Ο Ζωροαστρισμός πιστεύει σε έναν και μοναδικό Θεό, τον Αχούρα Μάσδα, δημιουργό των πάντων και εκφραστή του Καλού, που μάχεται ενάντια στον κακό Αριμάν, και έγινε επίσημη θρησκεία της Περσίας στον 6ο αι. π.Χ. Παιδί του είναι ο Μιθραϊσμός που έπαιξε ρόλο γέφυρας για τη διάδοση του Χριστιανισμού μεταξύ των Ρωμαίων. Ο Εβραϊσμός είναι απόλυτα μονοθεΪστική θρησκεία που στηρίζεται στις έννοιες του ενός και μοναδικού Θεού, των προφητών και του Μεσσία.
Σύνδεση με το προηγούμενο
Ο Ζωροάστρης-Ζαρατούστρα όταν γεννήθηκε σύμφωνα με τον ζωροαστρισμό, τα λουλούδια άνθισαν, οι καταιγίδες σταμάτησαν, φώτισε όλοι η γη, οι δαίμονες χώθηκαν κάτω από τη γη και ο Ζωροάστρης-Ζαρατούστρα γεννήθηκε από μητέρα παρθένο, στις ανατολικές θρησκείες υπάρχουν θεές οι οποίες μύρισαν κρίνο και έμειναν έγκυες και ο Ζωροάστρης είχε μια τέτοια μητέρα, δεν ήταν θεός, ήταν άνθρωπος, όμως επικοινώνησε με το θεό και δίδαξε μετά τον ζωροαστρισμό του οποίου όμως ο σωστός όρος είναι Μασδαϊσμός, από την λέξη Αχούρα Μάζντα, διότι στον Ζωροαστρισμό που είναι έτσι πιο γνωστή αυτή η θρησκεία, ο θεός ονομάζεται Αχούρα Μάζντα. Ο Ζωροαστρισμός ενώ τοποθετείται γύρω στο 6ο αιώνα πχ. ,που προφανώς είναι ο αιώνας που έγινε επίσημη θρησκεία των Πέρσων, δεν είναι του 6ου αιώνα πχ. , οι περισσότεροι είναι βέβαιοι ότι είναι αρχαιότερη από το 1100 που λέμε ότι ο Εβραϊσμός γεννιέται, ο μονοθεϊσμός, ο Εβραϊσμός γεννιέται το 1200-1100, επομένως ο Ζωροαστρισμός μας πάει πίσω, αν αυτό αποδειχθεί.
Ας μιλήσουμε όμως για τον Ζωροαστρισμό στο 600 πχ. , που τον ξέρουμε με βεβαιότητα, οι αρχαίοι Έλληνες τον ήξεραν καλά, γιατί αρχαίοι Έλληνες και Πέρσες είχαν πολύ μεγάλες επαφές, όπως ξέρετε ένα σωρό επώνυμοι Αθηναίοι και Σπαρτιάτες έζησαν την ζωή τους στην Περσία, δεν ήταν μόνο οι περσικοί πόλεμοι που ξέρουμε, αλλά είχαν πολύ μεγάλες επαφές, γιατί οι Πέρσες είχαν ένα πολύ μεγάλο πολιτισμό, όπως και οι αρχαίοι Έλληνες είχαν μεγάλο πολιτισμό, διαφορετικό οι Πέρσες, διαφορετικό οι Έλληνες, αλλά μεγάλο πολιτισμό και οι δύο.
Το ενδιαφέρον είναι ότι οι αρχαίοι Έλληνες ονομάζουν τους Ζωροάστρες, εντυπωσιάζονται από την θρησκεία των Περσών και τους ονομάζουν Πυρολάτρες, επειδή έχουν τόσο πάθος με την φωτιά, στην ζωροαστρική παράδοση καίει φωτιά συνέχεια στο ιερό σημείο προσευχής, ας πούμε, και ο κάθε ζωροάστρης στο σπίτι του έχει μια γωνιά που καίει συνεχώς ένα μικρό καντηλάκι, συνεχώς, από το πρωί μέχρι το βράδυ και αυτός είναι ο τρόπος για να τιμάς τον Αχούρα Μάζντα.
Τώρα η σύλληψη η ζωροαστρική είναι αυτή που, απλώς σας λέω ότι ο Ξέρξης και ο Δαρείος, όταν κατέβηκαν στον ελλαδικό κορμό, ας πούμε το 490-480, ήτανε ζωροάστρες, δηλαδή αυτή η θρησκεία που σας περιγράφω ήτανε η επίσημη θρησκεία τους και είναι μονοθεϊστική, το λέω αυτό γιατί εμείς σαν χριστιανοί λέμε ότι ο μονοθεϊσμός είναι σπουδαίο πράγμα, το λέμε? , ή κάνω λάθος? Αυτοί ήταν μονοθεϊστές που τους περιγράφουν ως βαρβάρους, εν πάση περιπτώσει, ο Αχούρα Μάζντα, είναι ο θεός, αυτός ο οποίος γέννησε τα πάντα, από αυτόν προήλθαν τα πάντα, όλη η γη, όλη η πλάση, όλα τα έμβια, προσέξτε τώρα να δείτε, ο Αχούρα Μάζντα είναι καλός, είναι απέραντα καλός και διοικεί τον κόσμο με την βοήθεια πλασμάτων του, παιδιών του, ας πούμε, δημιουργημάτων του που το κάθε ένα από το δημιούργημα έχει κάποια αποστολή, άλλος να προστατεύει τους ανθρώπους, άλλος να προστατεύει τα ζώα, άλλος να προστατεύει κτλ. , αυτά τα δημιουργήματα του πετούν κοντά στις προστατευόμενες ομάδες και λειτουργούν.
Από αυτά τα δημιουργήματα, κάποιο πολύ δυνατό και σπουδαίο εξέπεσε στο κακό και έγινε η ενσάρκωση του κακού, ο Αριμάν, ο Αριμάν μαζί με άλλους εκπεσόντες αγγέλους κατά κάποιον τρόπο δρα ακριβώς αντίστροφα από το καλό, τι είναι το καλό και τι είναι το κακό, το καλό στον Ζωροαστρισμό είναι η εντιμότητα, είναι η δικαιοσύνη, το μη αδικείς, είναι το να τηρείς τους λόγους σου, να σέβεσαι αυτό που λες, να αγαπάς και να συμπαρίστασαι, πέρα από το αγαπώ, είναι και το συμπαρίσταμαι, δηλαδή να συμμετέχω στου άλλου την δυσκολία και ο Αριμάν είναι ακριβώς το αντίθετο, είναι η αδικία, είναι η μοχθηρία, είναι ο φθόνος, είναι η υπονόμευση, είναι το μη τηρείς το λόγο σου κτλ. Ο Αριμάν είναι δυνατός και μάχεται τον Αχούρα Μάζντα από το πρωί μέχρι το βράδυ, συνεχώς, γιατί σας το λέω αυτό, ο ζωροαστρισμός έχει πολεμικό χαρακτήρα, πολεμάει το κακό με το καλό, συνεχώς και προσέξτε τώρα να δείτε, αυτό είναι το μεταφυσικό, δηλαδή γίνεται μια μάχη σε επίπεδο που λέει κανείς ότι δεν μας αφορά, αν ο Αχούρα Μάζντα συγκρούεται με τον Αριμάν, όμως επειδή είμαστε πλάσματα του Αχούρα Μάζντα και σε μας δρα το καλό και το κακό, δηλαδή ο Αριμάν επεμβαίνει μέσα μας και επιδιώκει να μας κερδίσει με την πλευρά του κακού, ο Αχούρα Μάζντα μας έχει πλάσει για το καλό, όλη η φύση στον Ζωροαστρισμό πρέπει να μετέχει στην μάχη μεταξύ καλού και κακού, ο κάθε άνθρωπος έχοντας σεβασμό, έχοντας αγάπη, έχοντας συμπαράσταση, όντας δίκαιος, στην πράξη πολεμάει στο πλευρό του Αχούρα Μάζντα, ο ψευδόμενος άνθρωπος, ο στρεψόδικος, ο φθονερός, ο κακός ενισχύει τον Αριμάν, δηλαδή στην ζωή μας τελικά είμαστε και εμείς σε αυτή την σύγκρουση, καλού και κακού. Όταν πεθαίνουμε οι ψυχές των καλών πηγαίνουν σε ένα τόπος, η λέξη είναι χρηστική αυτή που θα σας πω, σε ένα τόπο στον οποίον ρέουν νερά και υπάρχουν οπωροφόρα δέντρα και καρποί, Παρίζ, η λέξη είναι περσική, ο παράδεισος, ο παράδεισος είναι και έννοια και λέξη περσική.
Ενώ εκείνοι που έχουν υπηρετήσει τον Αριμάν καίγονται σε αιώνια πυρά, γιατί ο Ζωροαστρισμός συνδέεται με το πυρ και θα έλθει κάποιος καιρός που θα γίνει μια κρίση των ψυχών και οι ψυχές των εντίμων θα ζήσουν μια νέα μεταφυσική διάσταση αμοιβής. Δεν φταίω εγώ ? Αποποιούμαι πάσης ευθύνης. Προσέξτε να δείτε τώρα, αυτό είναι ένα ενδιαφέρον σχήμα το οποίο λειτούργησε στην Περσία για αιώνες και συνδυάζεται με την λειτουργία ιερατείου, εδώ έχουμε ιερατείο, αιρετικού τύπου θρησκεία. Το ιερατείο στον Ζωροαστρισμό ονομάζεται Μάγκο, Μάγος, η λέξη μάγος προέρχεται από τον ζωροαστρισμό και σημαίνει, τον ιερέα του ζωροαστρισμού του Αχούρα Μάζντα, ας πούμε, οι ιερείς στον ζωροαστρισμό ηγούνται των τελετών που γίνονται συνήθως σε σπήλαια, οι ζωροάστρες έχουν πάντα αναμμένη φλόγα σε κάποιο κοίλωμα της φύσης, αγαπούν να είναι μέσα στην φύση, αν κτίζουν κάποιους ναούς, πάλι οι ναοί τους έχουν σχήμα λίγο φύσεως, σχήμα σπηλαιώδες, ας πούμε, ο ζωροαστρισμός έχει πάθος με την έννοια της φωτιάς, άρα και του φωτός, ο ζωροαστρισμός μελετά συστηματικά κάθε πηγή φωτός.
Και για αυτό και οι μάγοι, ξεχάστε τη λέξη μάγος, αυτή την στιγμή, για να τους ταυτίσουμε με τους ιερείς, γιατί είναι οι ιερείς του ζωροαστρισμού, οι μάγοι του ζωροαστρισμού μελετούν τον ουρανό, τα φωτεινά φαινόμενα του ουρανού, τον ήλιο, το φεγγάρι, τα διάφορα αστέρια, γιατί όπως σας είπα ο ζωροαστρισμός θεοποιεί κατά κάποιο τρόπο την φωτιά, άρα το φως. Προσέξτε να δείτε, δεν είναι τυχαίο, στην ιστορία του Ιησού, όταν γεννήθηκε 3 μάγοι, δηλαδή ιερείς του ζωροαστρισμού, ήλθαν με τρία δώρα τα οποία προφανώς κατά τους θρησκειολόγους είναι η επίδραση του ζωροαστρισμού στον χριστιανισμό και φυσικά και στον εβραϊσμό, αν και κατά πάσα πιθανότητα ο εβραϊσμός είναι νεότερος του ζωροαστρισμού, διότι στη σύλληψη του ζωροαστρισμού υπάρχει ο άνθρωπος που γεννήθηκε και πέθανε άνθρωπος, ο Ζωροάστρης ή Ζαρατούστρα δεν θεοποιήθηκε, ήταν άνθρωπος, αλλά συνομιλούσε με τον Αχούρα Μάζντα, δηλαδή είναι ένας προφήτης, αυτή είναι η έννοια του προφήτη, έτσι δεν είναι ? Ο προφήτης άνθρωπος γεννιέται, άνθρωπος πεθαίνει, δεν είναι θεός, με κανένα τρόπο, απλώς, δεν είναι λίγο, ο θεός τον επιλέγει, με δικά του κριτήρια για να μεταφέρει το μήνυμα του στους ανθρώπους, επομένως ο Ζωροάστρης-Ζαρατούστρας λειτουργεί ως προφήτης και επειδή είναι σαφής κατά τους θρησκειολόγους οι ενδείξεις, ότι υπήρξαν πολλοί Ζαρατούστρες, δηλαδή κατά καιρούς και άλλοι είχαν συνομιλήσει και έφεραν, έχουμε την ίδια ιστορία, δηλαδή άτομα τα οποία έχουν την δυνατότητα, χάρις στο θεό, να έχουν άμεση επαφή μαζί του.
Τώρα ο Ζωροαστρισμός, είναι τόσο πίσω που δεν ξέρουμε ακριβώς, ποια ήτανε η αρχέγονη μορφή του, δηλαδή οι μελετητές είναι λίγο δίπολοι να καταλάβουν στις πολύ αρχαίες του εκφάνσεις, αν είχε ακριβώς την ίδια σύλληψη. Κατά την γνώμη τους ο Ζωροαστρισμός έχει την δυνατότητα να ενσωματώνει πολλούς θεούς μέσα του, διότι όπως σας είπα ο Αχούρα Μάζντα έχει βοηθούς, οι βοηθοί του είναι πλάσματα του, άρα έχουν θεϊκές δυνάμεις και αυτοί δρούνε για σένα που είσαι ναυτικός, για τον άλλον κτλ. , μοιάζουνε πολύ με τους δικούς μας Αγίους και τους αγγέλους, τι είναι οι Άγιοι μας ? Άνθρωποι δεν είναι ? Έτσι δεν είναι ? Οι Άγιοι είναι άνθρωποι, υπήρξαν άνθρωποι οι οποίοι όμως αγιάσαν και έτσι κατά κάποιον τρόπο διευκολύνουν το έργο του θεού, σωστά? Και λες έχω χάσει κάτι, το έβαλα σε ένα σημείο του σπιτιού μου για να μην το χάσω, σπάω το κεφάλι μου και μου λέει μια φίλη μου, κάνε σταυρό, πήγαινε...που το χω βάλει? Λοιπόν γιατί σας το λέω αυτό, διότι πιστεύουμε ότι ο Άγιος Φανούριος θα με βοηθήσει, εν τω μεταξύ το έβαλα, για να μην το βρει ο κλέφτης, ας φωνάξω ένα κλέφτη να το βρει ! Να τον πληρώσω !. Γιατί σας το λέω αυτό, γιατί οι Άγιοι μας προστατεύουνε, έχουνε αποστολή, σωστά, ο Άγιος Νικόλαος είναι συνεχώς στα πέλαγα, ο Άγιος Ονούφριος είναι των κουρέων, κάθε ομάδα έχει ένα προστάτη, δηλαδή διευκολύνει το έργο του θεού.
Το λέω αυτό διότι έχουμε αυτή την άποψη ότι υπάρχουν βοηθοί στο έργο του θεού, δεν είναι θεοί, αλλά είναι βοηθοί στο έργο του θεού, κάτι τέτοιο ήταν και τα πλάσματα στον Αχούρα Μάζντα, τα πλάσματα δηλαδή είναι βοηθοί, σας το λέω επειδή υπάρχουν πολλοί βοηθοί, ως φαίνεται κατά τους ειδικούς, ο Ζωροαστρισμός μοιάζει να είναι πολύ αρχαίος. Είχε την ευκολία να ενσωματώνει διάφορους τοπικούς θεούς, ως βοηθούς του Αχούρα Μάζντα και έτσι να γίνεται μια ευρύτερη θρησκεία, γιατί στο καιρό της ακμή του, ο Ζωροαστρισμός είχε ευρύ χώρο γεωγραφικό, μια και οι Πέρσες δεν ήταν η σημερινή Περσία, όπως ξέρετε ήταν αυτοκρατορία η οποία έφτανε μέχρι τα παράλια του αιγαίου, είχε και την μικρά Ασία κλπ. , μεγάλα τμήματα εδώ, στην εγγύς και μέση ανατολή και ο Ζωροαστρισμός υπήρξε κάποτε μια ζωντανή, δυναμική και εκτεταμένη θρησκεία σε αυτή την περιοχή και ως φαίνεται πάλι κατά τους θρησκειολόγους, αυτοί οι κρυμμένοι θεοί μέσα σε τοπικό επίπεδο, τιμώνταν περισσότερο, δηλαδή πως κάποιες περιοχές τιμάς ιδιαιτέρως τον Αη Γιώργη, ας πούμε, ή την Παναγία, ξέρετε πως είναι αυτό το πράγμα, κάτι τέτοιο πιστεύανε ότι συνέβαινε μέσα στο μακρύ χρόνο του Ζωροαστρισμού, ο οποίος ενσωμάτωνε διάφορες τοπικές θεότητες και οι ενσωματωθέντες στον Ζωροαστρισμό, συνέχιζαν να τιμούν την παλιά θεότητα ως τώρα τμήμα του ζωροαστρικού κόσμου.
Ένας τέτοιος θεός ο οποίος ήταν πολύ αγαπητός στην περιοχή της μέσης και εγγύς Ανατολής για μεγάλο διάστημα και πριν από τον ζωροαστρισμό, ήταν ο Μίθρα, ο θεός του ήλιου και του φωτός, γενικά ο θεός του φωτός, ο οποίος είχε γεννηθεί στις 25 Δεκεμβρίου, ο Μίθρα για χιλιάδες χρόνια, γιορτάζονταν η γέννηση του Μίθρα στις 25 Δεκεμβρίου κάθε χρόνο, διότι 22 Δεκεμβρίου είναι η μεγαλύτερη νύχτα του χρόνου και επομένως από τις επόμενες ημέρες γεννιέται το φως, νικάει το φως το σκοτάδι και φυσικά στον ζωροαστρισμό αυτό είναι πάρα πολύ σπουδαίο, γιατί το φως είπαμε, είναι το κεντρικό τους σημείο. Ο Μίθρας υπήρξε μεγάλος ανεξάρτητος θεός, ο οποίος μετά σε κάποιες φάσεις της ζωροαστρικής εξέλιξης, ενσωματώθηκε στον κορμό του ζωροαστρισμού, αλλά σταδιακά κάποιοι θεοί, ο ζωροαστρισμός ήταν πολύ δυνατός το 500-400-300-200 πχ. , μετά άρχισε φαινόμενα μεταμόρφωσης, ή τουλάχιστον, τμήματα του να μεταμορφώνονται, αφήστε δε που η περιοχή κατακτήθηκε από τα ρωμαϊκά στρατεύματα που και αυτά έπαιξαν ρόλο στις εξελίξεις.
Τι συνέβη ? Ο Ζωροαστρισμός υπέστη μεταλλάξεις, κάποια του κομμάτια έμειναν, όπως σας το περιέγραψα, αλλά κάποιες θεότητες, ανεξαρτητοποιήθηκαν από τον ζωροαστρισμό και έγιναν αυτόνομες, μια τέτοια ήταν ο Μίθρα, ο Μίθρα μπήκε μπροστά στην περιοχή και υπήρξαν πλέον άτομα μιθραδαϊστες που τιμούσαν τον Μίθρα, ως θεό του φωτός, δεν το συζητούμε, άρα ταίριαζε στην ζωροαστρική πλευρά και ο Μίθρα παρουσιάζεται ως μαχητής, σε άλογο που πολεμάει με το σπαθί του και αυτό είναι ζωροαστρικό γιατί ο ζωροαστρισμός είναι πόλεμος, έχει πολεμικό χαρακτήρα, πολεμάει το καλό με το κακό και είναι ο Μίθρας πολεμιστής, πολεμιστής που πολεμάει το κακό και είναι και στρατιωτικός πολεμιστής, καθώς πολεμάει με το κακό, τι προβάλλει, αυτές τις αξίες που σας είπα, δηλαδή την αξιοπρέπεια, την εντιμότητα, το ήθος, την υπεράσπιση του δίκαιου κτλ. Ο Μίθρας δηλαδή απέκτησε δικούς του οπαδούς και το ενδιαφέρον είναι ότι η Ρωμαίοι, οι οποίοι ήλθαν στην περιοχή, δεν έφθασαν στο κέντρο της Περσίας, αλλά κατέλαβαν τμήματα της Περσικής αυτοκρατορίας που ήτανε στα δυτικότερα, ας πούμε. Ο ρωμαϊκός στρατός είχε το εξής, οι Ρωμαίοι θα γνωρίζεται, ήτανε μια σωστή αυτοκρατορία, στις αυτοκρατορίες το σημαντικό πράγμα είναι το μωσαϊκό και η Ρωμαϊκή αυτοκρατορία δεν ήταν θρησκευτική αυτοκρατορία, δηλαδή είχανε τους θεούς οι Ρωμαίοι που ήταν στην ουσία οι θεοί των Ελλήνων που τους πήρανε μέσω Ετρούσκων που βάλανε και δικούς τους κτλ. ,αυτό λοιπόν το δικό τους δωδεκάθεο, δεν ήταν μόνο 12 βάλανε και άλλους, ήτανε ο κεντρικό κορμός της θρησκείας τους, όμως τιμούσαν και τους αυτοκράτορες, δίναν θεϊκή υπόσταση και στους αυτοκράτορες, δηλαδή έχει σημασία αυτό που σας λέω, δηλαδή στην ρωμαϊκή αυτοκρατορία μόλις ανέβαινε ένας αυτοκράτορας στην εξουσία, αμέσως χιλιάδες γλύπτες δημιουργούσαν ανδριάντες του ή προτομές του και τα έσπερναν αυτά στην αυτοκρατορία, τοποθετούνταν στα διάφορα κεντρικά σημεία και γύρω από αυτά γινόντουσαν τελετές που έπρεπε να συμμετάσχει το πλήθος για να δείξει ότι τιμά την Ρώμη, είναι υποταγμένος στην Ρώμη, έχει σημασία αυτό που σας λέω, όμως πέρα από αυτό, η ρωμαϊκή αυτοκρατορία ήταν τελείως ανοιχτή στις διάφορες θρησκείες που εύρισκε κατά την κατάκτηση τους, μάλιστα ήτανε μέσα στην λογική της ρωμαϊκής αυτοκρατορίας να υιοθετεί θεότητες και να τις βάζει στο δικό της Πάνθεον κατά κάποιο τρόπο, πήγανε στην Αίγυπτο είδανε την Ισι, είδανε τον Όσιρι, κάνανε ναούς στην Ρώμη, πήγανε στους Γαλάτες, είδανε εκείνο κτλ. , αυτό είναι ωραίο, κανένα θέμα, κανένα ζήτημα.
Πήγανε εκεί πέρα και στην περιοχή της εγγύς Ανατολή και συνάντησαν τον Μιθραδαϊσμό, πολύ τους άρεσε γιατί ήταν στρατιωτικό και αυτοί ήτανε στρατιώτες και επίσης πολεμούσε για το καλό και το δίκαιο κλπ. , και στο στρατό ξέρετε υπάρχουν επαγγελματίες στρατιώτες, υπάρχει αυτό που λένε στρατιωτική ηθική, ο επαγγελματίας στρατιωτικός τιμά τον αντίπαλο του, έχει κανόνες ηθικής, ξέρετε ο σωστός στρατιωτικός επαινεί τον αντίπαλο, τον ηττημένο αντίπαλο, θέλω να πω, υπάρχουν κάποιοι κώδικες τιμής. Τώρα αυτοί ήταν επαγγελματίες στρατιώτες είχαν ειδικούς κώδικες, αυτούς τους δικούς τους τους κώδικες, δεν σημαίνει ότι δεν σφάζανε την μισή ανθρωπότητα, αλλά αυτό είναι άλλο.
Πολύ τους ενέπνευσε ο Μίθρας, ο οποίος έγινε αγαπητός θεός στον ρωμαϊκό στρατό και μάλιστα έγινε της μόδας ο Μίθρας, ο Μιθραδαϊσμός εκεί γύρω στο 100 πχ. , στην εποχή του Χριστού, στο 100, στο 200 μχ. , είχε οπαδούς στην ρωμαϊκή κοινωνία και μάλιστα στην υψηλή κοινωνία, διότι ήτανε οπαδοί οι οποίοι προέρχονταν από το στρατό, από την διοίκηση, αυτό κατά τους θρησκειολόγους, έπαιξε ρόλο στην νέα θρησκεία, τον Χριστιανισμό, διότι καθώς κάποια στρώματα της ρωμαϊκής κοινωνίας είχανε εκμιθραϊστεί, είχαν στη ουσία εξοικειωθεί με πλευρές της ζωροαστρικής σύλληψης. Ο χριστιανισμός περιέχει στοιχεία ζωροαστρικά, έτσι δεκάδες, ίσως και εκατοντάδες άτομα από αυτή την ζώνη, έγιναν χριστιανοί και αν προσέξετε τον βίο των μαρτύρων του χριστιανισμού, βασανίστηκαν στους ιπποδρόμους και πέθαναν μαρτυρικά, πολλοί από αυτούς ήτανε Ρωμαίοι στρατιώτες και μάλιστα υψηλού επιπέδου, δηλαδή ήτανε και βαθμούχοι, γιατί ο μιθραϊσμός είχε γίνει σικ πράγμα, δηλαδή ξέρετε πως έρχονται μόδες, οι διάφορες μόδες που έρχονται σε μας, ας πούμε, βουδίστρια δεν θα γίνει η κυρία Κατίνα στο χωριό, γιατι η κυρά Κατίνα στο χωριό είναι πιο παραδοσιακά δεμένη, θα γίνει μια κυρία μέσου επιπέδου που βάφει τα μαλλιά της , τα νύχια της, πηγαίνει, κάνει τσάγια κτλ. , και που είναι λόγω της οικονομικής της δυνατότητας, είναι ελεύθερη να το πει και να το κάνει, δηλαδή είναι φυσικά αυτά τα πράγματα, τέτοιες μόδες δεν τις εισπράττει κάποιος, έτσι ο Μιθραϊσμός θεωρείται ότι βοήθησε στην επέκταση τελικά του χριστιανισμού, γιατί έφερε μέσα του ζωροαστρισμό. Οι θρησκείες όταν γεννιούνται έχουνε από πολλές πηγές συνεισφορά και προφανώς ο ζωροαστρισμός έπαιξε το ρόλο του.
Τώρα θα αφήσουμε τον Ζωροαστρισμό και να κινηθούμε στην θρησκεία που μέχρι σήμερα θεωρείται με βεβαιότητα η αρχαιότερη μονοθεϊστική θρησκεία που είναι ο Εβραϊσμός.
Ο Εβραϊσμός θεωρούμε ότι διαμορφώθηκε σε μονοθεϊστική θρησκεία γύρω στο 1200 με 1100 πχ. , με τον Μωυσή, τις 10 εντολές και σας θυμίζω ότι σε αυτή την διαδικασία, ενυπάρχει η πλευρά της απομάκρυνσης από την Αίγυπτο, δεν ξέρουμε με ποιες συνθήκες και πως, η μετακίνηση των Εβραίων προς την γη τους, την σημερινή γη του Ισραήλ και το γεγονός ότι εκεί γύρω στο 1200-1100 , μας περιγράφουν θρύλοι τους, περιηγούντας την έρημο και ο Μωυσής βρέθηκαν όλοι μαζί κάτω από το όρος Σινά, ο Μωυσής ανέβηκε στο όρος Σινά και εκεί συνάντησε τον Θεό ο οποίος του ενεχύρισε τις 10 εντολές, συνομίλησε με τον θεό και όταν κατέβηκε από το όρος Σινά, βρήκε τους Εβραίους να έχουν συγκεντρώσει όλα τα τιμαλφή τους, να τα έχουν λιώσει και να έχουν δημιουργήσει ένα χρυσό βόδι το οποίο και προσκυνούσαν και ο Μωυσής έσπασε αυτό το χρυσό βόδι και είπε έξω φρενών, ο θεός μας δίνει τις οδηγίες του και εσείς υπηρετείται τα είδωλα? Αυτή η ιστορία δείχνει προφανώς ότι ο Εβραϊσμός πέρασε και αυτός από φάσεις, όπου τμήματα των Εβραίων ακόμη κρατούσαν παγανιστικές συνήθειες την ώρα που έμπαινε η μονοθεϊστική άποψη, μέχρι αυτή να κατακτηθεί και να ωριμάσει.
Η Παλαιά Διαθήκη των Εβραίων μας περιγράφει αυτές τις ιστορίες, είναι οι θρύλοι των Εβραίων, οι ιστορίες των Εβραίων, η Παλαιά Διαθήκη και συγγράφτηκε από το 800 πχ., δηλαδή 300 περίπου χρόνια, μετά τις 10 εντολές, είτε τις έδωσε ο θεός, είτε τις συνέγραψε κάποιος, διαλέγεις και πέρνεις. Τελοσπάντων 300 χρόνια μετά τις 10 εντολές, άρχισε να γράφεται η Παλαιά Διαθήκη από σοφούς άντρες των Εβραίων και γραφόντανε για πολλούς αιώνες, δεν είναι κάτι που γράφτηκε μονομιάς, όπως λέμε και για την Οδύσσεια και την Ηλειάδα, τα γεγονότα είναι του 1200 πχ. ,όπως ξέρετε η εκστρατεία στην Τροία είναι του 1200 πχ., και λέμε ότι η συγγραφή γίνεται γύρω στο 800 πχ. ,δηλαδή κύλησαν αιώνες που αυτά επεξεργάζονται, είτε σε ομαδικό επίπεδο και τελικά κάποιος, κάποιοι, κάθισαν κάτω και το γράψανε, όπως ξέρετε υπάρχουν θεωρίες εάν ήταν ένας ή περισσότεροι και από που είναι κτλ. , κάτι τέτοιο είναι φυσικό στις ανθρώπινες κοινωνίες και είχαν και οι Εβραίοι αυτή την πλευρά.
Η Εβραϊκή θρησκεία είναι σημαντική θρησκεία για τους θρησκειολόγους γιατί γέννησε τις δύο μεγαλύτερες θρησκείες του κόσμου, δηλαδή τον Χριστιανισμό και το Ισλάμ.
Αν δεν είχε γεννήσει αυτές τις δύο μεγαλύτερες θρησκείες του κόσμου θα λέγαμε ότι είναι μια ασήμαντη θρησκεία, ενός μικρού αριθμού ατόμων, διότι οι Εβραίοι ποτέ δεν ήταν πολλοί, πρόκειται για έναν μικρό λαό, εκεί πέρα στην εγγύς και μέση Ανατολή.
Ο μονοθεϊσμός που ανέπτυξαν οι Εβραίοι στηρίζεται στην σύλληψη δύο εννοιών, των εξής τριών, ένας είναι ο θεός και είναι απολύτως ένας, ο εβραϊσμός είναι απόλυτα μονοθεϊστική θρησκεία, δεν επιτρέπουν την παραμικρή διαμόρφωση άλλης θεϊκής υπόστασης. Και το λέω αυτό, γιατί πχ. ,δεν έχουν μυστήρια, διημεφής, τριημεφής υποστάσεις, ένας είναι ο θεός, απόλυτα ακατάληπτος, δεν είναι σε θέση ο άνθρωπος να τον φανταστεί, να τον περιγράψει, δεν υπάρχουν λόγια για τον θεό, γιατί ποιος είσαι εσύ που θα περιγράψεις το άφαντο, το απόλυτο, δεν ξέρω εάν ξέρετε ότι στην εβραϊκή γλώσσα δεν χρησιμοποιείται λέξη για το θεό, βάζουνε παύλες, δεν χρησιμοποιούνε λέξεις, είναι άλλες λέξεις για να πεις, δεν λες την λέξη θεός. Προσέξτε να δείτε τι συμβαίνει σε αυτή τη χώρα, στο απόλυτο μονοθεϊσμό του, μια προσωπική εμπειρία, πριν από καμιά 30 χρόνια, είχα πάει σε ένα συνέδριο, διεθνές και εκεί με πλησίασε μια κυρία σε ένα διάλειμμα, μου εξήγησε ότι είναι ιστορικός από το Ισραήλ και με ρώτησε, είστε Ελληνίδα? Λέω ναι, με ρώτησε ξέρετε αρχαία ελληνικά? Νομίζω ότι ξέρω αρκετά. Έχω ένα αρχαίο ελληνικό κείμενο και θέλω κάποιον να μου το μεταφράσει, μπορώ να σας στο στείλω, λέω στείλτε το μου και θα σας το μεταφράσω, θα προσπαθήσω να το κάνω όσο το δυνατόν καλύτερα. Και μου το στέλνει πίσω μετά από κάποιο διάστημα, λέγοντας μου, σας παρακαλώ εξηγήστε μου καλύτερα αυτό το σημείο, αν μπορείτε κτλ., και όταν το διάβασα αυτό που μου έστειλε, είδα κενό, δεν μπορεί, και άλλο κενό, και άλλο κενό και μετά κατάλαβα όπου υπήρχε η λέξη God το έσβηνε. Είναι εβραία δεν βάζει την λέξη God.
Είναι τελείως ανεικονική θρησκεία, δεν υπάρχει περίπτωση να ζωγραφίσεις το θεό, μέσα στις συναγωγές να το ξέρετε που οι συνεδρίες είναι καινούργιο πράγμα, θα σας εξηγήσω, ο εβραϊσμός είχε ναό, ένα ναό, έτσι ήτα δομημένος ο εβραϊσμός, να υπάρχει ένας ναός στα Ιεροσόλυμα, ο ναός του Σολομώντος. Οι συνεδρίες είναι αποτέλεσμα της διασποράς, αν και δεν είναι ναοί οι συναγωγές, είναι απλώς τόποι προσευχής, δεν είναι ναοί, ένας είναι ο ναός και θα σας εξηγήσω ότι δεν υπάρχει, ένα τμήμα των θεμάτων που βλέπουμε στην τηλεόραση, μετά την ίδρυση του κράτους του Ισραήλ υπάρχουν θέματα με το ναό και θα σας το εξηγήσω τώρα, θα τα ξέρετε ίσως, απλώς θα σας τα θυμίσω. Ένας ο θεός, ένας ο ναός, άρα αυτός ο θεός ο απόλυτος και ο ένας, είναι θεός του καλού, είναι αυστηρός, ο θεός των Εβραίων είναι αυστηρός , απαιτεί, βάζει κανόνες, σε δοκιμάζει, μπορεί να σε κτυπήσει κάτω σαν το ψάρι, σαν τον Ιώβ , ο καλύτερος, ο δικαιότερος, ήταν σωστός και τον έβαλε ο θεός και τον δοκίμασε, πόσο θα αντέξει και άντεξε ο Ιώβ, έτσι? Αυτές είναι εβραϊκές συλλήψεις για τον θεό που είναι απαιτητικός, αγαπάει, αλλά και απαιτεί και αυτός ο θεός στέλνει κάθε τόσο το μήνυμα του στους ανθρώπους, με ποιο τρόπο το στέλνει? Μέσω ανθρώπων, επιλέγει από τους ανθρώπους κάποιον, με δικά του κριτήρια, άρα στέλνει το μήνυμα του, αυτοί οι άνθρωποι που επιλέγονται, άνθρωποι γεννιούνται, άνθρωποι πεθαίνουν, στον εβραϊσμό δεν υπάρχει περίπτωση κάποιος να μην είναι άνθρωπος και να μην πεθάνει, δεν υπάρχει περίπτωσης, επιλέγεται ένας άνθρωπος και αυτός ο άνθρωπος παίρνει το μήνυμα, αυτό είναι η τιμή του , ότι φέρνει το μήνυμα του θεού, δεν θεοποιείται, τιμάται πάρα πολύ γιατί φέρνει το μήνυμα του θεού, δεν θεοποιείται, ο Αβραάμ, ο Ισαάκ, ο Μωυσής κτλ. , δεν είναι θεοί, είναι προφήτες, δηλαδή πέθαναν, άνθρωποι είναι, αλλά πολύ τιμημένοι άνθρωποι και η τρίτη έννοια στον εβραϊσμό είναι η έννοια του Μεσσία.
Ο Μεσσίας θα είναι ο ύστατος προφήτης, θα έλθει κάποια στιγμή, όπως ξέρετε οι Εβραίοι τον περιμένουν το Μεσσία, δεν έχει έλθει ο Μεσσίας, τον περιμένουν, διότι για την δικιά τους σύλληψη, ο Μεσσίας θα είναι ο έσχατος των προφητών, άνθρωπος θα είναι, απλώς ο θεός θα τον χρησιμοποιήσει σε μια ύστατη φάση, όταν έχει αποφασίσει να έλθει η πλήρης ειρήνη στη γη, όταν θα έλθει ο Μεσσίας, λέει η Παλαιά Διαθήκη, Προφήτης Ησαΐας, όταν θα έλθει ο Μεσσίας, τότε θα παύσει κάθε πόλεμος, κάθε μάχη στην γη, θα λειώσουν τα εργαλεία του πολέμου και θα γίνουν ηνία ,δηλαδή δεν θα υπάρχει τρόπος να σκοτώσεις, μόνο θα οργώνεις την γη, δηλαδή θα γίνουν επαγγελματικά εργαλεία, ο άνθρωπος θα κοιμάται αγκαλιά με το φίδι και το λιοντάρι αγκαλιά με το πρόβατο, όταν θα έλθει ο Μεσσίας και θα είναι τόση απόλυτη ειρήνη στη γη που δεν θα μαλώνουνε καν οι άνθρωποι, δηλαδή όχι απλώς δεν θα πολεμάνε, αλλά ούτε τα ζευγάρια θα μαλώνουνε, ούτε τα αδέλφια κτλ. , θα υπάρχει η πλήρης αγάπη, συνεννόηση, γαλήνη και ομορφιά και όλο αυτό θα προετοιμάσει το μεγάλο βήμα προς την, αυτό που λέμε εμείς δευτέρα παρουσία κατά κάποιον τρόπο.
Όπως καταλαβαίνεται για τους Εβραίους ο Μεσσίας δεν έχει έλθει και τον περιμένουνε, μέχρι σήμερα τον περιμένουν τον Μεσσία και προσέξτε να δείτε έχει ενδιαφέρον αυτό που σας λέω, διότι επειδή τον περιμένουν μέχρι σήμερα τον Μεσσία, είναι εκτεθειμένοι σε πολλούς ψευδομεσσίες, δηλαδή στην μακρά ιστορία των Εβραίων, η εβραϊκή θρησκεία είναι 3000 ετών σήμερα, είναι αρχέγονη θρησκεία, κατά καιρούς έχουν παρουσιαστεί άτομα που σηκώνονται και λένε, είμαι ο Μεσσίας, αφού ο Μεσσίας θα είναι κάποιος καθημερινός άνθρωπος, έτσι δεν είναι?
Ο Μεσσίας, όπως και οι Προφήτες είναι ένας άνθρωπος, οποιοσδήποτε άνθρωπος, τον οποίον επιλέγει, άντρας βέβαια, αν καθυστερήσει πολύ ο Μεσσίας να έλθει, καθώς τώρα οι γυναίκες κερδίζουνε σε έδαφος, δεν ξέρω αν θα είναι γυναίκα, προς το παρόν είναι άντρας και Εβραίος βεβαίως. Προσέξτε να δείτε ο Μεσσίας όπως σας είπα, θα είναι ένας οποιοσδήποτε άνθρωπος, όπως και οι προφήτες ήτανε οποιοσδήποτε άνθρωπος, ο θεός με δικά του κριτήρια είπε, αυτός και τον έκανε προφήτη. Αν ο γείτονας σου ο Νταβίτ είναι πολύ θρησκευόμενος και τελοσπάντων ξυπνήσει μια μέρα και πει, ξέρετε μίλησα με τον θεό, μου μίλησε ο θεός και μου είπε ότι με ενεχείρησε, έχεις κάποιο λόγο να μη το πιστέψεις, κατ’ αρχήν δεν έχεις, λες εντάξει, μπορεί, να έχεις δηλαδή ένα ποσοστό ότι είναι ο Μεσσίας, τι κάνεις, του δίνεις πίστωση χρόνου, ο Νταβίτ θα αρχίσει να διδάσκει, θα πηγαίνει.....ξέρω εγώ, Α, ο Νταβίτ το πιστεύει αυτό που λέει, είναι θρησκευόμενος και το πιστεύει.
Β, ο Νταβίτ έχει 40 πυρετό και του ήλθε η εντύπωση ότι είναι Μεσσίας, Γ, ο Νταβίτ είναι πονηρός θέλει να κερδίσει μια εφήμερη δόξα, όλα τα έχει ο μπαχτσές, δεν μπορείς να ξέρεις, αν όντως ο Νταβίτ είναι ο Μεσσίας. Έτσι εμφανίστηκαν μερικές 10αδες ψευδομεσσίες σε όλη αυτή την περίοδο, διότι βγαίνει κάποιος και λέει ότι είμαι ο Μεσσίας, δεν έχεις κάποιο λόγο να μην το πιστεύεις, τι κάνεις του δίνεις πίστωση χρόνου, περιμένεις να περάσει 1 χρόνος, 2 χρόνια, 3 χρόνια, κοιτάζεις αν το λιοντάρι αγκαλιάζει το πρόβατο, αν σταματήσουν οι πόλεμοι, αν δεν δέρνεται το ζευγάρι το διπλανό το οποίο κάθε μέρα εκτοξεύει κατσαρόλες, αν περάσει ο χρόνος, λες όχι, ο Νταβίτ δεν είναι και πάει καταρρέει ο Νταβίτ.
Όπως καταλαβαίνετε, θα σας σοκάρω, αλλά ο Ιησούς για τους Εβραίους είναι ψευδομεσσίας, όπως ξέρετε για τους Εβραίους ο Ιησούς δεν είναι τίποτα, για το Ισλάμ ο Ιησούς είναι προφήτης, αν μιλήσεις δηλαδή με ένα Εβραίο θα σου πει, τι να σας πω ένας καλός κύριος θα ήτανε, εκείνη την εποχή κάποιος Εβραίος, από ότι λέτε ότι ήτανε, μα είπε, ότι ήτανε Μεσσίας, με συγχωρείται εγώ δεν νομίζω ότι ήτανε Μεσσίας, έχουνε περάσει 2500 χρόνια και δεν έχουμε πεισθεί ότι είναι Μεσσίας. Εκτός από αυτό, δεν θεωρούν ότι είναι προφήτης, καν, καταλάβατε, δεν θεωρούν ότι είναι προφήτης, δεν θεωρούν ότι είπε τίποτα καινούργιο, για τους Εβραίους ο Ιησούς είπε απλώς, την Παλαιά Διαθήκη, ότι είπε είναι στην Παλαιά Διαθήκη, επομένως δεν είπε τίποτα καινούργιο για αυτούς, δεν είναι Μεσσίας, άρα ούτε Μεσσίας είναι, ούτε προφήτης είναι, τι είναι ένας κοινός άνθρωπος. Ο Ιησούς όταν άρχισε να διδάσκει, είπε ότι δεν ήλθα να αλλάξω ούτε ένα “γιώτα” από την Παλαιά Διαθήκη, όπου το “γιώτα” στην εβραϊκή γραφή είναι ένα σημαδάκι, δεν είναι γράμμα, δηλαδή ήλθε και είπε, για αυτό και ο Χριστιανισμός έχει την Παλαιά Διαθήκη, ως ιερό βιβλίο, έχει δύο πυλώνες ο χριστιανισμός, την παλαιά διαθήκη και την καινή διαθήκη, γιατί έχει την παλαιά διαθήκη, γιατί ο Ιησούς γεννήθηκε ως Εβραίος, από γονείς Εβραίους, μέσα σε περιβάλλον εβραϊκό, δίδαξε σε Εβραίους και έδειχνε μεγάλο σεβασμό στην παλαιά διαθήκη και είπε δεν αλλάζω τίποτα από την παλαιά διαθήκη. Σας το λέω αυτό, γιατί αν πεις κάτι στον Εβραίο, μα σταυρώθηκε ο Ιησούς, θα πει, κρίμα τον καημένο που σταυρώθηκε ! Αλλά εκείνη την εποχή που σταυρώθηκε ο Ιησούς, οι σταυρωμένοι ήταν τμήμα του τοπίου στην ρωμαϊκή αυτοκρατορία, το εννοώ αυτό, δεν ξέρω, αν ξέρετε, η Εγνατία οδός είχε στημένους σταυρούς, δηλαδή ταξίδευες και ήταν οι σταυρωμένοι ο ένας μετά τον άλλον, κυρίως ληστές ή του ποινικού δικαίου ή άνθρωποι που είχαν κάνει κάποια εξέγερση και εκτελούνταν. Ο σταυρικός θάνατος ήταν πάρα πολύ συνηθισμένος και εκείνη την εποχή οι Εβραίοι είχαν εξεγέρσεις εναντίων των Ρωμαίων, υπήρχαν πολλοί Εβραίοι που σταυρώνονταν, οπότε αν πεις σε έναν Εβραίο, μα σταυρώθηκε, μα τι να κάνουμε, χιλιάδες σταυρώθηκαν εκείνη την εποχή, κρίμα τον άνθρωπο που σταυρώθηκε! θέλω να πω, από την δικιά τους πλευρά ο Ιησούς μπορεί να είναι ο πιο διάσημος Εβραίος όλων των εποχών, από αυτή την πλευρά είναι κολακευτικό για αυτούς, αν και δεν του δίνουν καμιά άλλη υπόσταση, εξ’ άλλου δεν είναι βέβαιο ότι υπήρξε.
Οι Εβραίοι όμως συνεχίζουν να περιμένουν τον Μεσσία, υπάρχουν Εβραίοι που είναι τελείως άθρησκοι και άθεοι, όταν Εβραίοι είναι άθεοι, είναι τελείως άθεοι, έχω εντυπωσιαστεί, όταν είναι άθεοι είναι τελείως άθεοι, υπάρχει ένα στρώμα που είναι πολύ χαλαρά θρησκευόμενοι και υπάρχουν και άλλοι που είναι πολύ θρησκευόμενοι.
Είναι μερικοί θρησκευόμενοι, μια κάποιες ομάδες οι οποίοι είναι τεχνολογικάκιδες, έχουν καταλήξει ότι ο θεός μας οδήγησε στο ίντερνετ, να φτάσουμε στο ίντερνετ, διότι μέσω αυτού θα μιλήσει ο Μεσσίας, διότι σύμφωνα με την παλαιά διαθήκη, όταν θα έλθει ο Μεσσίας, θα αλλάξει τον κόσμο με τον λόγο του και μόνο, για αυτό το δεχόμαστε και εμείς και το λέμε ο Λόγος του θεού, με Λ κεφαλαίο, επειδή στην παλαιά διαθήκη ο Μεσσίας με το λόγο και μόνο θα πείσει τον κόσμο, άρα αυτοί έχουν καταλήξει, να , ότι ο θεός μας οδήγησε στο ίντερνετ που έτσι μπορεί να φτάσει ο λόγος σε 7500000 και είναι στρωμένη πάνω στα πλήκτρα και ψάχνουν που είναι ο Μεσσίας, κάπου θα φανεί, ο καθένας όπως το βλέπει το πράγμα...
Αυτή η αναμονή για τον Μεσσία είναι πολύ βαθύ πράγμα στον Εβραϊσμό, είναι κορυφαίο, διότι σύμφωνα με την παλαιά διαθήκη, όταν έλθει ο Μεσσίας, όχι μόνο η γη θα ζήσει σε απόλυτη αρμονία, αλλά οι Εβραίοι δεν θα έχουν την άδικη και σκληρή συμπεριφορά από τους άλλους και θα γυρνάγανε και στην γη της Χαναάν. Στο Ισραήλ σήμερα, το Ισραήλ απέκτησε το κράτος το 1948 με απόφαση του ΟΗΕ, δημιουργήθηκε το κράτος του Ισραήλ, οι ούλτρα θρησκευόμενοι του Ισραήλ, δεν ξέρω αν το γνωρίζεται, ζουν στο Ισραήλ, είναι εναντίον της ψήφισης του κράτους του Ισραήλ, διότι λένε ότι δεν είναι του ανθρώπου η ίδρυση του κράτους του Ισραήλ, είναι του Μεσσία, αυτοί θεωρούν η ίδρυση του Κράτους του Ισραήλ είναι προσβολή στον Μεσσία. Υπάρχουν διάφορες σκέψεις. Έγινε κάτι που είναι παράτυπο ως προς το θεό, είναι πολιτική απόφαση, ενώ θα το ορίσει ο Μεσσία αυτό το ζήτημα. Ερμηνεύουν μάλιστα πολλά από αυτά που γίνονται, ως τιμωρία για το γεγονός ότι δεν περιμέναμε τον Μεσσία και ζούμε τώρα αυτά που ζούμε. Είναι αρκετά περίπλοκα αν τα δει κανείς.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου