Ενώ, μετά το 1492, ο Πάπας ενισχύεται με τον εκχριστιανισμό των κατοίκων της Αμερικής, ωριμάζει το κίνημα του Προτεσταντισμού με τη δράση του Γερμανού Μαρτίνου Λούθηρου το 1517. Η πρώτη χώρα που αποκόπτεται από την Καθολική Εκκλησία είναι η Αγγλία, με βασιλιά της τον Ερρίκο Η'
Σύνδεση με το προηγούμενο
Ο Κολόμβος δεν ήτανε κατακτητής, ήτανε εξερευνητής, πήρε διάφορα αντικείμενα και μερικά χρυσά να τα δείξει στην Βασίλισσα, για να δει τι ωραία πράγματα έχουν οι Ινδίες, γύρισε πίσω τον δέχτηκε με μεγάλη χαρά η Ισαβέλλα και ακόμη πιο μεγάλη χαρά όταν είδε ότι υπάρχουν χρυσά και διαβεβαίωση από τον Κολόμβο ότι υπάρχει πληθώρα χρυσού και αργύρου, μετά από αυτό ο Κολόμβος στην ουσία δεν έχει άλλη δράση, θα έρθει άλλη μια φορά, αλλά δεν..., θα έλθουν στην πραγματικότητα οι κονκισταντόρες, δηλαδή οι κατακτητές, η Ισπανία πλέον θα στείλει στρατεύματα.
Το ενδιαφέρον είναι ότι εκείνη την εποχή που ο Κολόμβος φτάνει στην Αμερική και γίνονται πόλεμοι επικράτησης, ενώνονται τα βασίλεια Πορτογαλίας και της Ισπανίας και οι Πορτογάλοι ζητούν και αυτοί μερτικό από την Ινδία, από την άλλη πλευρά της Ινδίας κινδυνεύοντας τα πιο αγαπημένα παιδιά του Παπά να μαλώσουν για το ποιο κομμάτι θα πάρουν και για να μην μαλώσουν ο Παπάς επεμβαίνει και λέει οι Πορτογάλοι από δω και πέρα, το από δω και πέρα χωρίς χάρτη ήτανε πολύ χουβαρντάδικο γιατί αυτό που τελικά πήρε η Πορτογαλία είναι η Βραζιλία πού είναι η μεγαλύτερη χώρα της Νότιας Αμερικής, έτσι στην κεντρική και Νότια Αμερική κατά κανόνα έχουμε τον ισπανικό πολιτισμό, ισπανική γλώσσα και ενώ στη Βραζιλία ομιλείτε η πορτογαλική γλώσσα. Τώρα γιατί τα λέμε όλα αυτά, διότι με την ανακάλυψη της Αμερικής οι Ισπανοί επιβάλλουν το χριστιανισμό στους ντόπιους πληθυσμούς με μια βία από τις ανήκουστες στο κόσμο, ήταν τόση η βία που χρησιμοποιήθηκε που οι ιεραπόστολοι που είχαν σταλεί μαζί με τα στρατεύματα, γιατί τα στρατεύματα είχαν μαζί τους και ιερείς και επίσης σταλθήκαν και άλλοι ιερείς για να μεταφέρουν την χριστιανική πίστη, όμως κάποιοι από αυτούς τους ιερείς ενοχλήθηκαν αφόρητα από την βία που ασκούσαν οι στρατιώτες στους ντόπιους κατοίκους, τους οποίους τους έδεναν σε πασσάλους, τους έκοβαν λίγο-λίγο τα αυτιά και τις μύτες, τους χάραζαν, τους έβαζαν μέσα στις πληγές αλάτια, τους έκαιγαν, ήταν πιεστικότατοι δηλαδή.
Εξ’ αυτού πολλοί ιερείς έγιναν έξω φρενών από αυτές τις τακτικές και έχουμε δει σε επιστολές τους προς τον Φερδινάνδο και την Ισαβέλλα, λέγοντας, βασίλισσα μου, βασιλιά μου έχετε υπ’ όψη σας, τι φοβερά πράγματα γίνονται εν ονόματι του Ιησού στις νέες σας κτήσεις, γιατί μπορεί να μην το ξέρανε οι βασιλείς ακριβώς με ποιο τρόπο εξειδικεύονταν τα γεγονότα και έχουμε περιγραφές αυτών των ιερέων, κάποιοι από αυτούς έκατσαν και έγραψαν τις εντυπώσεις τους από την φρίκη της βίας που εφαρμόστηκε και έτσι ξέρουμε σε ποια έκταση και με ποιες μεθόδους εφαρμόστηκε. Τώρα τι συνέβη με την επέκταση των Ισπανών στην Αμερική, στην αμερικανική Ήπειρο, οι Ισπανοί έλεγξαν σταδιακά όλο αυτό το κομμάτι, δηλαδή από το Μεξικό, θα παρατηρείται ότι σας δείχνω Μεξικό και έρχομαι πιο ψηλά από τα σύνορα του
σημερινού Μεξικού το δείκτη μου και τούτο διότι το Μεξικό ιστορικά ήταν πολύ πιο βόρια, τα σύνορα του από αυτά που είναι σήμερα. Τα σημερινά σύνορα του Μεξικού στην δεκαετία του 1840 κατέβηκαν εκεί που είναι σήμερα γιατί έγινε πόλεμος με τις ΗΠΑ στα μέσα του 19ου αιώνα, ηττήθηκε από αυτόν τον πόλεμο το Μεξικό και έχασε το 40 % του εδάφους του, οι νότιες Πολιτείες των ΗΠΑ ήταν Μεξικό μέχρι πριν 140 χρόνια, για αυτό και οι πόλεις που είναι εδώ, λέγονται Λός Άντζελες και Σαν Φραγκίσκο και Σαν Ντιέγκο κτλ. , γιατί είναι ισπανικές πόλεις τις οποίες πήραν οι ΗΠΑ, τώρα, αλλιώς το Μεξικό είχε σύνορα πιο βόρια. Από το Μεξικό και νοτιότερα
επιβλήθηκαν οι Ισπανοί, οι οποίοι κατέκτησαν όλοι αυτή την περιοχή, με εξαίρεση την Βραζιλία που την έχουν οι Πορτογάλοι και 2-3 σημεία εδώ που τα έχουν οι Ολλανδοί και οι Γάλλοι, μικρά σημεία, αυτή εδώ η περιοχή του κόσμου, ονομάζεται Λατινική Αμερική, δηλαδή Κεντρική και Νότια Αμερική και γιατί λέγεται Λατινική Αμερική, διότι ομιλείτε εδώ λατινογενείς γλώσσα, κυρίως τα ισπανικά και τα πορτογαλικά που είναι ισπανικά και αυτά, είναι βλάχικα ισπανικά για τους Ισπανούς και βέβαια τι μεταφέρουν σε αυτή την Ήπειρο? Την χριστιανική θρησκεία.
Η Ήπειρος αυτή γίνεται χριστιανική και βέβαια τι χριστιανική γίνεται, καθολική, αφού οι Πορτογάλοι και οι Ισπανοί είναι καθολικοί, τι χριστιανισμό θα μετέφεραν? Ήταν προκομμένοι οι Ισπανοί, έκαναν ότι μπορούν να σφάξουν και να βασανίσουν κτλ. ,αλλά για κακή τους τύχη, ειρωνικά το λέω, αυτή η Ήπειρος έχει πολύ ψηλά βουνά,
έχει τις Άνδεις οι οποίες είναι η μεγαλύτερη οροσειρά στην γη και πανύψηλη οροσειρά, κατά μέσο όρο οι Άνδεις είναι πιο ψηλές από τα Ιμαλάϊα, δεν έχουν κορυφές 8000 μέτρα, αλλά έχουν τόσες πολλές κορυφές πάνω από τις 6 και κοντά στα 7000 μέτρα που κατά μέσο όρο είναι πιο ψηλή οροσειρά, έχει δάση βαθύτατα, το πιο βαθύ δάσος στον κόσμο του Αμαζονίου και έτσι σε αυτές τις περιοχές διασώθηκαν από την σφαγή, ντόπιοι, έτσι στην Λατινική Αμερική υπάρχουν ντόπιοι που αναμείχθηκαν με τους Ισπανούς. Και ήρθαν και αφού εδώ εδραιώθηκε η ισπανική παρουσία και η πορτογαλική, άρχισαν να έρχονται και άλλοι Ισπανοί, και άλλοι Ισπανοί και άλλοι Πορτογάλοι να αναμειγνύονται με ντόπιους και γενικά διαμορφώθηκε ο πληθυσμός της Λατινικής Αμερικής, αποτέλεσμα είναι, το 1492 λέμε, ποιητική αδεία, εκεί στο 1500, στο 1520, χρειάζεται και κάποιος χρόνος, αυτές οι περιοχές να έχουν αποκτήσει ήδη αυτό τον χαρακτήρα και οι κάτοικοί να έχουν γίνει χριστιανοί, καθολικοί, δηλαδή κοιτάξτε τώρα, θα σας πω, είμαστε τώρα γύρω στα 1500, στα 1510, στα 1520, στα 1530 και τα καλά παιδιά του Πάπα, οι Πορτογάλοι και οι Ισπανοί, του έχουν κάνει ένα δώρο που δεν θα μπορούσε να το φανταστεί ποτέ στην ζωή του, του χαρίσανε μια Ήπειρο και βέβαια δεν ξέρω αν γνωρίζεται, η ναυαρχίδα του καθολικισμού είναι η Λατινική Αμερική.
Κοιτάξτε να δείτε πως έγινε το πράγμα, η ναυαρχίδα της Ορθοδοξίας πήγε στα βόρια και τα ανατολικά και η ναυαρχίδα του καθολικισμού πήγε σε μια άλλη Ήπειρο, την μισή δηλαδή, την κεντρική και νότια που έκτοτε είναι οι κάτοικοι καθολικοί, πηγαίνει ο Πάπας επίσκεψή κάθε τόσο σε πολλές από αυτές τις χώρες, στο Μεξικό, όποτε πάει ο Πάπας επίσκεψη είναι κάτι το απερίγραπτο, βγαίνουν στους δρόμους εκατομμύρια πιστών για να δουν τον Πάπα, μέχρι στην Κούβα πήγε ο Πάπας που είναι τελοσπάντων κομμουνιστικό καθεστώς και βγήκε ο κόσμος και χαιρετούσε τον Πάπα, έχει ενδιαφέρον. Και στην Ρωσία που λέγαμε πριν, ο χριστιανισμός επιβλήθηκε από τον Βλαντιμήρ, τον δέχτηκαν το χριστιανισμό το 988 ο Βλαντιμήρ που σας έλεγα και το επιτελείο του και απλώς διεμήνυσε στον λαό του, ότι εντός 3 μηνών πρέπει να έχουν γίνει χριστιανοί επί ποινή θανάτου, θέλω να πω επίσης πειστικά έγινε και εδώ έγινε πειστικά, αλλά κοιτάξτε να δείτε, παρ’ ότι υπήρξε αυτή, τότε δεν ήταν παράξενο, ότι θρησκεία είχε ο ηγεμόνας θα έπρεπε να έχει και ο λαός, δηλαδή μας κάνει έκπληξη τώρα, ήταν μέσα στις καταστάσεις, αλλά και στην Λατινική Αμερική και στην Ρωσία, παρ΄ότι ο χριστιανισμός επιβληθεί με αυτό τον τρόπο, τελικά οι κάτοικοι έγιναν θερμότατοι χριστιανοί και έτσι εξακολουθεί να είναι η Λατινική Αμερική. Να λοιπόν που ο Πάπας, παρακολουθείστε τώρα, είμαστε στα 1500, 1520 και ο Πάπας έχει βελτιώσει την θέση του κατά πολύ, το 1054 ήτανε ο ουραγός των πραγμάτων και 400 χρόνια αργότερα είναι ισχυρός, η Ευρώπη ολόκληρη είναι χριστιανική και εκείνος ελέγχει μεγάλα τμήματα αυτής της Ευρώπης και τα καλά του παιδιά του χάρισαν και μία Ήπειρο και βέβαια οι κακοί σχισματικοί, δηλαδή οι Ορθόδοξοι έχουνε κατακτηθεί από τους απίστους, όλα τα Πατριαρχεία της Ορθοδοξίας τα ιστορικά έχουν κατακτηθεί από τους απίστους, δεν χαίρετε ο Πάπας για αυτό, γενικά η Δύση δεν χαιρόντανε που η Ανατολή έχανε τα Πατριαρχεία προς όφελος των Αράβων, καθόλου, γιατί ανησυχούσε γιατί θα έλθει η σειρά της, αλλά από την άλλη το ερμήνευε κιόλας, τότε η ερμηνεία ήταν με βάση το θέλημα του θεού, να τι πάθανε, κατακτήθηκαν από τους απίστους γιατί έχουν την λάθος άποψη, ενώ εμείς που έχουμε την σωστή άποψη, ο Θεός είναι μαζί μας. Έχει ο καιρός γυρίσματα όμως, διότι την ώρα που ο καθολικισμός ενισχύεται, κάποιοι από κάτω του κόβουν το κλαδί που κάθεται. Αυτή η ιστορία με το κλαδί που κάθεται ΄του καθολικισμού έχει ξεκινήσει πολύ πριν, αλλά θα κοπεί το κλαδί το 1517, είναι το επόμενο σχίσμα. Δεν μιλάμε ότι το 1492 για την κατάκτηση της Αμερικής? Στην Ρωσία μιλάμε για το 1500, 1520, εντάξει δεν έγινε αμέσως, το 1517 δηλαδή που γίνεται το σχίσμα, ο Πάπας είναι στις δόξες του, έχει μια ολόκληρη Ήπειρο δική του και εκεί την ώρα που χορεύει, μαθαίνει τα κακά μαντάτα, δεν θα έπρεπε όμως να εκπλαγεί, διότι ο προτεσταντισμός αυτό που γίνεται το επόμενο σχίσμα του 1517, είναι το σχίσμα της καθολικής εκκλησίας που δημιούργησε το δεύτερο μεγαλύτερο τμήμα του χριστιανισμού τελικά τον προτεσταντισμό μέχρι σήμερα και τον καθολικισμό που παρέμεινε. Τι είχε συμβεί, ο Πάπας όπως το είχαμε πει και πριν, μετά τις σταυροφορίες είχε αρχίσει να ενισχύεται, η δυτική Ευρώπη γενικά να στήνεται, να στήνονται βασίλεια πιά, να σταματούν οι μεγάλες ανασφάλειες, οι Βίγκινγκς καθίσανε στα αυγά τους, οι Γερμανοί στήσανε βασίλεια, οι Γάλλοι βασίλεια, οι Άγγλοι και αυτοί άρχισαν να στήνουν και όλα αυτά βοηθούσε τον Πάπα, γιατί κινούνταν σε ένα χώρο που είχε και πολιτική και διπλωματική και οικονομική άνοδο, άρα και σε αυτόν αντανακλώνταν. Τότε είναι, επειδή ο Πάπας αρχικά είχε συνδεθεί με τον γερμανικό τομέας που ήταν ο πρώτος που αναδείχτηκε που οι Γάλλοι το πήρανε στην Αβινιόν που σας είπα και άλλαζαν οι Πάπες, γενικά αυτή την περίοδο, δηλαδή στα 1300-1400, η ιστορία της παπικής έδρας είναι περίπλοκή γιατί αλλάζουν οι Πάπες πάρα πολύ συχνά. Ξέρετε Πατριάρχες, Πάπες είναι όρου ζωής, εκλέγεσαι Πατριάρχης, εκλέγεσαι Πάπας και στην ουσία θα αντικατασταθείς όταν πεθάνεις, είναι δια βίου το αξίωμα και η απώλεια του αξιώματος, για να συμβεί δηλαδή ένας Πάπας να αντικατασταθεί ή ένας Πατριάρχης θα πρέπει να συντρέχουν πάρα πολλοί σοβαροί λόγοι, να έχει κάποια σοβαρή ασθένεια που δεν του επιτρέπει να ασκήσει τα καθήκοντα του ή να πάθει πλήρη άνοια ή να κατηγορηθεί επί διαφθορά ή για παρατυπίες, όπως καταλαβαίνετε το τρίτο ή διατείνονταν ότι είναι κάποιος άρρωστος. Και ο Πάπας Πατριάρχης είναι, απλώς ότι ο Πατριάρχης της Ρώμης λέγεται Πάπας, δεν είναι κάτι άλλο, απλώς είναι μόνος του, δεν υπάρχει άλλος, ενώ στην Ορθοδοξία είναι δεμένη με πολλούς Πατριάρχες. Ο πατριαρχικός θρόνος είχε μπει σε μια διαδικασία ηθικής κατάπτωσης καθώς η πατριαρχική θέση στην ουσία, αγοράζονταν μέσω δωροδοκιών ανέβαινε στο θρόνο κάποιος, μέσω δωροδοκιών αφαιρούσε το θρόνο κάποιος από τον προηγούμενο και έφερνε κάποιον άλλον και ήταν αυτή η κατάσταση τον 13ο αιώνα, κυρίως τον 14ο που έγινε και η ιστορία με την Αβινιόν, μεταξύ του 1605 και του 1677.
Το πράγμα συνέχιζε να είναι δηλαδή η Αγία Έδρα δεν έδειχνε ένα πολύ πνευματικό σχήμα και διάφοροι ιερωμένοι της καθολικής εκκλησίας, ήδη από τον 14ο αιώνα, έχουν αρχίσει να κατηγορούν την καθολική εκκλησία για τον τρόπο λειτουργίας της, ένας πρωτοπόρος σε αυτόν το τομέα είναι ο Τζον Γουίκλιφ, Άγγλος, καθολικός ιερέας, το ενδιαφέρον είναι ότι όλοι αυτοί που κατηγορούσαν την καθολική εκκλησία, ήταν καθολικοί ιερείς, δεν ήταν κάποιος ξένος, κάποιος εχθρός, ήταν καθολικοί ιερείς οι οποίοι έλεγαν, παιδιά αυτό το πράγμα δεν είναι εκκλησία, πρέπει να αλλάξει, δεν είναι αυτός ο χριστιανισμός, δεν μπορεί να είναι αυτός ο χριστιανισμός που υπηρετούμε, δεν μπορεί οι Πάπες να είναι άνθρωποί που να βγαίνουν μέσα από δωροδοκίες και εξ’ αυτού έχουν ανάγκη και από πολλά χρήματα και που τα βρίσκουν, από τον πιστό, πως τα μαζεύουν από τον πιστό? Τα μαζεύουν μέσω απάτης, τον εξαπατούν τον πιστό, πως τον εξαπατούν το πιστό? Τον έχουν κάνει δεισιδαίμονα επίτηδες για να μπορούν να τον λεηλατούν και περιφέρουν διάφορες θαυματουργές εικόνες, αυτοί όλοι αμφισβητούν την καθολική εκκλησία, καθολικοί ιερωμένοι, διαμαρτύρονται εντόνως για κάποιες πρακτικές της εκκλησίας, που κατά την γνώμη τους μόνο στόχο είχαν να μαζεύονται χρήματα από την εκκλησία, ένα είναι οι θαυματουργές εικόνες, να σταματήσει αυτή η ιστορία με τις θαυματουργές εικόνες, είναι μια πονηρία για να μαζεύουμε χρήματα, λένε, να πάψουν να κυκλοφορούν άγια οστά, να σταματήσει αυτή η ιστορία, μαζεύουν κόκαλα από τα νεκροταφεία, τα παρουσιάζουν ότι είναι οστά αγίων, κυκλοφορούν 10 χέρια του Αγίου Νικολάου, 3 κεφάλια του Αγίου Ιωάννου, τι πράγματα είναι αυτά, είναι σε αυτό πάρα πολύ κάθετη. Άλλα ιερά κειμήλια που κυκλοφορούσαν, ιερό ξύλο, το τίμιο ξύλο κλπ., να σταματήσουν αυτές οι ιστορίες, σε αυτά ήταν κάθετη, ένα το κρατούμενο και φυσικά είναι κάθετη στο ότι μπορούν οι ιερείς να μεσολαβούν μεταξύ του πιστού και του Θεού, αυτό το θεωρούσαν ότι είναι η πιο μεγάλη απάτη που έχει οργανώσει η εκκλησία, ότι δήθεν ο ιερέας μπορεί να δώσει συγχώρεση, ποιος είναι αυτός που μπορεί να δώσει συγχώρεση, συγχώρεση δίνει μόνο ο Θεός και ότι ο ιερέας μπορεί να εξηγήσει και να μεσολαβήσει στον Θεό για να απαλλαγεί κάποιος από τα βάρη κάποιας αμαρτίας που έκανε κτλ., και φυσικά την πώληση συγχωροχαρτιών που είχε επίσης, σχετίζεται με αυτό, το ότι μπορεί κάποια επίγεια δύναμη να συγχωρήσει εκ μέρους του Θεού, άρα μεταμορφώνεσαι σε επίγειο μικρό Θεό, παριστάνεις ότι είσαι μικρός Θεός, αλλά δεν είσαι παρά ένας κοινός λεηλάτης, ψεύτης και απατεώνας, τόσα χαριτωμένα πράγματα έλεγαν αυτοί.
Όπως καταλαβαίνετε αυτοί οι πρωτοπόροι αυτών των κατηγοριών προς την καθολική εκκλησία είναι ο Τζον Γουίκλιφ που σας είπα, Άγγλος ιερωμένος, ο Γιαν Χους, αυτός ήταν Τσέχος, πολύ παθιασμένος άνθρωπος, υψηλόβαθμο στέλεχος της καθολικής εκκλησίας, όλοι αυτοί ήταν άνθρωποί της καθολικής εκκλησίας δεν ήταν κάποιος άλλος, στην Τσεχία ο Γιαν Χους δίδαξε το 15ο αιώνα, το 1400τόσο και ήταν καθηγητής πανεπιστημίου στην Πράγα, ήταν θεολόγος και καθηγητής θεολογίας, το πανεπιστήμιο της Πράγας στην ουσία ήταν γερμανικό, διότι όλες αυτές οι χώρες η Τσεχία. η Σλοβακία, η Πολωνία, η Ουγγαρία ήταν τμήμα του γερμανικού πολιτισμού, οι λόγιοι, οι έμποροι, οι επιχειρηματίες ήτανε Γερμανοί και τα πανεπιστήμια τους στην ουσία ήταν γερμανικά, δηλαδή τα στελέχη και τα μαθήματα γίνονταν στα λατινικά, κατά κανόνα, ο Γιαν Χους δίδαξε, αυτό είναι επαναστατικό, κρατήστε το, στα τσέχικα που κανείς δεν είχε διδάξει ποτέ σε αυτή την γλώσσα, ήταν μια γλώσσα του λαού και άγραφη, δεν είχε γραφή και ο Γιαν Χους κάθισε κάτω και δημιούργησε το αλφάβητο το τσεχικό, φυσικά είναι σλάβικη γλώσσα, τα περισσότερα γράμματα υπήρχαν, αλλά έπρεπε να δημιουργηθούν και κάποια γράμματα για τους ήχους της τσεχικής γλώσσας και ο Γιαν Χους διδάσκει σαν Τσέχος σε ένα πανεπιστήμιο που είναι γερμανικό στην ουσία και συνδέεται με τον Πάπα πιο πολύ και στις διδασκαλίες του έλεγε αυτά τα ανήκουστα που σας λέω, είναι στέλεχος της καθολικής εκκλησίας και στέλνει και υπομνήματα στον Πάπα. Ο Πάπας, οι Πάπες δηλαδή στο 15ο αιώνα, στο 1400, ακούν αυτά που λένε, δεν ήταν μόνο ο Γιαν Χους, ήταν και ο Ιερώνυμος της Πράγας της ίδιας εποχής επίσης, δηλαδή οι Τσέχοι έχουν μια πρωτοπορία σε αυτό, πρέπει να ξέρετε ότι σήμερα στην Τσεχία υπάρχουν ακόμη χριστιανοί χουσιτικοί, ονομάζουν τον εαυτό τους χουσιτικό, είναι μια από τις πολλές πλευρές του χριστιανισμού. Αυτός λοιπόν ο Γιαν Χους ο οποίος ήταν ένας έντιμος και αξιοπρεπής και γενναίος άνθρωπος, τις ιδέες του δηλαδή τις υπεράσπιζε αμετακίνητα, κάποια στιγμή ο Πάπας του ζήτησε να έλθει να τα συζητήσουνε και επρόκειτο να γίνει μια συνεδρίαση των υψηλόβαθμων στελεχών της καθολικής εκκλησίας στην Κοστάντζα της Γερμανίας, υπάρχει και Κοστάντζα στη Ρουμανία, η Κοστάντζα της Γερμανίας είναι στα νότια στα σύνορα με την Ελβετία, ένα παραμύθι, αυτή η Κοστάντζα είναι ένα παραμύθι ως πόλη, λοιπόν όταν πας σε αυτή την πόλη που είναι μικρή, λες και μετακινήσε σε αιώνες πριν, μπροστά στην λίμνη της Κοστάντζας είναι το κτίριο που έγιναν τα γεγονότα που σας είπα, εκεί του είπε ο Πάπας, ελάτε στην Κοστάντζα να συζητήσουμε τα θέματα, ο Γιαν Χους ρώτησε, έχω ασφάλεια? Βεβαίως του είπε ο Πάπας θα συζητήσουμε τα θέματα μόλις έλθεις εκεί, είχανε κάποιες επαφές και μετά βρέθηκε στην φυλακή, όπου και πέθανε με φρικτά βασανιστήρια, ο Γιαν Χους είναι ένας ιερομάρτυρας για τους Τσέχους.
Και πρέπει να σας πω, μετά τον θάνατο του, οι Τσέχοι οι οποίοι μέχρι τότε ήταν σε μια κατάσταση μη συνειδητής αντίστασης στους Γερμανούς και στον Πάπα, ακολουθήσανε οι χουσιτικοί πόλεμοι, δηλαδή οι Τσέχοι πήραν τα όπλα και πολέμησαν γενναιότατα για δεκαετίες με αρχηγό ένα τυφλό χωρικό, εξαιρετικά προικισμένο, φυσικά ηττήθηκαν, ο Γιαν Χους είχε ήδη πάει στον άλλο κόσμο, ο Τζιρόλαμο Σαβοναρόλα στην Ιταλία επίσης ο οποίος πήγε στον άλλο κόσμο, κάηκε στη πυρά, εν πάσει περιπτώση μέσα στον 15ο αιώνα, στο 1400 δηλαδή μέσα στην 100νταετία, οι Πάπες έχουν στα αυτιά τους αυτόν τον βόμβο, αυτών των δυσαρεστημένων τύπων, αλλά το παραμερίζουν, κάποιοι παλαβοί λένε αυτά, έτσι και αλλιώς καίγονται ωραία στην πυρά, απλά πράγματα, ξεκαθαρίζει το τοπίο και περνάει καιρός, γίνεται η εξέλιξη στην Αμερική, ανακαλύπτεται η Αμερική, ο Πάπας ακόμη καλύτερα, εκεί στα 1500 ο καλός Θεός, όλα καλά! Πλην όμως δεν είχε υπολογίσει τον γερμαναρά. Τον λέγανε Μάρτιν Λούθερ- Μαρτίνος Λούθηρος, που ήταν και αυτός καθολικός, καθηγητής της θεολογίας στο πανεπιστήμιο της Βυτεμβέργης, στέλεχος της καθολικής εκκλησίας, ο οποίος επίσης κατηγορούσε την καθολική εκκλησία για αυτά που σας είπα πριν, που λέγανε και οι άλλοι, εκείνος έγινε ακόμη πιο έξαλλος από τον εξής λόγο, την εποχή περίπου που αρχίζει τιν δράση του, λέμε το 1517, γιατί το 1517 τοιχοκόλλησε στο καθεδρικό ναό της Βυτεμβέργης, της πόλης που είναι στην βόρια Γερμανία, 95 θέσεις ενάντια στις πρακτικές της καθολικής εκκλησίας, για αυτό και αυτή του η κίνηση εκλαμβάνεται ως η αρχή της μεταρρύθμισης, αυτό που λέμε θρησκευτική μεταρρύθμιση, ενώ δεν είναι ακριβές γιατί υπήρξαν πρόδρομοι όπως σας είπα 100 χρόνια πριν, μικροί Μαρτίνοι Λούθηροι, βέβαια αυτοί δίδαξαν προφανώς σε ένα μη ώριμο κοινωνικό και ιστορικό περιβάλλον και απλώς καήκανε στην πυρά, έμεινε πίσω το άρωμα της διδασκαλίας τους, αλλά στην εποχή του Λουθήρου όπως φαίνεται είχαν ωριμάσει τα πράγματα, γιατί όταν ο Λούθηρος έκανε αυτή την κίνηση, πολλαπλασιάστηκε το μήνυμα, γρήγορα πέρασε στην κοινωνία, όταν η κοινωνία είναι έτοιμη, αυτός επειδή ήταν συστηματικός, εργατικός, στοχευμένος, έψαξε τα πράγματα και έμαθε το εξής, πήγε εκεί πέρα στην Αγία Έδρα για να καταλάβει τι γίνεται, τι είχε γίνει? Ο Πάπας της εποχής εκείνης είχε βάλει ως στόχο την δημιουργία του Αγίου Πέτρου, μεγαλύτερου ναού της χριστιανοσύνης, όπως και παραμένει.
Και για να συλλέξει χρήματα για το ναό του Αγίου Πέτρου, είχαν πολλαπλασιαστεί οι θαυματουργές εικόνες, τα οστά, συνεχώς κυκλοφορούσαν αυτό το πράγμα και δεύτερον αυτό που λέγονταν τα συγχωροχάρτια με πολύ μεγαλύτερους εντατικούς ρυθμούς από το παρελθόν και επεξεργασμένα και ο Λούθηρος έψαξε το πράγμα και είδε ότι ο Πάπας ένα τμήμα των εισοδημάτων αυτών από τα συγχωροχάρτια τα οποία πουλούσε για να κτιστεί ο ναός του Αγίου Πέτρου, ένα μεγάλο ποσοστό αυτών των χρήματων τα έδινε στο μεγαλύτερο τραπεζίτη της Ευρώπης της εποχής εκείνης που ήταν η οικογένεια Φούκερ, Γερμανοί τραπεζίτες, από τους οποίους είχε δανεισθεί για να αγοράσει το αξίωμα του, επομένως τα χρήματα είχανε διαδρομές τελείως άσχετες με τα όσα έλεγε, επομένως εκεί ο Λούθηρος είπε πια τέλος, εγώ αυτό το πράγμα δεν το υπηρετώ, εγώ αυτό το πράγμα θα το γκρεμίσω και ο αρχηγός της πολύ μεγάλης στιγμής, δηλαδή του επόμενου σχίσματος του χριστιανισμού, το 1517. Αυτό το σχίσμα δεν αφορά την Ορθοδοξία, αφορά την καθολική πλευρά, η Ορθοδοξία λίγο επηρεάστηκε από αυτό, τα έμαθε η ορθοδοξία τα γεγονότα και τι λένε οι προτεστάντες, ένας μάλιστα Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως, θα γνωρίζεται ο Κύριλλος Λούκαρης, έγινε καλβινιστής στην ουσία, επηρεάστηκε βαθύτατα από το καλβινισμό, αλλά αυτά είναι τέλος πάντων έκτακτα γεγονότα, η Ορθοδοξία δεν είχε μεγάλη σχέση με το προτεσταντισμό. Τώρα το 1517 κολλάει ο Λούθηρος τις 95 θέσεις του και λέει ότι ξεκινάει η θρησκευτική μεταρρύθμιση, δεν είναι μόνος του, την ίδια εποχή με την διδασκαλία του, στη βόρια Γερμανία, εκεί δρα ο Λούθηρος, Γάλλος ο Ιωάννης Καλβίνος και αυτός διδάσκει στην Γαλλία και κυρίως σε περιοχές της Ελβετίας, διότι η δυτική πλευρά της Ελβετίας, όπως ξέρετε κατοικείται από γαλλόφωνους, η Ελβετία είναι γερμανική χώρα και οι Ελβετοί ήταν γερμανική φυλή, αλλά στην δυτική πλευρά ήταν Γάλλοι από την Γαλλία, εκεί δίδαξε ο Καλβίνος και μάλιστα ο Καλβίνος έγινε και Δήμαρχος της Γενεύης, πήρε και πολιτική θέση στην Γενεύη, εκτός από τον Καλβίνο στην Ελβετία δίδαξε και ο Ζβίγκλιος, γερμανόφωνος και αυτός, θεωρείται ότι ήταν ο πιο προικισμένος από τους τρείς, αλλά σκοτώθηκε σε κάποιες συγκρούσεις γρήγορα με τους καθολικούς και έτσι δεν μπόρεσε να δούμε το έργο του σε ολοκλήρωση, αυτός που έκανε την μεγάλη τομή, είναι ο Λούθηρος, ο οποίος δεν κόλλησε απλώς τις 95 θέσεις, αλλά πήγαινε από χωριό σε χωριό, από τόπο σε τόπο, από πόλη σε πόλη και δίδασκε και μιλούσε εναντίων της καθολικής εκκλησίας, προσέξτε δεν είχε στόχο να δημιουργήσει μια άλλη εκκλησία, για αυτό και ονομάζεται θρησκευτική μεταρρύθμιση, όλοι αυτοί οι ηγέτες ας πούμε του προτεσταντισμού, στόχο είχαν να αναμορφωθεί η καθολική εκκλησία, να απαλλαγεί από αυτές, κατά αυτούς, σάπιες και διεφθαρμένες πολιτικές, όμως τελικά το πράγμα είχε στήριξη, δηλαδή αρχικά υπήρχαν κάποιες επαφές, αλλά τελικά ο Πάπας τους έστειλε ανάθεμα και αυτοί έστειλαν ανάθεμα στο Πάπα και πάει τελείωσε, δημιουργήθηκε πια ένα άλλο τμήμα του χριστιανισμού, του οποίου η διδασκαλία είχε γρήγορη διάδοση, όπως και του Καλβίνου, αυτοί δεν ήταν σε συντονισμό μεταξύ τους, αλλά η εποχή ήταν ώριμη για αυτή την ιστορία και γρήγορα ο Πάπας τα έχασε, δεν το περίμενε ότι τόσο γρήγορα θα διαδοθούν αυτές οι απόψεις, από στόμα σε στόμα, από χωριό σε χωριό, οι 95 θέσεις του Λουθήρου αναπαράχθηκαν, κάτι που βοήθησε την εξέλιξη του προτεσταντισμού, είναι το γεγονός ότι είχε ανακαλυφθεί η τυπογραφία, πάλι από Γερμανό, τον Γκούντεμπεργκ, οι Κινέζοι είχαν ανακαλύψει την τυπογραφία, αλλά οι Ευρωπαίοι δεν την ήξεραν και την ανακάλυψαν εξ’ αρχής και αυτό έγινε από Γερμανό εφευρέτη. Ήταν κάτι καινούργιο η τυπογραφία, το 1517 είναι ακόμα κάτι καινούργιο, πολλοί άνθρωποι δεν θέλουν να ακούνε για την τυπογραφία, θεωρούνε ότι μόνο το χειρόγραφο είναι.....
Είναι πολύ μοντέρνο, πολύ καινούργιο μέσον, αλλά οι προτεστάντες στηρίχτηκαν στην τυπογραφία και τύπωσαν τις πρώτες αφίσες στο κόσμο, προπαγανδιστικές αφίσες, πήγανε στα τυπογραφία και τις τυπώσανε, με εικόνες, με το Πάπα να είναι σαν το κριάρι κλπ., είναι πολύ παραστατικές, με τις θέσεις και ο Καλβίνος, τι θέλω να πω με αυτό, ο προτεσταντισμός έμοιαζε να σαρώνει, στην Γερμανία διαδίδεται στην βόρια Γερμανία, στην Ελβετία διαδίδεται, στην Γαλλία διαδίδεται σε διάφορες περιοχές, ο Πάπας τα χάνει, δεν το περίμενε αυτό το πράγμα, εκεί που ήτανε στα ψηλά του, διότι τα καλά παιδιά του του είχαν φέρει μια ολόκληρη Ήπειρο, ακόμη δεν είχε καταλάβει ότι ήταν Ήπειρος, αλλά την Ινδία βρε παιδί μου! Τώρα ξαφνικά βρίσκει μπροστά του κάτι ανυποχώρητους τύπους οι οποίοι λένε αν δεν αλλάξουν αυτά τα πράγματα, εμείς δεν κάνουμε χωριό μαζί σου, μάλιστα και τώρα έχουν και οπαδούς, ο προτεσταντισμός στο 1520-1530 ήδη έχει κερδίσει χιλιάδες ανθρώπους στην περιοχή που σας είπα, δηλαδή η βόρια Γερμανία, σημεία της Γαλλίας, βόρια και δυτικά, την Ελβετία και προχωράει στην Σκανδιναβία και σε διάφορες περιοχές της Πολωνίας, της Ουγγαρίας, ο προτεσταντισμός είχε στην αρχή μια μεγάλη ανάπτυξη και μετά μια υποχώρηση αναλογικά. Η χώρα όμως που επρόκειτο να γίνει η κομβική χώρα για τον προτεσταντισμό είναι βορειότερα από αυτές που λέμε και είναι η Αγγλία που η Αγγλία εκείνη την εποχή δεν ήταν η μεγάλη χώρα, η Αγγλία έγινε η σπουδαιότερη χώρα στο κόσμο το 1800, στα 1700τόσο, στα 1800, στα 1900 ήταν η σπουδαιότερη χώρα στον κόσμο, αλλά στα 1500 δεν ήταν κάτι σπουδαίο, είναι μια χώρα εκεί στο βορά, μόλις έχει τελειώσει ο εμφύλιος της πόλεμος, η Αγγλία είχε ζήσει στο 15ο αιώνα ένα βαρύτατο εμφύλιο πόλεμο, μεταξύ δύο οίκων, των οίκων Λάνκαστερ και Γιόρκ, και όταν έληξε αυτός ο πόλεμος το 1485, τελικά παντρεύτηκαν μεταξύ τους αυτοί οι δύο οίκοι και δημιουργήθηκαν οι Τυδώρ, από αυτό το γάμο προέκυψε ο Ερρίκος ο 8ος, μας ενδιαφέρει διότι έχουμε ιστορίες με αυτόν. Ο Ερρίκος ο 8ος είναι η προσωποποίηση της ένωσης της Αγγλίας, είναι το παιδί που γεννήθηκε από την ένωση των δύο οίκων, των Λάνκαστερ και των Γυόρκ και είναι γυναικάς του κερατά, δηλαδή εδώ πέρα μπαίνουν και κάποιες προσωπικές καταστάσεις, είναι πολύ γυναικάς, αλλά άμα είσαι και βασιλιάς το πράγμα μπορεί να φέρει μεγάλες εξελίξεις. Τι του είχε συμβεί του Ερρίκου? Διοικεί την Αγγλία, η Αγγλία είναι μια χώρα δευτερεύουσα, εκεί πέρα ψηλά, αρχίζει και ορθοποδήζει από τα πράγματα και για να ενισχυθεί διπλωματικά, ξέρετε οι βασιλείς δεν έχουν δικαίωμα στον έρωτα, δεν παντρεύονταν κανείς αυτή που είχε ερωτευτεί, υπήρχε μια επιτροπή η οποία αποφάσιζε με βάση τις διπλωματικές ανάγκες, τις πολεμικές ανάγκες, τις οικονομικές ανάγκες με ποιόν πρίγκηπα, με ποια πριγκίπισσά θα παντρευτείς, άμα τύχαινε και αυτός που σε παντρέψανε να τον ερωτευτείς, ήσουν ευτυχής, αλλιώς ζούσες μαζί του, για αυτό πάντα υπήρχαν ερωμένοι και ερωμένες, παραπλεύρως όλοι το ξέρανε. Αυτόν τώρα τον παντρέψανε με μια πριγκίπισσα της Ισπανίας, γιατί η Ισπανία ήταν τότε πολύ δυνατή χώρα και ήταν η Αικατερίνη της Αραγωνίας, αυτή ήταν πολύ θρησκευόμενη, όλο προσευχή και Πάπας και ξερό ψωμί, αυτός ήταν ένας τύπος πληθωρικός δεν ταιριάζανε καθόλου, αλλά δεν την ήθελε καθόλου, δεν του ταίριαζε καθόλου και την κατηγορούσε ότι δεν του κάνει γιό, φταίει η Αικατερίνη δηλαδή. Τελοσπάντων η Αικατερίνη, είχαν κάνει μια κόρη την Μαρία ( 1518-1558) που μετά το θάνατο του πατέρα της θα γίνει αυτοκράτειρα, βασίλισσα της Αγγλίας ( Μαρία η 1η), θα σας εξηγήσω, γιατί μετά από λίγο πέθανε από καρκίνωμα, εν πάση περίπτωσή δεν θέλει την Αικατερίνη και αντιθέτως μια κυρία επί των τιμών της Αικατερίνης, να την πιείς στο ποτήρι και την θέλει πάρα πολύ και κάποια στιγμή αποφασίζει δεν μπορεί άλλο με αυτή την Αικατερίνη, θέλω να παντρευτώ την Άννα Μπόλεϊν, η οποία Άννα Μπόλεϊν ήτανε προτεστάντισσα, είχε αρχίσει και έμπαινε ο προτεσταντισμός στην Αγγλία, ακόμη δεν είχε διεισδύσει και πολύ, αλλά η Άννα Μπόλεϊν ήταν από αυτούς τους πρώτους προτεστάντες, ήταν μια πολύ ενδιαφέρουσα γυναίκα αυτή, είχε αφήσει και συνθέσεις μουσικές και φαίνεται ήταν πολύ όμορφή ή του άρεσε αυτουνού πάρα πολύ, είναι και προσωπικά γούστα.
Λοιπόν, προσέξτε τώρα το πρόβλημα, θέλει να πάρει διαζύγιο από την Κατερίνα, από την Αικατερίνη της Αραγωνίας, στον καθολικισμό δεν υπάρχει διαζύγιο μέχρι σήμερα, διότι μια φορά έρχεται το Άγιο Πνεύμα. Προσέξτε τώρα να δείτε, επειδή όμως διάφοροι βασιλείς και βασίλισσες της Ευρώπης, καθολικές, κάθε τόσο για κάποιο λόγο έπρεπε να πάρουν διαζύγιο, δεν επρόκειτο για την Κατερίνα και το Μήτσο, εδώ επρόκειτο για βασιλιάδες και το να μην μπορεί να πάρει διαζύγιο μπορούσε να φέρει αναστατώσεις στα βασίλεια κτλ., οι Πάπες είχαν βρει μια πρακτική, αν αποφασίσουν ότι πρέπει να υποχωρήσουν στην πίεση της τάδε βασιλίσσης, του τάδε βασιλέως, επέστρεφαν στο γάμο που είχε γίνει και του βρίσκανε κάποιο λάθος, μπορεί να είχε γίνει ο γάμος πριν 20 χρόνια, στο μεταξύ είχαν γεννηθεί ένα σωρό παιδιά, επήγαινε πίσω και έβρισκε κάτι παράτυπο είχε γίνει στο γάμο, αφού βρισκόντανε το παράτυπο, τα πράγματα ήταν απλά, διότι δεν είχε γίνει ο γάμος, άρα δεν ήλθε το Άγιο Πνεύμα, άρα μπορεί κανείς να παντρευτεί σε επόμενο γάμο, αυτή ήταν μια πρακτική που δεν γινόνταν εύκολα, αλλά γινόνταν. Ο Ερρίκος ο 8ος πάει στον Πάπα και του λέει, θέλω διαζύγιο, ο Πάπας βρίσκεται με την πλάτη στον τοίχο, διότι ποια είναι η σύζυγος του Ερρίκου του 8ου ? Είναι πριγκίπισσα της Ισπανίας, που η Ισπανία είναι η μεγαλύτερή δύναμη του καθολικισμού, είναι το καλό παιδί του Πάπα και ποιος είναι αυτός που ζητάει διαζύγιο? Ένας γνωστός γυναικάς εκεί πάνω μιας δευτερεύουσας χώρας που αν του δώσω τώρα, μετά θα μου έρχεται κάθε 4 χρόνια για να ακυρώνω τον προηγούμενο και τον προηγούμενο, δεν γίνεται, το ζύγισε ο Πάπας 100 φορές, σου λέει εγώ δεν θέλω με την Ισπανία να έλθω σε ρήξη, ο Ερρίκος τον ενοχλούσε, τον ενοχλούσε, ο Πάπας, τίποτα, δεν γίνεται, δεν........άμα δεν μου το δώσεις, εγώ θα φύγω από την καθολική εκκλησία, δεν... Οπότε πάει και ο Ερρίκος πίσω, αποκόπτεται από την καθολική εκκλησία και παντρεύεται την Άννα Μπόλεϊν και από τον γάμο αυτόν γεννήθηκε η Ελισάβετ που επρόκειτο να γίνει η θρυλική αυτοκράτειρα της Αγγλίας.
Όπως ξέρετε της Άννας Μπόλεϊν της έκοψε το κεφάλι, μετά αντί να έχει αυτό το μπελά βρήκε μια λύση, της έκοψε το κεφάλι και της αλληνής και της αλληνής, πρακτικός άνθρωπος!!! Αλλά την πρώτη φορά το πολέμησε δεν το συζητούμε αυτό και έτσι αποκόπτεται η αγγλική εκκλησία, η Αγγλία από τον Πάπα, ο δε Ερρίκος ο 8ος συντάσσεται με το κίνημα των διαμαρτυρομένων, η Άννα Μπόλεϊν είναι εξ’ άλλου προτεστάντισσα και δημιουργεί την Αγγλικανική εκκλησία που είναι ένα παράρτημα, είναι μια ιδιότυπη εκκλησία της διαμαρτυρίας της μεταρρύθμισης που αυτή η εκκλησία, δεν το ξέρω αν το γνωρίζεται, έχει σαν πολιτική της κεφαλή τον εκάστοτε βασιλιά ή βασίλισσα και σαν θρησκευτική της κεφαλή τον αρχιεπίσκοπο μιας μεσαιωνικής πόλης της Αγγλίας που λέγεται Καλντέμπιουρι και για αυτό αν έχετε παρατηρήσει, επειδή η πολιτική κεφαλή της εκκλησίας είναι ο εκάστοτε βασιλιάς ή βασίλισσα της Αγγλίας πρέπει, στον προτεσταντισμό, θα τα πούμε στο επόμενο μάθημα, ο προτεσταντισμός είναι πολύ πρακτικός και πολύ στοχευμένος στην αποτελεσματικότητα και για αυτό δίνει το διαζύγιο εύκολα, αρκεί να μην έχει κάνει διάφορα πράγματα, να μην έχει κάνει ποινικά αδικήματα, να μην έχει περιπέσει σε βαριά ηθικά παραπτώματα. Ο Κάρολος που είχε την Νταϊνα και κανονικά είναι ο διάδοχος του θρόνου, αυτός εψεύσθει, είχε την Καμίλλα και πήρε και την Νταϊανα και τελικά ενώπιο όλων, βγήκε στην τηλεόραση μετά από πολλά και είπε πράγματι ήτανε δίγαμος, δηλαδή είχε και άλλη, εξ’ αυτού ήταν μεγάλο πρόβλημα στην Αγγλία, εάν πέθαινε η Ελισάβετ πριν τα παιδιά του Καρόλου και της Νταϊανας είναι σε φάση διαδοχής διότι θα έπρεπε να γίνει ο Κάρολος βασιλιάς και θα ήτανε ένα θέμα, το αφήσανε να κυλήσει το πράγμα, τώρα είναι ήσυχη μετά δεν ξέρω τι θα γίνει με το βασίλειο της Αγγλίας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου