ΟΠΕΡΕΣ ΤΟΥ ΤΖΟΑΚΙΝΟ ΡΟΣΣΙΝΙ
3. La pietra del paragone ( Η λυδία λίθος ) 1812.
La pietra del paragone - Η λυδία λίθος είναι μια όπερα σε δυο πράξεις του Τζοακίνο Ροσσίνι σε λιμπρέτο του Λουίτζι Ρομανέλλι.
Ρόλοι.
1. Μαρκησία Κλαρίτσε, αρέσει στον κόμη Ασντρουμπάλε.
2. Βαρώνη Ασπασία
3. Κυρία Φούλβια
4. Κόμης Αστρουμπάλε, πλούσιος ευγενής.
5. Ιππότης Τζιοκόντο.
6. Πόετ, φίλος του κόμη.
7. Μακρόμπιο, δημοσιογράφος.
8. Φαμπρίτσιο, έμπιστος του κόμη.
9. Πατσούβιο, άσημος ποιητής.
Η Λυδία λίθος είναι ένα σχέδιο που εφαρμόζει ο κόμης Ασντρουμπάλε για να δοκιμάσει την ειλικρίνεια της κυρία Φούλβια, της βαρώνης Ασπασία και της μαρκησίας Κλαρίτσε κάθε μία από τις οποίες προσδοκάει να ερωτευθεί τον ευκατάστατο ευγενή.
ΠΡΑΞΗ ΠΡΩΤΗ
Εξοχική βίλλα του κόμη Ασντρουμπάλε στις αρχές του 19ου αιώνα.
Ο Πατσούβιο προσπαθεί να κεντρίσει το ενδιαφέρον μερικών προσκαλεσμένων με τους ποιητικούς του στίχους, αλλά ο καθένας τους έχει άλλες ασχολίες και τον αγνοούν. Ο Ασντουμπάλε έλκεται έντονα από την Κλαρίτσε, αλλά επειδή φλερτάρεται συγχρόνως από τις τρείς γυναίκες, αμφιβάλει αν θα πρέπει να εμπιστευθεί κάποια από αυτές. Επιπλέον, η Κλαρίτσε πολιορκείται από τον Τζιοκόντο, φίλο του κόμη και ποιο από τους δυο άντρες προτιμάει είναι φανερό. Ο Ασντουμπάλε ζητάει την βοήθεια του έμπιστου φίλου του Φαμπρίτσιο για να δοκιμάσουν την γνησιότητα των αισθημάτων των κυριών. Όταν το μεγαλύτερο μέρος των προσκαλεσμένων είναι μαζί με τον κόμη, ο Φαμπρίτσιο φέρνει ένα επείγον γράμμα που μόλις έφθασε. Μόλις το άνοιξε ο Ασντρουμπάλε αντιδράει με απόγνωση και τρόμο και φεύγει αμέσως στα ιδιαίτερα διαμερίσματά του. Τα νέα φτάνουν γρήγορα στους καλεσμένους και τους πληροφορούν ότι ο κόμης καταστράφηκε. Η Φούλβια και η Ασπασία σκέπτονται να φύγουν. Όμως αναγγέλλεται η άφιξη ενός εξωτικού ανατολίτη ηγεμόνα. Είναι ο δανειστής του Ανστρουμπάλε και κατά συνέπεια ο ιδιοκτήτης όλης του της περιουσίας. Αμέσως σχεδόν όλοι οι προσκαλεσμένοι του σπιτιού έστρεψαν την προσοχή τους σε αυτόν και τον καλάκευαν , χωρίς να καταλάβουν ότι αυτός, ήταν ο ίδιος ο Ασντρουμπάλε μεταμφιεσμένος.
Μόνο ο Τζιοκόντο και η Κλαρίτσε έδειξαν ενδιαφέρον για τον κόμη. Όταν τελικά είναι πεπεισμένος να αφήσει τα ιδιωτικά του διαμερίσματα ( ο δανειστής έχει αναχωρήσει), υποσχέθηκαν παντοτινή πίστη και οικονομική στήριξη. Οι άλλοι προσκαλεσμένοι δεν έδειξαν καμιά διάθεση να βοηθήσουν στο ελάχιστο. Στην στιγμή αυτή ο Φαμπρίτσιο ξεσπάει και ανακοινώνει ότι οι οφειλές του Ασντρουμπάλε έχουν μυστηριωδώς τακτοποιηθεί και είναι πάλι ένας πλούσιος άντρας. Η γενική χαρά έρχεται σε αντίθεση με την έκπληξη και την ταραχή των άλλων.
ΠΡΑΞΗ ΔΕΥΤΕΡΗ
Οι διακρίσεις μεταξύ των προσκαλεσμένων είναι διαδεδομένες. Η Φούλβια και η Ασπασία παροτρύνουν τον Πατσούβιο και Μακρόβιο να εκδικηθούν τον κόμη και Τσιοκόντο καλώντας τους σε μονομαχία. Ευτυχώς η ενυπάρχουσα δειλία επικρατεί και με το κομπασμό και την αυταπάτη που βρίσκεται από την πλευρά του Πατσούβιο, η αντιπαράθεση αποφεύγεται. Ο Ανστρουμπάλε καλεί τους καλεσμένους του να πάνε σε κυνήγι και ο Πατσούβιο δείχνει περισσότερο τον δειλό του χαρακτήρα, καθώς πανικοβάλλεται όταν ξεσπάει καταιγίδα και χάνει το όπλο του και ότι άλλο είχε στον σάκκο του καθώς επέστρεφε βιαστικά στην βίλλα. Εν τω μεταξύ ο Τσιοκόντο συνεχίζει την ερωτική του προσπάθεια προς την Κλαρίτσε η οποία κολακεύεται από το ενδιαφέρον του νεαρού και παρ' όλο που αγαπάει τον κόμη, δεν φέρνει αντίρρηση στις προσπάθειες του Τσιοκόντο. Το τελευταίο αυτό μέρος της συζήτησης, το κρυφάκουσε ο Μακρόμπιο που το ευχαριστήθηκε πολύ, να το επαναλάβει στον κόμη. Φυσικά η ζήλεια του Ασντρουμπάλε έφθασε στα ύψη, περισσότερο από την ενόχληση της Κλαρίτσε. Η Κλαρίτσε αποφάσισε ότι, καθώς ο έρωτας της δοκιμάστηκε από τον κόμη, θα πρέπει να τον δοκιμάσει και αυτή με την σειρά της. Τον πληροφορεί ότι ο δίδυμος αδελφός της μόλις επιστρέφει από την στρατιωτική υπηρεσία και έρχεται στην βίλλα να την βρει.
Λόγω της φανταστικής μονομαχίας στην οποία εμφανώς οι δυο τους είχαν ρεζιλευτεί έφθασαν τώρα στον κόμη και στον Τσιοκόντο και αμφότεροι αποφάσισαν εκδίκηση. Φωνάζουν τον Μακρόβιο και τον αναγκάζουν να παραδεχθεί ότι είναι ένας αμαθής δειλός.
Έχοντας πετύχει αυτή την παραδοχή, όλα συγχωρούνται και ξεχνιούνται.
Η Κλαρίτσε μπαίνει μέσα μεταμφιεσμένη στο δίδυμο αδελφό της. Ανακοινώνει ότι έχει πάρει την αδελφή του μακριά και ό κόμης δεν πρόκειται να την ξαναδεί. Ο Ασντρούμπαλε είναι πάλι αναστατωμένος και ξανακλείνεται στα διαμερίσματά του, φοβερίζοντας να αυτοκτονήσει. Σαν τελική λύση ζητάει από τον Φαμπρίτσιο να πάει ένα σημείωμα στον νεαρό βαθμοφόρο για την Κλαρίτσε, ζητώντας συγνώμη για την παράλογη ζήλεια του. Η Κλαρίτσε εκτιμάει ότι πέτυχε την νίκη της και στέλνει το σημείωμα πίσω με την υπογραφή της. Ο κόμης αναγνωρίζει την υπογραφή και βγαίνει τρέχοντας από το δωμάτιο του. Προς γενική ευχαρίστηση η Κλαρίτσε βγάζει την μεταμφίεση της και οι εραστές τελικά τα ξαναβρίσκουν. Ο κόμης παραγγέλνει μια εορταστική γιορτή και όλοι οι καλεσμένοι εύχονται στο ευτυχισμένο ζευγάρι και απολαμβάνουν το αναμενόμενο συμπόσιο.
Gioachino Rossini - La pietra del paragone (1812) - "Se per l'Itale" (Cecilia Bartoli)
LA PIETRA DEL PARAGONE - Se per voi le care io torno
Rossini - Quell'alme pupille (La pietra del paragone) - Ugo Benelli
ΠΡΑΞΗ ΔΕΥΤΕΡΗ
Οι διακρίσεις μεταξύ των προσκαλεσμένων είναι διαδεδομένες. Η Φούλβια και η Ασπασία παροτρύνουν τον Πατσούβιο και Μακρόβιο να εκδικηθούν τον κόμη και Τσιοκόντο καλώντας τους σε μονομαχία. Ευτυχώς η ενυπάρχουσα δειλία επικρατεί και με το κομπασμό και την αυταπάτη που βρίσκεται από την πλευρά του Πατσούβιο, η αντιπαράθεση αποφεύγεται. Ο Ανστρουμπάλε καλεί τους καλεσμένους του να πάνε σε κυνήγι και ο Πατσούβιο δείχνει περισσότερο τον δειλό του χαρακτήρα, καθώς πανικοβάλλεται όταν ξεσπάει καταιγίδα και χάνει το όπλο του και ότι άλλο είχε στον σάκκο του καθώς επέστρεφε βιαστικά στην βίλλα. Εν τω μεταξύ ο Τσιοκόντο συνεχίζει την ερωτική του προσπάθεια προς την Κλαρίτσε η οποία κολακεύεται από το ενδιαφέρον του νεαρού και παρ' όλο που αγαπάει τον κόμη, δεν φέρνει αντίρρηση στις προσπάθειες του Τσιοκόντο. Το τελευταίο αυτό μέρος της συζήτησης, το κρυφάκουσε ο Μακρόμπιο που το ευχαριστήθηκε πολύ, να το επαναλάβει στον κόμη. Φυσικά η ζήλεια του Ασντρουμπάλε έφθασε στα ύψη, περισσότερο από την ενόχληση της Κλαρίτσε. Η Κλαρίτσε αποφάσισε ότι, καθώς ο έρωτας της δοκιμάστηκε από τον κόμη, θα πρέπει να τον δοκιμάσει και αυτή με την σειρά της. Τον πληροφορεί ότι ο δίδυμος αδελφός της μόλις επιστρέφει από την στρατιωτική υπηρεσία και έρχεται στην βίλλα να την βρει.
Λόγω της φανταστικής μονομαχίας στην οποία εμφανώς οι δυο τους είχαν ρεζιλευτεί έφθασαν τώρα στον κόμη και στον Τσιοκόντο και αμφότεροι αποφάσισαν εκδίκηση. Φωνάζουν τον Μακρόβιο και τον αναγκάζουν να παραδεχθεί ότι είναι ένας αμαθής δειλός.
Έχοντας πετύχει αυτή την παραδοχή, όλα συγχωρούνται και ξεχνιούνται.
Η Κλαρίτσε μπαίνει μέσα μεταμφιεσμένη στο δίδυμο αδελφό της. Ανακοινώνει ότι έχει πάρει την αδελφή του μακριά και ό κόμης δεν πρόκειται να την ξαναδεί. Ο Ασντρούμπαλε είναι πάλι αναστατωμένος και ξανακλείνεται στα διαμερίσματά του, φοβερίζοντας να αυτοκτονήσει. Σαν τελική λύση ζητάει από τον Φαμπρίτσιο να πάει ένα σημείωμα στον νεαρό βαθμοφόρο για την Κλαρίτσε, ζητώντας συγνώμη για την παράλογη ζήλεια του. Η Κλαρίτσε εκτιμάει ότι πέτυχε την νίκη της και στέλνει το σημείωμα πίσω με την υπογραφή της. Ο κόμης αναγνωρίζει την υπογραφή και βγαίνει τρέχοντας από το δωμάτιο του. Προς γενική ευχαρίστηση η Κλαρίτσε βγάζει την μεταμφίεση της και οι εραστές τελικά τα ξαναβρίσκουν. Ο κόμης παραγγέλνει μια εορταστική γιορτή και όλοι οι καλεσμένοι εύχονται στο ευτυχισμένο ζευγάρι και απολαμβάνουν το αναμενόμενο συμπόσιο.
Gioachino Rossini - La pietra del paragone (1812) - "Se per l'Itale" (Cecilia Bartoli)
LA PIETRA DEL PARAGONE - Se per voi le care io torno
Rossini - Quell'alme pupille (La pietra del paragone) - Ugo Benelli
4. Il signor Bruschino / Il figlio per azzardo ( Σινιόρ Μπρουσκίνο ή ο κατά τύχη γιός ) 1813
Il signor Bruschino, ( Σινιόρ Μπρουσκίνο) είναι μια μονόπρακτη οπερατική φάρσα του Τζιοακίνο Ροσσίνι σε λιμπρέτο του Γκιουζέππε Μαρία Φόππα, βασισμένο σε ένα έργο του 1809 " Le fils par hazard) του Alissan de Chazet και E.T. Oury. Η πρεμιέρα της όπερας δόθηκε στην Βενετία το 1813.
Ρόλοι.
1. Γκοντέντσιο, δάσκαλος και κηδεμόνας της Σοφίας.
2. Σοφία.
3. Μπρουσκίνο, ηλικιωμένος.
4. Μπρουσκίνο, νεαρός.
5. Φλορβίλ, εραστής της Σοφίας.
6. Φιλιμπέρτο, ένας πανδοχέας.
7. Μαριάνα, υπηρεσία.
8. Εκπρόσωπος της Αστυνομίας.
Il signor Bruschino, ( Σινιόρ Μπρουσκίνο) είναι μια μονόπρακτη οπερατική φάρσα του Τζιοακίνο Ροσσίνι σε λιμπρέτο του Γκιουζέππε Μαρία Φόππα, βασισμένο σε ένα έργο του 1809 " Le fils par hazard) του Alissan de Chazet και E.T. Oury. Η πρεμιέρα της όπερας δόθηκε στην Βενετία το 1813.
Ρόλοι.
1. Γκοντέντσιο, δάσκαλος και κηδεμόνας της Σοφίας.
2. Σοφία.
3. Μπρουσκίνο, ηλικιωμένος.
4. Μπρουσκίνο, νεαρός.
5. Φλορβίλ, εραστής της Σοφίας.
6. Φιλιμπέρτο, ένας πανδοχέας.
7. Μαριάνα, υπηρεσία.
8. Εκπρόσωπος της Αστυνομίας.
Περίληψη όπερας
Κάστρο του Γκοντέντσιο στην Γαλλία, τον 18ο αιώνα.
Η Σοφία και ο Φορβίλ είναι ερωτευμένοι, αλλά ο κηδεμόνας της Γκοντέντσιο, δε το εγκρίνει. Ο πατέρας του Φορβίλ και ο Γκοντέντσιο είναι παλιοί εχθροί. Ο πατέρας του Φορβίλ πεθαίνει, αφαιρώντας ένα εμπόδιο, αλλά ο Γκοντεντσιο έχει ήδη συμφωνήσει να παντρέψει την Σοφία με το γιό του παλιού του φίλου, κυρίου Μπρουσκίνο. Η Σοφία ποτέ δεν έχει συναντήσει τον αρραβωνιαστικό της καθώς έχουνε αρραβωνιαστεί δια αλληλογραφίας. Στο δρόμο του να συναντήσει την Σοφία, ο νεαρός Μπρουσκίνο κάνει στάση σε μια ταβέρνα, ξοδεύει ένα υπέρογκο ποσό και φυλακίζεται γιατί δεν έχει να το πληρώσει. Αρπάζοντας την ευκαιρία, ο Φλορβίλ προσποιείται ότι είναι ο νεαρός Μπρουσκίνο, έτσι ώστε να μπορεί να παντρευτεί την Σοφία. Περιπλοκές εμφανίζονται όταν ο νεαρός Μπρουσκίνο φθάνει στο σπίτι του Γκοντέντσιο. Ευτυχώς, όμως αναγκάζεται σιγά-σιγά να δεχθεί τον Φορβίλ σαν δικό του γιό. Σε ένα θεατρικό τρίο, ο Φορβίλ ( ως νεαρός Μπρουσκίνο) ικετεύει τον "πατέρα" του για συγνώμη, ένω ο Γκοντέντσιο επικρίνει τον γερό Μπρουσκίνο για την έλλειψη της πατρικής συμπάθειας.
Άριες.
1. Ouverture
Rossini: Il Signor Bruschino - Ouverture
Άριες.
1. Ouverture
Rossini: Il Signor Bruschino - Ouverture
2. Quant e dolce a in alma
3. Io danari vi daro Alegret
4. Per in figlio gia pentito
5. Ah voi condur volere
6. Ho la testa e andata via
7. E in bel nodo che due cori
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου