ΔΑΝΤΗ ΑΛΙΓΚΙΕΡΙ - ΘΕΙΑ ΚΩΜΩΔΙΑ
Όπως αναφέρεται στην έκδοση του "Εθνους" της "Θείας Κωμωδίας" το 2014 στην ανάλυση:
"Η ιδέα ενός φανταστικού ταξιδιού στον Άδη και στον Παράδεισο δεν ήταν πρωτότυπη. Όχι μονάχα στην αρχαιότητα ο Όμηρος και ο Βιργίλιος κατέβασαν τους ήρωες τους, τον Οδυσσέα και τον Αινεία, στα βασίλεια των ίσκιων, παρά και στο Μεσαίωνα, στην εποχή του Δάντη, συχνοί ήταν οι οραματισμοί αυτοί που φανατικοί χριστιανοί - άγιοι, ασκητές, εκκλησιαστικοί πατέρες, ιεροκήρυκες - χρησιμοποιούσαν για να τρομάξουν οι πιστοί από τα μαρτύρια της Κόλασης και να λαχταρήσουν τον Παράδεισο. Ο Δάντης, όμως, πρώτος, δίνοντας υψηλή ποιητική μορφή και πανανθρώπινο νόημα στους άμορφους αυτούς οραματισμούς, τους αθανάτισε υψώνοντας τους στον άφθαρτο αγέρα της τέχνης".
Η Θεία Κωμωδία (ιταλικά: La Divina Commedia, αρχικός τίτλος Commedia) είναι επικό, αφηγηματικό ποίημα του Δάντη. Γράφτηκε στο διάστημα 1308-1321 και θεωρείται ένα από τα σημαντικότερα έργα στην ιστορία της παγκόσμιας λογοτεχνίας, έχοντας χαρακτηριστεί ως η επιτομή του μεσαιωνικού κόσμου
Το ποίημα χωρίζεται σε τρία κύρια μέρη – Κόλαση, Καθαρτήριο και Παράδεισος – και αφηγείται το φανταστικό ταξίδι του Δάντη στον Άδη, με οδηγούς τον Βιργίλιο και τη Βεατρίκη.
Ο αρχικός τίτλος του έργου ήταν Κωμωδία. Ο όρος Θεία προστέθηκε μεταγενέστερα από τον Βοκάκιο.
Μέχρι σήμερα, έχει αποτελέσει αντικείμενο εκτεταμένης κριτικής ανάλυσης και ερμηνειών.
Η Θεία Κωμωδία διαιρείται σε τρία μέρη: Κόλαση, Καθαρτήριο και Παράδεισος, το καθένα αποτελούμενο από 33 ωδές ή τραγούδια (canti). Η Κόλαση περιέχει επιπλέον μια εισαγωγική ωδή.
Ο αριθμός τρία είναι κυρίαρχος σε όλο το ποίημα και η χρήση του δεν θεωρείται τυχαία. Οι ωδές είναι επίσης γραμμένες σε ενδεκασύλλαβο στίχο και η ρίμα ακολουθεί τη δομή ΑΒΑ ΒΓΒ ΓΔΓ . . . ΨΩΨ Ω, δηλαδή δομή τριών στίχων (terza rima). Η Θεία Κωμωδία υπήρξε το πρώτο μεγάλο αφηγηματικό ποίημα στην οποία έγινε χρήση αυτής της ρίμας, αν και μία παρόμοια μορφή χρησιμοποιήθηκε προγενέστερα από τους τροβαδούρους
Ο Δάντης, σε πρώτο πρόσωπο, περιγράφει ένα φανταστικό ταξίδι του στον Άδη, το οποίο ξεκινά – κατά την πιθανότερη εκδοχή – την Μεγάλη Παρασκευή του 1300, στις 8 Απριλίου και ενώ ο Δάντης είναι τριάντα πέντε ετών. Το ταξίδι παρουσιάζεται ως αληθινό, κυρίως μέσω της χρήσης πλήθους στοιχείων που παραθέτει ο Δάντης σχετικά με αυτό και των λεπτομερειών που δίνονται με πολύ μεγάλη ακρίβεια. Οι ώρες, οι τοποθεσίες και το δρομολόγιο του αφηγητή καταγράφονται με σχεδόν μαθηματική ακρίβεια.
Κατά το πέρασμά του από την Κόλαση και το Καθαρτήριο, ο ποιητής συνοδεύεται από τον δάσκαλό του Βιργίλιο, ενώ η πορεία του στον Παράδεισο γίνεται με την παρουσία της Βεατρίκης, ο χαρακτήρας που αντιπροσωπεύει το γυναικείο πρότυπο κατά τον Δάντη και βασίζεται πιθανότατα στη Βεατρίκη Πορτινάρι, υπαρκτό πρόσωπο στη ζωή του Δάντη. O Δάντης έκανε επίσης αναφορά στη Βεατρίκη, στο έργο La Vita Nuova, ωστόσο στη Θεία Κωμωδία θεωρείται πως εκφράζεται με ιδανικό τρόπο ο έρωτάς του προς το πρόσωπό της.
Μία από τις λεπτομέρειες της Θείας Κωμωδίας είναι πως κάθε ένα από τα τρία μέρη της κλείνει με τη λέξη άστρα.
Ο Δάντης, σύμφωνα με την Αριστοτέλεια φιλοσοφία περί ηθικής και αρετής, κατατάσσει τις αμαρτίες
σε πράξεις ακράτειας, όπως είναι φιληδονία, η λαιμαργία και η φιλαργυρία, και
σε πράξεις κακίας ή βίας.
Σε ηλικία 35 χρόνων, μια νύχτα της Μεγάλης Παρασκευής του έτους 1300 μ.χ. , ο Δάντης βρίσκεται χαμένος σε ένα πυκνό δάσος και είναι πολύ φοβισμένος. Βλέπει στο βάθος ένα μισοφωτισμένο βουνό και προσπαθεί να το σκαρφαλώσει για να ξεφύγει, αλλά τρία θεριά, μια λεοπάρδαλη, ένα λιοντάρι και μια λύκαινα του φράζουν το δρόμο και τον αναγκάζουν να γυρίσει πίσω. Ο Δάντης επιστρέφει στο δάσος, τρομαγμένος, χωρίς ελπίδα και τότε ξαφνικά, συναντά το πνεύμα του Βιργίλιου ο οποίος τον παρηγοράει, του δίνει θάρρος και του υπόσχεται , αν τον ακολουθήσει ,να τον οδηγήσει στο σωστό δρόμο για να σωθεί. Ο Δάντης συνέρχεται από τον φόβο του και δέχεται να τον ακολουθήσει σε ένα ταξίδι μέσα από την Κόλαση, ώστε ίσως μπορέσει να αξιωθεί να περάσει στο Παράδεισο. Έτσι, ακολουθάει τον Βιργίλιο προς την είσοδο της Κόλασης.
Οι δυο ποιητές εισέρχονται στο προστύλιο της Κόλασης ( την αντικόλαση) , όπου οι ψυχές των αδιάφορων που στην ζωή τους δεν έκαναν τίποτα, μήτε καλό, μήτε κακό και βασανίζονται από τσιμπήματα εντόμων και είναι καταδικασμένοι να κυνηγούν αιώνια. Οι ποιητές φθάνουν στις όχθες του ποταμού Αχέροντα όπου οι ψυχές περιμένουν το πέρασμα τους μέσα στη κόλαση.
Αφού διασχίζουν τον ποταμό Αχέροντα με τον Χάροντα, ο Βιργίλιος οδηγεί τον Δάντη διαδοχικά μέσα από τους εννέα κύκλους αμαρτιών, οι οποίοι περιλαμβάνουν:
Καθαρτήριο
Στο δεύτερο μέρος της Θείας Κωμωδίας, ο Δάντης και ο Βιργίλιος μεταφέρονται στο νότιο ημισφαίριο της Γης, μπροστά στο υψηλότερο βουνό της, το Καθαρτήριο, το οποίο φρουρείται από τον Κάτωνα. Στα πρώτα εννέα Άσματα του Καθαρτηρίου περιγράφεται η δομή του και έτσι πληροφορούμαστε πως το σχήμα του είναι κωνικό, ενώ συγχρόνως αποτελείται από επτά κύκλους, που συμβολίζουν τα επτά θανάσιμα αμαρτήματα. Σε κάθε κύκλο, οι αμαρτωλοί αγωνίζονται να εξαγνιστούν αφού υπόκεινται σε μία ορισμένη τιμωρία:
Παράδεισος
Ο Παράδεισος αποτελείται από εννέα ομόκεντρες σφαίρες (ουρανούς), στα πρότυπα του Πτολεμαϊκού κοσμολογικού μοντέλου. Οι σφαίρες αυτές περιστρέφονται γύρω από την ακίνητη Γη και όσο μεγαλύτερη είναι η ακτίνα τους, τόσο γρηγορότερη είναι και η περιστροφή τους. Οι ανθρώπινες ψυχές, κατοικούν στη σφαίρα που τους αναλογεί, θέτοντας έτσι ακόμα και στον Παράδεισο μια ιεραρχική τάξη.
Οι εννέα σφαίρες και οι αντίστοιχες ψυχές που φιλοξενούνται είναι:
Όπως αναφέρεται στην έκδοση του "Εθνους" της "Θείας Κωμωδίας" το 2014 στην ανάλυση:
"Η ιδέα ενός φανταστικού ταξιδιού στον Άδη και στον Παράδεισο δεν ήταν πρωτότυπη. Όχι μονάχα στην αρχαιότητα ο Όμηρος και ο Βιργίλιος κατέβασαν τους ήρωες τους, τον Οδυσσέα και τον Αινεία, στα βασίλεια των ίσκιων, παρά και στο Μεσαίωνα, στην εποχή του Δάντη, συχνοί ήταν οι οραματισμοί αυτοί που φανατικοί χριστιανοί - άγιοι, ασκητές, εκκλησιαστικοί πατέρες, ιεροκήρυκες - χρησιμοποιούσαν για να τρομάξουν οι πιστοί από τα μαρτύρια της Κόλασης και να λαχταρήσουν τον Παράδεισο. Ο Δάντης, όμως, πρώτος, δίνοντας υψηλή ποιητική μορφή και πανανθρώπινο νόημα στους άμορφους αυτούς οραματισμούς, τους αθανάτισε υψώνοντας τους στον άφθαρτο αγέρα της τέχνης".
Η Θεία Κωμωδία (ιταλικά: La Divina Commedia, αρχικός τίτλος Commedia) είναι επικό, αφηγηματικό ποίημα του Δάντη. Γράφτηκε στο διάστημα 1308-1321 και θεωρείται ένα από τα σημαντικότερα έργα στην ιστορία της παγκόσμιας λογοτεχνίας, έχοντας χαρακτηριστεί ως η επιτομή του μεσαιωνικού κόσμου
Το ποίημα χωρίζεται σε τρία κύρια μέρη – Κόλαση, Καθαρτήριο και Παράδεισος – και αφηγείται το φανταστικό ταξίδι του Δάντη στον Άδη, με οδηγούς τον Βιργίλιο και τη Βεατρίκη.
Ο αρχικός τίτλος του έργου ήταν Κωμωδία. Ο όρος Θεία προστέθηκε μεταγενέστερα από τον Βοκάκιο.
Μέχρι σήμερα, έχει αποτελέσει αντικείμενο εκτεταμένης κριτικής ανάλυσης και ερμηνειών.
Η Θεία Κωμωδία διαιρείται σε τρία μέρη: Κόλαση, Καθαρτήριο και Παράδεισος, το καθένα αποτελούμενο από 33 ωδές ή τραγούδια (canti). Η Κόλαση περιέχει επιπλέον μια εισαγωγική ωδή.
Ο αριθμός τρία είναι κυρίαρχος σε όλο το ποίημα και η χρήση του δεν θεωρείται τυχαία. Οι ωδές είναι επίσης γραμμένες σε ενδεκασύλλαβο στίχο και η ρίμα ακολουθεί τη δομή ΑΒΑ ΒΓΒ ΓΔΓ . . . ΨΩΨ Ω, δηλαδή δομή τριών στίχων (terza rima). Η Θεία Κωμωδία υπήρξε το πρώτο μεγάλο αφηγηματικό ποίημα στην οποία έγινε χρήση αυτής της ρίμας, αν και μία παρόμοια μορφή χρησιμοποιήθηκε προγενέστερα από τους τροβαδούρους
Ο Δάντης, σε πρώτο πρόσωπο, περιγράφει ένα φανταστικό ταξίδι του στον Άδη, το οποίο ξεκινά – κατά την πιθανότερη εκδοχή – την Μεγάλη Παρασκευή του 1300, στις 8 Απριλίου και ενώ ο Δάντης είναι τριάντα πέντε ετών. Το ταξίδι παρουσιάζεται ως αληθινό, κυρίως μέσω της χρήσης πλήθους στοιχείων που παραθέτει ο Δάντης σχετικά με αυτό και των λεπτομερειών που δίνονται με πολύ μεγάλη ακρίβεια. Οι ώρες, οι τοποθεσίες και το δρομολόγιο του αφηγητή καταγράφονται με σχεδόν μαθηματική ακρίβεια.
Κατά το πέρασμά του από την Κόλαση και το Καθαρτήριο, ο ποιητής συνοδεύεται από τον δάσκαλό του Βιργίλιο, ενώ η πορεία του στον Παράδεισο γίνεται με την παρουσία της Βεατρίκης, ο χαρακτήρας που αντιπροσωπεύει το γυναικείο πρότυπο κατά τον Δάντη και βασίζεται πιθανότατα στη Βεατρίκη Πορτινάρι, υπαρκτό πρόσωπο στη ζωή του Δάντη. O Δάντης έκανε επίσης αναφορά στη Βεατρίκη, στο έργο La Vita Nuova, ωστόσο στη Θεία Κωμωδία θεωρείται πως εκφράζεται με ιδανικό τρόπο ο έρωτάς του προς το πρόσωπό της.
Μία από τις λεπτομέρειες της Θείας Κωμωδίας είναι πως κάθε ένα από τα τρία μέρη της κλείνει με τη λέξη άστρα.
Κόλαση
Σύμφωνα με την περιγραφή του, ο Άδης έχει σχήμα αναποδογυρισμένου κώνου με το πλατύ στόμιό του να βρίσκεται στο βόρειο ημισφαίριο, κάτω από την Ιερουσαλήμ και την άλλη αιχμηρή άκρη του στο κέντρο της Γης. Αποτελείται συνολικά από εννέα κύκλους, οι οποίοι στενεύουν διαδοχικά καθώς κινείται κανείς κατηφορικά. Κάθε κύκλος του Άδη αντιστοιχεί σε συγκεκριμένες αμαρτίες -- ολοένα βαρύτερες για βαθύτερους κύκλους -- καθώς και τις αντίστοιχες τιμωρίες που επιβάλλονται.Ο Δάντης, σύμφωνα με την Αριστοτέλεια φιλοσοφία περί ηθικής και αρετής, κατατάσσει τις αμαρτίες
σε πράξεις ακράτειας, όπως είναι φιληδονία, η λαιμαργία και η φιλαργυρία, και
σε πράξεις κακίας ή βίας.
Σε ηλικία 35 χρόνων, μια νύχτα της Μεγάλης Παρασκευής του έτους 1300 μ.χ. , ο Δάντης βρίσκεται χαμένος σε ένα πυκνό δάσος και είναι πολύ φοβισμένος. Βλέπει στο βάθος ένα μισοφωτισμένο βουνό και προσπαθεί να το σκαρφαλώσει για να ξεφύγει, αλλά τρία θεριά, μια λεοπάρδαλη, ένα λιοντάρι και μια λύκαινα του φράζουν το δρόμο και τον αναγκάζουν να γυρίσει πίσω. Ο Δάντης επιστρέφει στο δάσος, τρομαγμένος, χωρίς ελπίδα και τότε ξαφνικά, συναντά το πνεύμα του Βιργίλιου ο οποίος τον παρηγοράει, του δίνει θάρρος και του υπόσχεται , αν τον ακολουθήσει ,να τον οδηγήσει στο σωστό δρόμο για να σωθεί. Ο Δάντης συνέρχεται από τον φόβο του και δέχεται να τον ακολουθήσει σε ένα ταξίδι μέσα από την Κόλαση, ώστε ίσως μπορέσει να αξιωθεί να περάσει στο Παράδεισο. Έτσι, ακολουθάει τον Βιργίλιο προς την είσοδο της Κόλασης.
Οι δυο ποιητές εισέρχονται στο προστύλιο της Κόλασης ( την αντικόλαση) , όπου οι ψυχές των αδιάφορων που στην ζωή τους δεν έκαναν τίποτα, μήτε καλό, μήτε κακό και βασανίζονται από τσιμπήματα εντόμων και είναι καταδικασμένοι να κυνηγούν αιώνια. Οι ποιητές φθάνουν στις όχθες του ποταμού Αχέροντα όπου οι ψυχές περιμένουν το πέρασμα τους μέσα στη κόλαση.
Αφού διασχίζουν τον ποταμό Αχέροντα με τον Χάροντα, ο Βιργίλιος οδηγεί τον Δάντη διαδοχικά μέσα από τους εννέα κύκλους αμαρτιών, οι οποίοι περιλαμβάνουν:
- Κύκλος 1ος: τα αβάπτιστα μωρά και τους ενάρετους ειδωλολάτρες. Η τιμωρία τους είναι πως αδυνατούν να φθάσουν στον Παράδεισο. (Άσμα Δ΄). Εκεί βρίσκει τους Άβελ, Νώε, Μωυσή, Αβραάμ, Ραχήλ, τους ποιητές Όμηρο, Οράτιο, Οβίδιο, και Λουκιανό, Ηλέκτρα, Έκτορα, Αινεία, Λατίνο, Βρούτο, Πλάτωνα, Σωκράτη, Δημόκριτο, Θαλή, Αναξαγόρα, Εμπεδοκλή, Ηράκλειτο, Ζήνωνα, Διοσκουρίδη, Σενέκα, Ευκλείδη, Πτολεμαίο, Γαληνό, Αβικέννα, Ιπποκράτη, Αβερρόη κ.α.
- Κύκλος 2ος: εδώ κολάζονται οι φιλήδονοι, οι οποίοι είναι καταδικασμένοι να στροβιλίζονται σε μία διαρκή ανεμοθύελλα, ανίκανοι παράλληλα να αγγίξουν άλλη ανθρώπινη παρουσία. (Άσμα Ε΄). Εδώ συναντάει την Σεμίραμη, την Κλεοπάτρα, την Διδώ, την Φρατζέσκα, την Ελένη, τον Αχιλλέα, τον Πάρη, τον Τριστάνο .
- Κύκλος 3ος: οι λαίμαργοι, οι ψυχές των οποίων κατασπαράσσονται από τον Κέρβερος. (Άσμα Στ΄)
- Κύκλος 4ος: οι άπληστοι, φιλάργυροι, καταδικασμένοι να κυλούν μεγάλα βάρη με το στήθος τους. (Άσμα Ζ΄)
- Κύκλος 5ος: οι μνησίκακοι, που χτυπούν ο ένας τον άλλο μέσα σε λασπωμένους βάλτους. (Άσμα Η') Εδώ είναι ο Φλεγύας (μυθολογικό πρόσωπο που έκαψε τον ναό του Απόλλωνα στους Δελφούς και ο Θεός τον έριξε στον Άδη) και ο Φίλιππος Αργέντης, εχθρός του Δάντη.
- Κύκλος 6ος: οι αιρετικοί, εγκλωβισμένοι μέσα σε πύρινους τάφους. (Άσματα Ι΄-ΙΑ΄) Βρίσκει εδώ τον Φαρινάτα, αρχηγό των Γιβελίνων, οπαδό του Επίκουρου που πίστευε ότι η ευτυχία του ανθρώπου βασίζεται στις υλικές ηδονές και ότι η ψυχή πεθαίνει μαζί με το σώμα. Άλλος είναι ο Γουϊδος Καβαλκάντης, ποιητής, φίλος στενός του Δάντη επίσης ο Φρειδερίκος, βασιλιάς της Νάπολης και Σικελίας καθώς και ο καρδινάλιος Οχταβιανός Ουμπαλντίνι, Γιβελίνος ποιητής επικούρειος.
- Κύκλος 7ος: ο έβδομος κύκλος περιλαμβάνει τους βίαιους, οι οποίοι βρίσκονται διαχωρισμένοι σε τρεις ομάδες. Η πρώτη περιλαμβάνει τους βίαιους απέναντι στους υπόλοιπους ανθρώπους, που τιμωρούνται ευρισκόμενοι εντός ενός βάλτου αίματος που βράζει. Η δεύτερη ομάδα περιλαμβάνει τους βίαιους απέναντι στον εαυτό τους, μεταμορφωμένους σε δέντρα ή κυνηγημένους από άγρια σκυλιά. Τέλος, στην τρίτη ομάδα βρίσκονται οι βίαιοι απέναντι στον Θεό και τη φύση, απομονωμένοι σε μια έρημο φλεγόμενης άμμου όπου μαίνεται μια πύρινη βροχή. (Άσματα ΙΒ΄-ΙΗ΄). Ο Αλέξανδρος Φερραίος ( τύραννος του 4ου αι. π.χ.), Διονύσιος, τύραννος Συρακουσών, Αζολίνος τύραννος της Πάντοβας, Οβίτσος ο Β! τύραννος της Φερράρας, ο Γουϊδος του Μονφόρ ( Αγγλία 1271) σκότωσε το βασιλιά της Αγγλίας Ερρίκο, Πύρρος ή Νεοπτόλεμος σκότωσε τον Πρίαμο.Ο Πέτρος ντελλα Βίνια, καγκελάριος του Φρειδερίκου Β! νομολόγος, αυτοκτόνησε το 1249, Λάνος πλούσιος Σιεννέζος ρίχτηκε στους εχθρούς και σκοτώθηκε, Ιάκωβος μεγάλος σπάταλος, κρεμάστηκε, Καπανέας βασιλιάς που πολιόρκησε την Θήβα και τον έκαψε με αστροπελέκι ο Δίας, ο Μπρουνέτο Λατίνι ονομαστός ποιητής και φιλόσοφος (1220-1294), Πρισκιανός ονομαστός γραμματικός από την Καισάρεια (6ος αι. μ.Χ.), ο Αντρέας Μπότσι επίσκοπος Φλωρεντίας που πέθανε το 1290, Βενέδικτο Κατσιανιμίκο πολίτης της Μπολώνια, η Υψιπύλη Λήμνια που έσωσε τον πατέρα της, Αλέξης Ιντερμινέλι ευγενής από την Λούκκα, η πόρνη Θαϊδα.
- Κύκλος 8ος: εδώ κολάζονται οι απατεώνες σε δέκα διαφορετικά βάραθρα. Συγκεκριμένα περιγράφονται οι αποπλανητές (τιμωρία τους είναι η μαστίγωση), οι κόλακες (βουτηγμένοι σε ακαθαρσίες), οι σιμωνιακοί - σιμωνιακός λέγεται όποιος εμπορεύεται τα θεία - (κρεμασμένοι ανάποδα μέσα σε λάκκους και φωτιές στα πόδια), οι μάγοι ή ψευδοπροφήτες (με τα κεφάλια τους τοποθετημένα ανάποδα ώστε να βλέπουν μόνο το πίσω μέρος τους), οι διεφθαρμένοι πολιτικοί (εγκλωβισμένοι σε κοχλάζουσα πίσσα), οι υποκριτές (κουκουλωμένοι με κάπες από μόλυβδο), οι κλέφτες (κυνηγημένοι από φίδια και κατόπιν μεταμορφωμένοι σε φίδια), οι εσκεμμένα κακοί σύμβουλοι (εγκλωβισμένοι σε φλόγες), οι αιρετικοί (που κατασπαράσσονται από δαιμόνια) και οι κιβδηλοποιοί (τιμωρημένοι με αρρώστιες) (Άσματα ΙΘ΄-Λ΄). ΄Εδώ βρίσκονται ο πάπας Νικόλαος Γ , μετά ήλθε ο Βονιφάτιος και τέλος ο Κλήμης Ε. Οι μάντηδες Αμφιάραος, Τειρεσίας, Αρούντας, Μαντώ κόρη του Τειρεσία,
- Κύκλος 9ος: εδώ τιμωρούνται οι προδότες, εγκλωβισμένοι –μέχρι το πρόσωπο– σε μία παγωμένη λίμνη. Ειδικότερα, τοποθετημένοι σε τέσσερις διαφορετικές περιοχές βρίσκονται οι προδότες συγγενών (Καΐνα), οι προδότες της πατρίδας (Αντηνόρα), οι προδότες φίλων (Πτολεμαία) και οι προδότες των ευεργετών τους (Ιουδαία). (Άσματα ΛΒ΄-ΛΔ΄)
Καθαρτήριο
- Α' κύκλος: Εγωισμός, κουβαλώντας διαρκώς ένα βάρος γύρω από το λαιμό (Άσματα Ι΄-ΙΒ΄).
- Β' κύκλος: Φθόνος, έχοντας μάτια ραμμένα με κλωστή (Άσματα ΙΓ΄-ΙΕ΄).
- Γ' κύκλος: Οργή, εγκλωβισμένοι σε πυκνό καπνό (Άσματα ΙΕ΄-ΙΖ΄).
- Δ' κύκλος: Οκνηρία, τρέχοντας ασταμάτητα (Άσματα ΙΗ΄-ΙΘ΄).
- Ε' κύκλος: Φιλαργυρία, ξαπλωμένοι με το κεφάλι στο χώμα (Άσματα ΙΘ΄-ΚΒ΄).
- Στ' κύκλος: Λαιμαργία, τιμωρημένοι με πείνα και δίψα (Άσματα ΚΒ΄-ΚΔ΄).
- Ζ' κύκλος: Λαγνεία, καιόμενοι μέσα σε φλόγες (Άσματα ΚΕ΄-ΚΖ΄).
Παράδεισος
Οι εννέα σφαίρες και οι αντίστοιχες ψυχές που φιλοξενούνται είναι:
- Σφαίρα 1η: Η Σελήνη, για όσους δεν τήρησαν υποσχέσεις (Άσματα Β΄-Ε΄).
- Σφαίρα 2η: Ο Ερμής, για όσους έκαναν το καλό από φιλοδοξία (Άσματα Ε΄-Ζ΄).
- Σφαίρα 3η: Η Αφροδίτη, για όσους έκαναν καλό από αγάπη (Άσματα Η΄-Θ΄).
- Σφαίρα 4η: Ο Ήλιος, για τους σοφούς (Άσματα Ι΄-ΙΔ΄).
- Σφαίρα 5η: Ο Άρης, για όσους υπερασπίστηκαν τη θρησκεία (Άσματα ΙΔ΄-ΙΗ΄).
- Σφαίρα 6η: Ο Δίας, για τους δίκαιους (Άσματα ΙΗ΄-Κ΄).
- Σφαίρα 7η: Ο Κρόνοςς, για τους οραματιστές (Άσματα ΚΑ΄-ΚΒ').΄
- Σφαίρα 8η: Τα Άστρα, για τους ευλογημένους (Άσματα ΚΒ΄-ΚΖ΄).
- Σφαίρα 9η: Οι Άγγελοι που κινούνται γύρω από το Θεό (Άσματα ΚΖ΄-ΚΘ΄).
Διάρκεια του ταξιδιου
Το ταξίδι του Δάντη εκτιμάται πως έχει συνολική διάρκεια επτά ημερών. Ο υπολογισμός αυτός στηρίζεται σε σχετικές αναφορές μέσα στο ίδιο το έργο. Συγκεκριμένα, διακρίνουμε τα εξής στάδια:- παραμονή στην Κόλαση, διάρκειας μίας νύχτας και μίας ημέρας,
- μετάβαση στο Καθαρτήριο που διαρκεί μία ημέρα και μία νύχτα,
- άνοδος του Καθαρτηρίου για τρεις ημέρες και τρεις νύχτες,
- παραμονή στον επίγειο Παράδεισο για μία ημέρα (ή περισσότερο),
- παραμονή στον Παράδεισο όλο τον υπόλοιπο καιρό.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου