε προμήθειες στα παράλια της Μικράς Ασίας, με χαρά να έλθετε εδώ σε απόλυτη προστασία. Περάσανε στη Θράκη, άρχισαν να κατακτούν τη Θράκη, κατέκτησαν την Ανδριανούπολη και από τα πρώτα πράγματα που κάνανε ήταν να στείλουν επιστολές στα μοναστήρια του Αγίου Όρους, ένα ένα, σεβασμό και προστασία, δηλαδή ήτανε χρόνια μπροστά......αυτά είναι στα μοναστήρια, όλα τα μοναστήρια κρατάνε αυτά τα έγγραφα, γιατί είναι πιστοποίηση για την ύπαρξη τους και τα βακούφια, όταν έγινε η ιστορία του Βατοπεδίου και ήτανε οι εφημερίδες γεμάτες με αυτή την ιστορία, η μονή Βατοπεδίου έβγαλε τα οθωμανικά έγγραφα και είπε, τι μου λέτε τώρα, το έγγραφο του τάδε, το έγγραφο του τάδε...αυτά τα χιλιάδες στρέμματα είναι δικά μου, τα έχει επικυρώσει ο τάδε Σουλτάνος, γιατί έτσι γινόντανε, τα μοναστήρια στην περίοδο της οθωμανικής κυριαρχίας αύξησαν την περιουσία τους, γιατί οι Οθωμανοί θεωρούσαν ότι ήταν βακ (βάρη) για αυτούς, τα βακούφια γενικά είναι πολύ προνομιούχες γαίες και περιουσίες και το κράτος ήτανε έτοιμο να τις προστατεύει, αλλά απαιτούσε να κάνουν το έργο τους, μη μου πεις, ότι έχεις ιμαρέτι και δεν λειτουργεί το αμαρέτι και εγώ σου έχω ειδική φορολογία χαμηλή, ξέρετε στα μαγαζιά σε όλα αυτά....αλλά γενικά τα μοναστήρια στη περίοδο της αυτοκρατορίας όχι απλώς ενισχύθηκαν, η περιουσία τους ενισχύθηκε. Πήγα πρόσφατα στη Καισαριανή, έχει ένα ωραίο βιβλίο η αρχαιολογική υπηρεσία που αναφέρεται στη Καισαριανή και έχει ένα κατάλογο των φιρμανιών προστασίας που έστειλαν οι διάφοροι Σουλτάνοι, οι μονή Καισαριανής είχε γαίες σε όλο τον Υμηττό.....η μονή Πεντέλης έχει ολόκληρη την παραθαλάσσια ζώνη, Βουλιαγμένη, λίμνη Βουλιαγμένης ανήκει στη μονή Πετράκη.....αυτά δεν είναι τωρινές, είναι από τη περίοδο της τουρκοκρατίας και βέβαια τα μοναστήρια φυσικό είναι να αυξάνουνε τις γαίες τους και τη περιουσία τους γιατί ο κάθε πιστός, κυρίως πριν πεθάνει, αφήνει κάτι σε αυτά, είναι μέσα στις κανονικότητες, δεν είναι κάτι κακό, προσέξτε να δείτε, αυτό το κλίμα, του προστατεύω την Ορθοδοξία, ήταν ότι πιο επιτυχημένο μπορούσαν να κάνουν οι Οθωμανοί, αυτό τους έφερε πολύ ευκολότερα από ότι θα περίμενε κανείς σε αυτή τη δύναμη στην οποία έφτασαν, θα σας διαβάσω κάτι, ο Γεννάδιος, ο Γεώργιος Σχολάριος, μιλάει για τον Μωάμεθ και λέει, η γνώσης ομού και η φιλανθρωπία του, ανέστησε την εκκλησία και την κατέστησε ελευθέρα μετά των πολλών αυτού δωρεών, σας διαβάζω άλλο, ο Μάξιμός ο 3ος ήταν Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως το 15ο αιώνα, πάσχομεν υπό των Τούρκων συγχωρέσει θεέ μου δια τας αμαρτίας υμών, στο σημείο αυτό θέλω να σας πω κάτι, την εποχή εκείνη οι άνθρωποι εξηγούσαν την τύχη τους με βάση τις αμαρτίες.....οι βυζαντινοί στα 300-400 χρόνια της παρακμής τους συνεχώς έβλεπαν τον εαυτό τους να καταρρέει, να μη μπορεί να αναστηθεί, να μη μπορεί να βρει τρόπο, και όλες οι προσπάθειές τους ήταν αποτυχημένες, ηττώνταν από τους εχθρούς, η ερμηνεία για τα 400 χρόνια και κυρίως για τα τελευταία 200 χρόνια, για όλα αυτά φταίμε εμείς.....οι αμαρτίες μας φταίνε, διαβάζεις βυζαντινά κείμενα του 1300, του 1400 και είναι γεμάτα αυτομαστίγωμα......είμαστε ψεύτες, κλέφτες, ελεεινοί δεν σεβόμαστε κανένα, αλαζόνες, κομπορήμονες, χυδαίοι, αγενείς κτλ. μια κοινωνία η οποία πίπτει τον εαυτό της μέχρις υπερβολής, διότι τα τελευταία 200 χρόνια που ακούς τέτοια κριτική, αυτοκριτική για τον εαυτό τους και προφανώς είχε τεράστια διαφθορά η βυζαντινή κοινωνία, το είχε αυτό το πρόβλημα γιατί είχε πνιγεί οικονομικά και από άλλες πλευρές παρ' όλα αυτά τα τελευταία 200 χρόνια παρήχθησαν στο Βυζάντιο καταπληκτικά έργα τέχνης, η παλαιολόγεια περίοδος για τη βυζαντινή τέχνη είναι κορυφαία στιγμή......και επίσης πολύ μεγάλοι στοχαστές, ο Βησσαρίων, ο Γεμιστός κτλ. αυτοί ήταν αναστήματα ευρωπαϊκού επιπέδου ....θέλω να πω, αυτή η κοινωνία δεν ήταν ότι δεν έχει δυνάμεις ακόμα, αλλά συνολικά ήταν μια ηττημένοι κοινωνία και το ερμήνευε με τις αμαρτίες, λογικό οι άνθρωποι ήτανε θρησκευόμενοι, αυτό μπορούσαν να φανταστούν....θρησκευόμενοι ήταν και οι Τούρκοι, πάρα πολύ θρησκευόμενοι και επειδή εκείνοι διοικούσαν συνεχώς επί 400 χρόνια και όλες οι προσπάθειες του πήγαιναν από το καλό στο καλύτερο, φυσικά όπως καταλαβαίνετε, ερμήνευαν τα πράγματα αντιστρόφως, γιατί είμαστε τόσο νικηφόροι, γιατί ο Αλλάχ είναι μαζί μας, γιατί ο Αλλάχ είναι μαζί μας? γιατί είμαστε δίκαιοι, γιατί είμαστε έντιμοι, είμαστε γενναίοι, είμαστε αξιοπρεπείς, δηλαδή δύο όψεις του πράγματος.....λοιπόν λέει ο Μάξιμος ο τρίτος, συγχωρήσει θεού δια τας αμαρτίας ημών πλην έχωμεν πάσα ελευθερίαν, ώστε πάντα πραττείν απολύτως τα εκκλησιαστικά, έχουμε κάθε ελευθερία να κάνουμε τα θρησκευτικά μας καθήκοντα, απολύτως χωρίς πρόβλημα, εν μέσω τω τόπο των ευσεβών, μέσα στους ασεβείς, μέσα στους μουσουλμάνους....και για να πάει το πράγμα πιο βαθύ, τέτοιες φράσεις για τους Οθωμανούς υπάρχουν πάρα πολλές από υψηλότατα χείλη ιερωμένων για όλη τη διάρκεια της τουρκοκρατίας, ο Δοσιδεός Ιεροσολύμων, Πατριάρχης Ιεροσολύμων στα 1715 δηλαδή στο 18ο αιώνα, συνέγγραψε μια ιστορία περί των εν Ιεροσολύμι πατριαρχηυσάντων και γράφει σε αυτήν, η θεία πρόνοια εξαπέστειλλε τον Μωαμίτη, δηλαδή τον Μωάμεθ, δηλαδή τον κατακτητή και κατέρριψε την βασιλείαν και διέλυσε τους Παλαιολόγους, ίνα διασώσει αδιάσειστον την εκκλησία...η Θεία Πρόνοια νίκησεν τους Παλαιολόγους, έφερε το Μωάμεθ για να σωθεί αδιάσειστος η εκκλησία....στο δεύτερο μισό του 18ου αιώνα ειπώθηκε η περίφημη πατρική διδασκαλία, θα την γνωρίζετε ίσως γιατί ο Κοραής έγινε τόσος έξαλος με αυτό το κείμενο που έγραψε διδακτική διδασκαλία διότι θεώρησε ότι είναι κείμενο δουλείας αυτού και σας διαβάζω τη πατρική διδασκαλία τώρα, απόσπασμα, τι πραγματεύεται η πατρική διδασκαλία? μιλάει για τον κίνδυνο που έρχεται από τη Δύση.....οι Δυτικοί είναι ο μεγάλος και τότε είχε αρχίσει ο διαφωτισμός και υπήρχε μεγάλη αγωνία....και ακούστε τι γράφει η πατρική διδασκαλία στη δεύτερη παράγραφό, ...προς όλεθρό των ευσεβών ο διάβολος έχει στείλει μια άλλην νεοτέρα αίρεση, την λατινική αίρεση και η αίρεσης αυτή εγέννησε νέας αιρέσεις ευαγγελιστάς και άλλους αναριθμήτους, θέλω να πω, αυτά λέει η πρώτη παράγραφος, η δεύτερη παράγραφός έχει ενδιαφέρον, εδώ όμως πάλι αγαπητοί μας χριστιανοί πρέπει να ιδώμεν και να θαυμάσωμεν την άπειρον προς ημάς του Θεού αγάπην, ειδέτε λαμπρότατα τι οικομόμησε, ο άπειρος εν ελέη και πάνσοφος ημών Κύριος, δια να φυλάξει δια αυτής αλώβητον την αγίαν και ορθόδοξον πίστη ημών των ευσεβών και να σώσει τους πάντες, τι σκέφτηκε ο Θεός για να μας σώσει και να διατηρήσει την ορθοδοξία, ακούστε τι έκανε ο παντοδύναμος, ήγειρέν εκ του μηδενός την ισχυρή ταύτην βασιλείαν των Οθωμανών, την ισχυροποίησε, αντί της των Ρωμαίων ημών βασιλείας, ξανά δηλαδή εναντίον των Παλαιολόγων, η εκκλησία δεν συγχώρησε ποτέ τους Παλαιολόγους για το γεγονός ότι ήτανε σταθερά ενωτικοί και ότι οδήγησαν σε ένωση των εκκλησιών κτλ. πάει τελείωσε χωρίζει την εκκλησία με τους Παλαιολόγους άβυσσος....όπου ο καλός Θεός ήγειρε εκ του μηδενός την ισχυράν ταύτην βασιλεία των Οθωμανών, αντί της των Ρωμαίων ήμων βασιλείας την οποίαν είχε αρχίσει τρόπον τινά να σχολένει στα της ορθοδόξου πίστεως φρονήματα, επειδή ήτανε ενωτικοί, και ύψωσε αυτή την βασιλεία των Οθωμανών περισσότερο από κάθε άλλην για να αποδείξει αναμφιβόλως ότι δύο εγένετο βουλήματι, ο Θέος δηλαδή ήθελε να αποδείξει, ότι η ισχυροποίηση των Οθωμανών έγινε με θεία βούληση και όχι με δύναμη ανθρώπων για πιστοποιήσει πάντα στους πιστούς ότι με αυτόν το τρόπο ευδόκησε να οικοδωμήσει μεγά μυστήριον την σωτηρία δηλαδή του συγκεκριμένου κράτους......ένας ύμνος στην Οθωμανική αυτοκρατορία 300 χρόνια μετά τη πτώση της Κωνσταντινουπόλεως.....προσέξτε στη διάρκεια αυτών των αιώνων υπήρξαν και ιερωμένοι οι οποίοι αντέδρασαν στην Οθωμανικοί αυτοκρατορία και μάλιστα Πατριάρχες, σας θυμίζω το 1612 που έγινε η εξέγερση στα Γιάννενα του Διονυσίου του φιλισόφου ο οποίος ήτανε Μητροπολίτης σε αυτήν την περιοχή, γενικά υπάρχουν 50 χρόνια στα οποία μπορούμε να βρούμε αντιδράσεις ανωτάτων στελεχών της εκκλησίας προς την Οθωμανική αυτοκρατορία και αυτά είναι μεταξύ του 1560 έως το 1610, τότε είχε δημιουργηθεί τέλη 16ου, αρχές 17ου αιώνα, η σάκρα λίτρα στη Δυτική Ευρώπη, δηλαδή συνασπίστηκαν καθολικές δυνάμεις για να κάνουν σταυροφορία εναντίον των Οθωμανών, τότε έγινε και η ναυμαχία της Ναυπάκτου το 1581, στη ναυμαχία της Ναυπάκτου πολέμησε και ο Θερβάντες ο οποίος έχασε και το χέρι του εκεί και ίσως Ισπανοί, Αυστριακοί κτλ. και φαινόντανε σε εκείνη τη περίοδο ότι οι Δυτικοί πράγματι το βάλανε σκοπό και επιτυχημένα πάνε να ανατρέψουνε τους Οθωμανούς και στείλανε πράκτορες στην Ελλάδα για να κινητοποιήσει και να κάνουνε τοπικές εξεγέρσεις για να βοηθήσουνε στο έργο της, ο Διονύσιος ο φιλόσοφος είναι για αυτές τις περιπτώσεις και τότε σε αυτά τα 50 χρόνια κάποιοι ανώτατοι ιερωμένοι εξεγέρθηκαν ή μίλησαν επιθετικά εναντίον των Οθωμανών, αλλά κατά κανόνα σε όλο αυτό το διάστημα, επίσημα έγγραφα της εκκλησίας είναι έως ευγνωμονούντα προς τους Οθωμανούς, να σας πω κάτι ενδιαφέρον, πριν καμία 20-30 χρόνια δέχτηκα ένα τηλεφώνημα από ένα εκδότη οι οποίοι ήθελαν να εκδώσουν ένα βιβλίο για την άλωση της Κωνσταντινουπόλεως που θα ελέγετο " η Άλωση της Κωνσταντινουπόλεως" και μου εξήγησαν ότι σε αυτό μετέχουν ξέρω εγώ, 20 ιστορικοί που ο καθένας θα γράψει ένα κεφάλαιο, μου εζήτησαν και εμένα, τους έστειλα το κείμενο μου, έγω δεν ήξερα οι άλλοι τι έχουν γράψει, αλλά κάποια στιγμή μου ήλθε στο σπίτι έτοιμο το βιβλίο, το ανοίγω και βλέπω πρώτα πρώτα σεμνά το δικό μου και μετά κοιτάω και των υπολοίπων και τα διάβασα και τα άλλα και τελευταίο άρθρο ήταν του πατρός Μεταλληνού, ο πατέρας Μεταλληνός είναι σοβαρός άνθρωπος και μελετητής και έχει γράψει ιστορία της περιόδου της τουρκοκρατίας και εγώ τον εκτιμώ, ο πατέρας Μεταλληνός αυτό που πιστεύει το λέει καθαρά, το άρθρο του πραγματεύονταν εάν σωστά οι ανθενωτικοί ήταν ανθενωτικοί, εάν σωστά ο Γεώργιος Σχολάριος δέχτηκε να γίνει Πατριάρχης, γιατί υπάρχουν και αυτοί που λένε ότι πρόδωσε κτλ. αν δεν είχε κεφαλή το Πατριαρχείο θα ήτανε καλύτερα? και λέει ο άνθρωπος, πολύ σωστά οι ανθενωτικοί ήταν ανθενωτικοί, σώθηκε η ορθοδοξία, αν είχανε επικρατήσει οι ενωτικοί δεν θα υπήρχε ορθόδοξοι εκκλησία, θα είχαμε γίνει όλοι καθολικοί, επομένως μπράβο τους που ήτανε ανθενωτικοί, συνεχίζει, ο Γεώργιος Σχολάριος πολύ σωστά έκαμε και πήρε αυτή τη θέση του Πατριάρχου την οποία τον προώθησε ο Μωάμεθ ο κατακτητής, διότι έτσι ξανά σώθηκε η ορθοδοξία, το Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως λειτούργησε κανονικά και μπόρεσε να ποιμένει τους πιστούς, αποτέλεσμα είναι ότι τέλειωσε η οθωμανική περίοδος και τα Βαλκάνια είναι κατά συντριπτική πλειοψηφία ορθόδοξα, ενώ αν είχαν υπερισχύσει οι ενωτικοί θα είμασταν παράρτημα του Πάπα και μάλιστα τελειώνει το άρθρο του λέγοντας, ήταν όταν μόλις είχαμε μπει στην ευρωπαική ένωση το 82-83 και λέει τώρα είναι η νίκη των ενωτικών που μπήκαμε στην Ευρωπαική Ένωση μετά από 500-600 χρόνια, είναι μια σύλληψη του πράγματος που βασίζεται σε αυτό το κλίμα το οποίο είχε παράξει, όντως η Ορθοδοξία παραμένει.......πιθανόν να έχει δίκαιο, αλλά με το αν δεν μπορείς να κάνεις ιστορία, αλλά μέχρι σήμερα εξακολουθεί να υπάρχει αυτή η συλλογιστική......
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου