Ο προτεσταντισμός, με τις νοοτροπίες του και την ηθική του, έπαιξε καίριο ρόλο στις πολιτικές, κοινωνικές, οικονομικές και ιδεολογικές παγκόσμιες εξελίξεις των τελευταίων 500 χρόνων -από τον Διαφωτισμό, τον Φιλελευθερισμό και τις επαναστάσεις του 18ου αι. έως τη σύγχρονη Δημοκρατία και τα κινήματα του 20ού αι.
Σύνδεση με το προηγούμενο
Στο προηγούμενο μας μάθημα μιλάγαμε για τον προτεσταντισμό για τον οποίο δεν έχει το λόγο να ξεκινήσει κανείς, γιατί έχει παίξει τεράστιο ρόλο στο σύγχρονό κόσμο, ο προτεσταντισμός έχει διαμορφώσει τον κόσμο τα τελευταία 500 χρόνια, θεωρείται ότι πίσω από τις αλλαγές που έγιναν στη γη βρίσκεται αυτή η αντίληψη.
Ο προτεσταντισμός έχει πάρα πολλά πρόσωπα, δεν είναι ένα πράγμα, γιατί είναι ομάδες, από τη θέση του είναι ομάδες, κάποιες ομάδες θα λέγαμε είναι πιο συμβατικές, άλλες είναι επαναστατικές, ο Τσέχος πρωτοπόρος πίστευε ας πούμε και αυτό το μίγμα του προτεσταντισμού το πήρε πιο πολύ ο Καλβίνος, αυτό που θα σας πω, ο Γιαν Χούς πίστευε ότι ο καθένας είναι ιερέας του εαυτού του, αυτό το λέει και ο Λούθηρος, δεύτερον ότι οι ιερείς πρέπει να ζουν σε απόλυτη πενία, τρίτον η εκκλησία δεν πρέπει να έχει καμία περιουσία, ήτανε κάθετος σε αυτό και άμεση κατάσχεση κάθε περιουσιακού στοιχείου της εκκλησίας, δηλαδή που ήτανε ένα στέλεχος της καθολικής εκκλησίας, την εποχή εκείνη υπήρχαν μεγάλες αγροτικές εξεγέρσεις στην κεντρική Ευρώπη, πίστευε ότι οι αγρότες δε πρέπει να πληρώνουν κανένα φόρο που είναι άδικος ας πούμε και τέτοιες στάσεις βρίσκουμε σε καλβινιστικές ομάδες, τέτοιες είναι αναβαπτιστές που σας είπα και βέβαια πολλές ομάδες καλβινιστικές κυρίως είναι κοινοκτημονικές, δηλαδή αρνούνται την ατομική ιδιοκτησία και ζουν κοινοκτημονικά, το εφαρμόζουν, οι Άμις που λέγαμε, αλλά υπάρχουν ένα σωρό ομάδες όλων των ειδών στο προτεσταντισμό, για αυτό θα πρέπει να είμαστε προσεκτικοί στην γενίκευση, αν κρατήσουμε κάτι στον προτεσταντισμό σαν γενίκευση, είναι αυτή η υποχρέωση του ατομικού καθήκοντος και της ατομικής ευθύνης, αυτό είναι βασικό πράγμα, η διαφορετική στάση του ανθρώπου απέναντι στο θεό, ο θεός είναι κάτι μακρινό, μας θέλει στη γη, δεν είναι μεταφυσική οι προτεστάντες, η ζωή μας είναι εδώ και ο θεός μας θέλει εδώ, μας θέλει να ζούμε εδώ, να εργαζόμαστε εδώ, να σεβόμαστε εδώ, να κάνουμε εθελοντικές ομάδες, ο προτεσταντισμός είναι η τρέλα του εθελοντισμού, ο προτεσταντής δεν θέλει να το κάνει το κράτος, δική μου ευθύνη, έχει σκουπίδια έξω? Θα κάνουμε μια ομάδα και θα τα μαζέψω, αποτέλεσμα είναι ότι το κράτος είναι με την πλάτη στο τοίχο, ο προτεστάντης είναι μπροστά από το κράτος και το σέρνει πίσω και βέβαια δεν λέω είναι καλό και κακό, αυτό είναι κατά κανόνα, ο προτεστάντης έχει δικές του δράσεις. Πριν 20 χρόνια γινόντουσαν οι ολυμπιακοί αγώνες στην Νορβηγία, σε μια μικρή πόλη και φυσικά οργανώθηκαν εθελοντές όπως συμβαίνει στους ολυμπιακούς αγώνες και έλεγαν οι εφημερίδες το πρόβλημα της επιτροπής ολυμπιακών αγώνων ότι όλοι οι Νορβηγοί δηλώσανε εθελοντές, χρειαζόντουσαν 50000 εθελοντές και δηλώσανε πέντε εκατομμύρια άνθρωποι, άρχισαν να μπαίνουν προδιαγραφές για να μπουν 50000 και ο πρώτος εθελοντής ήταν ο βασιλιάς της Νορβηγίας στον οποίο ανατέθηκε να καθαρίζει κάθε πρωί το κεντρικό γήπεδο, έτσι έγραφαν οι εφημερίδες, αυτά λίγο μας ακούγονται παράξενα, αλλά στον προτεσταντισμό καθόλου. Ας πούμε ο βασιλιάς της Δανίας έχει 3 γιούς, ο δεύτερος του γιός έχει πάθος με την κτηνοτροφία και την τυροκομία και έχει μόνος του στήσει ένα τυροκομείο εκεί πέρα και μονίμως όταν τον παίρνουν συνέντευξη είναι μέσα στις σφουνιές, φοράει γαλότσες και δίνει συνέντευξη, αλλά είναι μανιακός με την τυροκομία και κάνει τυριά ειδικού τύπου και τα πουλάει, είναι καταστάσεις που για αυτούς είναι φυσικές, κανονικές, ο προτεσταντισμός είναι παράξενα αυστηρός για εμάς σε πολλά και παράξενα χαλαρός για εμάς, έγινε στην αρχή ήταν πολύ αυστηρός, ο Λούθηρος, αλλά επειδή το κλίμα του προτεσταντισμού είναι το αποτέλεσμα, να λειτουργούν τα πράγματα καλά, να τελειώνουν τα ζητήματα, να λήγουν τα προβλήματα, να δημιουργούνται θέσεις εργασίας, είναι πια τόσο σημαντικό αυτό, παραμερίζονται οι στατικότητες και γίνονται πιο χαλαροί σε διάφορα πράγματα πχ., ο Λούθηρος στο θέμα του διαζυγίου, ήταν κάθετος, όχι διαζύγιο, τελικά στον προτεσταντισμό παντρεύεσαι όσες φορές θέλεις, γιατί κυριάρχησε το πνεύμα το πρακτικό, δεν τα πάνε καλά άντρες και γυναίκες κατά κανόνα, στην αρχή τα πάνε καλά, μετά δεν τα πάνε καλά, οι περισσότεροι και αφού το είδε η κοινωνία αυτό, γύρισε στην άλλη πλευρά, δεν λέω ότι είναι σωστό και γενικά σε αυτές τις χώρες παίρνουν αποφάσεις πολιτικού τύπου με την έννοια του πολύ. Αυτές είναι οι χώρες που προχώρησαν στο δημοκρατικό σύστημα που ξέρουμε, δεν ξέρω αν ξέρετε, ο προτεσταντισμός γέμισε την ελεύθερη αγορά, την ελεύθερη οικονομία, όλα στον προτεσταντισμό είναι ελεύθερα μπροστά, ελεύθερη οικονομία, ελεύθερη κοινωνία, ελεύθερη σχέση όλα αυτά είναι προτάγματα του προτεσταντισμού στην ουσία των προτεσταντικών κοινωνιών, όχι του αρχέγονου προτεσταντισμού και για αυτό και σε αυτές τις χώρες, αυτές παίρνουν πρώτες τολμηρές αποφάσεις, είναι το δημοκρατικό σύστημα που ξέρουμε, όπως ξέρετε το σύγχρονό δημοκρατικό σύστημα είναι προτεσταντικό σύστημα, δημιουργήθηκε από τους Αγγλοσάξωνες τον 19ο αιώνα, εφαρμόστηκε πιο καλά από όλες στην Αυστραλία, αγγλοσαξωνική χώρα η Αυστραλία πρωτοπόρα, θεσπίστηκε αρχικά να ψηφίζουν μόνο άντρες με κάποιο εισόδημα και κάποια ηλικία, σταδιακά άρχισε η πίεση και κινήθηκε σε περισσότερους άντρες, μειώθηκε η ηλικία και το εισόδημα, σταδιακά μπήκαν και οι γυναίκες στο χορό και αρχίσανε οι προτεστάντισες να φωνάζουν, γιατί μόνο οι άντρες κτλ., αρχίσανε να ψηφίζουν και οι γυναίκες, πρώτα στην Αυστραλία ψήφισαν οι γυναίκες, μετά στην Νέα Ζηλανδία, μετά στην Αγγλία, στον Καναδά και αυτό το σύστημα πέρασε σε όλο τον κόσμο, όταν λες δημοκρατικό σύστημα, είναι προϊόν αγγλοσαξωνικό δηλαδή του προτεσταντισμού, θα μου πεις από την αρχαιότητα, οι αρχαίοι Έλληνες, ναι, οι προτεστάντες καθίσανε κάτω και μελετήσανε χίλια μύρια συστήματα ας πούμε και καταλήξανε ότι τώρα που είμαστε τόσοι πολλοί άνθρωποι, κάποτε υπήρχε η αυτονόητη δημοκρατία, σε εκατομμύρια χρόνια όταν ζούσαμε σε μικρές ομάδες των 30 ατόμων μαζευόντανε το βράδι στη φωτιά οι άνθρωποι και ο ένας έλεγε αύριο που θα πάμε, ο ένας έλεγε εκεί, ο άλλος έλεγε εδώ, το παίρνανε απόφαση και πηγαίνανε να κυνηγήσουν τα ζώα προς τα εκεί, είναι μια φυσική δημοκρατία, οι αρχαίοι Έλληνες την επεξεργάστηκαν σε ένα κύκλο μικρών, οι αρχαίοι Έλληνες είχαν πόλεις, δεν είχανε κράτος, επομένως έπρεπε να βρεις τι κάνεις με μια μεγάλη κοινωνία, πως λειτουργεί σε μια μεγάλη κοινωνία, ε! Αυτό το επεξεργάστηκαν οι αγγλοσάξωνες και το σύστημα το οποίο ζούμε είναι αγγλοσαξωνικό και όλες οι βελτιώσεις του πάλι στον αγγλοσαξωνικό κόσμο έγιναν και περάσανε σε μας και ο αγγλοσαξωνικός κόσμος αποφάσισε να παντρεύονται οι ομοφυλόφιλοι, ο αγγλοσαξωνικός κόσμος, δηλαδή οι προτεστάντες αποφάσισαν να γίνεται ευθανασία, θέλω να σας πω, όλες αυτές οι ρηξικέλευθες αποφάσεις παίρνονται πρώτα σε προτεσταντικές κοινωνίες που τα κάνουν όλα και μετά περνάει στον υπόλοιπο κόσμο, γιατί και είναι κοινωνικά και οικονομικά προχωρημένες αυτές οι χώρες παίζει ρόλο, αλλά και η νοοτροπία τους είναι του πρακτικού, ξεφεύγουν από το στατικό και λένε ρε παιδί άμα βασανίζεται κανείς και θέλει να πεθάνει νωρίτερα, ας πεθάνει, δεν λέω ότι είναι σωστό, αλλά για αυτούς το βήμα είναι πιο εύκολο, στην δικιά μας κοινωνία θα σκαλώσουμε αλλού.. πάντως από εκεί έρχονται όλα αυτά, είναι ο προτεσταντικός κόσμος που τα δημιουργεί.
Θα πούμε 2-3 άλλα πράγματα πριν αφήσουμε αυτή την ιστορία, ότι στους προτεστάντες 18 ετών έχεις φύγει από το σπίτι, τελείωσε αυτό το πράγμα, δεν υπάρχεις, αυτό άμα το δείτε, είναι στα όρια για εμάς εφιαλτικό, δεν το συζητούνε αυτό το πράγμα, θεωρούν ότι αν το παιδί, τι παιδί ολόκληρος άντρας ή γυναίκα, πρέπει να ζήσει μόνο του, αλλιώς γίνεται παράσιτο, αλλιώς μαθαίνει να μη στηρίζεται στον εαυτό του και σε αυτές τις κοινωνίες 18 ετών φεύγουν τα παιδιά από το σπίτι και υπάρχουν τράπεζες που δίνουν ενεργητικά δάνεια για τα παιδιά τα οποία είναι πρόσφορα με μικρές επιβαρύνσεις και μπορείς να τα αποπληρώσεις σε πολλές 10ετίες. Μια φίλη μου Αμερικανίδα που είχε φύγει 18 χρονών, δεν το συζητούμε, το παιδί του Μπιλ Γκέϊτζ δεν είναι θέμα πλούτου, αν το παιδί δεν μάθει μόνο του να πετάει, έχει γίνει ένα παράσιτο για τον προτεστάντη που δεν έχει αυτοεκτίμηση, δεν έχει δικά του φτερά, κρέμεται πάνω από άλλους και γίνεται ένα άτομο που δεν έχει προσωπική ελευθερία, αυτή είναι η άποψη, η φίλη μου η Αμερικανίδα που σας είπα ότι είχε φύγει από το σπίτι της μετά από χρόνια θέλησε να γυρίσει στην πόλη της και οι γονείς της είχαν διώροφό σπίτι και έμεινε στο ένα διαμέρισμα με ενοίκιο, κανονικό, δεν υπήρχε περίπτωσης, τα ακούς αυτά, εμείς που είμαστε έτοιμοι να τα δώσουμε όλα στα παιδιά μας και τα δίνουμε και μας φαίνονται τρομερά πράγματα, για αυτούς είναι φυσικά, και πολλοί προτεστάντες δεν αφήνουν χρήματα στα παιδιά τους, αν θέλουν να βγούνε προκομένα και καλά, δεν τους αφήνουν χρήματα διότι θα καταστραφούν ολότελα, διότι θεωρούν ότι εάν είναι ανεπρόκοπο το παιδί και δεν είναι ανάγκη, τότε θα πάρει χρήματα και θα γίνει ένα διεφθαρμένο πλάσμα. Είναι μια προτεσταντική λογική η οποία τρέχει ακόμη σε πολλές από αυτές τις χώρες. Και όλα αυτά στηρίζονται στην αρχή του Λουθήρου, του Καλβίνου, ότι μόνος σου, με δικιά σου ευθύνη, δεν σου φταίει άλλος, εσύ φταις για όλα, προχώρησε, μη κολλάς κτλ. Είναι στο δικό τους κόσμο αυτά τα πράγματα.
Μιλήσαμε για την αντεπίθεση της καθολικής εκκλησίας η οποία ήταν επιτυχημένη, μείωσε το πεδίο διάδοσης του προτεσταντισμού και επομένως έκτοτε ο καθολικισμός είναι το μεγαλύτερο δόγμα του χριστιανισμού, ο καθολικισμός, ο προτεσταντισμός είναι δεύτερος στη σειρά μετά τον καθολικισμό, με αρκετή καθαρή διαφορά, όμως προσέξτε το ειδικό βάρος πέφτει στους προτεστάντες, αυτοί διαμορφώνουν τον κόσμο, όχι οι καθολικοί, καμία σχέση, τα ρούχα που φοράμε, η μουσική που ακούμε, τα έργα που βλέπουμε, όλες οι τάσεις τις οποίες υιοθετούμε, πρωτεστάντες τις πρωτοστήνουνε, το κίνημα της παγκοσμιοποίησης που ήταν της μόδας το 80, το 90, στο πανεπιστήμιο του Χάρβαντ στήθηκε, θέλω να πω ένα χαρακτηριστικό προτεσταντικό πανεπιστήμιο, αλλά η κοπέλλα που το εμπνεύστηκε ήτανε Εβραία, όλα τα νέα ρεύματα του κόσμου ξεκινούν από τον προτεσταντισμό, ο Μάης του ‘68 που ήταν στη Γαλλία πιο δυναμικός, ξεκίνησε από τις ΗΠΑ με το κίνημα ενάντια στο Βιετνάμ, εκεί ξεκίνησε ως κίνημα νεολαίας και το Γούνστοκ και το ένα και το άλλο, πέρασε τον Ατλαντικό, ήρθε στην Γαλλία, το κίνημα του διαφωτισμού που άλλαξε το κόσμο στο 17-18ο αιώνα, είναι παιδί της Αγγλίας, της μεγάλης Αγγλίας του 17ου αιώνα, γεννιέται στην Αγγλία ο διαφωτισμός, περνάει στην Γαλλία, περνάει στην Γερμανία και μετά περνάει παντού, δηλαδή εδώ έχουμε μια πρωτοπορία σε αυτές τις κοινωνίες που μπορεί κανείς να συζητήσει γιατί, αλλά είναι αναμφισβήτητο ότι αυτοί δημιουργούν όλα τα ρεύματα και η μουσική που ακούμε και μας αρέσει από εκεί έρχεται, αφήστε δε, οι εφευρέσεις, στο σπίτι μας που μπαίνουμε τα περισσότερα που χρησιμοποιούμε ένας προτεστάντης τα έχει εφεύρει, το ψυγείο που ανοίγουμε, το πλυντήριο, ο υπολογιστής..... γιατί είναι μέσα στη φύση του προτεσταντισμού να προχωράς παρά πάνω και να τα βρίσκεις και να πηγαίνεις παρά πάνω και να κάνεις εταιρίες, στο προτεσταντισμό το να κάνεις εταιρία είναι σχεδόν ιερό, το να είσαι βιομήχανος, επιχειρηματίας είναι σχεδόν ιερό, δηλαδή στην Αγγλία ο πρύτανης ενός πανεπιστημίου, ποια είναι τα σεβαστά άτομα? Η βασίλισσα, είναι ο πρύτανης και πολύ κοντά ίσως και πάνω είναι ο Ρίτσαρτ Μπράνσον που είναι η ενσάρκωση των αξιών του προτεσταντισμού, δηλαδή ζούσε μέχρι πρόσφατα σε ένα καραβάκι μέσα σε ένα κανάλι του Λονδίνου, τώρα απέκτησε σπίτι, ας πούμε, κάνει επιχειρήσεις επειδή τις χαίρεται, ο σωστός προτεστάντης επιχειρηματίας κάνει επιχειρήσεις γιατί χαίρεται να παράγει και να βρίσκει κάτι καινούργιο και τα χρήματα που βγάζει, φυσικά κυνηγάει να βγάλει χρήματα, γιατί να βγάλει χρήματα, για να κάνει και άλλη επένδυση, για τον ιδιοκτήτη του ΙΚΕΑ, κάποιοι λένε ότι υπάρχουν ένα σωρό προτεσταντικές ομάδες που δεν έχουνε καν ναό, το ξέρετε, αλλά όλοι συμφωνούν ότι ένας είναι ο ναός του προτεσταντισμού παγκοσμίως το ΙΚΕΑ, όταν μπαίνεις στο ΙΚΕΑ έχεις μπει στο ναό του προτεσταντισμού, γιατί, πρώτα-πρώτα είναι σουηδικό, ο κύριος που το έχει κάνει ζει σε ένα σπιτάκι πιο ταπεινό από το δικό σας και το δικό μου, μπαίνεις στο ΙΚΕΑ, κοιτάξτε ο προτεσταντισμός επειδή θέλει να είναι αποτελεσματικός, να είναι λειτουργικός είναι λιτός, δεν του αρέσουν τα πολλά-πολλά, λιτός στο λόγο, λιτός στις πράξεις, γρήγορες αποφάσεις, λιτός στα αντικείμενα, μπαίνεις σε προτεσταντικό σπίτι και είναι μια κατάσταση λιτή, έπιπλα απλά, θυμάστε τα πομπώδη έπιπλα στα σπίτια με πόδια λιονταριού, με σκαλίσματα που υπάρχουν ακόμα και μετά ήλθε το δανέζικο έπιπλο και έσπασε ταμεία, ήλθε ο προτεστάντης στο σπίτι σου, διότι το δανέζικο έπιπλο άλλαξε τελείως την αισθητική, τι ήταν το δανέζικο έπιπλο, ο Λούθηρος αυτοπροσώπως, λεπτές γραμμές, ξύλο κάθετο, ωραίο και ταυτοχρόνως ήτανε και πρακτικό, τότε ήταν μαζί με τα έπιπλα οι καρέκλες που ξεδιπλώνονταν, πως λέμε πτυσσόμενες, καρέκλες που γινόντουσαν κρεβάτι, βιβλιοθήκες που γινόνταν κρεβάτι, ήταν μαζί, δηλαδή ήλθε ο Λούθηρος στο σπίτι μας, φύγανε τα λιοντάρια και ήλθε ο Καλβίνος με το Λούθηρο σε συσκευασία δανέζικου επίπλου, εδώ πέρα είναι μια στάση ζωής, απλά, γρήγορα, αποτελεσματικά, μπαίνεις στο ΙΚΕΑ και τι είναι το ΙΚΕΑ, οργανωμένο, γρήγορα να βρεις αυτό που θέλεις και σε χαμηλή τιμή, ο Μπιλ Γκέϊτζ πριν μπει στο εστιατόριο να φάει, να είστε βέβαιοι, ότι θα σταθεί επ’ έξω και θα δει τη τιμή, δεν υπάρχει περίπτωση ο προτεστάντης να πάει στο εστιατόριο έτσι και όπως σας έλεγα πριν η κοινωνική συμπεριφορά τους οι προτεστάντες δέχονται και το έκτακτο και δέχονται και το λάθος, θεωρούν φυσικό, ενώ είναι πολύ αυστηροί, να κάνει ο άνθρωπος λάθος, αλλά όχι επανειλημμένα, δεν ξέρω αν θυμάστε πάλι πριν καμιά 20 χρόνια, στις εφημερίδες μάθαμε, ότι ο διάδοχος της Νορβηγίας βγήκε στο δελτίο των 9 και μίλησε στο λαό του, δίπλα του είχε μια κυρία και παρά δίπλα ένα αγοράκι και είπε στο Νορβηγικό λαό, αγαπητοί συμπολίτες ξέρω ότι έχετε μεγάλο σεβασμό στο στέμμα και την οικογένεια κτλ., και ξέρετε ότι είμαι ο διάδοχος του θρόνου και τιμώ πολύ την στάσης σας αυτή, αλλά θα ήθελα να σας ξεκαθαρίσω κάτι, είμαι βαθύτατα ερωτευμένος με την κυρία που σήμερα είναι βασίλισσα της Νορβηγίας, η κυρία αυτή έχει φυλακιστεί για χρήση ναρκωτικών, είχε μακρότατη σχέση με ένα έμπορο ναρκωτικών, ο οποίος βρίσκεται στην φυλακή και το παιδί που βλέπετε δίπλα είναι παιδί της κυρίας με τον φυλακισμένο, φανταστείτε τους Νορβηγούς οι οποίοι πήραν υπογλώσσια και συνέχισε το πριγκιπόπουλο ότι όμως είμαι ερωτευμένος με αυτή τη γυναίκα, θεωρώ ότι είναι εξαιρετική, ότι έχει μάθει από αυτά τα οποία έχει ζήσει και εξ’ αυτού θα είναι με ασφαλέστερο τρόπο δοσμένη στο καθήκον της, γιατί έχει άμυνες σε αυτά τα αρνητικά σημεία και πιστεύω ότι θα γίνει μια εκλεκτή βασίλισσα και σας παρακαλώ να την δεχτείτε στο πλευρό μου, πάθανε συγκοπή 2-3, άλλοι πήγανε στο νοσοκομείο, αλλά στην 2-3 ημέρα ο προτεστάντης κάθετε κάτω και λέει, ρε παιδί μου, εντάξει την αγαπάει, ας την δοκιμάσω, μπορεί κάποιος στα νιάτα του να κάνει ελεεινά πράγματα και μετά να τα καταλάβει, θα την δοκιμάσω, οπότε όταν παντρεύτηκε το βασιλόπουλο, το δείχνανε όλες οι ειδήσεις, βγήκαν οι Νορβηγοί στο δρόμο συγκινημένοι, στέλνανε δώρα κτλ., τελείωσε...
Άλλη ιστορία, όπως ξέρετε, στην καθολική εκκλησία οι ιερείς δεν παντρεύονται, καθόλου, καθόλου, στην ορθόδοξη παντρεύονται οι ιερείς, αλλά για να γίνεις επίσκοπος, μητροπολίτης και φυσικά Πατριάρχης δεν υπάρχει περίπτωση να είσαι παντρεμένος, ο προτεσταντισμός άμα δεν είναι παντρεμένος ιερέας ανησυχούν, είναι φυσικό να παντρεύεσαι, αυτοί έχουν και γυναίκες ιερείς και έχουν μητροπολίτες και επισκόπους ιερείς που έγιναν τώρα στον 20ο αιώνα, ανάμεσα στα άλλα είναι χαλαροί και σε άλλα που θα σας πω τώρα, η αγγλικανική εκκλησία έχει την έδρα της στο Καρτέμπιουρι, μια μεσαιωνική πόλη στην Αγγλία, ο αρχιεπίσκοπος του Καρτέμπιουρι είναι η θρησκευτική κεφαλή της αγγλικανικής εκκλησίας η οποία όμως αγγλικανική εκκλησία, έχει περιφερειακές αγγλικανικές εκκλησίες σε όλες τις χώρες της κοινοπολιτείας, δηλαδή είναι σε πολλές χώρες αγγλικανική εκκλησία, σε μια από αυτές είχε πεθάνει η κεφαλή της αγγλικανικής εκκλησίας και έπρεπε να γίνει ο επόμενος αρχιεπίσκοπος και άρχισαν οι συζητήσεις ποιος θα είναι κατάλληλος για διάδοχος, άρχισε και εκεί αυτή η συζήτηση και ένα πρόσωπο, ένας ιερέας έμοιαζε να έχει όλα τα καλά δεδομένα, σπουδές, διδακτορικά, φιλανθρωπικά έργα, ευγένεια, καλή συνεργασία, όλα τα είχε και έρχεται η παραμονή της εκλογής αυτού του αρχιεπισκόπου, τελοσπάντων και βγαίνει πάλι στο δελτίο ειδήσεων των 9 αυτός ο κύριος που έμοιαζε να είναι ο επικρατέστερος να εκλεγεί την επομένη και απευθύνεται στο κόσμο, έχοντας δίπλα ένα κύριο και λέει χαίρετε είμαι ο τάδε, σας ευχαριστώ πάρα πολύ, διαβάζω στις εφημερίδες, ακούω από παντού ότι υπάρχει μεγάλη εμπιστοσύνη στο πρόσωπο μου, νε συγκινείται σας ευχαριστώ πάρα πολύ, αλλά θα ήθελα να σας ξεκαθαρίσω κάτι, ο κύριος δίπλα είναι ο άντρας της ζωής μου, αν γίνω αρχιεπίσκοπος θα είμαι μαζί του, αν πάλι σας ενοχλεί αυτό, κανένα πρόβλημα, δεν θα γίνω αρχιεπίσκοπος εγώ, αλλά την δουλειά μου θα την κάνω πάντα με χαρά κτλ., και τελικά αυτός ψηφίστηκε, κοιτάξτε να δείτε, εδώ κρύβεται από πίσω μια λογική του προτεσταντισμού, τι εκτίμησαν σε αυτόν, την εντιμότητα και την γενναιότητα, ότι βγήκε και το είπε, διότι πίσω στο μυαλό είναι, αν τον έχω στην κάμερα και βγαίνουν και λένε ότι δεν είναι, ενώ αυτός βγήκε και είπε εντίμως ναι είμαι και αν θέλετε καλώς, εάν όχι πάλι καλώς, δεν είναι θέμα, καλά να είμαστε, εγώ κάνω την δουλειά μου. Σε άλλη, φανταστείτε το αυτό σε καθολικισμό ή ορθοδοξία δεν θα δούλευε κοινωνικά, κάποιοι θα ήταν μεν θετικά, αλλά η γενική τάσης θα ήτανε στα τάρταρα ας πούμε, σε αυτές τις κοινωνίες είναι πιο πραγματιστές σε αυτά τα πράγματα και πιο ανεκτικοί, αν όμως η βασίλισσα της Νορβηγίας κάνει, ο προτεστάντης μια φορά το συγχωρεί, δεν το συζητώ, δεύτερη, στη τρίτη δεν υπάρχεις, τέλειωσε δηλαδή αν το ίδιο το ψέμα το πεις 3 φορές, δεν υπάρχεις, σε έχει διαγράψει.
Πάμε τώρα στο Ισλάμ, την επόμενη θρησκεία η οποία είναι και η τελευταία που θα αντιμετωπίσουμε και βέβαια μας έχει πιάσει από την μύτη αυτή η θρησκεία, δεν μπορούμε να την παραμελήσουμε γιατί είναι η πλέον ταχέως αναπτυσσόμενη θρησκεία στο κόσμο, είναι ζήτημα 20 ετών να γίνει η μεγαλύτερη θρησκεία στο κόσμο και επομένως δεν μπορούμε να το παρακάμψουμε ούτε να σφυρίξουμε ανέμελα, διότι πρώτο δεν θέλουμε να το παρακάμψουμε αλλά δεύτερον είναι κοντά μας, θέλω να πω είναι και μέσα στη χώρα μας ένα σωρό μουσουλμάνοι, αυτή η θρησκεία αυξάνεται κατά πολύ γιατί αυτοπολλαπλασιάζεται, δηλαδή οι μουσουλμάνες γυναίκες γεννούν πολλά παιδιά, ενώ στο χριστιανικό κόσμο γεννιούνται πολύ λίγα παιδιά, αποτέλεσμα είναι ο χριστιανικός κόσμος από μόνος του, στατιστικά, δημογραφικά να μένει πίσω, αλλά δεν είναι μόνο αυτό, έχουν μεγάλη διεισδυτικότητα, το Ισλάμ διεισδύει, πείθει και κερδίζει νέους χώρους οπαδών, η Ήπειρος στην οποία έχει την μεγαλύτερη διάδοση σήμερα είναι η Αφρική, η Αφρική έτσι και αλλιώς στο βορά της ήταν μουσουλμανική
εδώ και αιώνες, επίσης στα ανατολικά της δηλαδή, Σουδάν, Σομαλία είναι επίσης μουσουλμανικοί εδώ και αιώνες, γιατί η πηγή του Ισλάμ είναι αυτή η χερσόνησος, η αραβική χερσόνησος και αυτά τα τμήματα της Αφρικής είναι κατά αντίκρυ από την αραβική χερσόνησο σε απόσταση αναπνοής,
στη μύτη του Άντεν η απόσταση είναι αστεία που το Άντεν ήταν αποικία
της Αγγλίας, διότι η Αγγλία είχε λίγα σημεία για να ελέγχει το κόσμο, δεν τα είχε όλα, αλλά είχε επιλέξει στο χάρτη, αυτό, αυτό, αυτό....και μέσω αυτών των σημείων, έλεγχε το κόσμο, όχι να τα έχει όλα και να μπλέκεται, το λέω αυτό γιατί εδώ απέναντι είναι η Σομαλία, βέβαια εδώ είναι και η Αιθιοπία για την οποία μιλήσαμε όταν λέγαμε για τα θρησκεύματα, μια πεισματικά χριστιανική χώρα στην οποία όμως το Ισλάμ έχει διεισδύσει σοβαρά και έχει μειωθεί κατά πολύ ο χριστιανικός πληθυσμός στην Αιθιοπία, άμα πέφτει και η Αιθιοπία έχουμε σοβαρό θέμα, όχι ότι έπεσε, αλλά φαίνεται ότι είναι και εκεί διεισδυτικός, από εκεί και πέρα, εδώ είναι η Σαχάρα και από κάτω είναι η υπό-σαχάρια Αφρική, αυτό το κομμάτι της Αφρικής έχει διεισδύσει το Ισλάμ, εδώ στο Μάλι και σε διάφορες περιοχές
στο 8-9ο αιώνα σε αυτό το τμήμα της υπό-σαχάριας, την Μαυριτανία κτλ., αλλά το μεγαλύτερο τμήμα της Αφρικής είχε ή τοπικές λατρείες φυλών ή χριστιανισμό, γιατί εδώ είχαν γίνει σε όλα τα σημεία αποικίες των Ευρωπαίων, είτε Άγγλων, είτε άλλων, είτε Πορτογάλων, είτε Ισπανών, είτε Γερμανών, είτε Ολλανδών, είτε Βέλγων και βέβαια στις αποικίες των ευρωπαίων με το χριστιανισμό, άρα συνέδεσαν τον χριστιανισμό με την εκμετάλλευση, με τη δουλεία και έτσι το Ισλάμ βρίσκει ένα καλό έδαφος να έρθει στην Αφρική και να κερδίσει χιλιάδες άτομα την ημέρα και δεν είναι μόνο αυτό, αλλά η Σαουδική Αραβία αυτές οι χώρες τον 20ο αιώνα έχουν γίνει πάμπλουτες και μέσα στις δράσεις της Σαουδικής Αραβίας είναι να στέλνουν πάρα πολλά χρήματα σε χώρες σαν τις αφρικανικές για να γίνουν τζαμιά, να γίνουν ιδρύματα-πτωχοκομεία (ιμαρέτια), να γίνουνε μεντεσέδες, να γίνουνε ορφανοτροφεία κτλ., ούτως ώστε να κερδίσουνε πιστούς και ο χριστιανισμός αυτό έκανε και αυτό κάνει, οι ιεραποστολές που δημιουργεί εκεί πέρα νοσοκομεία, σχολεία για να κερδίσει και εκεί πιστούς, αλλά το Ισλάμ αποδεικνύεται πολύ πιο δυναμικό σε αυτόν τον αιώνα τουλάχιστον τώρα, δεν ξέρουμε τι ανατροπές θα φέρει, υπολογίζεται ότι μέσα σε λίγα χρόνια δηλαδή 10-15 χρόνια η Αφρική θα είναι πράσινη, λέω πράσινο γιατί το χρώμα του Ισλάμ το πράσινο, όχι όποιο πράσινο, ένα πράσινο θα έλεγε κανείς κλασικό, για αυτό επειδή το πράσινο είναι του Ισλάμ, υπάρχουν παγκόσμιοι χάρτες που δείχνουν την θέση των θρησκειών, για να σου δείξει τις χώρες που υπερισχύει το Ισλάμ θα τις πρασινίσει με το πράσινο διότι είναι το χρώμα του Ισλάμ, εξ’ άλλου για αυτό και αρκετές σημαίες χωρών μουσουλμανικών είναι πράσινες, οι περισσότερες δηλαδή για να δείξουν την πίστη στο Ισλάμ.
Τώρα το Ισλάμ είναι μια θρησκεία που γεννήθηκε τον 7ο αιώνα μχ., επομένως είναι η νεότερη από όσες περιγράψαμε και γεννήθηκε το 622 γιατί οι μουσουλμάνοι έχουνε επιλέξει αυτό το έτος κατά το οποίο, δεν είναι έτος γέννησης του Μωάμεθ, διότι εμείς οι χριστιανοί τείνουμε να το μπερδέψουμε, επειδή για εμάς το 1 είναι το έτος γέννησης του Ιησού, σε εκείνους δεν είναι η γέννηση του Μωάμεθ, είναι η μετακίνηση του Μωάμεθ από την πόλη της Μέκκας στη πόλη της Μεντίνας, αυτές είναι δύο πόλεις
εδώ, εδώ είναι η ερυθρά θάλασσα, αυτή είναι η αραβική χερσόνησος και είναι η Μέκκα εδώ και η Μεντίνα εκεί, είναι οι πιο ιερές πόλεις του Ισλάμ.
Σήμερα η τρίτη ιερότερη πόλη για το Ισλάμ είναι η Ιερουσαλήμ διότι εκεί βρίσκεται το περίφημο τέμενος του Αλατζάρ του Ομάρ και αυτή η τριάς είναι η τριάς των ιερών τους πόλεων και φυσικά μετά και η Μεντίνα ειδικά, θα γνωρίζετε ότι η Μέκκα είναι ακόμη πιο ξεχωριστή πόλη γιατί εκεί υπήρχε ένας μετεωρίτης στη Μέκκα που είχε πέσει δεν ξέρω πόσα εκατομμύρια χρόνια πριν, η πόλη της Μέκκας πριν υπάρξει ο Μωάμεθ, ήταν μια πόλη που είχε δημιουργηθεί γύρω από αυτόν το μεγάλο μετεωρίτη που είχε πέσει εκεί και ο μετεωρίτης αυτός λεγόντανε Κάαμπα και ήτανε τόπος λατρείας για τους Άραβες πριν από τον προφήτη, δηλαδή στην παλιά τους παγανιστική θρησκεία και ο προφήτης Μωάμεθ διατήρησε την λατρεία του Κάαμπα, αυτού του μετεωρίτη, όχι πλέον ως αυτονόμου θεού, αλλά ως δείγματος του θεού, δηλαδή ότι προέρχεται από το θεό για αυτό και γύρω από αυτό τον μετεωρίτη τον οποίον έχουν καλύψει οι μουσουλμάνοι με τετραγωνισμένη κατασκευή, δηλαδή βλέπεις σαν να είναι ένα οίκημα, δεν βλέπεις τον μετεωρίτη, δεν είναι δυνατόν να τον δεις γιατί είναι καλυμμένο από πάνω με μια τετραγωνισμένη κατασκευή η οποία είναι
καλυμμένη με μαύρο βελούδο και πάρα πολύ λαμπρά στολίδια και γύρω από αυτή την Κάαμπα στη Μέκκα, θα έχετε δει, είναι κτισμένα τεράστια τεμένοι που παρακολουθούν το σχήμα της Κάαμπα διότι πρέπει να καλύψουν μια μεγάλη υποχρέωση των μουσουλμάνων, μια φορά στη ζωή του ο κάθε μουσουλμάνος είναι υποχρεωμένος να επισκεφθεί τη Μέκκα, να προσκυνήσει την Κάαμπα και αυτό μάλιστα γίνεται σε όλη τη χρονιά, για αυτό και η Μέκκα ζει από αυτό στην ουσία, από τους προσκυνητές, είναι ένα από τα μεγαλύτερα προσκυνήματα στη γη, διότι οι μουσουλμάνοι είναι ένα δισεκατομμύριο εξακόσια εκατομμύρια, σκεφτείτε αν είναι υποχρεωμένος ο καθένας να πάει, πόσα άτομα έρχονται, στη δε περίοδο του Ραμαζανίου που είναι η πιο ιερή τους περίοδος, τότε έρχονται οι περισσότεροι γιατί υποθέτουν ότι πιάνει πιο πολύ το προσκύνημα και έρχονται 12-13 εκατομμύρια μέσα σε λίγες μέρες και γίνονται και μεγάλα δυστυχήματα, επειδή η πόλης δεν μπορεί να φιλοξενήσει ξαφνικά 12-13 εκατομμύρια, η πόλη απέξω είναι μια απόλυτη κατασκήνωση, είναι στημένες χιλιάδες σκηνές και εκεί φιλοξενούνται τα άτομα που έρχονται για αυτή την μεγάλη υποχρέωση και κάθε τόσο γίνονται και μεγάλα δυστυχήματα, διότι τόσα εκατομμύρια άνθρωποι να κινούνται προς μια κατεύθυνση, κάποιος θα παραπατήσει, μια κραυγή να ακουστεί, κάποιος πανικός να γίνει, είναι εύκολο να ποδοπατηθούν κάποια άτομα, αυτή η υποχρέωση του προσκυνήματος, λέγεται Χάατζ και επομένως έχει γίνει χατζής. Τώρα ο Μωάμεθ ήτανε έμπορος της περιοχής, έχει ενδιαφέρον, είναι η μόνη θρησκεία του Ισλάμ που έχει δημιουργηθεί από έμπορο από αυτές τις μεγάλες θρησκείες, διότι το Ισλάμ έχει μεγάλη σχέση με το εμπόριο και ο Μωάμεθ είχε πει, ότι ο καλός και ο έντιμος έμπορος στέκεται στα δεξιά του θεού, έχει μεγάλη τιμή το Ισλάμ στον έμπορο, στον επιχειρηματία, στον έντιμο, ο ίδιος ήτανε ταπεινής καταγωγής, αλλά άρχισε να ασχολείται με το εμπόριο, ήταν αγράμματος άνθρωπος, όμως επειδή ήτανε δραστήριος απέκτησε κάποιο καλό οικονομικό επίπεδο, εργάστηκε σε μια επιχείρηση που τον ερωτεύτηκε η ιδιοκτήτρια, η Χατζιζέ η οποία ήταν μεγαλύτερη του, τον ερωτεύτηκε πολύ, παντρευτήκαν και αυτή η γυναίκα έπαιξε μεγάλο ρόλο στην διάδοση των απόψεων του και των δράσεων του γιατί πίστεψε πολύ στο Μωάμεθ και ο Μωάμεθ υποτίθεται ότι ήταν πολύ πιστός σε αυτήν, όταν όμως τελείωσε δεν άφησε θηλυκό για θηλυκό, όπως ξέρετε στο Ισλάμ στα θέματα πολυγαμίας των αντρών έχει αντλήσει πολλά από την Παλαιά Διαθήκη.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου