Κυριακή 9 Οκτωβρίου 2016

22. Ξεχασμένοι συνθέτες κλασσικής μουσικής - Σύγχρονη περίοδος (1900 έως σήμερα) 1

ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΠΕΡΙΟΔΟΣ ( 1900 έως σήμερα)


137. Yannis Xenakis (1922-2001)

Ο Ιάννης Ξενάκης ήταν ένας από τους σημαντικότερους Έλληνες συνθέτες και αρχιτέκτονες του 20ού αιώνα, διεθνώς γνωστός ως Iannis Xenakis. Οι πρωτοποριακές συνθετικές μέθοδοι που ανέπτυξε συσχέτιζαν τη μουσική και την αρχιτεκτονική με τα μαθηματικά και τη φυσική, μέσω της χρήσης μοντέλων από τη θεωρία των συνόλων, τη θεωρία των πιθανοτήτων, τη θερμοδυναμική, τη Χρυσή Τομή, την ακολουθία Φιμπονάτσι κ.ά. Παράλληλα, οι φιλοσοφικές του ιδέες για τη μουσική έθεσαν καίρια το αίτημα για ενότητα φιλοσοφίας, επιστήμης και τέχνης, συμβάλλοντας στο γενικότερο προβληματισμό για την κρίση της σύγχρονης ευρωπαϊκής μουσικής των δεκαετιών του 1950 και 1960.Οι ιδέες του υπήρξαν προσκείμενες με τα Κομμουνιστικά ιδεώδη.
Ο Ξενάκης χρησιμοποίησε ως βάση για τις περισσότερες συνθέσεις του µαθηµατικά µοντέλα, με αποτέλεσμα να χαρακτηριστεί «νεοπυθαγόρειος». Στο γενικότερο πλαίσιο της κρίσης της σύγχρονης δυτικοευρωπαϊκής μουσικής μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, επεδίωξε να ξεφύγει από το αδιέξοδο στο οποίο θεωρούσε ότι είχε οδηγήσει η σειραϊκή και μετασειραϊκή μουσική. Σε αντίθεση όμως με άλλους Ευρωπαίους και Αμερικανούς συνθέτες που απέρριψαν ολοκληρωτικά την μουσική πρωτοπορία και στράφηκαν σε έναν μουσικό μεταμοντερνισμό, επιστρέφοντας εν μέρει ή ολοκληρωτικά στην τονικότητα, αναμιγνύοντας παλιά και νέα ύφη, «σοβαρή» και «δημοφιλή» μουσική κ.ά, ο Ξενάκης παρέμεινε ουσιαστικά πρωτοπόρος, πιστός στους στόχους που έθεσε από την αρχή.
Όμως, ακόμα και οι συνθέτες που συνέχισαν να γράφουν πρωτοποριακή μουσική μετά το 1960 (με κύριο πόλο τον Πιερ Μπουλέζ στη Γαλλία) τον απομόνωσαν αρχικά, στερώντας του ακόμα και κρατικές επιχορηγήσεις.
Ο Ξενάκης απέκτησε φανατικούς θαυμαστές αλλά και επικριτές, με επιχειρήματα τον φορμαλισμό και την στασιμότητα της μουσικής του μετά το 1970, αλλά και την υπερβολική δεξιοτεχνία που απαιτούσε από τους εκτελεστές.


Iannis Xenakis - Metastasis













138. Henryk Gorecki (1933-2010)

Ο Χένρικ Μικολάϊ Γκορέσγκι ήταν ένας Πολωνός συνθέτης της σύγχρονής κλασικής μουσικής. Στα γνωστότερα έργα του περιλαμβάνονται η 2η συμφωνία , η 3η συμφωνία ( συμφωνία των θλιμμένων τραγουδιών), τα θρησκευτικά έργα - Beatus Vir, Miserere, Kleines Requiem fur eine Polka, και το  Requiem Good Night

Henryk Górecki: Symphony No. 3 [“Symphony of Sorrowful Songs”], Op. 36





Henryk Górecki: Good Night, Op. 63






139. Dmitri Sostakovich (1906-1975)

Ο Ντμίτρι Ντμίτριεβιτς Σοστακόβιτς ήταν Ρώσος συνθέτης της Σοβιετικής περιόδου. Η ζωή του σημαδεύτηκε από μια σύνθετη και αντιφατική σχέση με το σοβιετικό καθεστώς, το οποίο δυο φορές αποκήρυξε τη μουσική του, το 1936 και το 1948, και κατά καιρούς απαγόρευε έργα του. Ταυτόχρονα, υπήρξε ο δημοφιλέστερος Σοβιετικός συνθέτης της γενιάς του και παρέλαβε πολυάριθμες τιμητικές διακρίσεις και κρατικά βραβεία, ενώ επίσης θήτευσε στο «Ανώτατο Σοβιέτ».
Ύστερα από μια αρχική περίοδο στο πνεύμα της «πρωτοπορίας», ο Σοστακόβιτς έγραψε σε ένα προσωπικό ιδίωμα, στο οποίο φαίνεται μεταξύ άλλων και η έντονη επιρροή του Μάλερ.
Συνδυάζει στοιχεία ρομαντισμού (δηλαδή στοιχεία πάθους και τραγικότητας) με ατονική γραφή και με περιστασιακή χρήση στοιχείων της σειραϊκής μουσικής -αν και γενικά εντάσσεται στην παράδοση της τονικής μουσικής.
Συχνά η μουσική του περιέχει οξείες αντιθέσεις και έντονο το στοιχείο του γκροτέσκου, της ειρωνείας και του σαρκασμού.
Θεωρείται ότι τα μεγαλύτερα έργα του είναι οι 15 συμφωνίες του και τα 15 κουαρτέτα εγχόρδων. Το έργο του επίσης περιλαμβάνει όπερες, 6 κοντσέρτα (για πιάνο, βιολί και βιολοντσέλο) και πολλή κινηματογραφική μουσική.

Dmitri Shostakovich - Symphony No. 5



Dmitri Shostakovich - Waltz No. 2





140. Gavin Bryars (1945-

Ο Ρίκαρντ Γκάβιν Μπράϊαρς είναι ένας Άγγλος συνθέτης. Τα μουσικά του έργα καλύπτουν πολλά είδη μουσικής ( jazz, free improvisation, historicism, experimental music, avant-garde και  neoclassism ).


Gavin Bryars - Cello Concerto - Julian Lloyd Webber




Sinking of the Titanic - Gavin Bryars






141. John Tavener (1944-

Ο σερ Τζων Κένεθ Τάβενερ,ήταν Βρετανός συνθέτης, γνωστός για τα μινιμαλιστικά του έργα θρησκευτικής μουσικής, όπως τα The Whale και Funeral Ikos.
Δεν πρέπει να συγχέεται με τον συνθέτη του 16ου αιώνα Τζον Τάβερνερ, παρότι ο ίδιος ισχυριζόταν ότι είναι απευθείας απόγονός του.
Ο Τάβενερ ξεκίνησε τη σταδιοδρομία του θριαμβευτικά: το 1968, σε ηλικία 24 ετών, περιγράφηκε από τον Guardian ως «η μουσική ανακάλυψη της χρονιάς», ενώ οι Times έγραψαν ότι ήταν «μεταξύ των καλύτερων δημιουργικών ταλέντων της γενιάς του».
Το έτος 2000 του απονεμήθηκε ο τίτλος του ιππότη (σερ) «για τις υπηρεσίες του στη μουσική», ενώ είχε κερδίσει και το σημαντικό βρετανικό Βραβείο Άιβορ Νοβέλο.

JOHN TAVENER - THE PROTECTING VEIL for cello and orchestra



John Tavener - Ikon of Light




142. Aaron Copland (1900-1990)

Ο Ααρόν Κόπλαντ ήταν ένας Αμερικανός συνθέτης, δάσκαλος μουσικής, συγγραφέας και διευθυντής ορχήστρας.
Οι ανοικτές, αργά μεταβαλλόμενες αρμονίες στο περισσότερο μέρος της μουσικής του, είναι χαρακτηριστικό σε ότι ο περισσότερος κόσμος θεωρεί ότι πρέπει να είναι ο ήχος της αμερικάνικης μουσικής, υποβάλοντας την αίσθηση της απέραντης αμερικάνικης υπαίθρου και το πνεύμα των πρωτοπόρων. Έργα αυτού του είδους ( 1930-1940 ) είναι Appalachian Spring, Billy the Kid, Rodeo, Fanfare for the common Man και η 3η συμφωνία του., Έγραψε επίσης μουσική δωματίου, χορωδιακά έργα, όπερα και μουσική κινηματογράφου.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου