Το 1439 η συζήτηση έληξε και ήρθε πια η ένωση των εκκλησιών, οι δυτικοί την υπέγραψαν όλοι, από πλευράς των ανατολικών, ένας δεν την υπέγραψε, μαθαίνουνε οι ανθενωτικοί ότι έγινε η ένωση των εκκλησιών και καίγεται το πελεκούδι, γράφουν μια επιστολή στο Πάπα με την οποίαν αποσύρουν την υπογραφή τους, δεν υπάρχει αποσύρω υπογραφή, δεν υπάρχει τέτοιο πράγμα......οι Έλληνες ήταν ταυτισμένοι με το στερεότυπο από το πρώτο σχίσμα, ότι είναι ψεύτες, είναι κλέφτες, αναξιόπιστοι, άλλα λένε, άλλα κάνουνε, οπότε καταλαβαίνετε μόλις ήρθε η επιστολή που έλεγε αποσύρουμε...δεν είναι δυνατόν, δεν είναι δυνατόν αυτοί οι άνθρωποι, κάτι έχει συμβεί...
Εν πάση περιπτώσει τώρα, το θέμα είναι ότι ισχύει η ένωση των εκκλησιών στα χαρτιά, οι Πάπες θεωρούν ότι έχει γίνει η ένωση των εκκλησιών , αλλά μέσα στο εναπομείνων ποίμνιον εκεί πέρα του Βυζαντίου δεν στέκει αυτό το πράγμα, δηλαδή ο μέσος βυζαντινός λέει, εγώ πάνω από το πτώμα μου, δεν έχει γίνει καμιά ένωση.....άρα είμαστε στο 1439-40, 1440 πλησιάζει, νάτοι η ένωση και ενώ οι Παλαιολόγοι νόμιζαν ότι με την ένωση των εκκλησιών θα κάνουνε ρουά-ματ και απαλυνθεί το εσωτερικό μέτωπο και τέλος πάντων θα πάρει μπρος η κοινωνία η οποία ήταν διαλυμένη, βλέπουνε να συμβαίνει ακριβώς το αντίθετο, αυτή η ένωση των εκκλησιών μόνο εμβάθυνε το σχίσμα, καμία βοήθεια δεν έδωσε, αυτό το τρομερό ενωτικό-ανθενωτικό σχίσμα διήρκησε όχι 200 χρόνια, είχε την εξέλιξη του τα τελευταία 100, ήτανε πια σε κρεσέντο και στη διάρκεια αυτού του αιώνα υπήρχε πολλή βία μεταξύ των δύο ομάδων, εκείνοι οι οποίοι ασκούσαν συνήθως τη βία, ήταν οι ανθενωτικοί εναντίον των ενωτικών, γιατί οι ενωτικοί ήταν κυβερνητικοί κατά κάποιο τρόπο, ήταν και μορφωμένοι, οι ανθενωτικοί ήταν μεγαλύτερες μάζες κτλ., πιο πολύ η βία ήτανε από εκεί, από αυτή τη πλευρά και τώρα πια οι ανθενωτικοί είναι σε παροξυσμό, τελείωσε, τέλειωσε αυτό το παιχνίδι, δεν έγινε τίποτα, μισούν τους Παλαιολόγους, όσο τίποτα, οι δύο τελευταίοι Παλαιολόγοι δεν μπορούν να βγούνε από το παλάτι τους, ο δε τελευταίος ο καψερός ο Κωνσταντίνος ο Παλαιολόγος που έζησε πια το αποκορύφωμα δεν τολμούσε να πάει σε καμιά γιορτή, σε κάποια εκδήλωση επίσημη, ούτε στη λειτουργία κτλ., διότι παντού ήταν οι ανθενωτικοί οι οποίοι ουρλιάζανε, του πετάγανε αντικείμενα, τον φτύνανε, προδότη....κτλ., τώρα η ένωση των εκκλησιών έπαιξε αρνητικό ρόλο επίσης στο εξής, οι σλαβικές εκκλησίες οι οποίες είχαν ιδρύσει οι Βυζαντινοί το 850 είχανε εκχριστιανίσει τους Σλάβους, το 988 τους Ρώσους, αυτές οι σλαβικές εκκλησίες ήτανε εξαιρετικά ανθενωτικές και συμμερίζονταν το ανθενωτικό κλίμα ακόμη πιο πολύ από το Βυζάντιο και όταν μαθεύτηκε η ένωση των εκκλησιών, στην ουσία έχασαν την εμπιστοσύνη τους στη βυζαντινή πλευρά και οι Ρώσοι ως θεωρείται πρώτη πήραν απόφαση ότι θα αποκοπούν και θα κάνουν δικό τους Πατριαρχείο, γιατί θεώρησαν ότι το Βυζάντιο τους πούλησε, ο ένας νόμιζε ότι ξεπούλαγε ο άλλος, ξέρετε, ήταν μια ιστορία πολύ βαριά.
Τώρα ο Ιωάννης ο 8ος πέθανε το 1449, ακόμη δε ξέρω πόσα μαλλιά του είχαν μείνει στο κεφάλι από αυτά που ζούσανε δηλαδή και ανέβηκε στην αρχή ο τελευταίος πια ο Κωνσταντίνος ο Παλαιολόγος ο οποίος πια ζει το τέλος, παραλαμβάνει το απόλυτο χάος το οποίο έχει και άλλα προβλήματα, θα σας πω το εξής, για να δούμε που είχε φτάσει το πράγμα, από τη φοβερή βία των ανθενωτικών εναντίον των ενωτικών, μετά τις ύβρεις, τα φτυσίματα, ο Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως ο οποίος ανήκει στους ενωτικούς, το έσκασε στην Ιταλία προφασιζόμενος κάποια δουλειά και δεν ξανά γυρνά, προφανώς δεν ήθελε να ζει τη κατάσταση που ζούσαν τα στελέχη των ενωτικών, δεν γύρισε πίσω, δηλαδή το Βυζάντιο τα τελευταία 5 χρόνια της ζωής, δεν έχει Πατριάρχη, δηλαδή έχει, αλλά δεν έχει και βέβαια ο Κωνσταντίνος ο Παλαιολόγος ή ο Ιωάννης ο 8ος ο Παλαιολόγος, είπαν ότι υπήρχε κάποια ανάγκη, είναι βαρύ να μην έχει η αυτοκρατορία τον Πατριάρχη της, αλλά τι να κάνει, να τον αντικαταστήσει; οι Πατριάρχες πρέπει να πεθάνουν για να αντικατασταθούν ή πρέπει να συμβεί κάτι φοβερό.....άρα, έκανε και αυτός τον χαζό, θα τα βγάλουμε πέρα με τους επισκόπους και τους μητροπολίτες, τι να κάνουμε, μάλιστα, δεν έφτανε αυτό, Γρηγόριος ο 3ος, ήταν ο Γρηγόριος και για να γίνει ακόμη βαρύτερο το πράγμα, συμβαίνει το εξής, το 1452, ο Πάπας θέλει να ελέγξει το πράγμα, σου λέει, τι γίνεται με την ένωση; δεν το λέει προφανώς, στέλνει μια επιστολή, αγαπητοί εν Χριστώ αδελφοί....ξέρετε, με τη χάρι του θεού, ενώ έχουμε ενωθεί από 20ετίας είναι σημαντικό να εορτάσομε. συγκατανεύεσαι να έχω μεν μια επίσημη αντιπροσωπεία να εορτάσομαι μαζί την ένωση των εκκλησιών; εις την Αγία του θεού Σοφία και μετά, βέβαια ξέραμε ότι θα καεί το πελεκούδι, αλλά δεν μπορούσαν και να πούνε όχι, διότι αυτοί είχανε υπογράψει την ένωση των εκκλησιών και συνέχιζαν να μιλούν με τους Πάπες ως εάν ίσχυε η ένωση των εκκλησιών, διότι για την ανώτατη διοίκηση ίσχυε η ένωση των εκκλησιών, άρα, τι να πουν; δεν μπορούμε να κάνουμε ενωτική, ναι βεβαίως μετά χαράς, τι χαράς από μέσα τους, καταλαβαίνετε, έτρεχε ο ιδρώτας, κρουνός.....έρχονται οι ανώτατοι εκπρόσωποι της δυτικής εκκλησίας, τους καθοδηγούνε, τους πάνε από εδώ, τους πάνε από εκεί, τους πάνε από πίσω πόρτες, τους φέρνουν εδώ, μην πέσουμε δηλαδή σε ορδές ανθενωτικών, οι οποίοι μπορούσαν και να τους σφάξουνε κιόλας και τελικά έρχεται η ημέρα της τελετής, ας πούμε, ειδικές δυνάμεις φυλάνε τις περιοχές, τα καλλίτερα σημεία του στρατού δώθε, εκείθε, τους βάζουνε από κάποιες πόρτες που δεν θα τους έπιαναν τα μάτια των ανθενωτικών οι οποίοι όμως έχουν συγκεντρωθεί έξω από την Αγιά Σοφιά με τζετζερέδες και τους κτυπούνε συνεχώς ούτως ώστε να μην ακούγεται μέσα τίποτα και να γίνεται η λειτουργία, αλλά να μη ακούγεται μέσα και φωνάζουν συνθήματα εναντίον της ένωσης των εκκλησιών και τότε μια από τις μεγάλες οικογένειες του Βυζαντίου που ήταν ανθενωτικοί, ήταν και η οικογένεια Νοταρά και ο Λουκάς ο Νοταράς ήτανε στέλεχος αυτής της οικογένειας και την ώρα που μέσα γίνεται η λειτουργία, η ενωτική λειτουργία, τον σηκώνουν τα πλήθη για να μιλήσει προς τα πλήθη και λέει τη περίφημη φράση, κάλλιον εστί ειδέναι, εν μέση τη Πόλη, βασιούλιον βασιλεύων Τούρκων ή γιάραν καθολική, καλλίτερον να δούμε να βασιλεύει μέσα στη Πόλη το σαρίκι του Σουλτάνου παρά η γιάρα του καρδινάλιου, το είπε αυτό, όλοι τον αγκάλιασαν, χρυσόστομε, μπράβο! τα πλήθη ουρλιάζανε από χαρά που εξέφραζε το λαικό αίσθημα, τέλος πάντων φεύγουν κάποια στιγμή οι Καρδινάλιοι και το αποτέλεσμα αυτής της ενωτικής λειτουργίας είναι το απόλυτο μηδέν φυσικά από πλευράς πραγματικής εξέλιξης, εκείνο που συμβαίνει είναι, ότι κλειδώνεται η Αγιά Σοφιά ως βεβηλωθείσα....δηλαδή την παραμονή της επίθεσης των Οθωμανών, η Κωνσταντινούπολη δεν έχει Πατριάρχη....δεν έχει και τον επίσημο ναός της, ο οποίος θεωρείται μιασθείς λόγω της ενωτικής λειτουργίας, πότε άνοιξε η Αγιά Σοφιά; την παραμονή του τέλους.
Όταν πια βλέπουν την άλλη μέρα ότι τελειώσαμε, δεν ζούμε και τότε άνοιξε η Αγιά Σοφιά, μπήκαν όλοι μέσα, ήλθε και ο Κωνσταντίνος ο Παλαιολόγος, δεν τον έφτυσε κανένας, όλοι ήτανε σιωπηλοί, γιατί αύριο πεθαίνουν, φιλήθηκαν μεταξύ τους και δώσαν ραντεβού στον άλλο κόσμο, 200 χρόνια μετά, αυτό έπρεπε να είχε γίνει 200 χρόνια πριν για να έχεις μια ελπίδα σωτηρίας, ήτανε απλώς μια τραγική στιγμή ολοκλήρωσης μιας σύγκρουσης η οποία οδήγησε.....και προσέξτε να δείτε τώρα, μέσα σε αυτή τη Πόλη που είναι τόσο βαθιά διχασμένη που είναι φάντασμα του εαυτού της, διότι η Κωσταντινούπολη το 1453 δεν έχει ούτε 50 000 κατοίκους, το 1204 είχε 500000 κατοίκους, δηλαδή κατοικεί το 1/10 των κατοίκων εκεί και όχι μόνο αυτό καθώς τα στρατεύματα γίνονται, περίπου την ίδια εποχή που ανεβαίνει στην εξουσία ο Κωνσταντίνος ο Παλαιολόγος, πεθαίνει ο πατέρας του Μωάμεθ του πορθητή και ανεβαίνει ο Μωάμεθ στην εξουσία ο οποίος το 1451 που ανεβαίνει στην εξουσία, είναι 19 ετών, ο Μωάμεθ δηλαδή όταν πήρε τη Κωνσταντινούπολη ήταν 22 χρονών, πολύ νέος και ήταν μια προσωπικότητα, ο Μωάμεθ εκείνη την στιγμή δεν τον ήξερε κανείς, μάλιστα επειδή ήταν πολύ νέο παιδί, στα Βαλκάνια υπήρξε η εντύπωση ότι, να θα πάρουμε μια ανάσα, αλλά αποδείχτηκε πιο ικανός από πολλούς πρώην Σουλτάνους που ήταν ήδη ικανοί, αυτός λοιπόν ο Μωάμεθ ο πορθητής έβαλε στόχο του την κατάληψη της Κωνσταντινουπόλεως, πρέπει να σας πω, ότι οι Οθωμανοί μετά τον εμφύλιο τους πόλεμο, δέκα χρόνια μετά το τέλος του εμφυλίου τους, το 1422 είχαν πολιορκήσει τη Κωνσταντινούπολη, αλλά απέτυχαν, δεν μπόρεσαν να την πάρουν και είδαν τα προβλήματα που αντιμετώπιζαν στα τείχη, γι' αυτό και προετοιμάστηκαν......οι Οθωμανοί από την ώρα που είχανε κατακτήσει την Ανδριανούπολη και αφού σταθεροποιήθηκαν στα Βαλκάνια, αποφάσισαν να έχουν δικά τους εργοστάσια παραγωγής πολεμικού υλικού και δημιούργησαν πολεμικά εργοστάσια στην Ανδριανούπολη και στο 15ο αιώνα καθώς πλησιάζει η πολιορκία της Κωνσταντινουπόλεως αγοράζουν στις υπηρεσίες ενός σαρκουμπαλουμ έτσι λεγόντανε ο Ουρμπανός, αυτός ήταν αγγλοσάξονας την καταγωγή, αγγλοσάξονας από τη σημερινή Ουγγαρία και ήτανε ο καλύτερος τεχνίτης κανονιών στο κόσμο, αυτόν τον Ουρμπανό τον είχε καλέσει ο Παλαιολόγος για να ενισχύσει τα τείχη της Κωνσταντινουπόλεως γιατί ήταν ξακουστός, ήταν ο καλλίτερος γνώστης, όχι μόνο κατασκευής κανονιών, αλλά και τοποθέτησης κανονιών, ο Κωνσταντίνος Παλαιολόγος όταν πήρε την εξουσία, είδε το απόλυτο κενό των πραγμάτων και πίστεψε ότι οπωσδήποτε πρέπει να ενισχυθούν τα τείχη της Κωνσταντινουπόλεως, να αποκτηθούνε πολεμοφόδια, να αποκτηθούν κανόνια κτλ., αλλά επειδή δεν είχε χρήματα το ταμείο, απευθύνθηκε σε όλους και είπε, όλοι εθελοντικά, ο καθένας ότι έχει, να κάνουμε ένα κοινό ταμείο, πρώτος εγώ, ότι τιμαλφή έχουμε, ότι χρήματα έχουμε, σε λίγο το να έχεις τιμαλφή στο σπίτι σου δεν θα έχει νόημα, γιατί θα μπούνε οι Τούρκοι και θα σου τα πάρουνε, ότι χρυσό έχουμε στο σπίτι μας, ότι ασήμι κλπ., να τα βάλουμε σε ένα κοινό ταμείο για να ενισχύσουμε τα τείχη, τι ήταν όμως να πει, προσέθεσε και τα χρυσά περιθώρια των εικόνων και τα ασημένια, γιατί πολλές εικόνες είναι ζωγραφισμένες, αλλά έχουν ένα χρυσό φωτοστέφανο, ότι χρυσό υπάρχει να το μαζέψουμε, είπε αυτό, οι ανθενωτικοί αμέσως το πήραν αυτό και είπαν, να αυτός ο βλάστημος, νάτος ο αντίχριστος, αυτά θέλει, δεν θα σου δώσουμε τίποτα, να μη σώσεις να πάρεις τίποτα από μένα, μάλιστα, άρα απέτυχε και αυτό το πράγμα, λίγοι δώσανε, κάποιοι άνθρωποί, δεν ήταν τίποτα αρκετό για αυτόν και έτσι οι Οθωμανοί δίνουν στον Ουρμπανό ο οποίος είχε κληθεί για την ενίσχυση των τειχών και του λένε, πόσα σου δίνουνε οι Παλαιολόγοι, 100, εμείς 5000, ο Ουρμπανός λέει, ναι με εσάς και έτσι γίνεται αυτή η μεταγραφή, δηλαδή δια των έτσι, καταλάβατε; αυτό και αν ήτανε ρουά ματ, διότι ο Ουρμπανός γνώριζε τα τείχη από μέσα......αυτός είχε κάνει επεμβάσεις, οπότε τώρα κατασκευάζει κανόνια ειδικά για την πολιορκία της Κωνσταντινουπόλεως, όπως θα γνωρίζετε κατά την πολιορκία της Κωνσταντινουπόλεως χρησιμοποιήθηκε το μεγαλύτερο κανόνι στο κόσμο, είχε κατασκευασθεί υπό τις οδηγίες του Ουρμπανού, το οποίο τι στόχο είχε; να πετάει πολύ βαριές πέτρες, δεν ήτανε εκρηκτικά ακριβώς, για να σπάσει το τείχος, αυτό που λέμε, η κερκόπορτα, είναι το σπάσιμο των τειχών και ήταν μέσα στην αγωνία των υπερασπιστών της Κωνσταντινουπόλεως, είχαν μείνει ελάχιστοι που υπερασπίζονταν αυτή τη πόλη, διότι καθώς άρχισαν να συγκεντρώνονται τα οθωμανικά στρατεύματα, όλοι ήξεραν τι θα γίνει και ο μέσος άνθρωπος πήρε τα παιδιά του, τη γυναίκα του και βγήκαν έξω από τη πόλη να σωθούνε, έμειναν πίσω κάποιοι άντρες, ένας μικρός αριθμός αντρών για να κρατήσει τόσο μεγάλο τείχος, είναι πολλά χιλιόμετρα το τείχος της Κωνσταντινουπόλεως, χρειαζόντανε κάθε τόσο άντρες, δεν ήταν αρκετοί καθόλου, ο Παλαιολόγος ζήτησε βοήθεια, έφθασαν ομάδες Γενοβέζων, Οστοστενιάνι αν τον θυμάστε, πολύ σπουδαίος πολεμιστής ο οποίος πολέμησε γενναία πάνω στα τείχη, αλλά τίποτα δεν ήταν αρκετό για να αντιμετωπιστεί ο στρατός που έφτανε έμπειρος, δυνατός και με αρχηγό του ένα πολύ προικισμένο στρατιωτικό, πρέπει να σας πω, ότι ο Μωάμεθ ο πορθητής διέλυσε δύο αυτοκρατορίες, κατέκτησε 6 βασίλεια και μπήκε ο ίδιος προσωπικά σε 200 πόλεις, μιλάμε για στρατηλάτη, έτσι; και πρέπει να σας πω το εξής, στις 200 πόλεις που εισήλθε νικητής, σε όλες εισήλθε έφιππος, πάνω στο άλογο του, εκτός από μια Πόλη, την Αθήνα, στην Αθήνα αφίππευσε και μπήκε πεζός για να δείξει τον σεβασμό του στην ιστορία και το πνεύμα αυτής της Πόλης, δεν ήταν όποιος, όποιος ο Μωάμεθ ο πορθητής, καθόλου, λοιπόν αυτός ήτανε ο αντίπαλος της Κωνσταντινουπόλεως και φυσικά με στρατεύματα, τέτοια γενναία, καλοπληρωμένα, καλοφαγωμένα, αλλά και με ενιαίο πνεύμα, εδώ μέσα ακόμα θερίζανε και ήτανε ελάχιστοι άντρες και τώρα αυτοί οι άντρες, τι πρέπει να κάνουν; η πολιορκία της Κωνσταντινουπόλεως, την διαβάζεις και σου σταματάει η αναπνοή, τι άθλος ήταν από πίσω, διότι οι άνθρωποι αυτοί δεν κοιμήθηκαν στην πραγματικότητα σε όλη τη πολιορκία, διότι το πρωί κτυπούσε αυτό το φοβερό κανόνι και έσπαζε τα τείχη, μέσα στη Κωνσταντινούπολη οι μπάλες του Ουρμπανού , είναι τμήμα του τοπίου στη Κωνσταντινούπολη, είναι τόσο μεγάλη, είναι μέσα σε πάρκα, μέσα σε σταυροδρόμια........είναι οι μπάλες του Ουρμπανού αυτές που σπάσανε και οι πολεμιστές πολεμούσαν όλη μέρα, υπερασπίζοντας πολύ μεγάλη έκταση, γιατί δεν υπήρχαν αρκετοί και έπρεπε να τρέχουνε να σώσουν καταστάσεις και να διορθώσουν άμεσα, διότι την άλλη μέρα το πρωί από εκεί θα έμπαιναν οι Γενίτσαροι, πρώτοι μπαίνανε οι Γενίτσαροι, δεν ξέρω αν ξέρετε, το σώμα των γενιτσάρων, ήταν το σώμα που ξεκαθάριζε το τοπίο, ήτανε ας πούμε, οι πεζοναύτες, οι λοκατζήδες, αυτοί ξεκαθάριζαν το τοπίο και από πίσω έμπαινε ο στρατός, όπως και έγινε, δηλαδή από εκεί μπήκαν οι Γενίτσαροι και τελείωσε η υπόθεση....πρέπει να σας πω τώρα ότι, πριν την παράδοση μιας πόλεως, οι μουσουλμάνοι είναι υποχρεωμένοι από τον ιερό νόμο, σε μια επίθεση σε μια πόλη, οι μουσουλμάνοι είναι υποχρεωμένοι να ζητούν τη παράδοση της πόλεως.....και αν παραδοθεί μια πόλη, τότε πρέπει να σεβαστούν τη τιμή και τη περιουσία των κατοίκων, δεν θα γίνουν ούτε καταστροφές, ούτε λεηλασίες, απλώς θα κατακτηθεί η πόλη και θα αλλάξει η διοίκηση, αν όμως αντισταθούν, αντισταθεί η πόλη, οι στρατιώτες του Ισλάμ για 3 εικοσιτετράωρα έχουν δικαίωμα να κάνουν, ότι κάνουν οι στρατιώτες καταλαμβάνοντας μια πόλη και στο τέλος του τρίτου 24ώρου, όλα σταματούν, οι στρατιώτες αποσύρονται αμέσως πια και έρχεται η διοίκηση, η πολιτική και λέει και τώρα ξεκινάει η κοινή μας ζωή κτλ.,κτλ.
Αυτό ήτανε γνωστό, γιατί το κάνανε οι Οθωμανοί σε όλες τους τις επιθέσεις, επειδή το λέει το ιερό Σαρία και αυτό θα γίνει και μπροστά στη Κωνσταντινούπολη, όπως γνωρίζετε, ο Μωάμεθ ο πορθητής έστειλε στο Κωνσταντίνο Παλαιολόγο ένα απεσταλμένο που του ζήτησε να παραδώσει τη πόλη και ο Κωνσταντίνος λειτουργική πράξη, Το δε την Πόλις σοι δούναι ουτ' εμον εστί, ουτ΄άλλου των κατοικούντων εν αυτή. Κοινή γαρ γνώμη πάντες αυτοπροαιρέτως αποθάνουμεν και ου φεισώμεθα της ζωής ημών, δεν ανήκει σε μένα να παραδώσω αυτή τη πόλη, ούτε κάποιον από αυτούς που κατοικούν μέσα, όλοι θα πεθάνουμε και δεν θα λυπηθούμε την ζωή μας, μόλις ο απεσταλμένος πήρε αυτή την απάντηση, γύρισε στο Μωάμεθ, δεν παραδίδεται, μάλιστα ετοιμαστείτε για επίθεση και έγινε η επίθεση, πάνω στη διάρκεια της επίθεσης, ο Κωνσταντίνος Παλαιολόγος πολεμούσε πάνω στα τείχη μαζί με τους άλλους και την 29η Μάϊου 1453, πια ήταν γεμάτα πτώματα τα τείχη, το πτώμα του δεν βρέθηκε ποτέ, βρέθηκαν κάποια κόκκινα σανδάλια, οι αυτοκράτορες φορούσαν κόκκινα σανδάλια, βρέθηκε ένα ζευγάρι καταξεσκισμένα κόκκινα σανδάλια, γεμάτα αίμα, πιο κόκκινα από κόκκινα και υπέθεσαν όλοι ότι ο Κωνσταντίνος είναι ανάμεσα στους πολλούς νεκρούς της κατάληψης αυτής, έτσι λοιπόν τελειώνει αυτός ο γύρος και η Κωνσταντινούπολη πέφτει, η πτώση της Κωνσταντινουπόλεως έκανε πολύ μεγάλη εντύπωση, πρέπει να σας πω, ενώ λέει σήμερα κανείς κοιτώντας τα δεδομένα, θα έλεγε, ότι καλά δεν περίμεναν ότι θα πέσει η Κωνσταντινούπολη, ήταν σαν προδιαγεγραμμένο, γιατί όλη αυτή υπήρχε μια μεταφυσική άποψη, ότι την προφυλάσσει η Παναγία, την είχε προφυλάξει επί Αβάρων και σε άλλες πολιορκίες δεν είχε πέσει η πόλη αυτή και μέχρι τέλους πίστευαν ότι κάτι θα γίνει, δεν μπορεί, η Παναγία κάτι θα κάνει, δεν το έκανε, έπεσε η Κωνσταντινούπολη και έκανε μεγάλη εντύπωση η πτώση της Κωνσταντινουπόλεως και στους Δυτικούς, μπορεί το Βυζάντιο να ήταν σε παρακμή, αυτό ήτανε γνωστό, αλλά η Κωνσταντινούπολη ήταν κάτι ξεχωριστό σαν πόλη, δηλαδή είχε περάσει σαν συνώνυμο του μεγαλείου, της δύναμης και δεν είχε φύγει από το μυαλό των ανθρώπων και όχι μόνο έκανε εντύπωση και δεν υπάρχει στη Δύση αυτό της Κωνσταντινουπόλεως, διότι φοβούνται όλοι ότι έρχεται η σειρά τους, αν έπεσε η Κωνσταντινούπολη με τέτοια τείχη, τι θα γίνουμε εμείς, όλοι φοβήθηκαν στην Ευρώπη, ότι έτσι όπως πάνε αυτοί, στο Παρίσι θα φτάσουνε, φτάσανε στη Βιέννη όπως ξέρετε επί του Σουλειμάν του μεγαλοπρεπούς το 1526, πολιορκήθηκε η Βιέννη και απέτυχε, δεύτερη φορά το 1683 και τέλος δεν περάσανε πιο πέρα, αλλά οι Οθωμανοί κατέλαβαν αυτό που είναι σήμερα Ουγγαρία, αυτό που είναι σήμερα Ουκρανία, όλα τα Βαλκάνια, το Καύκασο, τη Μέση Ανατολή μεγάλο τμήμα και βέβαια η πτώση της Κωνσταντινουπόλεως γέννησε πολλούς θρήνους, το κλειδί της πόρτας, το κλειδί της Ρωμανίας όλης που άνοιγε και κλείδωνε και διπλοκλείδωνε το, έτσι που ασφάλιζε όλη την Ανατολή, δεν το πίστευε και πέρασαν αιώνες και ακόμη δεν το πίστευαν οι άνθρωποι, για αυτό δημιούργησαν και θρύλους ότι ο μαρμαρωμένος βασιλιάς θα έλθει κτλ. κτλ., όταν δεν θέλεις να πιστέψεις κάτι, δεν το πιστεύεις, σας έλεγα κάτι πριν για τους Σέρβους που αν τους ρωτήσεις τους Σέρβους με λεπτομέρειες για τη μάχη του Κοσσυφοπεδίου και τελικά στα βιβλία τους είναι γραμμένο έτσι που να αναδεικνύεται ο ηρωισμός κτλ., καταλαβαίνεις ότι νικήσανε στο τέλος, κάπως έτσι.....ενώ δεν νικήσανε....και τώρα που θα βγούμε έξω, σε λίγες μέρες ξανά ρωτώ ,δεν θέλουμε να το θυμόμαστε, εντάξει δεν πειράζει, συγκινητικό είναι, οι λαοί στηρίζονται σε κάποια πράγματα, αλλά πρέπει να σας πω συμβαίνει αυτό το πράγμα.
Τώρα θα μπούμε σε ένα ζήτημα, από την ώρα που ο Μωάμεθ ο πορθητής καταλαμβάνει τη Κωνσταντινούπολη το 1453 δεν είναι οι Τούρκοι οι χθεσινή, δεν είναι ο Μωάμεθ χθεσινός, δηλαδή υπάρχει προϊστορία, ξέρει πολύ καλά ο ένας τον άλλον, 200 χρόνια είναι μαζί, ίσως 400, δηλαδή άμα νικήσουμε τους Σελτζούκους το 1453 η συνύπαρξη με τους Τούρκους είναι πολύ μακριά, δεν είναι καινούργια και επί 200 χρόνια αυτή η κοινωνία πατούσε σταθερά, προτιμώ το Τούρκο από εσάς, δεν μπορεί να το λέει χωρίς να ξέρει, μπορεί τα 5 πρώτα χρόνια να πει, το λέει επιπόλαια βρε παιδί μου, καμιά φορά συμβαίνει κάτι και τι λες γιατί δεν ξέρεις, στα 10 χρόνια θα το έχεις καταλάβει, στα 100 είναι δυνατόν, στα 200 είναι δυνατόν όταν δίπλα σου η Καλλίπολη, θέλω να πω, η Καλλίπολη από τη Κωνσταντινούπολη είναι ένας περίπατος, δίπλα σου είναι οι Τούρκοι, 200 χρόνια δεν έχεις μάθει πως λειτουργούνε, δεν υπάρχει περίπτωση, ξέρουν πολύ καλά τι σημαίνει να καταληφθείς από τους Τούρκους, πάρα πολύ καλά με λεπτομέρειες όταν έλεγαν, προτιμούμε τους Τούρκους από τους άλλους, τι είναι λοιπόν αυτό που προτιμούνε, πρώτα πρώτα να ξεκαθαρίσουμε κάτι, κανείς δεν προτιμούσε τίποτα, όλοι θα ήθελαν να μην είχε μπει αυτό το δίλλημα, δεν το συζητούμε, ούτε οι μεν οι ενωτικοί θέλαν τους Δυτικούς, ούτε οι άλλοι θέλαν τους Τούρκους, αλλά το δίλλημα ήταν τόσο αδυσώπητο που έπρεπε να πάρεις μια θέση, στη θέση αυτή οι ανθενωτικοί είχαν σαφή πλειοψηφία, σταθερή πλειοψηφία και με πάθος, μάλιστα, τι είναι το κράτος αυτό; το οποίο, λέμε βρε παιδί μου , προτιμώ να ενταχθώ σε αυτό, παρά το άλλο, το ξέρω τι είναι, είναι ένα μουσουλμανικό τύπου κράτος, δηλαδή τι ισχύει στα μουσουλμανικά κράτη; ισχύει η Σαρία, δηλαδή ο ιερός νόμος, το Ισλάμ που δημιουργήθηκε το 1622 έχει κάνει πολλούς και ιερούς νόμους , δηλαδή είναι το κοράνι, ότι έγραψε ο Προφήτης, ότι έγραψαν οι άλλοι για τον προφήτη και όλα αυτά κάνουν τη Σαρία, τον ιερό νόμο, ο Προφήτης μην μπερδέψουμε τους Μωάμεθ, ο Προφήτης του 7ου αιώνα ο Μωάμεθ, εκτός των άλλων διοίκησε, δηλαδή όταν έφυγε από τη Μέκκα και πήγε στη Μεδίνα και κέρδισε εκεί οπαδούς έγινε ο διοικητής της Μεδίνας και την διοίκησε, πως διοικεί ένας νομάρχης, πως διοικεί ένας δήμαρχος, έχουμε αποφάσεις πήρε για τους νόμους και βέβαια μες τις αποφάσεις του ήταν και η συνύπαρξη με τους μη μουσουλμάνους, γιατί τη εποχή εκείνη στην αραβική χερσόνησο υπήρχαν πολλοί μη μουσουλμάνοι, κυρίως χριστιανοί, μονοφυσίτες οι περισσότεροι, νεστοριανοί ήτανε η πλειοψηφία σε εκείνους τους κατοίκους στη Μεδίνα, μάλιστα ο Ιωάννης Δαμασκηνός είναι της εποχής του Μωάμεθ θεωρούσε το κήρυγμα του Μωάμεθ νεστοριανικής εμπνεύσεως κήρυγμα και θεωρούσε ότι ο Μωάμεθ ίδρυσε μια ακόμη μονοφυσιτική αίρεση, δεν κατάλαβε δηλαδή ότι εδώ έχουμε μια άλλη θρησκεία και τούτο διότι το Ισλάμ δέχεται τον Ιησού ως προφήτη και τον τιμά πάρα πολύ....το Ισλάμ έχει σαν βάση του, το Ισλάμ έχει δύο πυλώνες την Παλαιά Διαθήκη την οποία δέχεται ως ιερό βιβλίο και τη Σαρία, ο χριστιανισμός δέχεται την Παλαιά Διαθήκη και τη Καινή Διαθήκη, η Σαρία είναι το αντίστοιχο της Καινής Διαθήκης στο Ισλάμ και στο Ισλάμ θεωρεί ότι ο Μωάμεθ είναι προφήτης και μόνο προφήτης δηλαδή άνθρωπος γεννήθηκε, άνθρωπος πέθανε, αλλά ο θεός τον διάλεξε για να μεταφέρει το μήνυμά του και θεωρεί τον αμέσως προηγούμενο προφήτη, δηλαδή τον Ιησού τον οποίο τιμά ιδιαιτέρως, αλλά υπογραμμίζει το Ισλάμ ότι είναι προφήτης, άνθρωπος γεννήθηκε, άνθρωπος πέθανε και δεν έχει καμία σχέση με αυτά που λένε οι χριστιανοί ότι δήθεν είναι γιός του θεού και ότι είπε ότι είναι ο Μεσσίας, αυτές είναι αθλιότητες που ίσως δεν της είπε, ποτέ, οι άνθρωποι που έρχονται εδώ οι μουσουλμάνοι που έρχονται στην Ελλάδα μένουν άναυδοι από το πως βρίζουμε τον Ιησού Χριστό και τη Παναγία, μένουν άναυδοι, σε αυτούς, θα σου κοπεί η γλώσσα, εξ' αυτού το πως θα λειτουργήσει ο Μωάμεθ ο προφήτης ως διοικητής στη περιοχή που διοίκησε, είχε ένα μεγάλο ερώτημα; τι κάνει ο πιστός όταν διοικεί μια περιοχή στην οποία υπάρχουν άπιστοι, είναι ερώτημα, πρέπει να απαντήσεις σε αυτό, ε λοιπόν ο προφήτης απάντησε με τη Σαρία, πως; όταν οι πιστοί καταλαμβάνουν μια περιοχή και την διοικούν πλέον εκείνοι, εάν οι κάτοικοι αυτής της περιοχής είναι πολυθεϊστές και ειδωλολάτρες, δεν έχουνε τύχη να ζήσουνε, απαγορεύεται στο Ισλάμ η πολυθεΐα, δεν υπάρχει περίπτωση και η ειδωλολατρία, οπότε αν ήσουνα ειδωλολάτρης, είτε προλάβαινες να πεις, εγώ είμαι... το κεφάλι σου πήγαινε αλλού και το σώμα σου αλλού και τέλειωνε αυτή η ιστορία, ένα αυτό είναι ξεκάθαρο, το δεύτερο όμως είναι ότι και εάν οι κάτοικοι ανήκουν στους λαούς της Βίβλου, τότε υπάρχει ειδική μεταχείριση, ποιοι είναι οι λαοί της Βίβλου; είναι οι μουσουλμάνοι, οι χριστιανοί και οι εβραίοι......σε αυτούς λοιπόν τι λέει η Σαρία; οι χριστιανοί και οι λαοί της Βίβλου ζουν μέσα στους απίστους με την ζωή τους, την δυνατότητα λατρείας τους και με τη προστασία των μουσουλμάνων, δηλαδή οι άπιστοι της Βίβλου όμως πάντα, θεωρούνται προστατευόμενοι των μουσουλμάνων, γι' αυτό και ονομάζονται Zimmi (Ζιμμή), Ζιμμή θα πει προστατευόμενος, δηλαδή αν εγώ και εσείς ζούσαμε το 1700 και μας ρωτούσε κάποιος τι είμαστε; θα απαντούσαμε ζιμμήδες της Οθωμανικής αυτοκρατορίας γιατί ανήκουμε σε αυτό το κομμάτι των κατοίκων που είναι η επίσημη μας τοποθέτηση, τώρα τι σημαίνει Ζιμμή όπως σας είπα, μπορεί να έχεις την ιεραρχία της εκκλησίας σου, ο μουσουλμάνος προστατεύει την ιεραρχία της εκκλησίας σου, Πατριάρχες, Μητροπολίτες, Επίσκοποι, Ιερείς δεν πειράζονται, μπορείς να συνεχίσεις να έχεις τη λατρεία σου, δηλαδή να πηγαίνεις στις εκκλησίες σου, ο άλλος στη συναγωγή του, να πράττεις όλα όσα είναι να πράττεις, πρέπει να πληρώνεις ένα ειδικό φόρο επειδή σε προστατεύουν οι μουσουλμάνοι, είσαι προστατευόμενος, άρα ο άλλος είναι υπέρτερος εσού, όταν κάποιος προστατεύει έναν άλλον, ο προστατεύων είναι υπέρτερος, επειδή είσαι προστατευόμενος του υπερτέρου, τον ανταμοίβεις επειδή σε προστατεύει με δύο φόρους, ο ένας φόρος ονομάζεται φιδίε και είναι κεφαλικός φόρος, πληρώνεται από τους άντρες ενήλικες, το λέω αυτό, γιατί πληρώνεις ένα φόρο ξεχωριστό που είναι κεφαλικός, ο κεφαλικός φόρος στην ουσία σημαίνει, ναι είμαι ζιμμής, καταλαβαίνετε τι θέλω να πω; τι ώρα που πληρώνεις αυτό το φόρο, είναι σαν να λες, ναι είμαι ζιμμής για αυτό τον πληρώνω αυτό το φόρο, που θα πει, ναι δέχομαι ότι ο άρχοντας μου είναι ο Σουλτάνος, ναι η Οθωμανική αυτοκρατορία είναι η αυτοκρατορία στην οποία ζω, ναι δέχομαι όλους τους θεσμούς της οθωμανικής αυτοκρατορίας, όποτε πλήρωνες το φόρο σου και τον πλήρωνες επί 600 χρόνια κάθε χρόνο, έλεγες αυτή τη φράση στην ουσία, έναν άλλο φόρο πλήρωνες επειδή ήσουν άπιστος, ένα φόρο επί της γης, δηλαδή επί του συνόλου δυνατότητος χρήσεως της γης, αυτό λεγόντανε χαράτσι επί της γης, γενικά χαράτσι θα πει φόρος, είναι γενικός όρος, αυτοί δηλαδή οι δύο φόροι σε ξεχώριζαν από το πιστό, ο πιστός οι μουσουλμάνοι πλήρωναν και αυτοί φόρους, δεν πλήρωναν όμως αυτούς τους φόρους που είναι χαρακτηριστική των ζιμμήδων.
Τώρα, ερώτηση, στην Οθωμανική αυτοκρατορία φυσικά πλήρωνες όπως παντού φόρους επί του εισοδήματος, δεν το συζητούμε, στο ερώτημα αν δεν πληρώνεις αυτό το φόρο τι γίνεται; στην οθωμανική περίοδο πλήρωνες τους φόρους ομαδικά, δηλαδή, ακούστε το λίγο και προσέξτε το, έχεις ένα χωριό, γιατί τότε οι άνθρωποι κατοικούσαν στα χωριά κατά 80τόσο %, στο χωριό υπάρχει μια παραγωγή α διαφόρων πραγμάτων, πως την ξέρει το οθωμανικό κράτος αυτή τη παραγωγή; την ξέρει γιατί κάνει κάθε 5 χρόνια απογραφή.......ήθελε να ξέρει κάθε στιγμή, πόσοι άνθρωποι υπάρχουν, τι ζώα έχουνε, πόσα μελίσσια, πόσα πρόβατα, πόσα το ένα το άλλο, ιδιαίτερα στη περίοδο της ακμής, στη παρακμή του αλλού γιαλού, λοιπόν έπρεπε να γίνει κάθε 5 χρόνια η απογραφή, όχι αναγκαστικά όλης της αυτοκρατορίας, αλλά κάθε τόπος να γίνει, ερχόντανε ο απογραφέας και κατέγραφε τους χαμέδες, χαμέδες θα πει στα τούρκικα, νοικοκυριό, και έλεγε το νοικοκυριό του κυρ Βαγγέλη, κατοικούνε...έχει 5 αγελάδες, τόσα πρόβατα, παράγει τόσα μελίσσια κτλ., τα κατέγραφε και έτσι τελείωνε με τους χαμέδες και υπάρχουνε πάρα πολλά γιατί στην οθωμανική αυτοκρατορία όλα γινόνταν εις διπλούν, το ένα το κρατούσε η τοπική υπηρεσία, το άλλο η ευρύτερη περιφέρεια και το τρίτο στέλνονταν στην Κωνσταντινούπολη που ήταν η κόλαση της γραφειοκρατίας, χιλιόμετρα οι φάκελοι από όλη την αυτοκρατορία, έχουμε πάρα πολλές τέτοιες μας έχουν σωθεί μέχρι τώρα και έτσι μπορεί να παρακολουθήσουμε, μαζεύεις λοιπόν στο τάδε χωριό, καταλαβαίνεις ότι υπάρχουν 40 χαμέδες, υπολογίζεις ότι ο κάθε χαμές, το κάθε σπιτικό είναι περίπου 5 άτομα, τόσο κατέληξαν οι ειδικοί, ότι υπολογίζεις 5 άτομα στο κάθε σπιτικό, οπότε λες 5χ20 200 άτομα κατοικούν στο τάδε χωριό και βλέπεις πόσα βόδια έχει το χωριό, πόσες αγελάδες κτλ., συντάσσεις το έγγραφο, αυτό το έγγραφο θα φτάσει στο υπουργείο οικονομικών, στο τεφτέρ αγά, ο τεφτέρ αγά έχει δίπλα του μια ολόκληρη υπηρεσία χιλιάδων ανθρώπων που παίρνουν από παντού τα έγγραφα που έρχονται και ανοίγει και παίρνει τα δεδομένα αυτού του χωριού και κάθεται ο υπάλληλος που είναι ειδικευμένος και λέει αυτό το χωριό έχει τόσες χιλιάδες...και βγάζει ένα κοστούμι, όλο μαζί, δηλαδή σου έρχεται στο χωριό μια πανταχούσα που λέει, ότι 25 Απριλίου, παρακαλούμε πολύ, θα περάσει ο φοροεισπράκτορας και θα έχετε έτοιμο τέτοιο ποσόν το οποίο αντιστοιχεί τόσο στα παραγωγικά τμήματα του χωριού, τόσο στο φόρο του φιδιέ, τόσο στο χαράτσι, αυτά για να τα βγάλει πέρα, έχει δει στο χωριό πόσοι είναι αντίστοιχοι στα χωριά τα καθαρά, το ένα χωριό χριστιανικό, το άλλο έτσι, μάλιστα, γιατί σας το λέω αυτό τώρα, προσέξτε τι ενδιαφέρουσα ιστορία είναι αυτός ο τρόπος είσπραξης του φόρου, σου έρχεται όλος μαζί ο φόρος, τι πρέπει να κάνεις; δεν ξέρεις πόσο θα πληρώσεις εσύ, πόσα θα πληρώσει ο άλλος, τι πρέπει να κάνει το χωριό; να ανασκουμπωθεί να βάλει κάποιο άνθρωπο από το χωριό και να το επιμερίσει, σωστά; ωραία και θα έλθει και θα κτυπήσει τη πόρτα, συνήθως ήτανε ο παπάς, διαλέγεις τους έντιμους ανθρώπους, αυτούς που έχουνε κύρος, ένα ηλικιωμένο άνθρωπο, ένα σεβάσμιο, ο ιερέας κτλ., αυτοί οι καψεροί βάζουν το κεφάλι τους στο ντορό, γιατί κανείς δεν θέλει ποτέ να πληρώσει φόρο, οπότε κτυπάνε πόρτες και θα έχουν απέναντι τους τη Μαρία Ευθυμίου που είναι μια ελεεινή, η οποία μόλις δει το μπαρπαγιώργη θα του πει, φύγε από εδώ που μου ζητάς εμένα φόρο, σε ξέρω εγώ, έβαλες λιγότερα σε σένα και μένα βάζεις περισσότερα και πρέπει αυτός ο άνθρωπος να τα βγάλει πέρα με τη Μαρία Ευθυμίου και στο τέλος πρέπει να είναι μαζεμένοι οι φόροι, διότι όταν έλθει ο φοροεισπράκτορας δεν πρόκειται να περιμένει, θα περιμένει το πουγγί να το πάρει και να φύγει, επομένως, προσέξτε να δείτε τι εντυπωσιακός τρόπος είναι αυτός, πρώτα πρώτα τον χειμερινό το φόρο το κάνει το ίδιο το χωριό που σημαίνει ότι το χωριό θα μαλώσει με το μπαρπαγιώργη και με το κυρ νίκο και η Μαρία Ευθυμίου θα είναι θυμωμένη με τον μπαρπαγιώργη και όχι με τον τεφτέρ αγά, το κράτος προστατέυει τον εαυτό του από τις δισφορίες που υπάρχουν σε τοπικό επίπεδο, δεύτερον αν η Μαρία Ευθυμίου επιμένει και δεν πληρώσει μέχρι τέλους, δεν έχει το χωριό περιθώριο να μη δώσει το κομμάτι της, διότι ο φοροεισπράκτορας όταν θα έλθει δεν πρόκειται να μπει σε λεπτομέρειες, περιμένει να το πάρει ολόκληρο, οπότε όλο το χωριό πρέπει να βρει λύση να πληρώσει το σωστό ποσό, επομένως η αυτοκρατορία το παίρνει όλο το ποσό χωρίς κανένα πρόβλημα, ταχύτατα και φεύγει.
Τώρα στο ερώτημα, αν το χωριό δεν πληρώσει τους παραγωγικούς φόρους, φεύγει δηλαδή ο φοροεισπράκτορας και πει ξέρετε, αφέντη μου ξέρετε δεν μπορέσαμε φέτος...έπεσε ακρίδα, δεν έχουμε παραγωγή και μας ψοφήσανε τα ζώα γιατί έπεσε αρρώστια, έγινε πλημμύρα και πνιγήκανε τα πτηνά μας ας πούμε, μπορεί να είναι, αλλά μπορεί και να μην είναι αλήθεια, δεν έχει σημασία, ο φοροεισπράκτορας μπορεί να είναι περαστικός και να πει, κάντε αμέσως ένα έγγραφο και να σταλεί αυτό στον ντεφτέρ αγά και ο ντεφτέρ αγά να πει καταλαβαίνω έχετε προβλήματα, κοιτάξτε τώρα ο ένας υποψιάζεται τον άλλον και τέλος πάντων να βρεθεί μια λύση να το πληρώσουν πολύ αργότερα ή την άλλη χρονιά να το πληρώσουν διπλό ξέρω εγώ....δεν υπάρχει περίπτωση να μη πληρώσεις το χαράτσι και το φιδιέ, ιδιαιτέρως, διότι αν δε πληρώσεις το φιδιέ θα θεωρηθεί στάση, θεωρείται επανάσταση, είναι σαν να λες, εγώ δεν δέχομαι ότι ο Σουλτάνος είναι αφέντης μου, θα έλθει ο στρατός την άλλη μέρα, καταλάβατε τι θέλω να πω, αν δεν πληρώσεις τους παραγωγικούς φόρους, το τάξις βρε παιδί μου είναι μες στη ζωή, αλλά το κεφαλικό φόρο είναι συμβολικό, όχι ότι δεν ήταν φόρος που απέφερε εισοδήματα, αλλά το κύριο του βάρος ήταν το σύμβολο της υποταγής, καταλάβατε, αν δεν το πληρώσεις έχεις κάνει επανάσταση, την άλλη μέρα είναι ζήτημα αν θα ζει το χωριό, οπότε το πληρώνεις, επί 400 χρόνια.......
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου