Τι είναι αυτή η κοινωνία; η Οθωμανική κοινωνία είναι ένα κράτος του οποίου αν είχαμε ένα σχήμα γεωμετρικό θα το λέγαμε πυραμίδα, στη κεφαλή της πυραμίδας είναι φυσικά ο Σουλτάνος και είναι η απόλυτη εξουσία και όλα τα όργανα διοίκησης που είναι παρά κάτω είναι υπό τον έλεγχο του Σουλτάνου, δηλαδή διορίζονται από το Σουλτάνο, οι Σουλτάνοι διοικούν την αυτοκρατορία με τη βοήθεια ενός υπουργικού συμβουλίου και κάθε περιφέρεια είχε δικά της διοίκηση επίσης μικρού υπουργικού συμβουλίου της περιφέρειας, τα υπουργικά αυτά συμβούλια ονομάζονται Ντιβάνι, προσέξτε στη κορυφή της πυραμίδας είναι ο Σουλτάνος, ακριβώς από κάτω από το Σουλτάνο είναι ο μέγας Βεζίρης και από εκεί και κάτω στο μέγα Ντιβάνιο μετέχουν ο Γενιτσάρ Αγκά ο αρχηγός των Γενιτσάρων είναι ταυτοχρόνως και αρχηγός όλων των σωμάτων του στρατού, επίσης ο Καπουδάν Πασάς ο υπουργός ναυτιλίας, ναυτικών, ο Ντερμπετάρ Αγκά είναι ο υπουργός οικονομικών γιατί έχει τα ντεφτέρια, είναι ο Καντηρασκέρ δηλαδή ο υπουργός δικαιοσύνης και αυτό που σας περιέγραψα είναι η κορυφή αυτής της πυραμίδας.
Τώρα το χαρακτηριστικό των Ασκερί είναι ότι είναι αφορολόγητοι, απολύτως αφορολόγητοι, δεν πληρώνουν τίποτε, γιατί είναι διοικητικά στελέχη και στρατιωτικά στελέχη, ο Πατριάρχης, οι Μητροπολίτες, οι Επίσκοποι δεν πληρώνουν φόρο, γιατί ανήκουν στους Ασκερί, όλοι οι υπόλοιποι είναι οι φορολογούμενοι.
Πολλές φορές στη περίοδο της τουρκοκρατίας, σαν να είναι κάτι ενιαίο, λέμε στη τουρκοκρατία συνέβαινε αυτό, δεν είναι ακριβές, οι μελετητές ας πούμε της περιόδου χρησιμοποιούν τον όρο, πολλές τουρκοκρατίες, διότι δεν ζούσαν όλοι με τον ίδιο τρόπο...σήμερα το αίτημα των σύγχρονων κρατών είναι να υπάρχει μια ομοιομορφία διοίκησης, να μην υπάρχει ειδική μεταχείριση εδώ και εδώ, έτσι δεν είναι; στην Οθωμανική αυτοκρατορία δυστυχώς δεν είναι έτσι, υπήρχαν οικογένειες οι οποίες ήταν προνομιούχες, επίσης προνομιούχες ήτανε οι περιοχές που είχαν παραδοθεί....
Θα μπούμε σε ένα άλλο κεφάλαιο που έχει σχέση με την αλλαγή την δημογραφική που συνέβη με την Οθωμανική κατάκτηση, αυτό μας ενδιαφέρει πολύ ως Έλληνες, διότι η Οθωμανική κατάκτηση έφερε αλλαγές σε πολλά επίπεδα, δημογραφία τι είναι; τι μελετάει η δημογραφία; πόσοι είναι του τάδε θρησκεύματος, πόσοι είναι οι γυναίκες, πόσοι οι άντρες, πόσοι γέροντες, πόσοι νέοι, πόσοι κατοικούν εδώ, πόσοι κατοικούν εκεί, αυτά τα στοιχεία μας ενδιαφέρουν.......να πω κάτι, πριν έλθουν οι Οθωμανοί εδώ στα Βαλκάνια, τα Βαλκάνια δεν είχαν μουσουλμάνους καθόλου, πριν το 1352, μόνο στη Κωνσταντινούπολη υπήρχε μια συνοικία μουσουλμάνων εμπόρων τίποτα άλλο....1352 ήλθαν οι Οθωμανοί, 100 χρόνια πριν τη Κωνσταντινούπολη ήλθαν οι Οθωμανοί στη Καλλίπολη το 1354 και τελείωσε αυτός ο κύκλος της Οθωμανικής αυτοκρατορίας το 1922, τα Βαλκάνια, ο ένας στους τέσσερεις κατοίκους είναι μουσουλμάνος, δηλαδή έγινε μια δημογραφική αλλαγή, εκεί που δεν υπήρχαν μουσουλμάνοι κάτοικοι, έγινε ο ένας στους τέσσερείς, αυτό είναι ενδιαφέρον γιατί στα Βαλκάνια κρατήθηκε το μη Ισλάμ, έτσι; οι τρείς δηλαδή δεν άλλαξαν πίστη, δεν έγιναν μουσουλμάνοι και παρέμειναν ως επί το πλείστον χριστιανοί ορθόδοξοι, όπως και τα Βαλκάνια, των Βαλκανίων το χαρακτηριστικό είναι η χριστιανική ορθοδοξία, σωστά; χριστιανοί ορθόδοξοι είμαστε εμείς οι Έλληνες, χριστιανοί ορθόδοξοι είναι οι Ρουμάνοι, είναι οι Βούλγαροι, είναι οι Σέρβοι, είναι οι Σλάβοι κάτοικοι της πρώην γιουγκοσλαβικής Μακεδονίας είναι χριστιανοί ορθόδοξοι...και επίσης στην Αλβανία ένα ποσοστό της τάξεως 15-20 % είναι χριστιανοί ορθόδοξοι, δηλαδή κύλησαν αυτά τα 600 χρόνια με την ορθοδοξία να κρατάει γερά σε αυτά τα Βαλκάνια, βέβαια ένας στους τέσσερεις άλλαξαν, τώρα όταν λέμε ένας στους τέσσερεις είναι μουσουλμάνος, μπορεί να έχει γίνει μουσουλμάνος από δύο δρόμους, το ένα είναι να αλλάξουν οι άνθρωποι πίστη και αυτό έγινε κυρίως στη Μικρά Ασία που έγιναν πάρα πολλές μεγάλες αλλαγές θρησκεύματος, αλλά και στα Βαλκάνια εκατοντάδες χιλιάδες άνθρωποι άλλαξαν θρήσκευμα και έγιναν μουσουλμάνοι, αλλαξοπιστήσανε, αλλά δεν είναι μόνο αυτό, εγκαταστάθηκαν εδώ οι μουσουλμάνοι που ήλθαν από τη Μικρά Ασία, πρώτα πρώτα οι Οθωμανοί όταν κατακτούν μια περιοχή, δεν σαρώνουνε, μόλις κατακτούσαν μια περιοχή, σταματούσαν την περαιτέρω κατάκτηση για να οργανώσουν τη διοίκηση, τι σημαίνει οργανώνω διοίκηση; φέρνω Πασάδες, Βοϊβόδες στις πόλεις, στις κωμοπόλεις.. δηλαδή οθωμανική διοίκηση που αυτοί δεν είναι μόνοι τους, θα έλθει και ο αστυνόμος, θα έλθει ο τελωνειακός, θα έλθει ο στρατός, δηλαδή με το καλημέρα μια περιοχή γίνεται μουσουλμανική, κυρίως πόλεις και κωμοπόλεις, θα αποκτήσει μουσουλμάνους κατοίκους δεν υπάρχει περίπτωση και αυτοί δεν θα έλθουν μόνοι τους, θα φέρουν τις γυναίκες τους και τα παιδιά τους, τα αδέλφια τους...αμέσως θα υπάρχουν μουσουλμάνοι κάτοικοι, λογικό......το άλλο που μπορεί να γίνει, είναι να μεταφερθούν άτομα και αυτά να μεταφέρουν και άλλα, οι Οθωμανοί το είχαν αυτό, ιδιαίτερα το πρώτο αιώνα από το 1350 και μετά μέχρι το 1450 δηλαδή κάνανε συστηματικές μεταφορές πληθυσμών στα Βαλκάνια, σε δύο δόσεις, τη μια την έκαναν μετά το 1360-70 και την άλλη στις αρχές του επόμενου αιώνα, στο 1420, η πρώτη δόση μουσουλμάνων κατοίκων όπως σας είπα, μετά την κατάκτηση της Ανδριανούπολης, η Ανδριανούπολη κατακτήθηκε το 1360, έγινε πρωτεύουσα των Οθωμανών και με βάση την Ανδριανούπολη οι Οθωμανοί άρχισαν να κινούνται στη Θράκη, πέρασαν τον Έβρο κατέκτησαν Κομοτινή, Διδυμότειχο, Ξάνθη, Σέρρες, φθάσανε στη Θεσσαλονίκη το 1387 και όλη τη Θεσσαλία το 1390....μετά χάσανε κάποια λόγω του εμφυλίου πολέμου και τα ξανά πήρανε, στη πρώτη αυτή φάση επέκτασης θεώρησαν καλό να μεταφέρουν τουρκικούς πληθυσμούς να τους εγκαταστήσουν στη ύπαιθρο, πράγμα παράξενο, γιατί συνήθως οι Οθωμανοί εγκαθίσταντο στα αστικά κέντρα και όχι στην ύπαιθρο, αλλά για λόγους ενίσχυσης της άμυνας τους εκεί πέρα. μετέφεραν φυλές τουρκικές από τη Μικρά Ασία, στη Μικρά Ασία όσο ήταν και οι Σελτσούκοι και οι Οθωμανοί υπήρχε μια κινητικότητα από τη Στέπα, δηλαδή συνέχισαν να έρχονται νομάδες με τα ποίμνια τους και ψιλοεγκαθίσταντο κάπου μεταξύ φθοράς και αφθαρσίας, οπότε οι Οθωμανοί σκέφτηκαν, αυτοί εδώ μου είναι χρήσιμοι και πήρανε τέτοιες φυλές από τη Μικρά Ασία και τους φέρανε στα Βαλκάνια και μάλιστα στα δικά μας μέρη, αυτό που είναι σήμερα η περιοχή του Έβρου, η περιοχή μεταξύ Σερρών και λίμνης Λαγκαδά εκεί γέμισε με τουρκικά χωριά, η περιοχή γύρω από τα Γιαννιτσά και τη Θεσσαλονίκη και η περιοχή Κοζάνης, Πτολεμαΐδας και πάρα πολλούς στη πεδιάδα της Θεσσαλίας, αυτή η πρώτη δόση μεταφοράς κατοίκων και η εγκατάσταση τους στην ύπαιθρο, δηλαδή σε χωράφια τους βάλανε και αυτό έχει ενδιαφέρον....καταμετράμε στα γραπτά μας με τη λέξη, εγκατάσταση Γιουρούκων Τούρκων, μέχρι την ανταλλαγή των πληθυσμών σε αυτές τις περιοχές κατοικούσαν Γιουρούκοι Τούρκοι, άδειασε η Μακεδονία από τους Τούρκους στα χωριά, όταν ηττηθήκαμε στο πόλεμο του 19, έτσι δεν έγινε; έγινε ανταλλαγή πληθυσμών, η Μακεδονία είχε πολλά τούρκικα χωριά στη πεδιάδα αυτοί οι άνθρωποι αντηλλάγησαν και φύγανε και πήγανε στη Τουρκία και ήλθανε εδώ και ο Βενιζέλος έβαλε επίτηδες σε αυτά τα χωριά, γέμισε τη Μακεδονία με χωριά Ποντίων και Μικρασιατών, άμα πάτε στη Μακεδονία είναι γεμάτο χωριά Ποντίων, γιατί θέλησε να ενισχύσει την ελληνικότητα της Μακεδονίας γιατί φύγανε οι Τούρκοι και ήρθαν δικοί μας, γιατί βλέπανε ότι θα έχουμε θέματα εδώ και εγκατέστησαν τους Ποντίους...γιατί σας το λέω αυτό; διότι εγκαταστάθηκαν οι Γιουρούκοι Τούρκοι, τι θα πει Γιουρούκοι, Γιουρούκοι στα τούρκικά είναι περπατώ, επειδή αυτοί ήτανε νομάδες, ονομάστηκαν γενικά Γιουρούκοι Τούρκοι, στη πρώτη φάση παίρνανε τους νομάδες, στη δεύτερη φάση το 1420 στη δεύτερη δόση διαλέξανε πληθυσμούς από την περιοχή του Ικονίου της Μικράς Ασίας, το Ικόνιο είναι πολύ σπουδαία πόλης για τους Τούρκους, ήταν η πρωτεύουσα των Σελτζούκων Τούρκων και ήτανε προπύργιο τουρκικό και πήραν πληθυσμούς από εκεί και πάλι τους έφεραν και τους εγκατέστησαν στις ίδιες περιοχές, δηλαδή στη ζώνη της Θράκης εκεί προς τον Έβρο, στις Σέρρες, στο Λαγκαδά κτλ. και στο κάμπο της Θεσσαλίας, η Θεσσαλία απέκτησε πολλά τουρκικά χωριά, μετά δεν ξανά συνέχισαν αυτή τη πολιτική, να φέρουν έτσι πληθυσμούς, ακολούθησαν μια άλλη πολιτική, προσέξτε να δείτε, ότι εγκαταστάθηκαν τόσοι μουσουλμάνοι κάτοικοι στη πεδιάδα της Θεσσαλίας, όχι μόνο στη πεδιάδα, η ίδια η Λάρισα έγινε τουρκόπολη και τούτο γιατί η Λάρισα είναι στρατιωτικό κέντρο όλης της νότιας Βαλκανικής, τόχει η πόλη, εγώ όταν ήμουνα παιδί θυμάμαι ότι έβλεπα τους στρατιώτες όταν βγαίναν στους δρόμους της Λάρισας, οι Λαρισαίοι, ο μέσος Έλληνας γνωρίζει τη Λάρισα γιατί έχει κάνει στρατιωτικός στη Λάρισα, έχει στρατόπεδα πεζικού, έχει αεροπορίας. τα πάντα και βγαίνεις στο δρόμο, τώρα πια οι στρατιώτες δεν φοράνε στολή, αλλά όταν ήμουν παιδί βγαίναν πάντα με στολή και η μισή πόλη ήταν στρατιώτες, το στρατηγείο του ΝΑΤΟ στη Λάρισα, δηλαδή είναι πόλη στρατιωτικά καίρια και οι Οθωμανοί αμέσως το κατάλαβαν και την μετέτρεψαν στο κέντρο το στρατιωτικό τους, γέμισε στρατιώτες, γέμισε Τούρκους η Λάρισα, γιατί σας το λέω αυτό τώρα, είχε η Λάρισα πολλούς Τούρκους κατοίκους, η Καρδίτσα και τα Τρίκαλα επίσης, αλλά όχι σε τέτοια ποσοστά όπως η Λάρισα, αλλά το ενδιαφέρον είναι ότι στη Θεσσαλία υπήρχαν και χωριά τούρκικα λόγω αυτών, όχι όλα υπήρχαν και ελληνικά χωριά, αλλά ήταν και πολλά τα τούρκικα χωριά και αυτό αφηγείται και στο δημοτικό τραγούδι, ο Όλυμπος και ο Κίσσαβος τα δύο βουνά μαλώνουν......όλοι το ξέρουμε και λέει αυτό που σας λέω, ο Όλυμπος και ο Κίσσαβος τα δύο βουνά μαλώνουν, σας θυμίζω ότι ο Όλυμπος είναι πιο βόρια, είναι ο μισός στη Θεσσαλία και από εκεί και πέρα είναι προς τη Μακεδονία, ενώ ο Κίσσαβος είναι ακριβώς επάνω στη πεδιάδα της Θεσσαλίας και φυσικά είναι χαμηλότερο βουνό από τον Όλυμπο, λοιπόν ο Όλυμπος και ο Κίσσσαβος τα δύο βουνα μαλώνουν το ποιος θα ρίξει τη βροχή και ποιος θα ρίξει χιόνι, ο Κίσσαβος ρίχνει βροχή και ο Όλυμπος το χιόνι, γυρνάει ο γέρο-Όλυμπος και λέει του Κισσάβου, μη μαλώνεις Κίσσαβε κονιαροπατημένε που σε πατάει όλη η Τουρκιά και η λαρισινή αντάρτης, κονιαροπατημένε τι εννοεί, τα κοντάρια τα είχαν φέρει οι Τούρκοι από το Ικόνιο και λεγόντανε, κονιάρ, δηλαδή ο Όλυμπος μιλάει στο κάμπο και λέει, τι μου κουνιέσαι που είσαι γεμάτος τουρκιά που σε πατάει όλη η τουρκιά στη λαρισινή αντάρα, εγώ είμαι ο γέρο-Όλυμπος στο κόσμο ξακουσμένος που έχω 48 κορφές και 62 βρυσούλες, κάθε κορφή και φλάμπουρο, κάθε κλαδί και κλέφτης, δηλαδή το ψηλό βουνό που οι Τούρκοι δεν πάνε εκεί πάνω, μιλάει στο κάμπο που είναι γεμάτο Τούρκους και τους λέει, εμένα όχι μόνο δε με πατάνε οι Τούρκοι, αλλά έχω και κλέφτες εδώ πάνω.
Άλλο τρόπο που είχαν οι Οθωμανοί για να επεμβαίνουν στο πληθυσμό ήταν ο εξής και τον εφάρμοσαν πάλι στους 2 πρώτους αιώνες, ο Σουλτάνος ήταν ο πατέρας όλων, ο καλός μπαμπούλης, το μόνο που ήθελε ήταν το καλό όλων, οι Σουλτάνοι, αν δείτε τα έγγραφα των Σουλτάνων είναι μονίμως, ω! Πασάδες της τάδε περιοχής της αυτοκρατορίας μου πληροφορούμαι ότι οι ραγιάδες αυτής της περιοχής διαμαρτύρονται για το τάδε ζήτημα, αμέσως να ευρεθεί ποιο στέλεχος της διοίκησης μου εκεί ευθύνεται για το θέμα αυτό και να έλθουν αμέσως οι πληροφορίες, ούτως ώστε να επιληφθώ του ζητήματος, δηλαδή ο Σουλτάνος είναι πάνω, πάντα φταίει ο Πασάς, πάντα φταίει ο Βοϊβόδας, ο Σουλτάνος το μόνο που σκέφτεται είναι το καλό των υπηκόων του, είναι ο μεγάλος πατέρας και έτσι είναι στο απυρόβλητο εκείνος, εσύ θυμώνεις με το Πασά σου, θυμώνεις με το αστυφύλακα που είναι Τούρκος, αλλά ο Σουλτάνος είναι καλός μαζί μου, αυτός ο καλός πατέρας κοιτάει την αυτοκρατορία του και λέει, αυτή η περιοχή είναι εύφορη, μοιάζει αραιοκατοικημένη, ενώ εκεί είναι άγονη και μοιάζει να έχει αρκετούς πληθυσμούς, παρακαλώ πάρτε τους οικισμούς από εδώ και φέρτε τους εκεί, δεν του περνάει από το νου να ρωτήσει, αν αυτός που θα μεταφερθεί θέλει; δεν υπάρχει τέτοια περίπτωση, επί χάρτου αποφασίζει ένα ποσοστό πληθυσμού από εδώ, σημαντικό, θα φύγει, αυτή η μέθοδο ονομάζεται Σιλντί και σε μας έχει μείνει το επώνυμο Σουρμπούλης, Σουρμπούληδες και όσοι μεταφέρονταν λέγονταν Σουρμπούληδες, ας πούμε, όταν καταλήφθηκε η Ρόδος, τη Ρόδο την κατέλαβε ο Σουλεϊμάν ο μεγαλοπρεπής, είχε προσπαθήσει ο Μωάμεθ ο πορθητής, δεν τη πήρε, τη Ρόδο και τα Δωδεκάνησα τα υπεράσπιζαν οι ιππότες του Αγίου Ιωάννου της Ιερουσαλήμ, καταπληκτικοί πολεμιστές, είχαν και αυτό το υπέροχο κάστρο και οι Οθωμανοί φτύσανε αίμα για να την πάρουν τη Ρόδο και την πήραν τελικά το 16ο αιώνα, λοιπόν όταν τελείωσε η πολιορκία της Ρόδου, οι ιππότες έφυγαν με τα πλοία τους, κάνανε συμφωνία με τους Οθωμανούς, ηττημένοι μπήκαν στα πλοία και φύγανε, μαζί τους φύγανε και άτομα Ροδίτες που συνδέονταν με αυτούς και δεν ήθελαν να είναι με τους Τούρκους, γιατί θα ήξεραν οι Τούρκοι ότι ήταν με τους ιππότες, φύγανε αρκετοί κάτοικοι της Ρόδου και της Κω, άρα ο Σουλτάνος λέει, εδώ αυτό το υπέροχο νησί έχει λίγους κατοίκους και πρέπει να έλθουν νέοι κάτοικοι και τι κάνει ο Σουλτάνος, βγάζει διαταγή που λέει, από αυτές τις περιφέρειες θα πάρετε τόσο πληθυσμό, απευθύνθηκε στους Καντήδες και οι Καντήδες τι κάνουν το 10 % των κατοίκων, τους έρχονταν μια ειδοποίηση, να είστε έτοιμοι εντός 3 μηνών, δεν υπήρχε συζήτηση, να μετακινηθείτε εκεί, τέλειωσε, βέβαια οι μετακινούμενοι είχαν κάποια προνόμια, το κράτος φρόντιζε για τη μεταφορά τους, τους έδινε φορολογική απαλλαγή για κάποια χρόνια για την πρώτη τους εγκατάσταση τους, τους παραχωρούσε κατοικία και είχαν κάποια προνόμια για ένα διάστημα, μετά γίνονταν όμως κανονικοί κάτοικοι, όπως όταν κατελήφθει η Κύπρος το 1570 πάλι έγινε Σιλντί και έχουμε τους Σουρμπούλοι της Κύπρου που λέει ο Σουλτάνος, ο Αλλάχ βοήθησε να πάρουμε αυτό το υπέροχο νησί που είναι πολύ εύφορο και έχει λίγους κατοίκους, γι' αυτό και διατάζω, να μετακινηθούν, τότε δεν ήταν τουρκικό, δηλαδή δεν ήταν οι μουσουλμάνοι που μετακινούνταν, μετακινούνταν το 10 % του πληθυσμού αυτής της περιοχής, μπορούσαν να είναι εβραίοι, μουσουλμάνοι, χριστιανοί το ίδιο δεν ήταν θέμα και λέει, κατά προτίμηση να μετακινηθούν όσοι δεν έχουνε γη να καλλιεργούν, λογικό είναι, όσοι είναι καυγατζήδες και δημιουργούν θέματα, πρακτικά πράγματα, τρίτον όποιοι έχουνε διενέξεις για τα όρια των κτημάτων τους και χρονίζει η λύση του ζητήματος, οπότε η Κατίνα και ο Γιώργης μαλώνουνε για το χωράφι, πάτε και οι δύο στη Κύπρο να τελειώσουμε, είναι πολύ βαρύ το μέτρο αν το διαβάσεις και μετά εξηγεί, να προτιμηθούν τεχνίτες οι οποίοι κάνουν τα εξής επαγγέλματα, μερικά εντάξει ήταν αναμενόμενα, σαμαρτζήδες, ξυλουργοί, σιδηρουργοί και μετά συνεχίζει ψήστες αρνοκεφαλιών, κάτι τέτοια ενδιαφέροντα αναφέρει αυτό το έγγραφο, πελεκανοί δηλαδή αυτοί που πελεκάνε τη πέτρα, δηλαδή σε ποια επαγγέλματα δίνει προτεραιότητα, όμως το μεγαλύτερο ποσοστό των μουσουλμάνων είναι από αλλαγή θρησκεύματος, οι αλλαγές θρησκεύματος ήταν πολύ μεγάλης εκτάσεως στην οθωμανική περίοδο, έχουμε αλλαγές θρησκεύματος μεμονωμένες, δηλαδή πήγαινες εσύ στο Καντή, οι πρόγονοι μας από όλη την οθωμανική διοίκηση με του Καντήδες είχανε επαφή, γιατί τα κάνουν όλα οι Καντήδες, είναι στις πόλεις και τις κωμοπόλεις είναι δικαστές, αλλά είναι και επόπτες της διοίκησης, δηλαδή άμα έχεις πρόβλημα πας στο Καντή γενικώς, και έχουμε καταγραφή, άμα ήθελες να αλλάξεις θρήσκευμα, σας θυμίζω ότι από άπιστος μπορούσες να γίνεις πιστός, από πιστός δεν υπήρχε περίπτωση να αλλάξεις θρήσκευμα, επί ποινή θανάτου, τέλος δεν έχεις κεφάλι, δεν ξέρω τώρα τι γίνεται; δεν μπορούσε ένας μουσουλμάνος να αλλάξει θρήσκευμα, δεν υπήρχε τέτοιο πράγμα, να σας πω ένα ενδιαφέρον, ξέρετε ότι είχαμε νεομάρτυρες στη περίοδο της τουρκοκρατίας, οι περισσότεροι εκ των νεομαρτύρων μας σε κάποια φάση της ζωής τους είχαν γίνει μουσουλμάνοι και μετά αποφάσισαν ότι θέλουν να ξανά γίνουν χριστιανοί, αυτό δεν μπορούσε να επιτραπεί διότι πλέον ήταν μουσουλμάνοι, άρα θα τους κοβόνταν το κεφάλι τελείως, επειδή έγιναν μουσουλμάνοι.
Τώρα, μπορείς να πηγαίνεις κατά μόνας και να δηλώνεις αλλαγή θρησκεύματος, επιθυμώ αλλαγή θρησκεύματος, πήγαινες στο Καντή, ο Καντής σου ζητούσε να πεις τρεις φορές το σύμβολο της πίστεως που είναι πολύ απλό, ένας είναι ο Αλλάχ και προφήτης του ο Μωάμεθ...και αφού το έλεγες αυτό, σου έδινε άλλο όνομα, μουσουλμανικό όνομα και ένα νονό, δηλαδή κάποιο άτομο πιστός μουσουλμάνος, μπορούσε να είναι οτιδήποτε ένας άνθρωπος της πόλεως, επαγγελματίας ή ξέρω εγώ, ο οποίο; θα σε είχε από κοντά, πως είναι ο νονός που μαθαίνει στα παιδιά τα της θρησκείας, θα είχε ένα νονό και μπορώ να σας διαβάσω μια τέτοια καταγραφή από Καντή, φυσικά δεν αναγράφεται, γιατί έχει έλθει αυτός να αλλάξει μουσουλμάνος; λέει ότι ο τάδε ήλθε και λέει θέλω να γίνω μουσουλμάνος, αυτές τις πληροφορίες μπορείς να πάρεις, παραπάνω όχι, είναι από το αρχείο της Βεροίας σε μετάφραση, ο Ιορδαμίδης Παζαρούλας Νικόλαος Δήμου, αμύσταξ νεανίας, ασπασθείς τον Ισλαμισμόν ονομάσθει Ιμπραχήμ, εδόθει εις τον Ταμια τον αφέντη, αυτός είναι ο νονός, ο εκ του χωρίου του Κιλκής Καζάρ Αχτέρογλου, αμύσταξ νεανίας, ασπασθείς τον ισλαμισμό ονομάσθει Ιμπραχήμ, εδόθει εις το πλησίον της Αγίας Σοφίας κουρέαν Μεχμέτ Μπεσέ, έχουμε χιλιάδες τέτοιες καταγραφές, γιατί έχουνε σωθεί πολλοί τέτοιοι κώδικες καταγραφών, γιατί κανείς άλλαζε θρήσκευμα; εικασίες κάνουμε, άλλο όμως έχουμε αυτή τη περίοδο, έχουμε μαζικούς εξισλαμισμούς. δηλαδή αλλάζουν ολόκληρες περιοχές και όχι ένας ένας, αλλά και πολλοί μαζί, δηλαδή παρουσιάζεται μια κοινότητα ολόκληρη και λέει, ερχόμαστε από το χωριό τάδε και θέλει το χωριό να γίνει μουσουλμανικό, δεν ξέρεις το λόγο που ήθελαν να γίνουν μουσουλμάνοι, που έγιναν μεγάλοι ομαδικοί ισλαμισμοί ή ομαδικοί μεγάλοι εξσλαβισμοί, στα Βαλκάνια πάντα για να μη πιάσουμε ολόκληρη την οθωμανική αυτοκρατορία, έγινε στη δική μας Θράκη, τη δυτική Θράκη, αυτή τη Θράκη που έχουμε εμείς, γιατί το ανατολικό κομμάτι της Θράκης είναι στη Τουρκία, το δικό μας κομμάτι της Θράκης έζησε μεγάλο εξισλαμισμό, μαζικό στο 18ο αιώνα, χοντρικά γύρω στο 1750-70, τον ίδιο αιώνα και περίπου την ίδια εποχή, εξισλαμίζεται η Αλβανία ολόκληρη, μια ολόκληρη χώρα, οι Αλβανοί ιστορικά ήταν χριστιανοί ορθόδοξοι και καθολικοί, οι βόρειες φυλές των Αλβανών μέχρι σήμερα είναι καθολικοί, νοτιότερα οι Αλβανοί ήταν χριστιανοί ορθόδοξοι, όπως και οι περισσότεροι στα Βαλκάνια, στο 18ο αιώνα αυτή η χώρα γίνεται κατά 70% μουσουλμανική, όπως και παραμένει μέχρι σήμερα, οι περισσότεροι Αλβανοί μας είναι μουσουλμάνοι, απλώς οι Αλβανοί με τη θρησκεία δεν έχουν καμία σχέση, δηλαδή ποτέ οι Αλβανοί δεν έγιναν θερμοί σε καμία θρησκεία που δέχτηκαν, τώρα πάνε να γίνουν, όταν έπεσε ο Χότζα, τώρα που έπεσε ο Χότζα και ο κομουνισμός, έχουν σταλεί στην Αλβανία από τη Σαουδική Αραβία και Τουρκία, εκατοντάδες Μουφτήδες και στελέχη οι οποίοι μετατρέπουν τους Αλβανούς σε φανατικούς μουσουλμάνους, εάν γίνει αυτό το πράγμα, στη γειτονιά μας έχουμε αρκετούς Αλβανούς όπως όλοι μας, κάποιους από αυτούς τους ξέρω καλλίτερα και τους ρωτάω, μαθαίνω ότι τώρα έχουνε έρθει Μουφτήδες για να κάνουν τους Αλβανούς φανατικούς, όντως συμβαίνει αυτό; και μου είπανε, ναι, έχουνε προόδους σε αυτό, δηλαδή στην Αλβανία αρχίζεις και συναντάς φανατικούς που αυτοί δεν ήταν φανατικοί σε τίποτα, να σκεφτείτε ο Εσκέρμπεης άλλαξε 4 φορές θρήσκευμα, έγινε και μουσουλμάνος λόγω του ότι ήταν Γενίτσαρος, αλλά γενικά άλλαζε ονόματα ανάλογα με τις συμμαχίες του και καθολικός και ορθόδοξος ανάλογα με τις συμμαχίες του που ήθελε να κάνει, το έχουνε λιγάκι σαν αξεσουάρ οι Αλβανοί, αλλά πάντως το 70 % των Αλβανών γίνανε μουσουλμάνοι, το 16ο αιώνα όλοι οι Βόσνιοι σχεδόν και η Ερζεγοβίνη, οι Βόσνιοι έγιναν μουσουλμάνοι μαζικά στο 16ο αιώνα, στις δικές μας περιοχές, εκτός από τη δυτική Θράκη, εκεί άλλαξαν θρήσκευμα και ντόπιοι κάτοικοι βουλγαρόφωνοι που λέγονται Πομάκοι, τον 16ο αιώνα οι Πομάκοι του δικού μας κομματιού έγιναν μουσουλμάνοι και όπως ξέρετε είναι μουσουλμάνοι, τα γνωστά Πομακοχώρια, Πομάκοι υπάρχουν και στη Βουλγαρία, η νότια ζώνη της Βουλγαρίας κατοικείται από Πομάκους, αλλά και εμείς έχουμε Πομάκους στα δικά μας χωριά που είναι μουσουλμάνοι και αυτοί άλλαξαν θρήσκευμα μαζικά.
Μεγάλες αλλαγές θρησκεύματος έγιναν στη περιοχή της Πτολεμαΐδας, άλλαξαν θρήσκευμα έτσι ολόκληρα χωριά και αυτοί κράτησαν την ελληνοφωνία τους, αλλά έγιναν μουσουλμάνοι και ονομάζονταν Φαναάδες, δηλαδή ελληνόφωνοι μουσουλμάνοι της περιοχής της Πτολεμαΐδας, σήμερα δεν υπάρχουν πια, γιατί έγινε ανταλλαγή των πληθυσμών και επειδή ήταν μουσουλμάνοι ας μιλούσαν ελληνικά έφυγαν ως Τούρκοι στη Τουρκία, γιατί μας έμειναν οι μουσουλμάνοι της Θράκης; κανονικά έπρεπε και αυτοί να φύγουν, αλλά στη συμφωνία ανταλλαγής των πληθυσμών, εξαιρέθηκαν από την ανταλλαγή οι μουσουλμάνοι της Θράκης και οι χριστιανοί ορθόδοξοι της Κωνσταντινουπόλεως, της Ίμβρου και της Τενέδου, αυτή ήταν η συμφωνία και έτσι έμειναν οι μουσουλμάνοι που έχουμε στη Θράκη, όπως ξέρετε είναι παλιοί μουσουλμάνοι δεν είναι καινούργιοι, είναι αιώνες μουσουλμάνοι εκεί πέρα, αλλά η περιοχή στην οποία έγινε ο εντυπωσιακότερος ομαδικός εξισλαμισμός, αλλά και αλλαγή θρησκεύματος είναι η Κρήτη, στη Κρήτη συνέβη κάτι το αλλόκοτο, η Κρήτη ήταν βενετική από το 1204 και ήταν οι Βενετοί εκεί 400 χρόνια και έρχονται τα οθωμανικά στρατεύματα και κτυπούν τη Κρήτη το 1645 και την καταλαμβάνουν τη Κρήτη, μένει μια πόλη, το Ηράκλειο, μόνο το Ηράκλειο αντιστέκεται 25 χρόνια, απίθανο πράγμα, γι' αυτό τελικά η Κρήτη καταλαμβάνεται τελικά το 1669, γιατί ο Χάντακας έτσι ήταν το όνομα του Ηρακλείου άντεξε 25 χρόνια, οι Βενετοί τα έδωσαν όλα για να κρατήσουν τη Κρήτη τελικά τη χάσανε, η Κρήτη είναι τουρκική, οθωμανική από το 1645 και αμέσως αρχίζουν χωριά ολόκληρα να παρουσιάζονται στους ειρηνοδίκες και να δηλώνουν αλλαγή θρησκεύματος, σε κάποια έρχεται ο ιερέας του χωριού, είναι γραμμένο αυτό, το έχουμε στα έγγραφα, υπάρχει το ιστορικό αρχείο της Κρήτης, είναι χιλιάδες έγγραφα, υπάρχουν απίθανες ιστορίες, βλέπεις ένα ιερέα να έρχεται και να δηλώνει την αλλαγή θρησκεύματος όλου του χωριού και παίρνει ο ίδιος το όνομα Αχμέτ, υπολογίζεται ότι μέσα σε λίγες δεκαετίες, δηλαδή 20-30 χρόνια, άλλαξαν θρήσκευμα πάνω από το 40 % του πληθυσμού της Κρήτης...αυτό είναι ο μαζικότερος εξισλαμισμός ας πούμε στα σημερινά ελληνικά όρια.....θα σας πω κάποιες σκέψεις που γίνονται δεν υπάρχει βεβαιότητα....τώρα αυτή η τεράστια αλλαγή θρησκεύματος, η λεβεντογέννα Κρήτη δηλαδή, μέσα σε λίγα χρόνια έγινε μουσουλμανική, κατά 40% στη ταπεινότερη εκτίμηση, αυτοί οι κρητικοί που άλλαξαν θρήσκευμα έμειναν γνωστοί με το όρο, Τουρκοκρητικοί και μέχρι σήμερα αυτός ο όρος χρησιμοποιείται και είναι μια ενδιαφέρουσα περίπτωση αυτή με τη Κρήτη, διότι οι Τουρκοκρητικοί παρέμειναν σε όλη τη διάρκεια της τουρκικής κυριαρχίας στο νησί ελληνόφωνοι, δεν άλλαξαν γλώσσα, μιλάγανε ελληνικά, αλλά είχανε γίνει μουσουλμάνοι και γιατί δεν τους έχουμε στη Κρήτη; διότι έγινε η ανταλλαγή των πληθυσμών και έφυγαν, δεν είναι μόνο αυτό, στο 19ο αιώνα, 1860-70 έγιναν πολλές εξεγέρσεις των κρητικών, αλλά τα πράγματα τελείως σέβονταν οι δημοκρατικοί, τουρκοκρητικοί φύγανε από τη Κρήτη και εγκαταστάθηκαν το 19ο αιώνα στη Συρία, η Συρία έχει τουρκοκρητικά χωριά, επίσης τουρκοκρητικοί εγκαταστάθηκαν στη Λιβύη, αλλά οι περισσότεροι τουρκοκρητικοί εγκαταστάθηκαν στη περιοχή της Σμύρνης και γύρω από τη Σμύρνη που υπάρχουν τα νησιά που λέγονται Μοσχονήσια, αυτά κατοικούνται από τουρκοκρητικούς και μέχρι σήμερα αν πας στους τόπους τους, η ταβέρνα λέγεται η ωραία Κρήτη, όταν γινόντανε η ανταλλαγή των πληθυσμών το 1923-24, η ανταλλαγή έγινε μόνο στη βάση του θρησκεύματος, κανένα άλλο μόνο το θρήσκευμα, ήσουν Έλληνας, άμα ήσουν χριστιανός ορθόδοξος και Τούρκος άμα ήσουνα μουσουλμάνος.
Στη Μικρά Ασία επί αιώνες είχε αναπτυχθεί ένα χριστιανικό στοιχείο το οποίο είχε χάσει τη γλώσσα του και μιλούσε μόνο τούρκικά δεν ήξερε καθόλου ελληνικά, είναι οι γνωστοί Καραμανλήδες οι οποίοι μίλαγαν μόνο τούρκικα και ελληνικά δεν ήξεραν ούτε καλημέρα να λένε, αλλά τα βιβλία τους τα βγάζαν με ελληνικά γράμματα, τα τυπώνανε με ελληνικό αλφάβητο, είναι τούρκικα, αυτοί δεν εξισλαμίστηκαν, αυτοί άλλαξαν τη γλώσσα τους, οι Καραμανλήδες, μιλάμε τώρα για τους τουρκόφωνους χριστιανούς ορθοδόξους στη Μικρά Ασία, στη περιοχή της Καππαδοκίας που τώρα η Τουρκία την πουλάει για τουρισμό σε όλο το κόσμο, μέχρι την ανταλλαγή των πληθυσμών ήταν γεμάτο από χριστιανούς ορθοδόξους......προσέξτε να δείτε και το ενδιαφέρον είναι ότι στην ανταλλαγή των πληθυσμών έφυγε το περίπου 18% των Ελλήνων που ήρθαν από τη Μικρά Ασία δεν ήξεραν ελληνικά, ήτανε τουρκόφωνοι, μόνο τουρκόφωνοι, είχανε κρατήσει για δικούς τους λόγους την ελληνική αλφάβητο, όχι τη γλώσσα, η γλώσσα ήταν τουρκική, μόνο δε ξέρανε ελληνικά ούτε καλημέρα να πουν και όταν έγινε η ανταλλαγή των πληθυσμών αμέσως, διασταυρωθήκανε Καραμανλήδες που ερχόντουσαν στην Ελλάδα και δεν ήξεραν γρι ελληνικά και τουρκοκρητικοί που πηγαίνανε στη Τουκία και δεν ΄ξέρανε τούρκικά, διότι σε αυτή την εποχή έγιναν πολλά ενδιαφέροντα πράγματα, μπερδεύτηκαν, η Κρήτη άλλαξε σε ένα της ποσοστό θρήσκευμα σχεδόν ταυτοχρόνως, να σας διαβάσω ένα έγγραφο, νομίζω ότι κάτι θα μας δείξει αυτό, διαταγή του αρχιστρατήγου αφορούσε τη περιτομή των εξισλαμισθέντων, είναι μετάφραση, και είναι του 1658, δηλαδή ο Χάντακάς ακόμη πολεμάει και είναι διαταγή του Σουλτάνου του ίδιου προς όλους τους Καντήδες της Κρήτης και λέει, σοφολογιώτατε και ιερότατε ιεροδίκαι της Κρήτης, ο υπέρ μου η παρούσα μου υψηλή διαταγή, συνέβη εν υστέρω σουνέτε, σουνέτε θα πει περιτομή, σουνετρίς είναι αυτός που κάνει τη περιτομή, η κατατρις είναι τούρκικια λέξη και σημαίνει αυτος που κάνει αυτό που λέει πριν, ο συνετσιχ σουι σεστε δια αιτήσεως του υποβληθείσα στο αυτοκρατορικό στρατόπεδο αναφέρει ότι πολύ φόρου οι υποτελείς ραγιάδες των επαρχιών σας, σας θυμίζω ότι είναι της Κρήτης ιεροδίκες, προφασιζόμενοι ότι ησπάσθησαν την μουσουλμανική θρησκεία αποφέυγουν τη πληρωμή των φόρων των χωρίων των, ακούστε το επόμενο, πλην τούτων ως αναφέρει ούτος ο συνετσίχ περί τούτων εξωτερικώς μόνον φαίνονται μουσουλμάνοι χωρίς να έχουσι υποστεί την περιτομή, όπως καταλαβαίνετε να είσαι σε μεγάλη ηλικία και να σου κάνουνε περιτομή, είτα δε ο εν λόγω Σουνετσίχ όπως εκδοθεί προς τούτο σχετική διαταγή μου, τελείωσε, οπότε τώρα ο Σουλτάνος, άμα τη λήψη της παρούσης υψηλής διαταγής μου, όπως αναθέσεται εις αυτόν το Σουνετσίχ το έργο της περιτομής των μη περιτμηθέντων νέων μουσουλμάνων, πας δε όστις ήθελε αποφύγει ταύτην να θεωρείται όπως και οι άπιστοι των άλλων χωρίων, δηλαδή τέρμα τα ψέματα μου παριστάνεται τους μουσουλμάνους, ξέρετε έχουμε πολλά έγγραφα Σουλτάνων που είναι γεμάτοι οργή γιατί μαθαίνουν ότι πολλοί έγιναν μουσουλμάνοι και ρωτάει έχουν γίνει πράγματι με τη θέληση τους; είναι πράγματι σοβαρή η διάθεση τους; υποπτεύονται ότι γίνονται μουσουλμάνοι για να μη πληρώνουν τους επί πλέον φόρους και η αυτοκρατορία από τους επί πλέον φόρους είχε εισόδημα, να σας διαβάσω ένα άλλο πάλι από τη Κρήτη είναι, στην οθωμανική περίοδο μπορούσες να πιαστείς αιχμάλωτος από πειρατές, ήτανε άπειροι οι πειρατές που δρούσανε, Αλγερινοί, Έλληνες, οι Έλληνες ήταν οι ξακουστότεροι, οι Μανιάτες και θα γνωρίζετε ίσως ότι ο Ιούλιος Βερν έχει γράψει ένα βιβλίο με τίτλο, οι πειρατές της Μεσογείου και είναι oi Μανιάτες.....χάρις στον Ιούλιο Βερν τους ξέρει όλη η ανθρωπότητα τους Μανιάτες, ήταν αδυσώπητη πειρατές, αυτοί λοιπόν οι πειρατές όλων των εθνικοτήτων και των τύπων, τι ήταν το καλύτερο τους να συλλαμβάνουν ανθρώπους και να τους πουλάνε στα σκλαβοπάζαρα και έτσι μπορούσες να βρεθείς σκλάβος κάποιου μουσουλμάνου κατά κανόνα, γιατί στα σκλαβοπάζαρα οι μουσουλμάνοι είχαν πάθος να έχουν στα σπίτια τους οικιακούς βοηθούς, έδινε δύναμη στο σπίτι, αλλά ο ιερός νόμος λέει ότι ο καλός μουσουλμάνος απελευθερώνει κάθε τόσο δούλους, είναι μια καλή πράξη των μουσουλμάνων και για αυτό άμα ένας δούλος άλλαζε θρήσκευμα, ήτανε άπιστος και άλλαζε θρήσκευμα, σχεδόν ήσουνα υποχρεωμένος να τον ελευθερώσεις, θα σας διαβάσω άλλο ένα τέτοιο, θέλω να πω, άλλος ένας λόγος, επειδή λέμε, διάφοροι λόγοι, κατά τους ειδικούς 3 είναι οι λόγοι, ο πρώτος είναι η σαφής βελτίωση της ζωής σου αν άλλαζες θρήσκευμα, από όλες τις πλευρές, γινόσουνα πολίτης πρώτης κατηγορίας, πλήρωνες λιγότερους φόρους κτλ. ο δεύτερος λόγος είναι η επίδραση που είχε πάνω στους αλλόπιστους πληθυσμούς τα ιερά ιδρύματα των μουσουλμάνων και το τρίτο είναι η δράση των Σούνι, των Αλεβί και το τελευταίο είναι ο φόβος, με σειρά προτεραιότητος είναι η σαφής βελτίωση της ζωής σου αν άλλαζες θρήσκευμα, αυτά τώρα είναι γενική εκτίμηση, τώρα θα σας διαβάσω αυτό το έγγραφο πριν σας αποχαιρετίσω, απελευθέρωση εκ της δουλείας χριστιανού εξισλαμισθέντος, είναι του 1657 πάλι από τη Κρήτη, ο Τζιχάν Αγά, εκ των ανδρών της ακολουθίας του ενδοξοτάτου Βεζύρου Χουσεϊν Πασά, εμφανιστείς ενώπιον του σεβαστού τούτου ιεροδικαστικού συμβουλίου εδήλωσε εν τη παρουσία του άλλοτε χριστιανού Αμπτουλάχ, έχοντος οφθαλμούς καθαρούς και βρίσκει τινάς αμυχάς στον αριστερό βραχίονα, τότε δεν υπήρχαν φωτογραφίες και προσπαθούσανε με τα λόγια να περιγράψουν τι ΄συμβαίνει, άμα είχες ουλή ήταν η χαρά του καταγραφέα διότι ήταν κάτι χαρακτηριστικό, υπό την εκτεθείσα ιδιότητα μου δηλώ ενώπιο του με τα ανωτέρω χαρακτηριστικά εικονιζομένου ιδιοκτήτου Μπουλαβα ότι επιθυμών να ευχαριστήσω τον ύψιστον απολύω αυτόν και επαναδίδω την ελευθερία του από σήμερον και στο εξής ας είναι ο ειρημένος νεανίας ελεύθερος και ας απολαύσει την ελευθερία του ως οι λοιποί άνθρωποι......
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου