Ο Ταρμελάνος, ο Τιρμπουλέκ το 1402 έρχεται και κτυπάει τους Οθωμανούς, συγκρούονται ο Βαγιαζήτ με τον Τιρμπουλέκ, ηττάται ο Βαγιαζήτ και έχει φρικτό θάνατο στα χέρια του Τιρμπουλέκ, υπάρχουν σαφής ενδείξεις ως και αποδείξεις ότι όλο αυτό το πράγμα ήταν στημένο από τους ισχυρούς μουσουλμάνους για να σταματήσει αυτόν το τόσο προσβλητικό μέσο και θεσμός, δεν είχε γίνει ακόμα θεσμός, πρακτική του Ντεσιρμέ που στερούσε τα παιδιά των μουσουλμάνων από τις υψηλές θέσεις. Ο Μωάμεθ ο πορθητής ήξερε πολύ καλά τις ισορροπίες με τις οποίες παιζόντανε σε σχέση με το σώμα των Γενιτσάρων, τώρα δεν μιλάω για την εσωτερική του μουσουλμανική πλευρά, ήξερε ότι ο παππούς του ο Μωάμεθ ο πρώτος ήταν πολύ προσεκτικός να ξαναρχίσει το Ντεσιρμέ και το ξανάρχισε εκείνος όχι πολύ εκτεταμένα και χρησιμοποίησε πολύ επιλεκτικά άτομα για τη διοίκηση για να μη προκαλέσει αίσθηση, ο επόμενος ο πατέρας του, ο Μουράτ ο 2ος, ξεθάρρεψε λίγο περισσότερα, αλλά και πάλι με μέτρο, γιατί έλεγαν, στάσου μη έχουμε κανένα δεύτερο γύρο εμφυλίου πολέμου, ας το το πράγμα, ο Μωάμεθ ο Πορθητής από τη στιγμή που πήρε την Κωνσταντινούπολη ήτανε τόσο ισχυρός που αισθάνθηκε, ήσα πέρα μάγκες, δεν το συζητώ το πράγμα, ότι πω εγώ θα γίνει και είναι αυτός ο οποίος έβαλε τελικά τη σφραγίδα του σε αυτό το θεσμό, το θεσμό του Ντεσιρμέ, του παιδομαζώματος και κατά κάποιο τρόπο έριξε το γάντι και στην μουσουλμανική κοινωνία και στην χριστιανική κοινωνία, διότι καμία από τις δύο πλευρές δεν ήτανε ευχαριστημένη με αυτό το θεσμό, ποιος ήταν ευχαριστημένος με αυτό το θεσμό? η κεντρική διοίκηση και είχε δίκαιο, κοιτάξτε ξέρουμε αν οι άπιστοι ήταν ευχαριστημένοι ή όχι από αυτό το θεσμό? τα παιδιά τους είχαν μια πολύ καλή κοινωνική εξέλιξη, το να είσαι στρατιωτικός εκείνη την εποχή παγκοσμίως, είναι σαν να λες, διευθυντής τραπέζης είμαι, ήτανε κοινωνικά ότι καλύτερο δεν το συζητούμε, του να είσαι μέλος του καλύτερου σώματος της αυτοκρατορίας, ακόμη περισσότερο και του να είσαι μέλος του καλύτερου σώματος του κόσμου, γιατί το σώμα των Γενιτσάρων για 150 χρόνια ήταν το καλύτερο στρατιωτικό σώμα της γης, ε! κάτι λέει και το να επιλέγονται από αυτό το σώμα η διοίκηση της αυτοκρατορίας, πάλι κάτι λέει, προσέξτε να δείτε, ο Μωάμεθ ο Πορθητής είπε, τα σκυλιά δεμένα, εγώ είμαι τώρα εδώ, έχω το πεπόνι και έχω το μαχαίρι και έβαλε κανόνες, κάθε πότε θα γίνεται το παιδομάζωμα- Ντεσιρμέ, σε ποιες περιοχές, σε ποιους θα γίνεται ή σε ποιους δεν θα γίνεται, αυτά ξεκαθαρίστηκαν τελείως, έχουμε πολλά θέματα, δηλαδή διαταγές του Σουλτάνου, μπορούμε να καταλάβουμε τι λένε αυτές οι διαταγές, συνήθως ξεκινάμε, λέγοντας, υπάρχουν ανάγκες στελέχωσης του σώματος της αυτοκρατορίας μου? ως εκ τούτου, διατάσσω τους καντήδες να φροντίσουν να γίνει Ντεσιρμέ στις τάδε περιοχές, να επιλεγούν λέει και το λέει, γίνονται περιγραφές, λέει, οι ηλικίες στις οποίες γίνονταν το Ντεσιρμέ, 12 με 18 ετών, διότι οι Οθωμανοί ήθελαν να έχει διαμορφωθεί το σώμα για να επιλέγονται οι ισχυρότεροι και οι στιβαρότεροι, επίσης επιθυμούσε να φαίνεται εάν έχει βγάλει γένια, γιατί αν ήταν κάποιος σπανός, δεν μπορούσε να γίνει γενίτσαρος, δεν μπορούσε να είναι κανείς πολύ ψηλός ή πολύ κοντός, αποκλείονταν από το Ντεσιρμέ, αποκλείονταν οι μοναχογιοί, δηλαδή αν σε μια οικογένεια υπήρχε ένα γιός, αυτός δεν μπορούσε να επιλεγεί, φυσικά έπρεπε να είναι αρτιμελής, δεν το συζητούμε, να μην είναι παντρεμένος, διότι οι Γενίτσαροι ήταν ανύπαντροι, θα σας εξηγήσω αυτό, δεν παντρεύονταν παρά μόνο όταν παίρναν σύνταξη, εξαιρούνταν από το Ντεσιρμέ περιοχές που καλλιεργούνταν ρύζι που υπήρχε ριζοκαλλιέργεια, αγαπούσαν πολύ το ρύζι και στην περιοχή εδώ πέρα δεν έχει πολλά σημεία για να καλλιεργήσεις ρύζι επειδή χρειάζεται πολύ νερό, τις περιοχές των λατομείων, περιοχές όπου υπήρχανε ορυχεία, εκεί αποκλείονταν από το Ντεσιρμέ, στις πόλεις δεν γινόντανε Ντεσιρμέ, σπανιότατα για να γίνει, το περιγράφει αυτό και αρχίζει, αφού έχει πει, να μην είναι σπανοί, να μην είναι ψηλοί, να μην είναι κοντοί, παίρνεις τον καλύτερο, πρέπει να είναι αρτιμελής, μετά στις επόμενες παραγράφους, προσοχή κατά την εκτέλεση των καθηκόντων σας να μην παρεισφρήσουν άλλοι επιθυμούντες να μετέχουν του σώματος των γενιτσάρων και να έχετε τα μάτια σας ανοιχτά να μην υπάρξει διαφθορά και δωροδοκία προκειμένου να μπει νέος που δεν δικαιούται μέσα σε αυτό, για να τα λέει αυτό, σημαίνει ότι κάποιοι συνωστίζονταν για να βάλουν τα παιδιά τους στο σώμα των Γενιτσάρων και αυτοί οι κάποιοι κατά πάσα πιθανότητα είναι μουσουλμάνοι, διότι αυτοί νοιώθουν στερημένοι που τα παιδιά τους δεν μπορούνε να πάνε στο καλύτερο σώμα της αυτοκρατορίας και ξέρουμε και από αλλού ότι προσπαθούσαν να φέρουν παιδιά τους στις χριστιανικές οικογένειες για να επιλεγούν ως χριστιανόπαις, βέβαια όταν έφτανε η ώρα της περιτομής, φαινόνταν, οπότε έπρεπε να έχεις δωροδοκήσει πολύ καλά για να μη δημιουργηθεί θέμα.
Όσον αφορά τους Βοσνίους να γίνεται Ντεσιρμέ, προσέξτε, τους πιστούς Βοσνίους, λίγοι είναι οι Βόσνιοι, είχαν αλλάξει θρήσκευμα, σας θυμίζω όταν μιλάγαμε για τις αλλαξοπιστίες, αυτοί ήταν ως επί το πλείστο Γογόμηλοι σε εκείνη τη περιοχή, όταν ήρθαν οι Οθωμανοί άρχισαν ως φαίνεται να ελκύονται από την μουσουλμανική θρησκεία ή από τα προνόμια που είχες γενόμενος μουσουλμάνος και ζήτησαν ως προνόμιο τους, παρ' ότι θα γίνουν μουσουλμάνοι τα παιδιά τους να εξακολουθήσουν να επιλέγονται στο Ντεσιρμέ, αυτό παραχωρήθηκε, για αυτό και ανάμεσα στους Ντεσιρμέ έχουμε και εκ γενετής μουσουλμάνους ενώ κανονικά δεν θα περίμενες να το έχεις, αυτό φυσικά δείχνει πόσο μεγάλη λαχτάρα είχαν κάποια μέλη της μουσουλμανικής κοινωνίας, προφανώς όχι όλα, αλλά κάποια, οι κοινωνίες είναι περίπλοκες, να πάνε τα παιδιά τους σε αυτό το σώμα που ήταν ότι πιο επιφανές, ότι πιο πολύ απέπνεε σεβασμό και κύρος στην Οθωμανική αυτοκρατορία, από την άλλη πλευρά, θυμηθείτε όταν ο Σινάν Πασάς έρχεται έξω από τα Ιωάννινα, αν θυμάστε το έγγραφο που είχαμε διαβάσει του 1430 ήρθε ο τουρκικός στρατός με το Σινάν Πασά να πολιορκήσουν τα Ιωάννινα και τους λέει στους Ιωαννίτες, παραδοθείτε και αν παραδοθείτε και καμπάνες θα κτυπάνε και δεν θα βλαφθεί η περιουσία κτλ. και ανάμεσα στα άλλα λέει, μήτε πιασμόν παιδιών θα κάνομε, για να δίνει ως προνόμιο, να μη κάνει πιασμό παιδιών θα πει ότι ήξερε ότι μέσα οι άνθρωποι είχανε αρνητικό αίσθημα σε αυτή τη διαδικασία, εδώ πέρα έχουμε ποικιλία αισθημάτων, από την άλλη στο 17ο αιώνα, παρατηρείται στο τέλος του 16ου αρχές του 17ου αιώνα στη Κωνσταντινούπολη καταγράφονται διαδηλώσεις απίστων, δεν ξέρεις ποιοι είναι αυτοί οι άπιστοι που διαμαρτύρονται γιατί δεν γίνεται Ντεσιρμέ στη Κωνσταντινούπολη και τα παιδιά τους αδικούνται, προφανώς με αυτό το σώμα υπήρχαν αντικρουόμενες τάσεις και αισθήματα, λογικό είναι, οι κοινωνίες είναι περίπλοκα πράγματα, αλλά με αυτό το σώμα τα είχε όλα αυτή η ιστορία.
Τώρα ο Μωάμεθ ο Πορθητής όντας πανίσχυρος μετά την κατάκτηση της Κωνσταντινουπόλεως, αισθάνθηκε να έχει την ελευθερία να προχωρήσει στις ρυθμίσεις που οι πρόγονοι του ήθελαν να κάνουν αλλά δεν τολμούσαν να το κάνουν, αυτός λοιπόν έκανε συστηματική στρατολόγηση και προχώρησε σε νόμους όπως σας είπα και εκεί είναι η μεγάλη διαφορά, δεν είναι το στρατιωτικό σκέλος, η μεγάλη διαφορά είναι ότι ανέθεσε την διοίκηση της αυτοκρατορίας στα μέλη του γενιτσαρικού σώματος, με τον Μωάμεθ το Πορθητή, όσοι έζησαν από εδώ και πέρα, όλο το υπουργικό συμβούλιο είναι εκ γενιτσάρων με εξαίρεση του εαυτού του και του Καντή Ασκέρ, δηλαδή του υπουργού δικαιοσύνης, διότι έπρεπε ο υπουργός δικαιοσύνης οπωσδήποτε να είναι εκ γενετής μουσουλμάνος, όλοι οι άλλοι ήταν σταθερά εκ γενιτσάρων και προσέξτε να δείτε τώρα κάτι εντυπωσιακό, αισθάνονται ασφάλεια, αισθάνονται ανασφάλεια ότι θα ελέγξει τη διοίκηση και ότι δεν θα παρεισφύσει στην ανώτατη διοίκηση η τουρκική ισχυρή κοινωνία, δημιούργησε αυτός την ισχυρή κοινωνία και αυτό κατά κάποιο τρόπο έκανε κεφαλοκλείδωμα στη δικιά του ισχυρή τάξη, αυτή είναι και η ερμηνεία, δεν το έχουμε πουθενά γραμμένο, δεν λέει πουθενά κάποιος κάτι, το κάνω γιατί θέλω να συντρίψω την δύναμη των ισχυρών οικογενειών, δεν θα το έλεγε ποτέ, αλλά στη πράξη δεν μπορείς να βρεις άλλη εξήγηση από αυτό το πράγμα.
Τώρα όταν σε στρατολογούσανε δεν σε ρωτούσε κανένας, ήταν υποχρεωτική στρατολόγηση, θα σας πω, όταν γίνονταν η στρατολόγηση, κανείς δεν δικαιούνταν να αντισταθεί επί ποινή θανάτου, δεν υπήρχε περίπτωση δηλαδή, δεν σε ρωτούσε κανείς, αυτό είναι το Ντεσιρμέ, υποχρεωτική στρατολόγηση, από εκεί και πέρα πήγαινες στα στρατόπεδα, περνούσες από συνεχή εκπαίδευση στρατιωτική, ολημερίς θρησκευτική εκπαίδευση και τελικά γινόσουνα το επίλεκτο σώμα του στρατού και από εκεί έπαιρνες, αυτό έγινε, οι Σουλτάνοι μόνο με τους Γενίτσαρους αισθάνονταν ασφαλείς, προσέξτε να δείτε τώρα, θα σας πω κάτι για να καταλάβατε που βρισκόμαστε, ο Μωάμεθ ο Πορθητής χρησιμοποίησε όπως είπαμε, αυτό έκανε, δηλαδή χρησιμοποίησε στη διοίκηση από το σώμα των γενιτσάρων και το είπε, τα σκυλιά δεμένα, δεν θέλω καμία αντίδραση, λίγο πριν στα γεράματα του για κάποιον δικό του λόγο, Σουλτάνος ήτανε, τοποθέτησε γραμματέα του υπουργικού συμβουλίου, Νισάνζ λέγονταν αυτή η θέση, ένα άτομο που δεν ήτανε εκ γενιτσάρων, δεν χρειάστηκε να το εξηγήσει ο Σουλτάνος, ότι θέλει κάνει, μόλις μαθεύτηκε ο θάνατος του, οι γενίτσαροι μπήκαν στο ανάκτορο, πιάσανε αυτόν τον Νισάνζ τον έσυραν στο κέντρο της Κωνσταντινούπολης, τον έκαναν κιμά, για να δώσουν το μήνυμα στον επόμενο Σουλτάνο, μη τύχει και δεν βάλεις γενίτσαρους στη διοίκηση, γιατί αλίμονο σου, δηλαδή εδώ πέρα τώρα έχουμε ένα συγκροτημένο σώμα που έχει αίσθηση υπεροχής και δύναμης και την διεκδικεί, κάποιοι μελετητές του θέματος προσπάθησαν να κατανοήσουν την καταγωγή με τον μεγάλο Βεζίρη που είναι ο σημαντικότερος μετά τον Σουλτάνο και είναι επί κεφαλής του μεγάλου υπουργικού συμβουλίου, τους μεγάλους Βεζίρηδες που βεζίρεξαν μεταξύ 1453 και του 1623 και ανάμεσα σε αυτό το διάστημα που είναι περίπου 200 χρόνια βεζίρεψαν 49 μεγάλοι Βεζίρηδες, από αυτούς τους 49 μεγάλους Βεζίρηδες, οι 11 ήτανε αλβανικής καταγωγής, οι 11 ήτανε σερβικής καταγωγής, οι 6 ήτανε ελληνικής καταγωγής, γιατί το περισσότερο Ντεσιρμέ γινόντανε στις ελληνικές περιοχές, γιατί οι Σέρβοι, Μαυροβούνιοι θεωρούνταν πολύ δυναμικοί, πολεμικοί και οι Αλβανοί, για αυτό εκεί η Ντεσιρμέ ήταν πολύ συστηματικά, αλλά και στις ελληνικές περιοχές και μετά είναι και κάτι παράξενοι, 5 μουσουλμάνοι προφανώς Βόσνιοι, 1 Γεωργιανός, 1 Αρμένιος και 1 Κιρκάσιος και ένας Ιταλός, όλα τα έχει ο μπαχτσές, όλους αυτούς που σας είπα δεν κάνουν 49, απλώς των υπολοίπων δεν ξέρουμε, δεν μπορούσαμε να εντοπίσουμε την καταγωγή, αυτή η διαδικασία της κρίσης των Γενιτσάρων, πρώτα πρώτα να πούμε το εξής, το σώμα των Γενιτσάρων στην περίοδο ακμής της αυτοκρατορίας μέχρι περίπου το 1630 είναι σώμα ολιγάριθμό, οι Γενίτσαροι δεν ήτανε πολυάριθμοι, ήταν σώμα ειδικών αποστολών, οι πεζοναύτες είναι πολλοί?, οι λοκατζήδες είναι πολλοί? όταν έχεις επίλεκτα σώματα είναι επίλεκτα, δηλαδή λίγα άτομα με πάρα πολύ σκληρή εκπαίδευση, στην περίοδο της ακμής ήτανε επίλεκτο σώμα και η δουλειά τους ήτανε στην ουσία, εκπαιδεύονταν στα στρατόπεδα πως να σπάσουν την άμυνα των κάστρων, γιατί τα κάστρα ήτανε το πιο δύσκολο σημείο, έπεφταν οι Γενίτσαροι πρώτοι και ανοίγανε το δρόμο στον υπόλοιπο στρατό, μαζικό σώμα ήτανε οι Σπαχήδες, οι Γενίτσαροι κάνανε τις πιο μεγάλες αποκοτιές και για αυτό η εκπαίδευση τους, σε όλο το κόσμο οι Πεζοναύτες βρε παιδί μου έχουν σκληρότατη εκπαίδευση γιατί πρέπει το σώμα να ανταποκριθεί και αυτό συνέβαινε με αυτά τα νεαρά άτομα, ξέχασα να σας πω πριν, ότι έχουμε και φιρμάνια σαφώς λιγότερα που στρατολογούνται άτομα 8-9-10 ετών, αυτό είναι σπανιότερο, συνήθως είναι στην προεφηβική ηλικία, να σας πω κάτι, την εποχή που συζητούμε εδώ 12 χρονών ήταν ότι σήμερα 30, δεν το συζητώ, πρώτα πρώτα και από το πρώιμο της ηλικίας, δηλαδή 40 ετών τότε, ήσουν έτοιμος για τον άλλον κόσμο, 50 από τους λίγους, 60 είχες περάσει τα όρια, δηλαδή και επί πλέον τα παιδιά τότε από 3-4 ετών δούλευαν, δούλευαν στα χωράφια, στα ζώα, δεν ήτανε στους φραπέδες, δηλαδή 12 χρονών είχανε ήδη ευθύνες, οι γονείς τους τους είχανε αναθέσει κομμάτια, ήτανε άντρες σε σχέση με το σήμερα, πενηντάρηδες, ο Έλλην γονεύς είναι ικανός 90 χρονών είναι ο γονιός 70 χρονών το παιδί, το παιδάκι μου το καημένο, είμαστε ικανοί να το συντηρούμε, αυτό το έχουμε, λοιπόν εκείνη την εποχή δεν ήτανε έτσι, ήτανε ώριμα παιδιά, πρέπει να σας πω ότι οι άντρες παντρεύονταν στα 15, 18 ήτανε προχωρημένη ηλικία, 20 πια καλογέρεψε το παιδί, τα κορίτσια και 12 ετών, 14-15-16 εκεί είχανε αγωνία, αν ξεπεράσει το κορίτσι τα 18 θα μείνει στο ράφι? θέλω να πω, δεν ήταν τα σημερινά μέτρα, τώρα οι άνθρωποι ζούνε δύο φορές περισσότερο από ότι ζούσαν τότε, οπότε αναλογικά τα καθήκοντα κτλ. είναι διαφορετικά.
Εκτός από τη στρατιωτική εκπαίδευση οι Γενίτσαροί έπαιρναν και εγκύκλια μόρφωση, δηλαδή πρώτα πρώτα έπαιρναν μόρφωση θρησκευτική, αυτό είναι σημαντικό, μάθαιναν τον ιερό νόμο σε βάθος γιατί θα γίνονταν, όχι όλοι, από τους χιλιάδες Γενίτσαρους γίνονταν σε υψηλές διοικητικές θέσεις μερικές εκατοντάδες, δεν ήταν ότι όλοι γίνονταν, αλίμονο, πολεμιστές ήταν, αλλά στη διάρκεια, επειδή ακριβώς υπήρχε η πιθανότητα να γίνεις διοικητής αποκτούσαν βαθύτατη γνώση του ιερού νόμου, διότι στο Ισλάμ για να διοικείς, σήμαινε ότι ξέρω τον ιερό νόμο, αλλιώς τι διοίκηση κάνω? και είχανε συστηματικότατη η εκπαίδευση σε αυτό, επειδή δε ήτανε τόσο ανώτερα τμήματα της Οθωμανικής κοινωνίας εκπαιδεύονταν και στην διοικητική γλώσσα, η Οθωμανική αυτοκρατορία είχε μια γλώσσα που λέγεται οσμανική που είναι μεν τουρκικά, αλλά έχουν πάρα πολλά περσικά και αραβικά στοιχεία, πάρα πολλά, για αυτό οι Γενίτσαροι μάθαιναν και αραβικά, εκτός από τα τούρκικα και περσικά, ούτως ώστε να μπορούν να αποδώσουν εάν γίνονταν διοικητές στην διοίκηση και βέβαια πως επιλεγόντανε κάποιος να γίνει μεγάλος Βεζίρης ή να γίνει υπουργός οικονομικών ή να γίνει υπουργός των ναυτικών? ,με το μάτι, την παρατήρηση, δηλαδή ο Σουλεϊμάν είχε το θρυλικό Ιμπραχήμ, ήτανε Μέγας Βεζίρης ο οποίος ήτανε από τη Πάργα Έλληνας, ο Ιμπραχήμ ήτανε αστέρι ευφυίας, μιλούσε πολλές γλώσσες, δεν ήτανε όποιος όποιος ο Ιμπραχήμ και που τον βρήκε ο Σουλεϊμάν? τον γνώρισε στις ασκήσεις, γιατί και ο ίδιος πήγαινε να εκπαιδευτεί με το καλύτερο σώμα για να είναι, γιατί πολεμούσανε οι Σουλτάνοι στις μάχες και εκπαιδεύονταν, στη διάρκεια της εκπαίδευσης μαζί με τους Γενίτσαρους, είδε ένα τύπο δίπλα του, ήταν εξαιρετικός και που μιλούσε λίγο μαζί του, λέει, αυτός εδώ μ' αρέσει πάρα πολύ, άρχισε να του κάνει παρέα για να τον δει λίγο καλύτερα κτλ. Μέγας Βεζίρης, πάει , τέλειωσε και ήτανε το Ντρίμ Τιμ της Οθωμανικής αυτοκρατορίας, είχανε ταιριάξει οι δύο τους, ο Ιμπραχήμ έπινε στο όνομα του, δηλαδή η επιλογή ποιος θα γίνει τι? δεν σχετίζονταν από ποια οικογένεια κατάγεται, θέλω να πω αν ήταν αλλιώς, θα μετρούσε η ευγένεια, η αριστοκρατία, σε όλο το κόσμο γίνονταν έτσι εκτός από τη Κίνα που υπήρχανε οι πανκινεζικές εξετάσεις, εδώ παρατηρούσες ρε παιδί μου και έλεγαν οι εκπαιδευτές των Γενιτσάρων και έλεγαν στο Σουλτάνο, Σουλτάνε μου έχω παρατηρήσει πως 3-4 είναι πολύ καλοί, θέλω να τους δεις και εσύ, αυτό είναι αξιοκρατικό?, είναι, η Οθωμανική αυτοκρατορία στη περίοδο της ακμής της, ήταν το πιο αξιοκρατικά διοικούμενο κράτος στη γη μαζί με Κίνα, διότι η διοίκηση δεν είχε σχέση με την καταγωγή, είχε σχέση με την επιλογή, βέβαια μπορούσε κάποιος να επιλέξει ένα άτομο νομίζοντας ότι είναι ικανό και να μην είναι, αυτό είναι μέσα στις ανθρώπινες πιθανότητες, αλλά άλλο είναι να διαλέξεις κάποιον γιατί στο υποβάλει η κοινωνική του καταγωγή και άλλο γιατί νόμισες ότι ήτανε σωστός και έκανες τη κίνηση σου επειδή θα αποδώσει, απέδωσε καλά? πιο καλά δεν γίνεται, το κλέος της Οθωμανικής αυτοκρατορίας στη περίοδο της ακμής της οφείλεται εν πολλοίς σε αυτό το σημείο και οι μεγάλες κατακτήσεις της Οθωμανικής αυτοκρατορίας έγιναν από αυτούς του Γενιτσάρους οι οποίοι ακόμη και στη Κωνσταντινούπολη μπήκανε και ανοίξανε και μπήκανε από πίσω τα στρατεύματα και έπεσε, όλα αυτά Γενίτσαροι το κάνανε.
Τώρα να πούμε κάτι άλλο, οι Γενίτσαροι δεν παντρεύονταν το είπαμε, ζούσαν στα στρατόπεδα δεν έχουν σχέση με τους προηγούμενους, ζούσαν σε στρατόπεδα, αμείβονταν με μισθό κάθε μήνα, άλλα πράγματα εδώ πέρα, το χειμώνα δεν πολεμούσαν γιατί δεν γινόντουσαν εκστρατείες, αλλά το χειμώνα βοηθούσαν σε όλα, εκτός από την άσκηση τους, ήτανε πυροσβέστες, ήτανε ΕΜΑΚ, δηλαδή γίνονταν ένας σεισμός, καίγονταν μια συνοικία, γιατί τότε καίγονταν πολύ εύκολα οι συνοικίες, τρέχανε οι Γενίτσαροι επειδή ήταν σε στρατόπεδα και ήταν εύκολο, κοντά στις πόλεις ήταν συνήθως, οπότε είχαν τέτοια χαρακτηριστικά, ένα ατύχημα, ένα δυστύχημα, ένα κακό μεγάλο, πλημύρα, το ένα, το άλλο, ήτανε η πρόσφορη δύναμης σε αυτό, μέχρι πρόσφατα ο στρατός έκανε και στην Ελλάδα χίλια μύρια έργα, όταν εγώ ήμουνα νέα, οι δρόμοι της Ελλάδας και οι γέφυρες από στρατιώτες γινόντανε και οι Γενίτσαροι ήτανε για όλες τις δουλειές και επί πλέον είχανε την ευθύνη να ασφαλίζουν την μεταφορά των φόρων από τις επαρχίες στη πρωτεύουσα, γιατί οι ληστές ξερογλύφονταν, ξέροντας ότι θα περάσουν τα χρήματα από εδώθε και αποκείθε, οπότε Γενίτσαροι....., έρχονταν ξένοι επισκέπτες κτλ. Γενίτσαροι τους πλαισίωναν για ασφάλεια, γενικώς οι Γενίτσαροι ήταν η ασφάλεια του κράτους, η τιμή του κράτους, η δύναμη του κράτους, το καλοκαίρι βέβαια ήτανε στις εκστρατείες, τώρα δεν παντρεύονταν εξ' αυτού, διότι έμεναν μέσα στα στρατόπεδα και παντρεύονταν μόνο με το τέλος της θητείας τους, συνήθως ήτανε στα 30, 30τόσο και έφταναν στα 40, 50, 55 μεγάλοι, αλλά κοτσονάτοι, προσέξτε να δείτε, όσοι είχαν επιζήσει γιατί στρατιώτες ήτανε, υπήρχε και ένα ποσοστό που κάθε χρόνο πήγαιναν στον άλλο κόσμο.
Τώρα το μόνιμο αίτημα των Γενιτσάρων ήτανε τα παιδιά τους να μπαίνουν αυτονοήτως στο σώμα, εξ' αρχής δηλαδή το μέγιστο αίτημα τους ήτανε να μη γίνεται Ντεσιρμέ, γιατί τα τα παιδιά τους ήτανε εκ γενετής μουσουλμάνοι, άρα δεν γίνεται σε εκ γενετής μουσουλμάνους Ντεσιρμέ, το ζητούσαν σαν αίτημα, σαν προνόμιο επί δεκαετίες με πολύ μεγάλη πίεση αυτό το θέμα και τελικά το πήρανε, δύο πράγματα ζητούσανε, να παντρεύονται στη διάρκεια της θητείας τους και δεύτερον τα παιδιά τους να μπαίνουνε αυτονοήτως στο σώμα των Γενιτσάρων, τα πήραν και τα δύο σταδιακά, το ένα στο τέλος του 16ου αιώνα, στη περίοδο του Σουλεϊμάν, εκεί κοντά και το άλλο δηλαδή τα παιδιά τους να μπαίνουν αυτονοήτως στο σώμα των Γενιτσάρων ως ειδικό προνόμιο, δόθηκε στις αρχές του επόμενου αιώνα, τον 17ο αιώνα, από τη στιγμή που δόθηκε αυτό το προνόμιο στους Γενίτσαρους, η τουρκική κοινωνία έβγαλε νύχια, διότι είπε, αφού εκ γενετής μουσουλμάνοι γίνονται Γενίτσαροι τα δικά μας παιδιά γιατί? και η πίεση από πλευράς της τουρκικής κοινωνίας πολλαπλασιάστηκε, ο Σουλεϊμάν ο Μεγαλοπρεπής χειρίστηκε την αυτοκρατορία με μια ασφάλεια, ήταν τόσο ισχυρή η Οθωμανική αυτοκρατορία που θεώρησε ότι δεν έχει τόσους κινδύνους και άρχισε να ενδίδει, δηλαδή να παραχωρεί προνόμια εκεί που οι προηγούμενοι Σουλτάνοι δεν θα παραχωρούσαν, για αυτό είχε αρχίσει να στήνεται επήκοων νους σε τέτοια αιτήματα των Γενιτσάρων που αν τα σκεφτόντανε λίγο, δεν τα σκέφτηκε πάλι, στήθηκε καλά η διοίκηση, κοιμήσου με άλλο πλευρό, γιατί προσέξτε να δείτε, μόλις καταστράφηκε αυτή η δικλείδα και άρχισαν να μπαίνουν τα παιδιά των Γενιτσάρων μέσα, άρχισαν και οι παραχωρήσεις στους Τούρκους, δηλαδή στα παιδιά των μουσουλμάνων αναγκαστικά, σταδιακά δέχτηκαν οι Σουλτάνοι και ένα ποσοστό των Γενιτσάρων να μπαίνει από τη τουρκική πλευρά και άρχισε να μειώνεται το Ντεσιρμέ και να γίνεσαι Γενίτσαρος πληρώνοντας τη θέση, επομένως χάνεται όλο το σκεπτικό, δεν λέω καλός ή κακός, έτσι ώστε στο τέλος μέσα στο 17ο αιώνα, όχι μόνο αρχίζει το Ντεσιρμέ μειώνεται, αραιώνει, αλλά το σώμα των Γενιτσάρων αρχίζει να παθαίνει αυτό που θα πάθει μετά ολότελα, αρχίζει να γίνεται ένα πλαδαρό σώμα, όπου ο Σουλτάνος κάθε χρόνο αρχίζει και καταλαβαίνει ότι όλο και αυξάνεται, όλο και αυξάνεται, του δίνουν τους καταλόγους και αρχίζει να καταλαβαίνει ότι δεν είναι ούτε ακριβής ούτε πλήρης, διότι παρεισρφύει η διαφθορά, όλοι θέλανε να γίνουν Γενίτσαροι και δωροδοκούσαν τους εκ δωροδοκομένους διοικούντες σε διάφορα σημεία και αρχίζει το σώμα να γίνεται πλαδαρό, να μειώνονται οι εκ χριστιανών Γενίτσαροι και στο τέλος το 1695 στο τέλος δηλαδή του 17ου αιώνα, βγαίνει το φιρμάνι με το οποίο καταργείται το Ντεσιρμέ, όχι το σώμα, δηλαδή η διαδικασία της υποχρεωτικής στρατολόγησης, παρ' ότι έχουμε αυτό το φιρμάνι το 1695, έχουμε μια τελευταία απόπειρας Ντεσιρμέ το 1705, μετά από αυτό καμία, δηλαδή, μετά το 1700 χοντρικά, έχει τελειώσει το Ντεσιρμέ, όχι το σώμα των Γενιτσάρων, το σώμα των Γενιτσάρων υπάρχει, είναι εκ μουσουλμάνων και αρχίζει η αντίστροφη μέτρηση, διότι γίνεται ο φορέας της πλήρους διάλυσης της αυτοκρατορίας, αυτό το σώμα το οποίο στην ακμή του ήταν το σώμα που κρατούσε σιδερένια την αυτοκρατορία τώρα γίνεται ένα σώμα μαλθακό, πλαδαρό, φταίνε όλοι σε αυτό, ο κάθε ένας είχε τη δικιά του ευθύνη, άλλος ήτανε παπουτσής, άλλος ήτανε χασάπης, άλλος ήτανε κεραμέας, σου λέει, θα παίρνω το μισθό, διότι κάθε μήνα έπαιρνες μισθό, πολλοί από αυτούς δεν είχαν ποτέ στρατόπεδο, αλλά το μισθό τον παίρνανε, άλλοι ήτανε στα στρατόπεδα, χάλασε όλο το σύστημα και της εκπαίδευσης κτλ. και τελικά ήτανε ένα τόσο μεγάλο σώμα που έπαιξε ρόλο πλήρη στη κατάλυση της αυτοκρατορίας αυτή η ιστορία, διότι πλέον η διοίκηση της αυτοκρατορίας δεν έχει σχέση με το σώμα των Γενιτσάρων, οι Αυτοκράτορες πληρώνουν τόσα πολλά, αυτοί είναι δημόσιοι υπάλληλοι, για να ισορροπήσουν το ταμείο που ξετινάζεται κάθε μήνα, πληρώνοντας άπειρους ανθρώπους και φόρους αυξάνει κατά πολύ, εκεί που μπορούσε δηλαδή στις πεδιάδες, γιατί στα ψηλά βουνά και στα μικρά νησιά δεν τα έπαιρνε, οπότε ποιους έχεις του χεριού σου? τους ανθρώπους των πεδιάδων, των οποίων η φορολογία αυξάνεται και δεύτερον τα πρώτα αξιώματα τα πουλάει ο Σουλτάνος, δηλαδή γίνονται πωλητά, όποιος έδινε τα περισσότερα χρήματα, τα έπαιρνε, δηλαδή έχουμε πλήρη αντιστροφή, δεν έγινε από τη μια μέρα στην άλλη, καθώς κυλούσε το διάστημα, έχουμε πλήρη αντιστροφή της αίσθησης της διοίκησης.
Οι Γενίτσαροι ήτανε το σώμα των εξεγέρσεων, αλλά τι εξεγέρσεις κάνανε? να αυξηθούν τα προνόμια τους, δεν υπήρχε ούτε μια εξέγερση για να αλλάξει η θέση τους και προσέξτε να δείτε, αυτοί ήταν το πιο ισχυρό στρατιωτικό σώμα της γης, ήταν μέσα σε στρατόπεδο, δηλαδή αν κάνανε μια συνωμοσία μεταξύ τους, όχι του Σουλτάνου, μπορούσε αλλά δεν έγινε ποτέ κάτι τέτοιο, η ιστορία απέδειξε ότι ήτανε οι πιο θερμοί υποστηρικτές του Σουλτάνου, οι Σουλτάνοι δεν είχαν κανένα φόβο από αυτούς στη περίοδο της ακμής, στη περίοδο της παρακμής το πράγμα αντιστράφει, διότι αρχίσανε οι Σουλτάνοι να βλέπουνε ότι το πράγματα ξεχειλώνουν και πληρώνουν ότι να είναι χωρίς να υπάρχει ποιότητα, κατάλαβαν ότι εδώ υπάρχει μια τεράστια διαφθορά που ο ένας δωροδοκειται από τον άλλον και στην ουσία ότι είχε σαπίσει το οικοδόμημα από κάτω και άρχισαν κινήσεις εκσυγχρονισμού της αυτοκρατορίας, άρχισαν να βγάζουν διατάγματα με τα οποία έλεγαν, ότι θα αλλάξει ο στρατός, θα γίνει νέου τύπου, καλέσανε και άλλους εξέχοντες στρατιωτικούς κτλ. τότε αυτοί οι Γενίτσαροι της παρακμής που δεν έχουν σχέση με της ακμής, όχι απλώς κεφάλια Σουλτάνων κόπηκαν, τα κεφάλια των Σουλτάνων σαν τα βούρλα κόπηκαν, διότι καταπαντούνταν τα δικαιώματα τους, αν τολμούσε να έλθει ο μισθός, μιλάμε για τη περίοδο της παρακμής, αν τολμούσε να καταβληθεί ο μισθός που ήταν άπειροι και εδώ είναι το θέμα, ομάδες Γενιτσάρων ορμούσαν στις πόλεις και καίγανε, καίγανε πόλεις για να εκβιάσουν το Σουλτάνο να δώσει το μισθό τους, έγινε το πρόβλημα της αυτοκρατορίας οι Γενίτσαροι, φυσικά με εξεγέρσεις, αλλά δεν είναι εξεγέρσεις αυτές που θέλουμε εμείς να ακούσουμε, εμείς θέλουμε να ακούμε μια εξέγερση Γενιτσάρων που θα λένε θέλουμε να γυρίσουμε στη πατρίδα μας, θέλουμε να γυρίσουμε στη θρησκεία μας, αυτό δε θέλουνε αυτοί? δεν υπήρξε τέτοιο πράγμα, ούτε για δείγμα, αντίθετα υπήρξαν εξεγέρσεις για περισσότερα προνόμια κτλ. δηλαδή οι εξεγέρσεις των Γενιτσάρων ήτανε για να γίνουν πιο Γενίτσαροι, όχι για να γίνουν λιγότερο Γενίτσαροι και στην ακμή μας ενδιαφέρει και στη παρακμή δεν το συζητούμε, προσέξτε να δείτε τώρα, με τη παρακμή το πράγμα έχασε κάθε μέτρο, σας είπα, ο Σελίμ ο 3ος ο Σουλτάνος το 1789 ήταν ο πρώτος που αποφάσισε να κάνει αλλαγές, γιατί είδε το χάλι της αυτοκρατορίας, είπε, δεν πάει άλλο και ανήγγειλε αλλαγές και στα οικονομικά και στα διοικητικά, πάει το κεφάλι, οι Γενίτσαροι το απαιτούσαν, ότι αν το φως τους συνέχιζε το ίδιο έργο, πάει και αυτό, ο επόμενος, πάει και αυτό και έτσι πρώτος κατάφερε να κόψει τα κεφάλια των Γενιτσάρων ήταν ο Μαχμούτ ο δεύτερος ο Σουλτάνος της ελληνικής επανάστασης το 1826, στην διάρκεια της ελληνικής επανάστασης, ο Μαχμούτ ο δεύτερος με ένα τέχνασμα συνέλαβε τους αρχηγούς των Γενιτσάρων των οποίων έκοψε τα κεφάλια αυτομάτως και έτσι τέλειωσε αυτό το σώμα το 1826, δηλαδή χρησιμοποιούμε τον όρο, Γενίτσαρος από το 13τόσο μέχρι το 18τόσο για 500 χρόνια, αλλά δεν είναι το ίδιο πράγμα, τώρα θα με ρωτήσετε, υπήρχαν Γενίτσαροι που αντέδρασαν σε αυτό, ότι έγιναν Γενίτσαροι? να σας πω κάτι, στην ώρα των μαχών έκανες επίθεση ενάντια στη Βιέννη, έβλεπες το σχεδιάγραμμα και αξιολογώντας τοποθετείς στρατοπεδευμένα τα οθωμανικά στρατεύματα έξω από τα τείχη της Βιέννης, άμα ήθελες να φύγεις έμπαινες στα σύνορα της Πολωνίας, δεν έχει οι Γενίτσαροι ήτανε εκεί, τι να πω, είχανε αποδεχθεί αυτό το ρόλο, κοιτάξτε να δείτε, ξέρουμε κάποιες περιπτώσεις, κοιτάξτε να δείτε, θυμάστε που μιλήσαμε για τον Ισκερμπέρμπεη, τον Γεώργιο Καστριώτη, μια περίπτωση που αντέδρασε, ο Γεώργιος Καστριώτης σας θυμίζω έγινε μέλος του σώματος των Γενιτσάρων, Αλβανοελληνοσέρβο καταγωγής, έγινε μέλος του σώματος των Γενιτσάρων με Ντεσιρμέ, όταν έγινε θα ήταν 15-16 τόσο γινόντανε, έγινε Γενίτσαρος, στη διάρκεια των μαχών, αποδείχτηκε τόσο καταπληκτικός μαχητής που οι υπόλοιποι σύντροφοι του τον ονόμαζαν, Ινσκεμπέρ, δηλαδή Μεγάλο Αλέξανδρο από εκεί του έμεινε το παρατσούκλι, σε μια από τις εκστρατείες των Γενιτσάρων ο Ισκερμπερμπέη έφυγε από το στρατόπεδο και πήγε στα αλβανικά βουνά και οδήγησε την αλβανική αντίσταση, εδώ έχουμε την περίπτωση ενός Γενίτσαρου που άλλαξε ας πούμε στρατόπεδο και ηγήθηκε εξέγερσης, καταλάβατε στις 250000τόσους ανθρώπους, τόσοι υπολογίζονται ότι πέρασαν από το Ντεσιρμέ όχι στο σώμα των Γενιτσάρων στη διάρκεια των 200 χρόνων, αυτό αποδεικνύει κάτι περίτρανο, είχες τις δυνατότητες, τώρα αν μέσα τους κλαίγανε, θέλανε κάτι άλλο, αυτό δεν μπορούμε να το ξέρουμε, δεν καταγράφει αισθήματα η ιστορία, πάντως το σώμα των Γενιτσάρων έπαιξε μεγάλο ρόλο στην ιστορία, θέλουμε να πειστούμε ότι δεν κάνουμε Οθωμανική ιστορία, διότι είναι και ελληνική αυτό που κάνουμε, δηλαδή αφορούσε τα θύματα και τα ελληνικά χωριά και τα σέρβικα χωριά και αλβανικά χωριά και τα βουλγαρικά χωριά γιατί γίνονταν κατά κύριο λόγο Ντεσιρμέ σε αυτές τις περιοχές.
Αν μιλήσουμε για τους Αρματολούς το ξέρω πια, ότι κάποιος ρωτήσει τον οποιονδήποτε από εμάς, τι ήτανε οι Αρματολοί? η απάντηση θα ήταν αντάρτες εναντίον των Τούρκων, λάθος, κοιτάξτε να δείτε, θα πούμε τι ήτανε, οι Αρματολοί ήτανε δημόσιοι υπάλληλοι, ήτανε διορισμένοι από τους Τούρκους, ήταν στρατιωτικό σώμα των Τούρκων, οι Αρματολοί και δεν είχε μόνο η δικιά μας περιοχή, αλλά Αρματολούς είχε και στη Βουλγαρία και στη Σερβία και στην Αλβανία, όπου ψηλό βουνό και Αρματολοί, γιατί στα ψηλά βουνά έπρεπε να υπάρχουν Αρματολοί? γιατί οι Τούρκοι δεν είχαν εγκατάσταση πάνω στα ψηλά βουνά, δεν υπήρχε καμία εγκατάσταση πάνω στα ψηλά βουνά, ούτε διοίκηση, ούτε στρατός, ούτε τίποτα και τελικά αυτό που συνέβη με τα ψηλά βουνά, ήταν να γίνει μια σιωπηλή συμφωνία, εμείς δεν σας ενοχλούμε εκεί πάνω και εσείς μας στέλνετε κάτω τους φόρους, ναι αλλά πως γίνεται αυτό το πράγμα, είναι τελείως ξέφραγοι? οπότε σκέφτηκαν το θεσμό των Αρματολών οι Οθωμανοί, τον οποίον εφάρμοσαν από τον 15ο αιώνα μέχρι και τον 19ο, δηλαδή, τι είναι ο θεσμός? είναι η ανάθεση σε κάποιο ένοπλο του τόπου, δηλαδή από το βουνό, αυτό είναι σημαντικό, έπρεπε να είναι ντόπιος, να ξέρει, να έχει δεσμούς, να ξέρει οικογένειες, να έχει δίκτυο συγγενών κτλ. να ξέρει τα μέρη, τους γκρεμούς και τα μονοπάτια κτλ. και αυτός να είναι το μάτι της διοίκησης, να επιστατεί τον τόπο, να συγκρατεί τις ληστρικές ομάδες να μην επιτίθενται από τα βουνά στις πεδιάδες, γιατί εκείνη την εποχή σε όλο το κόσμο υπήρχε ληστεία, ληστεία υπάρχει πάντα, από την αρχαιότητα η Ρώμη κάνανε εκστρατείες εναντίον των ληστών και των πειρατών, σε όλο το κόσμο υπήρχε ληστεία μέχρι τον 20ο αιώνα, τότε στους προηγούμενους αιώνες υπήρχε εκτεταμένη ληστεία διότι δεν υπήρχαν δρόμοι και μονοπάτια και μπορούσες να δράσεις χωρίς να σε φτάνει εύκολα ένα σώμα στρατού, έπρεπε να το βάλει πολύ γινάτι κάποιος να σε κυνηγήσει, ληστεία στα βουνά και πειρατεία στη θάλασσα, ληστές υπήρχαν από τη αρχαιότητα δεν είναι καινούργια και βέβαια στη Βαλκανική υπήρχε εκτεταμένη ληστεία, ιδιαίτερα δε στη νότια Βαλκανική στα δικά μας εδάφη που είναι ο ιδανικός τόπος για ληστές και για πειρατές, τέτοια βουνά που έχουμε εμείς και οι Αλβανοί, άγρια βουνά, τα βουνά μας μπορεί να μην είναι ψηλά, αλλά είναι άγρια με δύσκολη πρόσβαση με γκρεμνούς, βράχους κτλ. οπότε είναι δύσκολο να τα ελέγξεις, εξ' αυτού χορεύουν καρσιλαμά οι ληστές, είναι εκεί πάνου ορμάνε στις πεδιάδες ληστεύουνε χωριά, πόλεις και κωμοπόλεις και ανεβαίνουν ξανά επάνω, είναι λημέρια όπως λένε των ληστών, ότι κάνανε και οι πειρατές κρυβόταν στις πιο βαθιές κόγχες μπορούσανε, κλέβανε τα παραπλέοντα πλοία και ξανά μπαίνανε στα λημέρια τους και τα παράλια της ανατολικής Μεσογείου, τα δικά μας είναι καμωμένα για πειρατεία, όλο δαντέλα, όλο δαντέλα και τα βουνά καμωμένα για πειρατεία, χαιρετίσματα ήτανε γλέντι αυτή η ιστορία, οι Αρματολοί επομένως τοποθετούνταν πάνω στα βουνά, διορίζονταν, για να είσαι Αρματολός έπρεπε, να έχει δεχθεί τη θέση σου η Οθωμανική αυτοκρατορία, να σε έχει εγκρίνει ο κοντινότερος Καντής, κάτω στο κάμπο και να στείλει ο Καντής εισήγηση στη κεντρική κυβέρνηση στην Κωνσταντινούπολη που υπήρχε το γραφείο των Αρματολών, υπήρχε ένα γραφείο με τους φακέλους των Αρματολών όλης της αυτοκρατορία, άμα το όνομα σου γίνονταν δεκτό από τη κεντρική διοίκηση, γραφόσουνα στους φακέλους των Αρματολών, αποκτούσες δικό σου φάκελο και είχε γίνει Αρματολός της περιοχής, ενημερωνόσουνα ότι έχεις γίνει δεκτός ως Αρματολός της περιοχής και ήσουνα πια Αρματολός, δηλαδή Οθωμανός υπάλληλος, αυτοί οι Αρματολοί ήταν Ασκεροί, δεν πλήρωναν φόρους, δηλαδή ήταν τμήμα της διοίκησης και βέβαια ο κύριος ρόλος τους ήταν να συγκεντρώνουν τους φόρους μια φορά το χρόνο, να τους κατεβάζουν κάτω που είναι και η υποχρέωση των βουνών, να λύνουν τα προβλήματα που προκύπταν μεταξύ χωριών, μέσα στα χωριά κτλ. ασκούσανε ένα διοικητικό ρόλο και κυρίως να ασφαλίζουν τα ορεινά περάσματα, να μπορούν έμποροι που μετακινούνται να μη ληστεύονται τόσο φρικτά και να σταματούν επίσης οι Αρματολοί τους ληστές από τις επιδρομές στο κάμπο, αυτό τους έκαιγε πολύ τους Τούρκους, διότι αυτοί κατοικούσαν στο κάμπο και στις πόλεις και στις κωμοπόλεις και βέβαια οι ληστές προτιμούσανε να ληστεύουν όσο το δυνατό πλουσιότερες περιοχές, να κτυπάνε οπότε τους έκαιγε αυτό το πράγμα......
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου